Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB:s design genom tiderna (Splittad tråd)
1, 2   >>
2545 besök totalt
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Är det bara jag som tycker att SAAB totalt har snöat in på samma designspår? Verkar inte finnas mycket nytänkande alls när det gäller deras formgivning. thumbs down

_________________
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Atariman skrev:
Är det bara jag som tycker att SAAB totalt har snöat in på samma designspår? Verkar inte finnas mycket nytänkande alls när det gäller deras formgivning. thumbs down


och du kör Porsche ser jag

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Nino.K. skrev:
Atariman skrev:
Är det bara jag som tycker att SAAB totalt har snöat in på samma designspår? Verkar inte finnas mycket nytänkande alls när det gäller deras formgivning. thumbs down


och du kör Porsche ser jag


Viss skillnad i historiskt arv, målgrupp och funktion dock - eller hur? Carrera GT är trots allt ett bra exempel på hur Porsches designers jobbar med att förena nostalgi och framtidsvisioner i sin formgivning.

SAAB:s modeller har ju i princip sett likadana ut sedan 99:an kom för vad - 30 år sedan? Skulle inte säga något om det fanns spår av exempelvis "gurksnoppen" eller Sonetten i dagens SAAB, men det gör det ju inte direkt...

Sedan spelar väl inte SAAB direkt i samma division som Porsche formgivningsmässigt, så liknelsen haltar väl en del - jämför istället SAAB:s formgivning och dess utveckling med exempelvis Audi, BMW, Mercedes, VW osv - de har (i merparten av fallen iaf) vågat utveckla och förändra sin design. Dock inte alltid på gott, givetvis (Bangles våldtäkter, exempelvis).

_________________
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Jag tycker mig inte se allt för många likheter i design mellan t.ex. 9000 och 9-5. Det är väl bara grillen som hängt med sen den gammla 99:an, om man nu ska hitta likheter. Sen har väl Saab följt de andra tillverkarna i.o.m 9-5 kombi 9-3SS, Saabaru ....., d.v.s modeller som de inte haft innan.

Vad gäller Porsches design.... Jag säger så här istället- Jag kör Saab og900 för att det är den bil som mest liknar en Porsche thumbs up

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Nino.K. skrev:
Jag tycker mig inte se allt för många likheter i design mellan t.ex. 9000 och 9-5. Det är väl bara grillen som hängt med sen den gammla 99:an, om man nu ska hitta likheter. Sen har väl Saab följt de andra tillverkarna i.o.m 9-5 kombi 9-3SS, Saabaru ....., d.v.s modeller som de inte haft innan.

Vad gäller Porsches design.... Jag säger så här istället- Jag kör Saab og900 för att det är den bil som mest liknar en Porsche thumbs up


Det finns stora likheter i formspråket hos 9000 och ex. 9-5. Titta på hela frontpartiet (som iofs moderniserats en hel del - med främst förstorade strålkastarpaket på senare årsmodeller - men ändå bygger på exakt samma grund designmässigt), ja egentligen ända fram till B-stolpen. Instrumentpanelen är ju i grund och botten också snudd på identisk på alla SAAB:ar sedan 80-talet ngn gång.

Jämför gärna med utvecklingen formmässigt (både exteriört och interiört)hos:

Audi 100 -> Audi A6
BMW:s 5-serie
VW Passat
Mercedes E-klass
VW Golf
Peugeots hela produktlinje
Renaults och Citroens dito
osv, osv.

Att SAAB sedan slutligen insett marknadens önskan om en äkta kombi- resp. sedanmodell var nog inte en dag för tidigt. Men, kul att de kommer med lite nya modeller iaf! thumbs up

_________________
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8369



om jag inte läste fel är juh 9-2:an en halvkombi... thumbs up
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Atariman> Måste säga att jag har mkt svårt att se något i (den utvändiga) designen) hos tidiga Saab 9000 som påminner om någon annan saabmodell, bortsett från grillen. I mina ögon har Saab 9-5 betydligt mer gemensamt med t.ex. Saab 99 och Saab 900 (framförallt gamla) än med 9000. Vilket jag var mkt glad för när 9-5 introducerades. (Titta t.ex. på linjen från C-stolpens översida som böjer ner och följer dörrarnas överkant, den typiska nervikta motorhuven etc).

Att sen saab haft instrumentbrädor som påminnt starkt om varandra från 85 och frammåt... tja, varför ändra på ett vinnande koncept?

om man sen ställer en Saab 99 -79 bredvid en 9-3SS så måste jag säga att det hänt en hel del på designfronten. Eller vilka tydliga drag är det du känner igen mellan bilarna?
Personligen tycker jag ju iof att 99an är snyggare, men jag är tämligen gravt skadad också..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Jag tycker nog att det är betydligt större skillnader mellan 9-5, 9-3SS, 9-3 kombi, 9-2 än mellan exempelvis 911 och boxter..

Är det så att det är ok att göra bilar som ser likadana ut i årtionde efter årtionde om man är ett "fint" märke, men inte om man är ett nyskapande och innovativt märke som SAAB?

"Sedan spelar väl inte SAAB direkt i samma division som Porsche formgivningsmässigt, så liknelsen haltar väl en del" Hur menar du nu?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
DanneT16 skrev:
Jag tycker nog att det är betydligt större skillnader mellan 9-5, 9-3SS, 9-3 kombi, 9-2 än mellan exempelvis 911 och boxter..


Boxster, tack. Ja, fram till B-stolpen är det definitivt så mellan '97 och '01 - vilket beror på att 996 och Boxster också delar x antal komponenter pga kostnadsskäl... Detta är ju också kritik som Porsche tagit till sig, och börjat justera - numera ser man som bekant större skillnad på en Boxster och en 911 än tidigare. Carrera GT synes ju också signalera den framtida designlinjen hos Porsche (om än med tydliga kopplingar till historiska sportbilar från märket).

DanneT16 skrev:
Är det så att det är ok att göra bilar som ser likadana ut i årtionde efter årtionde om man är ett "fint" märke, men inte om man är ett nyskapande och innovativt märke som SAAB?


Självklart inte - men skillnaden är ju den att 911 allmänt ses som en stilikon, vilket knappast ens den mest hårdhudade SAAB-fantast kan säga om SAAB 99. "Nyskapandet" och "innovationslusten" ser man dessvärre inte mycket av hos SAAB de senaste 15 åren heller, om man inte tittar på mugghållare som snurrar runt - eller motorer med variabel kompression etc, som aldrig tycks komma i produktion.

Att SAAB dessutom sedan utsätts för en helt annan typ av mångfald i konkurrensen om köparna i sin målgrupp än Porsche, bidrar givetvis till att de skulle behöva fräscha upp bla sitt designtänkande än mer för att kunna möta konkurrenterna. Det är nog ingen slump att så få SAAB:ar säljs...även om det stillastående formspråket nog bara kan sägas stå för en del av skulden till det.

Titta istället på (som jag nämnt ett antal gånger nu) vad framgångsrika tillverkare som ex. Audi, BMW, Mercedes, VW, (och även Volvo!) etc har gjort designmässigt under de senaste 30 åren - däri ligger ju konkurrensen. De har inte snöat in på exakt samma spår under alla år, direkt.

Sedan är det självklart att det bör finnas en märkesidentitet, men när bil efter bil ser snudd på identisk ut under en 20-30 årsperiod så tror jag den stora massan upplever det som om utvecklingen är närapå lika med noll. Eller snudd därpå iaf.

DanneT16 skrev:
"Sedan spelar väl inte SAAB direkt i samma division som Porsche formgivningsmässigt, så liknelsen haltar väl en del" Hur menar du nu?


Se ovan, re: "stilikon".

_________________
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
Ragnar skrev:
Atariman> Måste säga att jag har mkt svårt att se något i (den utvändiga) designen) hos tidiga Saab 9000 som påminner om någon annan saabmodell, bortsett från grillen. I mina ögon har Saab 9-5 betydligt mer gemensamt med t.ex. Saab 99 och Saab 900 (framförallt gamla) än med 9000. Vilket jag var mkt glad för när 9-5 introducerades. (Titta t.ex. på linjen från C-stolpens översida som böjer ner och följer dörrarnas överkant, den typiska nervikta motorhuven etc).

Att sen saab haft instrumentbrädor som påminnt starkt om varandra från 85 och frammåt... tja, varför ändra på ett vinnande koncept?


Du har rätt Ragnar, de tidiga 9000 hade en något säregen design. I övrigt talar jag främst om linjerna fram till B-stolpen, därefter har det av uppenbara skäl skilt sig åt mellan modellerna - även om jag faktiskt ser tydliga spår av 99:an även i 9-3SS' bakdel.

Instrumentpanelen känns en aning "old school" i dagsläget anser jag, därmed inte sagt att den har mer uppenbara brister i sin funktion än att passageraren i framsätet inte har samma uppsikt över ex. klimatkontrollen som i andra moderna bilar. Det är ju dock en bisak i sammanhanget.

_________________
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Atariman skrev:

Boxster, tack.


oops slant bland tangenterna

Smaken är ju som baken Men jag tycker iofs att hela ditt resonemang och jämförelse med porsche haltar.. stilikon hit och stilikon dit.. hur som helst ser 911:an ut som den gjorde för 40 år sen.. eller hur gammal den nu är.
Visst skulle säkert saab sälja bättre om dom blev lite mer som alla andra bilar... för inte är det nån större skillnad mellan bilar längre.

Efter som vi redan är långt ute på minfältet så gäller det att vara försiktig så det inte blir zatzynivå på det hela... Jag gillar porsche men gillar saab med... En diskussion med hårdnackade fanatiker som jag blir lätt lite het

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719


Trådstartare
DanneT16 skrev:
Men jag tycker iofs att hela ditt resonemang och jämförelse med porsche haltar.. stilikon hit och stilikon dit.. hur som helst ser 911:an ut som den gjorde för 40 år sen.. eller hur gammal den nu är.


