Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 15082 besök totalt |
Jag har hittat dem... !
De 10 sekunderna jag sökte är funna, med lite marginal dessutom ![]() Det värsta med det är att jag insett att där finns juh ytterligare hur mycket tid som helst att hämta ![]() 7:58.09 BTG http://www.youtube.com/watch?v=tQ3x462rlmg Nytt för denna resan är att jag i loggen även har gaspedalsläge samt bromstryck :-) En GT3 RS ligger en hel del i vägen och adderar sekunder till min varvtid, tråkigt att han hade bekymmer med styrväxeln... Pratade med KW där nere. De sade att Rent4Ring VLN MX-5an kapade över 10s på deras varvtid när de gick från Öhlins till deras KW... Rent4Ring sade samma sak :-). Nu kör jag juh inte Öhlins men det är intressant jämförelse. Mina Kumho V70a K61 skötte sig riktigt fint men bakdäcken började bli lite slitna, min ambitiösa körstil kan ha värmt dem lite extra också ![]() Nu vet jag inte om jag ska ner fler gånger med MX-5an och köra där men jag söker juh faktiskt fortfarande ytterligare 10-15s, kanske inte med samma stötdämpare som jag har idag. Nåja, om ni själva eller om ni vet någon som är intresserad av en Sub8 Ringenbil för rimliga pengar så är det bara att hojta till för bilen är till salu. Jag är sugen på lite högre toppfart ![]() _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||
Bra jobbat!
![]() Nu skäms man ordentligt när det skiljer minuter. Får man fråga vad du har för setup? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Först och främst; Tack alla för er fina kommentarer, uppskattas verkligen.
Försöker besvara lite inlägg här: I vissa kurvor känner jag faktiskt att "det går inte att köra denna kurva jättemycket fortare" och dataloggen brukar hålla med. Det går fort, jag utnyttjar asfalten, jag håller stumt och ligger och balanserar bilen mellan över och understyrning. Dessa kurvor är också väldigt konsekventa från varv till varv under förutsättning att där inte finns hinder. Det går dock alltid att förbättra, finns inget perfekt spår som inte går att förbättra :-). Det är dock inte här den huvudsakliga tiden finns att hämta. Där finns å andra sidan svängar som jag inte är lika säker på och detta bekräftas också med en lite ökad inkonsekvens mellan varven. Det är väl bara mer träning och logganalys som ska till. Jag håller med, vissa svängar ligger jag nog på vad bilen klarar av och banan tillåter men i många gör jag inte det och det är där jag får jaga mer. Där finns många, många sekunder kvar att hämta. Det finns juh en charm att inte ha mer pulver. Kräver så mycket mer flyt och harmoni i körningen eftersom man inte kan kompensera med effekt. Ett misstag i en sväng kan sänka farten för ett väldigt långt parti framöver så det kräver lite mer planering och precision, det handlar om detaljerna. Dessutom är jag starkt troende i att för att kunna köra en bana riktigt, riktigt snabbt med en motorstarkare bil så behöver man först kunna köra samma bana riktigt, riktigt snabbt med en motorsvag bil. Missförstå mig rätt, man kan säkert köra "väldigt snabbt" genom att ta en genväg och hoppa på något motorstarkt direkt men jag tror att man i slutändan kommer ha väldigt svårt att hitta de där sista sekunderna eftersom man inte vet hur ett visst parti känns i en annan bil, med mindre effekt och hur man verkligen fick farten med sig när man inte hade ex slicks, effekt eller aero. Det finns absolut inget att skämmas över, detta är inte mitt första varv och jag har har tränat rätt många år på "vanliga" banor tidigare. Jag har trots allt ett företag som jobbar med förarcoachning. Att det skiljer minuter mellan oss är inget konstigt. Dels så skiljer bilarna sig åt och dels så har vi säkert olika mängd erfarenhet och referenser. Om det däremot skiljer minuter så är det lite vanskligt att börja kika på setup eftersom denna även skiljer sig väldigt mycket från förare till förare och vad de tycker om. Olika bilar svarar dessutom olika på liknande inställningar. Jag säger som såhär, börja med en setup som får dig som förare att känna dig trygg och lita på bilen. Testa även bilen ordentligt på banor eller ytor där du inte behöver köpa en ny bil om du hamnar i en situation som du inte riktigt planerat för. Det kommer få dig att lita på bilen, veta var du har den och kunna pusha gränserna lite. Det är en av de viktigaste ingredienserna för att köra riktigt snabbt. Setup? Nurburgring kräver en helt annan setup än ex Knutstorp och jag tror inte att jag överdriver om jag säger att allt är annorlunda. Skicka mig gärna ett PM med specifika frågor eller önskemål du har kring vad du vill uppnå så hjälper jag dig gärna därifrån. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||
Re:
Tack. Vad skoj att du upplever det så :-). Det är faktiskt inte teorier utan praktiska tester. Det jag skriver måste man dock anpassa till sin egen situation, erfarenhet, körstil och biltyp och jag försöker därför skriva mestadels i "generella drag". För att dra den korta versionen så tycker jag som förare att juh kortare och knixigare bana jag är på desstu längre fram vill jag ha min "pinne" som bilen roterar runt (undviker termer som gör beskrivningen onödigt obegriplig) eftersom hastighet är lägre. På små banor som Knutstorp och Sturup är övertyrning en egenskap som funkar för min körstil. När man kommer hoppandes över gupp i 200 blås så känner jag inte att jag ha vill ha rotationspinnen långt fram och överstyrning, jag vill ha en bil som är stabil, trygg och nästan lite understyrd men inte så understyrd så att jag inte kan balansera den med de reglage bilen har. Det finns därför olika sätt att uppnå liknande beteende i bilen fast med olika för och nackdelar. Det finns ytterligare sätt att förfina dessa reglagen och öka fördelarna och minska nackdelarna genom att ex installera en eftermarknads diffbroms och laborera med rampvinklar på coast/drive. Jag känner dock inte att det är "värt" att göra det i en bil som jag skaffade för att lära mig "grunderna runt ringen" på. Om jag då tar min bil som jag verkligen tycker om runt Ringen på alla sätt och vis (som faktiskt har fått beröm för sina inställningar/beteende av en väldigt kännd Ringenprofil) och kör på Knutan (och detta har jag givetvis testat) så känner jag bara "oj vad understyrt, slött och sävligt". Det är inte svårt att flytta pinnen "framåt" i bilen och få "liv" i den men jag vill bara ge en liknelse. Bilen är juh inställd för att kännas bra på de snittfarter som finns på Ringen och i de farterna har man helt andra rörelseenergier inblandade. Med det sagt; Ja, i tävlingssammanhang hade jag haft en setup för varje bana i Sverige om konkurrensen är tillräcklligt stor. Allt vad gäller toe, camber, caster, däcktryck, cornerweight, var barlasten är placerad och allt annat man kan ändra kan göra många tiondelar (om inte sekunder) om man individualiserar det för varje bana. På hobbynivå finns det dock inte poäng för detta. Hoppas detta besvarade några av dina funderingar. _________________ Robert Sladdowski :-) Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder... |
||
![]() Fantastiskt coolt kört intressant att se hur banan går upp och ner vid fullgas på 5:an skilde mellan 170+-215+ Beroende på var på banan du körde. Märks att du har bilen exakt som banan kräver och hur du kör. Ser lätt ut! Dina tankar runt snabb bil vs snabb förare ovan är tänkvärda. Mäkta imponerad! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Kul att du delar med dig av film med data, det lär man sig mycket av.
Jag var lite nyfiken att jämföra min körning och kollade via youtube doubler http://youtubedoubler.com/?video1=ht Jag måste säga att bilen verkar ha en otroligt varvvillig och responsiv motor och på höga varvtal verkar det vara riktigt bra ax om det inte är uppförsbacke. Man ser på flera ställen att den axar riktigt bra. Det märks att det är en rätt preppad Miata du har. Man ser också att man kan kapa en hel del sekunder på en "flygande" start speciellt i en motorsvag bil. Tyvärr så ser man att farten är rätt fel i Harry då gps:en laggar. Håll till godo. Johan Din angivna vikt är det tom eller med bensin och förare. Vikt/effekt förhållande styr en hel del hur fort det kan gå. Däck Downforce Set-up med hjulvinklar och dämpare påverkar givetvis också Du kör väldigt fort med det material du har ![]() Jag har inte stenkoll på vad du har gjort med din bil och orkar inte leta igenom 100+ sidor men skulle tippa på att ett KW chassie, riktiga hjulvinklar samt lite lägre profil på däcken skulle göra underverk. Det är som någon har skrivit i sin avatar, speed costs, how fast do you want to go? _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Re:
Jävlar vad det går ![]() Blir mer intresserad av bilen din, kan du inte lägga up en biltråd eller berätta mer ingående om den, för den har väll inte mycket gemensamt med en vanlig MX5 MK3 på 160hk?? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 15082 besök totalt |