Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilder på justerbara topplagringar (ge mig) och ideer
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8677 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Bilder på justerbara topplagringar (ge mig) och ideer

Dags för inspiration.

Jag behöver bilder på div. topplagringar för att själv kunna suga åt mig ideer till min egna bil.

Tittade i volvonytt efter bilder men upptäckte att det mest var närbilder på en massa turboaggregat. Om någon bil väl hade topplagring så var det bara synligt på ett översiktsbild

Jag sökt och funnit lite.. men mer skulle inte skada.. gärna bilder på isärplockade topplagringar på ett överskådligt sätt. thumbs up

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Ingen närbild men det bästa jag hittade lite snabbt

(Motorrummet är inte så fräsht men det är precis efter ett 24h lopp)


_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Sanden i göteborg säljer fina justerbara topplagringar, Billiga är dom också ,
tror att dom kostar 3200:- för 2st.


http://www.sanden.nu/images/art/fjäderbensfäste.JPG

_________________
Andreas Zolnir
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Andreas Zolnir skrev:
Sanden i göteborg säljer fina justerbara topplagringar, Billiga är dom också ,
tror att dom kostar 3200:- för 2st.


http://www.sanden.nu/images/art/fjäderbensfäste.JPG


Smaskens!

Noteras genast på inköpslistan... om man nu inte slår näven i bordet och bygger rörframvagn och dubbla A-armar... Men man ska juh hälst bli färdig nån gång oxå

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292




...men dom har du ju sett IRL också!

EDIT: Leif Blybergs som sitter på 205:an.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8375



David Berglund skrev:
Andreas Zolnir skrev:
Sanden i göteborg säljer fina justerbara topplagringar, Billiga är dom också ,
tror att dom kostar 3200:- för 2st.


http://www.sanden.nu/images/art/fjäderbensfäste.JPG


Smaskens!

Noteras genast på inköpslistan... om man nu inte slår näven i bordet och bygger rörframvagn och dubbla A-armar... Men man ska juh hälst bli färdig nån gång oxå


Precis, du ska väl ha nåt att göra nästa vinter oxo...
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1694

Namndispens
Namndispens

Var hittar man lämpligen prisvärda och justerbara topplagringar till bmw e36 i sverige eller tyskland? Sandéns hade enbart till porsche vad jag förstod.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Så här såg det ut på vår Volvo:


_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Sellholms utbud..


_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Fick precis en korkad budget ide..

Topplagringen sitter idag med 2st M8(har jag för mig) genom tornet, skulle det gå att bara skära upp dom hålen så dom bli ovala för att kunna ställa camber?

Räcker det med 2st M8 för att hålla lagringen på plats?

Det verkar enl. illustartioner i haynes som det är förberett i "toppplattan" för att sätta dit ytterligare 2st om behov finns.

Nackdelar är att det fortfarande kommer sitta med en gummilagring + att castern får se sig nedprioriterad och satsningen sker på endast camber..

Duger det till första säsongen?
Har jag någon tankemiss någonstans?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Eric Josefsson skrev:
Fick precis en korkad budget ide..

Topplagringen sitter idag med 2st M8(har jag för mig) genom tornet, skulle det gå att bara skära upp dom hålen så dom bli ovala för att kunna ställa camber?

Räcker det med 2st M8 för att hålla lagringen på plats?

Det verkar enl. illustartioner i haynes som det är förberett i "toppplattan" för att sätta dit ytterligare 2st om behov finns.

Nackdelar är att det fortfarande kommer sitta med en gummilagring + att castern får se sig nedprioriterad och satsningen sker på endast camber..

Duger det till första säsongen?
Har jag någon tankemiss någonstans?


Det kan nog duga gott. Så är det ju original på många bilar fast med 3st M8. Tex volvo 240

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Det är tre skruvar på 405 oxå om jag inte har både dåligt minne och hallisar i kombination. Men du behåller det stora axiallaget, eller hur? Isåfall så får du kanske shimsa med lite brickor för att inte det lagret ska bli alltför snedbelastat. Då undrar jag om ramen för gummibussningen/bälgen är tillräckligt styv för att tåla punktbelastningen? Men man måste prova/mäta för att kolla om det öht behöver shimsas vid en sån flyttning.

Men plats i tornet att flytta omkring fjäderbenet har du ju med 2.25"-fjädrar.

Edit: radiallaget -> axiallaget

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



I tex Grp.N är det tillåtet att utöka antalet skruvförband till max 3 och M8 om det inte är så original.

Kollade senast på en Pega med detta idag. Rallybil dock.

Så fila du hålen avlååånga. thumbs up (Det är inget n7ytt du kommit på och gör man rätt är det helt ok. )
Men jag skulle nog nöjt mig med att fila dom i en ledd, alltså camber och sen köra caster original sas...
Eller svetsa lite i tornen och lägga den acster man vill ha och sedan göra avlånga hål för camber.

Vet en Porsche som kommer få denna lösningen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Caster bli såkart nedprioriterat.. kan lösas om jag filar avlånga hål i toppplattan för casterriktning och i tornet för camber..

Vad jag minns så sitter det bara 2st muttrar på ovansidan, men enl. haynes bilder här så finns det 2skruv och en styrpinne.

BTW hur långa bör hålen vara ung för att nå ca 3°.. Vi kan utgå från att jag inte filar så jag kan ställa positiv utan har det ändläget org. så det lätt kan ställas för gatkörning

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vem är BTW? hmm eller är det en förkortning????

3grd med 500mm långt fjäderben ger ca 26mm långt spår.
tan(3)*500 ---> 26mm
sin eller tan spelar cyckelpump vid små vinklar.

Ser man på johann:s bild så syns det också ca hur mycket man måste flytta.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTW = by the way...

Vad säger vår kära bilprovning om justerbara topplagringar?
Är också i byggartagen...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:


Vet en Porsche som kommer få denna lösningen.


Jag vet en porsche som redan har fått denna lösning

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Andreas Lidström skrev:


Vet en Porsche som kommer få denna lösningen.


Jag vet en porsche som redan har fått denna lösning


ok, är det det diskusionen handlar om så...

"Jag vet en BMW som ska få "riktiga" topplagringar... Ööhhh, nu bidde det lite dumt här... "


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



om man tittar på bilden med det "Sellholmska utbudet" så använder vi den exentriska med en massa hål runt kanten uppe i högra hörnet av bilden. Kombinerar men den med Volvoburkens eminenta fjädertorn med två avlånga hål och ett fast hål (bakre) och dessutom masserar mittenhålet för dämparen med tryckluftsfilen så kan man välja och vraka i camber/casterutbudet thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Re: Bilder på justerbara topplagringar (ge mig) och ideer

Här är två bilder på mina dock ej justerbara.


/Henrik
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilder på justerbara topplagringar (ge mig) och ideer
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande