| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Regga med bur eller skruvbur?
|
1, 2 >> 12554 besök totalt |
|
Regga med bur eller skruvbur?
Hej! Går i tankarna på att sätta in en helbur i bilen pga säkerheten. Läst till mig i gamla trådar att bilen i övrigt måste vara "original" vilket min bil inte är. Har skålade stolar, glasfiber skärmar, lagt igen taklucka osv. alt 1: Vad tror ni om mina chanser om jag stoppar in originalstolar? Alt 2: Sätta i en skruvbur jag tarbort innan bes varje gång? (veteranbil) Kan jag då också passa på att regga för en passagerare samt borttagandet / igenläggning av takluckan? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Det beror en hel del på årsmodell också.
Men krav på sätesmontering (att det ska klara vissa krafter enligt en provning) kom redan 1971. Så det är egentligen bara på ännu äldre bilar som det garanterad är helt okej med bytta stolar. I ditt fall, med en bil som inte är helfordonsgodkänd, tror jag inte man kommer märka glasfiberskärmar och att takluckan är igenlagd blir inget problem. Så med originalstolar borde det gå att regga med bur och då blir det ju "automatiskt" 1 passagerare - och med all sannolikhet tar man bort takluckan ur papperen samtidigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Tack! Nu ångrar jag dock att jag sålde originalstolarna. Om jag hittar originalstolarna och besiktar borde jag mao inte ha något problem tolkag jag det som. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Någon som har koll på vad för burtyper man ska ha?
Snart 2 barns farsa och så man vill ha lite mer säkerhet. Bilen kommer mestadels gå på gata men banträffar inte tävlingar kommer att bli av. Räcker det då med en halvbur likt nedan med skalstolar och 6p bälten med ögglor bak?
Eller ska man satsa på en helbur när man ändå håller på likt nedan?
Hur går tankarna för dom som vet? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Hur mycket "casual" körning ska det bli?
Dörrsträva, frambåge och toyotastag är jobbiga till vardags i stigande grad. |
||
|
Re:
Som vanligt så blir det nog mer äta glass än äta pass. Kanske smartast att börja med halv och utöka när man känner behovet? EDIT: Göra dörrsträvan avtagbar? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Gör övre dörrsträvan alt båda två skruvbara och gör en helbur på en gång. Mycket mer jobb att lägga till främre delen i efterhand.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Re:
Finess är väl guss arv? Guss finns inte kvar? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Guss har en ny sida ringer han imorgon! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Köp en färdig sats av tex Finess. Då får du alla rör i rätt dimensioner. Jag snikade och köpte huvudbåge och framstöttor av Finess (svårbockade rör...) och köpte rör på 6 meterslängder av rätt kvalité och dimension genom jobbet till resten.
Här kan du läsa allt om dimenioner och material (sid 34). Burreglementet börjar på sid 21. http://web.sbf.se/regler/up/5/TR_Tek _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
Jag skulle dock säga att ska du köra mycket gata kan man fundera på om en helbur gör det enklare att slå skallen hårt i hårda burrör - även vid små incidenter...du kör ju utan hjälm och med trepunktsbälte på gata.
Det är en av anledningarna till att jag "bara" har DR-båge i min bil. Jag säger inte att det är rätt tänkt för alla men jag tänkte så i min bil. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Du kör mao detta? http://www.finess.se/gata/product/19 _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Nej, Dragracing:
http://www.finess.se/dragracing-bage Fast den är kompletterad med diagonal mellan bakåtsträvorna och en horisontell tvärsträva mellan bakåtsträvorna för att göra den lite bättre. Dragracing har lite grövre material (45x3 mm) men jag valde den mest för att det är den troligaste tävlingsformen (inom SBF) som min bil lär gå i. Bankörningen är "bara" trackday utan formella krav på bågen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Tack för input, det står mellan den och modellen som jag visade ovan. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
|
Re:
Jo har sett dock kostar de ca 30k + frakt. Vilket är i högsta laget Vi kör en huvudbur och baksträvor _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Regga med bur eller skruvbur?
|
1, 2 >> 12554 besök totalt |