Notera att det inte var jag som började jämföra SAAB:s design med Porsche - jag har bara påpekat skillnaderna då jag som Porscheägare underförstått tydligen inte ansågs lämpad att uttala mig om formgivning.

_________________
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180



Atariman skrev:

Notera att det inte var jag som började jämföra SAAB:s design med Porsche - jag har bara påpekat skillnaderna då jag som Porscheägare underförstått tydligen inte ansågs lämpad att uttala mig om formgivning.


Det var jag, det var jag som började

Nej då! Jag försökte inte jämföra designen mellan Saab och Porsche. Jag ville bara se varför du gav Saab thumbs down för att deras bilar ser "identiska" ut, medans du samtidigt är en nöjd? Porsche ägare. Frågetecknet var då varför Porsche kunde ha likadana bilar men inte Saab.
Detta har du nu svarat på och det tackar vi för

Mvh

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Det är fruktasvärt många detaljer på nya Saabarna som bär med sig form från tidiga modeller, de som nämnts som i-brädan och "hockeyklubban". Kolla formgivningen på strålkastarna på 9-5 och jämför dom med 99 tex. Eller rutornas siluett osv. En mängd smådetaljer är väldigt lika också.

9000 är ju lite svarta fåret då det är en samproduktion med Fiatkoncerner och delar massor med delar med Fiat Croma, Alfa 164 och Lancia Thema.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag personligen tycker att det är bra när man kan känna igen en ny Saab bland äldre Saabar, men ändå kan jag inte hålla med om att de ser likadana ut. Jag tycker att det är synd att de inte har motorhuven neddragen mot framskärmarna som på 99, 900 och 9-5. (Eller äldre BMW ) Vidare måste jag klaga på att sidobackljusen tycks ha försvunnit helt från modellprogrammet > .

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



"Nya" (ja den är juh inte så värst ny längre) 9-3SS gillar jag faktiskt skarpt!
Att påstå att den ser ut som en 99'a eller ens en 900 är nog att vara lite ihärdig i sitt resonemang om ni frågar mig.
En sak som jag dock starkt ogillar med Saab är positioneringen av nyckeln till tändingen, känns lite som att man lika gärna kunde köra upp nyckeln i rumpan på sig själv...
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Andrew Petrykowski skrev:
En sak som jag dock starkt ogillar med Saab är positioneringen av nyckeln till tändingen, känns lite som att man lika gärna kunde köra upp nyckeln i rumpan på sig själv...

Smaken är som ba...
Nä, men anledningen sägs vara att skona föraren från knäskador vid ev. krock. Tändningslås = hård metallklump straxt framför/ovanför högerknäet?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Magnus K skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
En sak som jag dock starkt ogillar med Saab är positioneringen av nyckeln till tändingen, känns lite som att man lika gärna kunde köra upp nyckeln i rumpan på sig själv...

Smaken är som ba...
Nä, men anledningen sägs vara att skona föraren från knäskador vid ev. krock. Tändningslås = hård metallklump straxt framför/ovanför högerknäet?


Jo, jag tvekar inte en sekund på att nyckeln ligger helt fel av en anledning, men jag tycker fortfarande att det känns konstigt
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



tvåtaktsmicke skrev:
Jag personligen tycker att det är bra när man kan känna igen en ny Saab bland äldre Saabar, men ändå kan jag inte hålla med om att de ser likadana ut. Jag tycker att det är synd att de inte har motorhuven neddragen mot framskärmarna som på 99, 900 och 9-5. (Eller äldre BMW ) Vidare måste jag klaga på att sidobackljusen tycks ha försvunnit helt från modellprogrammet > .
Den där nerdragna huven är en nackdel på iaf BMW, speciellt om 110 kg berusad man bestämmer sig för att ta den till sittplats thumbs down

_________________
Absolute beginner
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Tja, fullvuxna fyllon ska nog inte sitta någonstans utanpå bilen !
Att tändningslåset sitter mellan sätena är inte konstigare än att växelspaken sitter där . På min Saab har jag tändningslåset vid ratten, så även växelspaken . Logiskt eller hur? På min A-B Scorpio HGW sitter spaken på golvet, men den har den oerhört flexibla DOHC motorn och begränsar växlingsbehovet så att förarens snedbelastning kan hållas till ett minimum

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



tvåtaktsmicke skrev:
Tja, fullvuxna fyllon ska nog inte sitta någonstans utanpå bilen !
Jag skulle faktiskt vilja se dig stoppa mannen ifråga från att sätta sig där

_________________
Absolute beginner
Citera
Allmänt banåkaforum
SAAB:s design genom tiderna (Splittad tråd)
1, 2   >>
2545 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande