Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Inconel pinnbult bra?
1, 2   >>
9077 besök totalt
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Inconel pinnbult bra?

Hej!

Jag har problem med att hitta pinnbult som är av mycket god kvalitet som ex inconel 718.

Problemet jag har är att momentet på skruvarna som håller turbon inte håller momentet efter några cycler, så ett alternativ jag tänkte på är att tillverka pinnbult av inconel 718, men jag blev lite irriterad när man skall ha 1500kr för 1m rundstång på 12,7mm.

Kan det finnas något annat material som är bra för en liknande applikation, det måste finnas många här med liknande problem eller ni kanske redan löst det?

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Vad är det för material i de olika delarna? värmeutvidgningen i flänsen kanske är större än i skruven så den sträcks/plasticerar? Rostfria skruvar brukar relaxera väldigt snabbt med, om du nu kör med det.
Själv löste jag ett liknande problem genom att smörja gängorna vid montering. De hade blivit lite skrovliga av värmen så det blev inte tillräcklig sträck i skruven vid angivet åtdragningsmoment.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Vad är det för material i de olika delarna? värmeutvidgningen i flänsen kanske är större än i skruven så den sträcks/plasticerar? Rostfria skruvar brukar relaxera väldigt snabbt med, om du nu kör med det.
Själv löste jag ett liknande problem genom att smörja gängorna vid montering. De hade blivit lite skrovliga av värmen så det blev inte tillräcklig sträck i skruven vid angivet åtdragningsmoment.


Jag har rostfri fläns svetsad på org gjutjärnsgrenrör med 12.9 M10 stoppskruv med pinnbult och kopparmuttrar.

Skuvarna var nya vid montering och låsta muttrar med låstråd, tyvärr bara runt muttern då jag har gett upp att borra låshål.

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Det finns en speciell kupbricka i RF som VAG använder på sina turbosar, det kommer lösa ditt problem helt o hållet.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Det finns en speciell kupbricka i RF som VAG använder på sina turbosar, det kommer lösa ditt problem helt o hållet.


Är det en typ av mutterlåsning som även finns i M10?

Men om pinnbulten rör sig av värmen kommer inte denna bricka att lösa problemen eller?

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Re:

McRae skrev:
Det finns en speciell kupbricka i RF som VAG använder på sina turbosar, det kommer lösa ditt problem helt o hållet.


Tänkte föreslå fjäderbrickor (heter det så?), dvs brickor som ser ut som en kinesisk stråhatt man kapat toppen på!
Borde vara nåt liknande som VAG har.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 230



Kupolbrickor/Spännbrickor kanske funkar, vet inte om dom tål värmen.
Annars kanske dyra Nordlock-brickor funkar bättre.
thumbs up thumbs down
Spännbricka.pdf

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1912



längre pinnbult om plats finnes, sen använder du en rörhylsa så du får muttern långt ut på pinnbulten.

Då får man länge sträcka som pinnbulten sträcks på, då kliver man inte över sträckgränsen lika lätt då matrialen sväller.
man behåller således momentet.

ta ett kik på Saab hur de löst det, de kan!

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
längre pinnbult om plats finnes, sen använder du en rörhylsa så du får muttern långt ut på pinnbulten.

Då får man länge sträcka som pinnbulten sträcks på, då kliver man inte över sträckgränsen lika lätt då matrialen sväller.
man behåller således momentet.

ta ett kik på Saab hur de löst det, de kan!


Jag vet att på min gamla 900turbo så satt det rördistander till grenröret men jag har inte plats för detta utan behöver dessvärre en annan lösning.

Alpinas turbo bilar har silverpläterade muttrar och även m-10 pinnbult men tyvärr även en midja så jag kan inte köpa dessa och gör egna av, så jag tror att lösningen ligger i ett material av högtemp typ för att lösa mitt problem.

Så är det någon som vet något annat bra material som tål temperaturer!


/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8352



Du kan inte staga upp turbon så att inte skruvarna behöver hålla upp hela vikten av den?
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Du kan inte staga upp turbon så att inte skruvarna behöver hålla upp hela vikten av den?


Hjäper det mot att skruvarna inte tål temperaturen?

Elller blir det en sådan avlastning att skuvarna avlsatas såpass mycket att det fungerar?

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



orginalbultarna på din bil har också en liten rörstump plus att dom har en lite smalare midja (samt kostar 160kr st > ). Det bästa vore väl att kika på vad biltillverkarna använder nu för tiden, det borde finnas fungerande grejer där.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8352



Re:

Joakim.S skrev:
Mats Karlsson skrev:
Du kan inte staga upp turbon så att inte skruvarna behöver hålla upp hela vikten av den?


Hjäper det mot att skruvarna inte tål temperaturen?

Elller blir det en sådan avlastning att skuvarna avlsatas såpass mycket att det fungerar?

/Joakim


Det är nog inte enbart tempen som gör att skruvarna inte håller tight utan kombinationen av temperatur, last och vibrationer. Om du kan minimera den hängande/brytande vikten på skruvarna så finns nog möjligheten att dom håller mycket bättre utan att du behöver gå till extrema material.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3251



Hänger den bara i grenröret? Farligt farligt i så fall, orginalgrenrören är ju rätt bra på att få sprickbildning. Har du helt hängande turbo så kan du få problem. Går det inte använda hålen där orginalfästet är fastskruvat? Eller är turbon för stor?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Re:

Joakim.S skrev:
McRae skrev:
Det finns en speciell kupbricka i RF som VAG använder på sina turbosar, det kommer lösa ditt problem helt o hållet.


Är det en typ av mutterlåsning som även finns i M10?

Men om pinnbulten rör sig av värmen kommer inte denna bricka att lösa problemen eller?

/Joakim


Har använt M8 själv, du får kolla om den finns i M10.

Jo, eftersom brickan tar hand om förspänningen av skruvförbandet, så kommer det sluta skruva upp sig.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Joakim.S skrev:
McRae skrev:
Det finns en speciell kupbricka i RF som VAG använder på sina turbosar, det kommer lösa ditt problem helt o hållet.


Är det en typ av mutterlåsning som även finns i M10?

Men om pinnbulten rör sig av värmen kommer inte denna bricka att lösa problemen eller?

/Joakim


Har använt M8 själv, du får kolla om den finns i M10.

Jo, eftersom brickan tar hand om förspänningen av skruvförbandet, så kommer det sluta skruva upp sig.


Låter bra jag tar och kollar upp detta.

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4378




_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



På min ford så sitter det speciella muttrar som sitter vid turbon, dessa har en speciell slits som nyper fast mot gängen på skruven när de blir varma.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Provat den här typen av brickor?
http://www.034motorsport.com/product_info.php?products_id=17612


Nej jag inte provat dessa brickor men jag är lite skeptisk mot materialet i dom

/Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Joakim.S skrev:
Mats Karlsson skrev:
Du kan inte staga upp turbon så att inte skruvarna behöver hålla upp hela vikten av den?


Hjäper det mot att skruvarna inte tål temperaturen?

Elller blir det en sådan avlastning att skuvarna avlsatas såpass mycket att det fungerar?

/Joakim


Det är nog inte enbart tempen som gör att skruvarna inte håller tight utan kombinationen av temperatur, last och vibrationer. Om du kan minimera den hängande/brytande vikten på skruvarna så finns nog möjligheten att dom håller mycket bättre utan att du behöver gå till extrema material.


Jag har väldigt trångt men det kanske går att få dit något stag på något vis.

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
På min ford så sitter det speciella muttrar som sitter vid turbon, dessa har en speciell slits som nyper fast mot gängen på skruven när de blir varma.


vad är det för dimension?

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Racetech
Inconel pinnbult bra?
1, 2   >>
9077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande