Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Regga med bur eller skruvbur?
1, 2   >>
12554 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Regga med bur eller skruvbur?

Hej!

Går i tankarna på att sätta in en helbur i bilen pga säkerheten.

Läst till mig i gamla trådar att bilen i övrigt måste vara "original" vilket min bil inte är.
Har skålade stolar, glasfiber skärmar, lagt igen taklucka osv.

alt 1: Vad tror ni om mina chanser om jag stoppar in originalstolar?

Alt 2: Sätta i en skruvbur jag tarbort innan bes varje gång? (veteranbil)

Kan jag då också passa på att regga för en passagerare samt borttagandet / igenläggning av takluckan?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det beror en hel del på årsmodell också.

Men krav på sätesmontering (att det ska klara vissa krafter enligt en provning) kom redan 1971. Så det är egentligen bara på ännu äldre bilar som det garanterad är helt okej med bytta stolar.

I ditt fall, med en bil som inte är helfordonsgodkänd, tror jag inte man kommer märka glasfiberskärmar och att takluckan är igenlagd blir inget problem. Så med originalstolar borde det gå att regga med bur och då blir det ju "automatiskt" 1 passagerare - och med all sannolikhet tar man bort takluckan ur papperen samtidigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det beror en hel del på årsmodell också.

Men krav på sätesmontering (att det ska klara vissa krafter enligt en provning) kom redan 1971. Så det är egentligen bara på ännu äldre bilar som det garanterad är helt okej med bytta stolar.

I ditt fall, med en bil som inte är helfordonsgodkänd, tror jag inte man kommer märka glasfiberskärmar och att takluckan är igenlagd blir inget problem. Så med originalstolar borde det gå att regga med bur och då blir det ju "automatiskt" 1 passagerare - och med all sannolikhet tar man bort takluckan ur papperen samtidigt.

Gustaf


Tack!

Nu ångrar jag dock att jag sålde originalstolarna.
Om jag hittar originalstolarna och besiktar borde jag mao inte ha något problem tolkag jag det som.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Någon som har koll på vad för burtyper man ska ha?

Snart 2 barns farsa och så man vill ha lite mer säkerhet.

Bilen kommer mestadels gå på gata men banträffar inte tävlingar kommer att bli av.

Räcker det då med en halvbur likt nedan med skalstolar och 6p bälten med ögglor bak?


Eller ska man satsa på en helbur när man ändå håller på likt nedan?


Hur går tankarna för dom som vet?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Hur mycket "casual" körning ska det bli?

Dörrsträva, frambåge och toyotastag är jobbiga till vardags i stigande grad.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Hur mycket "casual" körning ska det bli?

Dörrsträva, frambåge och toyotastag är jobbiga till vardags i stigande grad.


Som vanligt så blir det nog mer äta glass än äta pass.

Kanske smartast att börja med halv och utöka när man känner behovet?

EDIT: Göra dörrsträvan avtagbar?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1791



Gör övre dörrsträvan alt båda två skruvbara och gör en helbur på en gång. Mycket mer jobb att lägga till främre delen i efterhand.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

Gustav_H78 skrev:
Gör övre dörrsträvan alt båda två skruvbara och gör en helbur på en gång. Mycket mer jobb att lägga till främre delen i efterhand.


+1 på den.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Såblir det!

Finns massa olika dimensioner på rören.

Vad ska man ha?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



Kolla om finnes har färdig till din bil, enklast isådanna fall. Eller om GUSS har...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

J.Stigson skrev:
Kolla om finnes har färdig till din bil, enklast isådanna fall. Eller om GUSS har...


Finess är väl guss arv? Guss finns inte kvar?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268



Finness tog väll över Gunnarsjö, Guss låg i värmdö.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

J.Stigson skrev:
Finness tog väll över Gunnarsjö, Guss låg i värmdö.


Guss har en ny sida ringer han imorgon!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2902



Köp en färdig sats av tex Finess. Då får du alla rör i rätt dimensioner. Jag snikade och köpte huvudbåge och framstöttor av Finess (svårbockade rör...) och köpte rör på 6 meterslängder av rätt kvalité och dimension genom jobbet till resten.

Här kan du läsa allt om dimenioner och material (sid 34). Burreglementet börjar på sid 21.

http://web.sbf.se/regler/up/5/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag skulle dock säga att ska du köra mycket gata kan man fundera på om en helbur gör det enklare att slå skallen hårt i hårda burrör - även vid små incidenter...du kör ju utan hjälm och med trepunktsbälte på gata.

Det är en av anledningarna till att jag "bara" har DR-båge i min bil. Jag säger inte att det är rätt tänkt för alla men jag tänkte så i min bil.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag skulle dock säga att ska du köra mycket gata kan man fundera på om en helbur gör det enklare att slå skallen hårt i hårda burrör - även vid små incidenter...du kör ju utan hjälm och med trepunktsbälte på gata.

Det är en av anledningarna till att jag "bara" har DR-båge i min bil. Jag säger inte att det är rätt tänkt för alla men jag tänkte så i min bil.

Gustaf


Du kör mao detta?
http://www.finess.se/gata/product/193-byggsats-halvbur-gata-artnr450

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Nej, Dragracing:

http://www.finess.se/dragracing-bage/product/301-komplett-dragracing-b . . . .

Fast den är kompletterad med diagonal mellan bakåtsträvorna och en horisontell tvärsträva mellan bakåtsträvorna för att göra den lite bättre.

Dragracing har lite grövre material (45x3 mm) men jag valde den mest för att det är den troligaste tävlingsformen (inom SBF) som min bil lär gå i. Bankörningen är "bara" trackday utan formella krav på bågen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Nej, Dragracing:

http://www.finess.se/dragracing-bage/product/301-komplett-dragracing-b . . . .

Fast den är kompletterad med diagonal mellan bakåtsträvorna och en horisontell tvärsträva mellan bakåtsträvorna för att göra den lite bättre.

Dragracing har lite grövre material (45x3 mm) men jag valde den mest för att det är den troligaste tävlingsformen (inom SBF) som min bil lär gå i. Bankörningen är "bara" trackday utan formella krav på bågen.

Gustaf


Tack för input, det står mellan den och modellen som jag visade ovan.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Heigo tror jag har skruvbur till 107, tror även wiechers har

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5654


Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
Heigo tror jag har skruvbur till 107, tror även wiechers har


Jo har sett dock kostar de ca 30k + frakt. Vilket är i högsta laget
Vi kör en huvudbur och baksträvor

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Ah, ok trodde det kanske fanns skruvburar för under 10k.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Skruva banåkabil
Regga med bur eller skruvbur?
1, 2   >>
12554 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande