Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9077 besök totalt |
Inconel pinnbult bra?
Hej! Jag har problem med att hitta pinnbult som är av mycket god kvalitet som ex inconel 718. Problemet jag har är att momentet på skruvarna som håller turbon inte håller momentet efter några cycler, så ett alternativ jag tänkte på är att tillverka pinnbult av inconel 718, men jag blev lite irriterad när man skall ha 1500kr för 1m rundstång på 12,7mm. Kan det finnas något annat material som är bra för en liknande applikation, det måste finnas många här med liknande problem eller ni kanske redan löst det? /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Vad är det för material i de olika delarna? värmeutvidgningen i flänsen kanske är större än i skruven så den sträcks/plasticerar? Rostfria skruvar brukar relaxera väldigt snabbt med, om du nu kör med det.
Själv löste jag ett liknande problem genom att smörja gängorna vid montering. De hade blivit lite skrovliga av värmen så det blev inte tillräcklig sträck i skruven vid angivet åtdragningsmoment. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Jag har rostfri fläns svetsad på org gjutjärnsgrenrör med 12.9 M10 stoppskruv med pinnbult och kopparmuttrar. Skuvarna var nya vid montering och låsta muttrar med låstråd, tyvärr bara runt muttern då jag har gett upp att borra låshål. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Re:
Är det en typ av mutterlåsning som även finns i M10? Men om pinnbulten rör sig av värmen kommer inte denna bricka att lösa problemen eller? /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Re:
Tänkte föreslå fjäderbrickor (heter det så?), dvs brickor som ser ut som en kinesisk stråhatt man kapat toppen på! Borde vara nåt liknande som VAG har. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Kupolbrickor/Spännbrickor kanske funkar, vet inte om dom tål värmen.
Annars kanske dyra Nordlock-brickor funkar bättre. ![]() ![]() ![]() Spännbricka.pdf _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||||
längre pinnbult om plats finnes, sen använder du en rörhylsa så du får muttern långt ut på pinnbulten.
Då får man länge sträcka som pinnbulten sträcks på, då kliver man inte över sträckgränsen lika lätt då matrialen sväller. man behåller således momentet. ta ett kik på Saab hur de löst det, de kan! _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Re:
Jag vet att på min gamla 900turbo så satt det rördistander till grenröret men jag har inte plats för detta utan behöver dessvärre en annan lösning. Alpinas turbo bilar har silverpläterade muttrar och även m-10 pinnbult men tyvärr även en midja så jag kan inte köpa dessa och gör egna av, så jag tror att lösningen ligger i ett material av högtemp typ för att lösa mitt problem. Så är det någon som vet något annat bra material som tål temperaturer! /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Du kan inte staga upp turbon så att inte skruvarna behöver hålla upp hela vikten av den?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Re:
Hjäper det mot att skruvarna inte tål temperaturen? Elller blir det en sådan avlastning att skuvarna avlsatas såpass mycket att det fungerar? /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
orginalbultarna på din bil har också en liten rörstump plus att dom har en lite smalare midja (samt kostar 160kr st >
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Det är nog inte enbart tempen som gör att skruvarna inte håller tight utan kombinationen av temperatur, last och vibrationer. Om du kan minimera den hängande/brytande vikten på skruvarna så finns nog möjligheten att dom håller mycket bättre utan att du behöver gå till extrema material. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Hänger den bara i grenröret? Farligt farligt i så fall, orginalgrenrören är ju rätt bra på att få sprickbildning. Har du helt hängande turbo så kan du få problem. Går det inte använda hålen där orginalfästet är fastskruvat? Eller är turbon för stor?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Re:
Har använt M8 själv, du får kolla om den finns i M10. Jo, eftersom brickan tar hand om förspänningen av skruvförbandet, så kommer det sluta skruva upp sig. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Re:
Låter bra jag tar och kollar upp detta. /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Provat den här typen av brickor?
http://www.034motorsport.com/product _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Nej jag inte provat dessa brickor men jag är lite skeptisk mot materialet i dom /Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Re:
Jag har väldigt trångt men det kanske går att få dit något stag på något vis. _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Re:
vad är det för dimension? _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 9077 besök totalt |