Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya supervolvon!!
1, 2, 3   >>
5035 besök totalt
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40


Trådstartare

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Nya supervolvon!!

Zeth skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,387937,00.html


Ah, ännu en härlig PCC* modell från Volvo.



*Plastic Car Concept
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Va trött man blir på aftonbladet. Dom borde kolla sina käller lite bättre. Det luktar ju ju falsk lång väg. Tror inte en seriös trimfirma monterar ett sån spoiler med ful nätgrill från realcar i hela fronten. Tror inte heller att dom trimmar den till 500hk och sen börjar sälja den.

Men visst det kan va sant. Men jag tror inte på det. Möjligtvis kan en lite mindre överdriven version va sann.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Va trött man blir på aftonbladet. Dom borde kolla sina käller lite bättre. Det luktar ju ju falsk lång väg. Tror inte en seriös trimfirma monterar ett sån spoiler med ful nätgrill från realcar i hela fronten. Tror inte heller att dom trimmar den till 500hk och sen börjar sälja den.

Men visst det kan va sant. Men jag tror inte på det. Möjligtvis kan en lite mindre överdriven version va sann.



Jag skulle tro det blir som med deras förra "supervolvo" en grymmt läcker prototyp men en inte fullt så imponerande bil som går ut från fabrik! (s60r)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Lotus Samuel skrev:

Men visst det kan va sant. Men jag tror inte på det.


ojoj, det där inlägget får du nog äta upp

Lita på Pressen du

http://www.evolvecars.com/news.htm
http://www.volvocars.us/_Tier2/NewsEvents/

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 831




_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4321



Tyvärr så måste jag säga att jag känner mig lite skeptisk inför bilen. Att öka från 300hk till 500hk är inget som görs på en pisskvart. Att göra det med bibehållna garantier och under produktionsmässiga former är inte direkt lättare.
Motormässigt fungerar det säkert (även om det blir regäl litereffekt... ketchup?), men hur mkt måste drivlinan modifieras för att orka med effekten? Nog för att Haldex kanske är bra, men en effektökning i den här skalan lär de ju knappast överdimensionerat för. En officiell volvoprodukt misstänker jag att de inte vill ska bli förknippad med ständiga drivlineras?

Sen måste jag säga att utséendet mer påminner om något som plastbåtstillverkarens son har snickrat ihop efter jobbet och nu visar upp för Sibyllamaffian, men jänkarna kanske vill ha det på det där viset?

Nåväl, hoppas jag har fel och är en tråkig pessimist...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Ragnar skrev:
Tyvärr så måste jag säga att jag känner mig lite skeptisk inför bilen. Att öka från 300hk till 500hk är inget som görs på en pisskvart. Att göra det med bibehållna garantier och under produktionsmässiga former är inte direkt lättare.
Motormässigt fungerar det säkert (även om det blir regäl litereffekt... ketchup?), men hur mkt måste drivlinan modifieras för att orka med effekten? Nog för att Haldex kanske är bra, men en effektökning i den här skalan lär de ju knappast överdimensionerat för. En officiell volvoprodukt misstänker jag att de inte vill ska bli förknippad med ständiga drivlineras?

Sen måste jag säga att utséendet mer påminner om något som plastbåtstillverkarens son har snickrat ihop efter jobbet och nu visar upp för Sibyllamaffian, men jänkarna kanske vill ha det på det där viset?

Nåväl, hoppas jag har fel och är en tråkig pessimist...

mvh/Ragnar


Volvo gjorde juh en undersökning av hållbarheten på chippade motorer (T4 och 2.0T). Om jag mins siffrorna rätt så var slitningen på själva motorn (kolvar, stakar etc etc...) 43% högre, och det var en dubbel ökning för risken till kopplingsras. Detta gjorde Volvo då för att dom inte tycker om när folk chippar deras bilar antar jag, dom förklarade det med att motorerna och alla andra komponenter i bilen var gjorde enbart för att hålla den effekt dom levereras standard med. Ska bli intressant att höra dom bortförklara sig nu om den här PCC'n blir verklighet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8370



Andrew Petrykowski skrev:
Ragnar skrev:
Tyvärr så måste jag säga att jag känner mig lite skeptisk inför bilen. Att öka från 300hk till 500hk är inget som görs på en pisskvart. Att göra det med bibehållna garantier och under produktionsmässiga former är inte direkt lättare.
Motormässigt fungerar det säkert (även om det blir regäl litereffekt... ketchup?), men hur mkt måste drivlinan modifieras för att orka med effekten? Nog för att Haldex kanske är bra, men en effektökning i den här skalan lär de ju knappast överdimensionerat för. En officiell volvoprodukt misstänker jag att de inte vill ska bli förknippad med ständiga drivlineras?

Sen måste jag säga att utséendet mer påminner om något som plastbåtstillverkarens son har snickrat ihop efter jobbet och nu visar upp för Sibyllamaffian, men jänkarna kanske vill ha det på det där viset?

Nåväl, hoppas jag har fel och är en tråkig pessimist...

mvh/Ragnar


Volvo gjorde juh en undersökning av hållbarheten på chippade motorer (T4 och 2.0T). Om jag mins siffrorna rätt så var slitningen på själva motorn (kolvar, stakar etc etc...) 43% högre, och det var en dubbel ökning för risken till kopplingsras. Detta gjorde Volvo då för att dom inte tycker om när folk chippar deras bilar antar jag, dom förklarade det med att motorerna och alla andra komponenter i bilen var gjorde enbart för att hålla den effekt dom levereras standard med. Ska bli intressant att höra dom bortförklara sig nu om den här PCC'n blir verklighet.


Du tror inte de uppgraderar motorn med lite mer än ett nytt chipp om de ska fördubbla den uttagna effekten? Nya kolvar, stakar, värre koppling m.m. kommer säkert finnas i den -om- den nånsin produceras.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Ragnar skrev:
Tyvärr så måste jag säga att jag känner mig lite skeptisk inför bilen. Att öka från 300hk till 500hk är inget som görs på en pisskvart. Att göra det med bibehållna garantier och under produktionsmässiga former är inte direkt lättare.
Motormässigt fungerar det säkert (även om det blir regäl litereffekt... ketchup?), men hur mkt måste drivlinan modifieras för att orka med effekten? Nog för att Haldex kanske är bra, men en effektökning i den här skalan lär de ju knappast överdimensionerat för.


Iofs används ju Haldex i Bugatti Veyron på mer än dubbla hk-antalet (kollade inte vridet på Volvon, men rimligtvis borde Veyron ha mer även på den fronten) - men då kanske i annan, förstärkt version?

_________________
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



http://www.evolvecars.com

Adressen till firman som klåpat ihop bilen.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Trimningen verkar inte vara så jätte seriös...
Kopierat från evolvecars hemsida

"Under the hood, the Volvo's engine develops an estimated 500 hp with EVOLVE's turbo and intercooler upgrade, ram-air intake and engine dress-up kit."

Det är väl "engine dress-up kit" som gör att motorn står pall för den ökade effekten.

_________________
mvh
Kristian
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Erik B skrev:
Lotus Samuel skrev:

Men visst det kan va sant. Men jag tror inte på det.


ojoj, det där inlägget får du nog äta upp

Lita på Pressen du

http://www.evolvecars.com/news.htm
http://www.volvocars.us/_Tier2/NewsEvents/



Jag äter gärna upp det med glädje. Hade varit kul om det blivit verklighet. Men jag vill se det först.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Sen när har Volvo ett "officiell Trimföretag" då? Tjena...

Tror inta att Volvo vill ta i den där produkten ens med rejäla gummihandskar och isolerad tång.

Det här med effekt och konceptbilar är alltid kul, jag skall nog göra en konceptbil själv, den kommer nog få en uppskattad effekt på 650Hk ungefär...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



MaZ skrev:

Det här med effekt och konceptbilar är alltid kul, jag skall nog göra en konceptbil själv, den kommer nog få en uppskattad effekt på 650Hk ungefär...


Precis, "Estimated 500hp" thumbs down


Denna bilden säger ju allt. Pinsamt dåligt.
http://www.swedespeed.com/resources/gallery/auto_shows/sema_03/evolve_ . . . .

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Får väll gratta Aftonbladet till detta scoop!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295





Nöden verkar inte ha någon lag

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Notera hur mycket av skivan som utnyttjas trots dubbla ok

Mycket seriöst trimmföretag volvo har anlitat.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Lotus Samuel skrev:
Notera hur mycket av skivan som utnyttjas trots dubbla ok

Mycket seriöst trimmföretag volvo har anlitat.


Hade skivan varit ny istället för beg så hade de inte synts likaväl hur lite av skivan som faktiskt nyttjas thumbs down

Dessutom var den ful.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Spectre

Här sen Jan 2003
Inlägg: 32



Ragnar skrev:
Iofs används ju Haldex i Bugatti Veyron på mer än dubbla hk-antalet (kollade inte vridet på Volvon, men rimligtvis borde Veyron ha mer även på den fronten) - men då kanske i annan, förstärkt version?


Torsen-diff är det väl ändå?
Tvärmonterad motor = Haldex.

Nu blev jag riktigt fundersam.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



[quote="Spectre"]
Atariman skrev:
Ragnar skrev:
Iofs används ju Haldex i Bugatti Veyron på mer än dubbla hk-antalet (kollade inte vridet på Volvon, men rimligtvis borde Veyron ha mer även på den fronten) - men då kanske i annan, förstärkt version?


Torsen-diff är det väl ändå?
Haldex är ju rena skämtet i en prestandabil, sitter för övrigt bara på bilar med motorn monterad på tvären.


Nej, det är faktiskt Haldex (se länken till Haldex officiella sida) ...och på vilket sätt skulle det vara ett skämt?

http://www.beat-the-road.com/web/svenska/sidor/carmodels/carmodels.html

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Nya supervolvon!!
1, 2, 3   >>
5035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande