Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?
1, 2, 3   >>
17734 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Ännu en oljetråd. (Nästan i Greenstuff-anda...)

Junior hade tänkt att byta olja i CSN-räsern. Att "investera" i olja från fina affären innebär att det blir ett ansenligt hack i hans supertunna CSN-läder...
Vad är en rimlig nivå att lägga sig på när det gäller en 20 år gammal 25000-mila banåkabil? Tips på olja som funkar utan att kosta skjortan?

Castrol EDGE Sport 10W-60 kostar typiskt 200:-/litern. Det blir en tusenlapp för ett oljebyte. Den har klasning API SL/CF ACEA A3/B3/B4. (EDGE 10W-40 har förresten en högre klassning API SM/CF ACEA A3/B3/B4/C3.)

Bilen har tidigare gått på TWS 10W-60. Eftersom den används på bana (senast blev det 15mil på banan i hyfsat tempo) vill vi ha en olja som gör jobbet utan knot när oljetempen och varvtalen drar iväg.

Jag såg att Mekonomen just nu har kampanj på Castrol Magnatec 5W-40 4 liter för 449:-
Den uppfyller API SM/CF och ACEA A3/B3/B4/C3.

Noterade lite lustigheter beträffande Biltemas oljor...
Deras billigare helsyntetiska 5W-40, 219:- för 4liter, uppfyller API SL/CF, ACEA A3/B3/B4.
Den dyrare 5W-50, 249:- för 4liter är klassad API SL/CF, ACEA A3/B3. Den har inte B4-klassningen för dieselmotorer (spelar det någon roll för oss?).

Hur mycket bättre är API SM/CF än API SL/CF för junior när han åker bana?

Biltemas 5W-40 kanske vore nå't... Eller ska man ta den med flashigast marknadsföring...

Det här kommer jag aldrig att begripa...

Rice and shine
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Den oljekvaliten som är angiven i handboken har så låg klassning på oljan finns nog inte
att få tag på nuförtiden. Så funkar nog biltemas syntet-olja alldeles utmärkt. thumbs up

5w-40 oljan har jag haft i min is utan problem att betala 200-500:- extra för ett känt märke på
oljan överlåter i allafall jag till andra som har fetare plånbok & som är villiga att göda oljetillverkarna

Då är det isåfall bättre att byta olja 2ggr per år typ vår & höst & det har man råd med med billigare olja.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004

Agrol Spectra är mitt tips. Säljs hos Granngården.

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re: oljebyte på CSN-budget - Mest pang för pengen?

Lars Falk skrev:
Den dyrare 5W-50, 249:- för 4liter är klassad API SL/CF, ACEA A3/B3. Den har inte B4-klassningen för dieselmotorer (spelar det någon roll för oss?).

Nej, det ska det inte göra (så länge det inte är en diesel .

Jag hade själv valt just den där smörjan från Biltema, den åker f.ö. i min bruxis nu.
Puttrar faktiskt runt i deras semisyntetiska 10W-40. Den kostade mindre än oljefiltret.

Stockholm
Här sen Dec 2002

om den ska ha 40 viskositet enligt BMW är det inte fel att köra på 50 viskositet på en gammal och sliten motor, speciellt när oljetempen blir hög.

Jag hade kört på Biltemas 5W-50 olja för att ha lite extra marginal vid hård körning.

Min motor ska ha 40 viskositet men jag har kört på 50 utan problem. Kallviskositeten kan man skita i då man inte kör banbilen på vintern. Men det är trevligt med 5w på vintern.

Hade isär motorn för några vintrar sen och såg inget onormalt slitage trots 20000mil i 480:n och sen ett par banträffar i Renaulten.

En annan i garaget har kört konsekvent på Biltemas billigaste mineralolja med 10w-40 och den har ju inte rasat ännu iaf.

Verkar konstigt om den där sugmotorn skulle behöva extremt dyr olja för att fungera. Bättre att lägga de pengarna på nått annat.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört alla bilar jag har haft på Feltema 10W-50 helsyntet (den "dyraste" Feltemaolja).

Min gamla 318is trivdes fint med Biltemaolja, den tickade dock från lyftare på allt som var tunnare än 10W-40 (lite sliten var den nog).

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag har kört biltema 5w-50 i mååånga timmar på bana, utan oljekylare i min 70talsmaskin. Har funkat utan problem (hur dålig ska inte en olja vara för att man faktiskt ska märka något ). Kör samma olja i min 924Turbo, får duga fint..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det går att både äta kakan, och 'ha den kvar: På 20-litersdunk; 'går det att få finolja till fulpris.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Eller så har man en lågtrimamd billig fred-flinta maskin (som bilen tråden handlar om till exempel) som inte ska hålla 150 000 mil, och då spelar det inte så stor roll vilket märke man har på sin olja.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Sedan jag skaffade Evobubblan så har is'en fått biltemas 5w-50, istället för Castrol 10w-60.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om slitage, utan då måste man öppna motorn först...

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Kör på BPs Visco 3000 10W/40 funkar utmärkt i minna gamla alfor även på 24 timmars
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Har kört Feltemas 5-50 jag oxå i M42:orna.
Aldrig märkt ngt lustigt.

Anton tror jag det var som hade bättre koll på vilka typer av olja som gav otrevligt mkt ventiltryckarmissljud på nämnda motor.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Biltemas oljor är väll en förtäkt Statoil produkt? ja har oxå kört på biltemas oljor i
lillebilen å jag kan inte heller säga att jag har funnit några fel.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Kör med Biltemas 5-50 och byt dubbelt så ofta till samma kostnad som en gång med en dyrare olja... thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Vi körde nån biltema olja i bmw 320 på 24timmars, den såg väldigt risig ut efter tävlingen. vilken olja det var kanske Steffe eller Bisting kan svara på.

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Jovani skrev:
Biltemas oljor är väll en förtäkt Statoil produkt? ja har oxå kört på biltemas oljor i

E det inte castrol olja? hört det nånstans. antagligen inte 100% lika bra som den med castrol märke på dunken men dock

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:

Anton tror jag det var som hade bättre koll på vilka typer av olja som gav otrevligt mkt ventiltryckarmissljud på nämnda motor.

Jag provade runt med en del olika 5-40 oljor av kända märken men fick alltid ventiltick så fort motorn blev bankörningsvarm.
Värst var det med Pennzoil, då det tickade redan efter normal blandad körning vill jag minnas.
Efter att ha vickat i Castrols 10-60 olja så blev det tyst oavsett temperatur eller körstil.
Mer än så vet jag egentligen inte, men det fungerade rent ljudmässigt, vilket var den kontrollen jag egnetligen gjorde.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Babbe skrev:
Jovani skrev:

E det inte castrol olja? hört det nånstans. antagligen inte 100% lika bra som den med castrol märke på dunken men dock

Det finns massor av olika rykten om vem som tillverkar Biltemas oljor.
Det mest trovärdiga jag har läst är Statoil, men 100% säkert vet jag inte.

Brämhult
Här sen Jan 2003

Castrol Magnatec 5w40 har jag provat i M42 på bana med dåligt resultat. När man kom in i depån tickade motorn ordentligt. Magnatec är med andra ord inget bra i den motorn. Däremot var den knäpptyst både med Castrol RS 10w60 och Mobil1 Rallye (eller vad den nu hette) 5w50. Har även förstått att Biltemas helsyntet 5w40 ska funka fint. Mobil1-oljan brukar finnas till pangpris på de mest oväntade ställena (Eko, Ullared, m.m.).

Biltemas helsyntet 5w40 skall enligt utsago vara samma som Statoil GT-S 5w40 och därmed vara longlifeklassad hos BMW.

Jag hade gått på Biltemaspåret om man inte snubblar över Mobil1 till helrätt pris. thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Vi har kört massor av timmar (träningar och långlopp) på Biltemas 5W50 i en icke-genomgången M42 som gått 22 000 mil helt utan problem. Fungerar utmärkt.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Tord skrev:
Vi körde nån biltema olja i bmw 320 på 24timmars, den såg väldigt risig ut efter tävlingen. vilken olja det var kanske Steffe eller Bisting kan svara på.

Var det inte Swedol-olja?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
17734 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande