Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ljuddämpare; Simons vs. Apple?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (21646 totalt)
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej.
Håller på att bygga om avgassystemet på min banåkar-99:a. Hade tidgare en 2,5" Simons-ljuddämpare. Nu skall systemet vara på 3" och jag funderar på vad jag skall köpa för ljuddämpare.

Har hört att Simons dämpare har ett väldigt högt mottryck jmf t.ex. Apple, och Apple resp. Simons har liknande priser. Någon här på rejsa.nu som har några erfarenheter av detta och vill dela med sig? Eller kan tips om diskussioner/undersökningar/etc om detta?

Tack på förhand.
/ Henning

Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008

Apple har skitbra dämpare, helt enkelt!

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Är väldigt nöjd med min Appledämpare.
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Apple, helt annan skola än simons

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Nu kan ju allt vara annorlunda med vad som säljs idag men det har varit riktigt stor skillnad på hur länge det tar innan dämparen är en tom skrammelburk (om det blir lite värme).
Simons verkar hålla en tävling eller två, Apple flera säsonger. Detta kan ju spela rejäl roll för de som ligger bara nån dB ifrån 95 (med ny dämpare) på de känsligaste banorna.
Men som sagt, detta måste inte gälla de burkar som säljs idag (Apple kostade väl dubelt mot Simons förr och skillnaden i kvalité/livslängd var mycket större).

rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Det låter som jag skall satsa på en Apple då, om det inte finns någon annan prisvärd ljuddämpartillverkare?

Citera
JonasH88
Frövi
Här sen Dec 2009

Vem säljer dessa Appel dämpare? Ska dra igång och bygga nytt avgassystem snart, och dessa verkar ju vara ett bättre alternativ än simons som sagt.

Skam den som ger sig!

BMW E30
S50B30 turbo
Mitsubishi EVO 3 x2
BMW E36 M3 3.2
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

är det inte turbocenter stockholm som har agenturen för apple mufflers nuförtiden?

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hansen Racing säljer dem (väl) också, här i stan tar Mekonomen hem sådana saker. Mycket smidigt... Jag handlade mina där förra vintern.

/Gustaf

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Bra att höra att många verkar gilla dom, hade tänkt byta ut min simonsburk mot en motsvarande Apple, den är dock något mindre. Men jag hoppas inte den är bullrigare..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Apple är skitbra!

Riktigt prisvärda och bra kvalitet, dämpar mycket gör dem också!

Simons är inte på samma planet.

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Apple behöver ingen importör.... de är svenska....
http://www.nitroz.se/apple/

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Har kört Simons 2.5" på Renaulten sen jag monterade in turbomotorn våren 2005. Upplever inte att dämpningen försämrats nämnvärt och jag tycker den är väldigt tyst. Detta trots 2.5" hela vägen ifrån turbon, ingen kat och bara en oval dämpare längst bak.

Renaulten blev iaf inte stoppad på Sviestad när jag var där i somras och den är tystare än många orginalbilar.

För övrigt har gamla bruksbilen kört Simons 2.5" med dubbla dämpare i 10 år och 10000mil och det enda som har hänt är att ett rör har rostat av och fick bytas.
Undrar hur mycket bättre Apple egentligen kan vara. Simons är iaf billiga och funkar enligt mig utmärkt.

För övrigt rekommenderar jag alla som har problem med ljud att montera en roterande ljuddämpare ifrån Mitsubishi som dessutom fördubblar effekten...

Att Simons skulle ha högt mottryck tror jag inte ett dugg på. Det är ju ett rakt perforerat rör rakt igenom dämparen som på alla andra sportdämpare.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Andreas Millbro skrev:
Har kört Simons 2.5" på Renaulten sen jag monterade in turbomotorn våren 2005. Upplever inte att dämpningen försämrats nämnvärt och jag tycker den är väldigt tyst. Detta trots 2.5" hela vägen ifrån turbon, ingen kat och bara en oval dämpare längst bak.

Renaulten blev iaf inte stoppad på Sviestad när jag var där i somras och den är tystare än många orginalbilar.

För övrigt har gamla bruksbilen kört Simons 2.5" med dubbla dämpare i 10 år och 10000mil och det enda som har hänt är att ett rör har rostat av och fick bytas.
Undrar hur mycket bättre Apple egentligen kan vara. Simons är iaf billiga och funkar enligt mig utmärkt.

För övrigt rekommenderar jag alla som har problem med ljud att montera en roterande ljuddämpare ifrån Mitsubishi som dessutom fördubblar effekten...

Att Simons skulle ha högt mottryck tror jag inte ett dugg på. Det är ju ett rakt perforerat rör rakt igenom dämparen som på alla andra sportdämpare.

Har samma upplevelse av Simons, håller hur länge som helst.

BMW 330i -05
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Håller rent fysiskt på en bil som inte går på vintern gör dom ju, men på min blåa sugmotorkärra har blivit ljudligare och ljudligare för varje säsong. Inte jättekul, dessutom är den väldigt bra på att inte dämpa bort störande frekvenser.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Triggerhappy
Åkersberga
Här sen Jul 2008

Dessa är poppis i vissa utländska rejskretsar : http://www.hushpower.com/technology.php

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Cédric skrev:
Håller rent fysiskt på en bil som inte går på vintern gör dom ju, men på min blåa sugmotorkärra har blivit ljudligare och ljudligare för varje säsong. Inte jättekul, dessutom är den väldigt bra på att inte dämpa bort störande frekvenser.

Ljudökning i absorptionsdämpare händer då dämpmaterialet är för kortfibrigt. Då dammar det ut i de perforerade hålen med tiden. Tidigare har jag hört att apple haft samma problem, men bara hört av andra har ingen egen erfarenhet av apple. Annars e apple en dämpare som e seriöst gjord för hästkraftstinna bilar och jätteflöden, vilket dom e rätt ensamma om.
Göran

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Apple är ganska mycket bättre än Simons. Däremot har jag upplevt att de rostfria dämparna från Simons håller bättre kvalitet än de vanliga.

Men kör du på en iMuff så är du ganska safe och vet vad du får.

Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Vore kul om det fanns nån test som jämförde Simons/Apple dämparna, både med avseende på:

- livslängd
- ljudnivå
- EFFEKT

Båda verkar som tidigare sagts ligga i samma prisnivå

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Min Apple racing 3.5" dämpare som sitter ensam på min Vita s2 dämpar mer än
1st racing kisse, 1st simons dämp samt nån variant på japs dämp med diesel krök. Båda Audi s2. Ocj jo jag känner att jag ska bygga om avgaset på den sista men man ska orka också :P

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
arvidab
Bjuråker
Här sen Sep 2006

Simons=urk

Så här ser brorsans(TS) Simons som suttit på hans bil två säsonger, mestadels sommarkörning. Genomrostat vid svetsen. Original Saab T16, absolutmax 2000mil. Som han sålde till mig i höstas, , och som jag satte på min bil som knappt kört nånting.

Kobolt Runabout mk1
Porsche 944 1984 "EVO I"
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (21646 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande