| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pajjar batterier när de blir urladdade???
|
56 besök senaste veckan (39332 totalt) |
|
Tittade till Porschen i helgen... jag har tyvärr slarvat med CTEK laddaren och den har inte varit i kopplad. Så nu är batteriet urladdat, och tydligen går det inte att ladda urladdade batterier med en CTEK då den behöver lite spänning för att veta vad den ska göra. På ett annat forum påstod någon att det var bara å köpa ett nytt batteri då detta nu troligern är paj... Pajjar verkligen batterier av att bli urladdade??? Det skulle vara synd då det är nästan nytt... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
En del batterier klarar det bättre än andra, men det är inte helt bra att ladda ur dem ändå. Har av misstag laddat ur mitt odyssey en gång (alltså, det var nån enstaka volt tvärs polerna...) och det återhämtade sig helt. Jag laddar med en Tystor-laddare
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Det finns ju lite dyrare CTec -laddare som ska klara lite mer djupurladdade batterier.
Jag har lyckats fräsha upp ett batteri med en billig CTec (gamla Zafir 90) men misslyckats med en hel del också. Men drar du ur ett batteri långsamt hela vägen ner så kan det vara kört. |
||||
|
Re: Pajjar batterier när de blir urladdade???
På med en vanlig hedelig laddare några timmar så har du nog fart på det igen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag har "återupplivat" ett batteri som har stått urladdat en hel vinter. Det är bara att köpa helt vanlig Biltemaladdare utan någon elektronik. Första dagen ville inte batteriet ta laddning (drog typ 100mA) men sen tog det och det gick att ladda den fullt. Det höll i två år tills den inte ville längre i sträng kyla. Nog blev den lite sämre efter urladdningen men det gick.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Blyplattorna sylfateras när blybatterier står urladdade längre perioder (och då menas dygn), efter det kommer batteriet aldrig återfå sin fulla kapacitet. Men det går absolut få så mycket liv i batterierna igen så dom funkar till synes som vanligt.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Lite trix och knep:
Gick en kurs hos Tudor för många år sen och hade en räv till lärare. om laddaren inte "ser" batteriet pga att det är helt urladdat, så kan du bara ta ett annat batteri (som har lite ström i sig) och parallellkoppla detta i en sekund för att starta laddningen. Du ska aldrig förvara ett batteri på ett betonggolv. Detta förstör batteriet utom räddning. Det blir magnetiska fält (eller nåt) pga armeringen som sabbar cellerna. Ett batteri som är helt dött (men inte kortslutet) har ofta tappat all syravikt och då kan man rekonda genom att ladda med mkt låg strömstyrka (typ 1A eller mindre) under lång tid. Det kan ta uppemot 2v att återuppbygga syran i batteriet. Ett batteri som är kortslutet kan med våld ofta väckas till liv. Se till att alla celler är helt tomma på ström och ladda sedan batteriet baklänges med den största laddare du hittar. Jag brukar panga på med 50-70A i 10min. Kortslut sedan batteriet, så det blir tomt igen och ladda som vanligt. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Då borde det vara döden för ett batteri att sitta i en rörramsbil åxå?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Vad jag förstår så gäller inte den där gamla skrönan längre. (Synd på en bra och magisk skröna )
Nu är det fritt fram att ställa ner batteriet på golvet. Mats _________________ Mats Lind |
||||
|
Re:
Betonggolvet är en gammal myt.
Att hålla på att krångla sådär med batterier håller väl bara gamla hemmapulare på med. Ett batteri som stått oladdat en längre tid eller sulfaterat kommer aldrig att få samma kapacitet igen, det kan verka just men vid kyla så kommer det inte hålla länge. Det verkar som moderna batterier är sämre i det avseendet. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Alla batterier jag haft som gått tomt har jag fått igång o kunnat laddat upp efter att de gått tomma, dvs jag har fortsatt att använda dem. Men de har alltid blivit så mycket sämre och opålitliga så jag har ganska snart fått bita i det sura äpplet o bytt.
- i 205'an jag hade så dog två eller tre batterier pga att det under flera år var ett fel på elfläktstermostaten så det drog krypström och batterier drog slut då bilen stod typ två veckor utan att bli använd. - i nuvarande bilen så hade jag en klassiker, bagagerumsbelysningen slogs inte av när man stängde bagageluckan. Dog ett batteri. Efter service en gång så hade man på verkstan satt i en lampa (som jag ju tagit bort) så där gick ett batteri till... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Skumt att det skulle vara en myt
Exide bytte ut alla batterier som lagrats på betonggolvet hos en mekonomenbutik pga reklamationer från kunder samt ordnade med en hylla som gjorde att dom kom upp en decimeter (inga mer reklamationer än övriga efter det. Kanske var nåt annat som hände med dom då
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Hmm...kyla ska väl leda till lägre självurladdning, så det borde snarare vara tvärtom. Enda problemet med kylan är att batteriet inte orkar ge lika mycket startström, men ett fulladdad batteri borde snarare klara sig längre i kyla?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Var det länge sen? För när vi sålde Exide för en massa år sen så var det så mycket problem med dom så vi bytte märke. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Har haft flera batterier som laddat ur totalt, men laddat upp utan problem.
men skulle dom stått urladdade i minusgrader så fryser dom, och då är det kört (har haft fler sådana med) Har hört om dom som har laddat tomma utjänta batterier baklänges (plus på minus, minus på plus) för att sedan ladda ur det totalt, och sedan ladda det på rätt vi igen, detta skulle ge batteriet ett förlängt liv, men hör det kanske till kategorin skröna med
Tipps! man får betalt för batterier på skroten, typ 1kr/kg har jag för mej dom betalar. spotpriset på bly ligger dock på ca 15-20 kr kg! (men hur stor del av vikten är bly i ett batteri ?) _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||
|
Re:
Jag har en så'n där fet CTEK med "recovery"-funktion som du kan få låna om du vill... |
||||
|
Re:
Det fungerar, använder det själv på mopedbatterier då och då (eftersom det inte behöver driva någon startmotor är det inga stora krav på batterierna). Det gör att stendöda batterier återfår tillräcklig kapacitet för att driva blinkers, bromsljus etc, men det blir inte som ett nytt batteri. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
Re:
ca 10-15år sen. Det konstiga var just att det var dom som stod på golvet som hade markant högre reklamationsanmärkningar
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
56 besök senaste veckan (39332 totalt) |