Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SMR Supran förbi 1000 hk idag...
1, 2, 3, 4, 5   >>
10615 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
SMR Supran förbi 1000 hk idag...

Mengihini's Svarta SMR Toyota Supra 3.0 passerade 1000 + HK i bromsbänken idag.

GRATTIS TE SMR gänget thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

tio tummar upp

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...

KristianAE86 skrev:
Mengihini's Svarta SMR Toyota Supra 3.0 passerade 1000 + HK i bromsbänken idag.

GRATTIS TE SMR gänget thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

tio tummar upp


Du får nog förklara lite vem han är...

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...

Qvarnis skrev:
KristianAE86 skrev:
Mengihini's Svarta SMR Toyota Supra 3.0 passerade 1000 + HK i bromsbänken idag.

GRATTIS TE SMR gänget thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

tio tummar upp


Du får nog förklara lite vem han är...


Men t.o.m Rickard "supramannen" Cornacchini har ju synts till här då och då

grattis till dem ivf!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...

Fyhr skrev:
Qvarnis skrev:
KristianAE86 skrev:
Mengihini's Svarta SMR Toyota Supra 3.0 passerade 1000 + HK i bromsbänken idag.

GRATTIS TE SMR gänget thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

tio tummar upp


Du får nog förklara lite vem han är...


Men t.o.m Rickard "supramannen" Cornacchini har ju synts till här då och då

grattis till dem ivf!


Jepp och det var väl ingen som kände igen honom då
Forumpoliserna dök på honom direkt
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Re: SMR Supran förbi 1000 hk idag...

Johan Wagréus skrev:
Jepp och det var väl ingen som kände igen honom då
Forumpoliserna dök på honom direkt


Vad menar du nu?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=17761#17761

Hade ju ingen aaaaning om vem han var...

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



*slettet*




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Kolla siffrorna på bromsningen när de körde 98oktan...


Händer liiiiite mellan 5700rpm och 6000rpm..... inte direkt banoptimalt...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



ThomasT skrev:
... inte direkt banoptimalt...
Det funkar väl rätt bra om man håller sig mellan 6000 och 8000 rpm samtidigt som man ser till att inte tappa laddtryck.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8373



oj....kan vi stava till ketchup?
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



De får väl döpa bilen till Hai Nz (med tanke på det japanska arvet...)

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peter Gutniak skrev:
De får väl döpa bilen till Hai Nz (med tanke på det japanska arvet...)


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag har inte varit så sugen på massa mer hästar sen jag skaffade M3'an eftersom jag tycker den är lagom på ett lättkört trevligt sätt. Sen undviker jag att köra eller åka med i riktigt snabba bilar för att slippa "åka dit" på habegäret på mer pulver Men jag måste erkänna att lite effektsugen blev jag av MJ-inslaget om Pikes Peak Saaben

Hursomhelst, nu när pulver är på tapeten så måste jag säga att Qvarnis film från Ringen var intressant IMo. På film försvinner ju mycket av fartupplevelsen när kameran sitter i kupen men jag tyckte så långt jag nu kan avgöra att motorn i kombination med bilen gick väldigt "snällt". Dvs inga markerade ketchupeffekter eller problem med plötsliga powersläpp i bakänden (elvor är iof bra där så länge det är torrt ). Det hänger säkert på ett shysst "mjukt" handhavande vilket jag tyckte man även kunde se i filmen men som sagt, den såg betydligt mindre svårkörd än vad jag trott med såpass mycket trim thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Skulle vara kul att se vad som hände i en kurva om man höll stumt förbi 6000 varv.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Erik B skrev:
Skulle vara kul att se vad som hände i en kurva om man höll stumt förbi 6000 varv.


Den där bilen lär aldrig få se en racerbana.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Utan att vara motorbyggare så tycker jag ändå att det är förvånande att de där turbostripbilarna som inte skall köras i några väldigt många timmar med fullt laddtryck, inte lämnar mer hk. Det är ju faktiskt inte mycket mer än en F1:a klarar utan turbo.
En 20 år gammal rak BMW-fyra på 1,5 L hade ju ca 1000 hk i F1 och höll ett helt lopp, samt 1500 hk i kvalen som varade i några minuter. Nåt sånt borde väl dagens trimfirmor ändå lyckas med nu 20 år senare, men tydligen inte, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Qvarnis skrev:
Erik B skrev:
Skulle vara kul att se vad som hände i en kurva om man höll stumt förbi 6000 varv.


Den där bilen lär aldrig få se en racerbana.


Man får ju hoppas att man får se nya projektet på bana iaf, (Ultiman)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Anders,
De flesta som bygger bilar för strippen gör det på ganska tight budget och har nog inte råd med utvecklingskostnader i paritet med F1. Dessutom är det relativt färskt med turbobilar i dragracing och de som haft kunnandet att bygga turbomaskiner har hållit på med andra discipliner där körbarhet är mer prioriterade än maxeffekt.
Det finns folk som kör fyrcylindrigt runt 2 liter med bortemot 900-1000hk, men de är inte många.
Supramotorn verkar palla en hel del stryk i nära nog standardskick. Den måste vara en av bilvärldens mest feldimensionerade standardmaskiner.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Lennart Mäkinen skrev:
Anders,
De flesta som bygger bilar för strippen gör det på ganska tight budget och har nog inte råd med utvecklingskostnader i paritet med F1. Dessutom är det relativt färskt med turbobilar i dragracing och de som haft kunnandet att bygga turbomaskiner har hållit på med andra discipliner där körbarhet är mer prioriterade än maxeffekt.
Det finns folk som kör fyrcylindrigt runt 2 liter med bortemot 900-1000hk, men de är inte många.
Supramotorn verkar palla en hel del stryk i nära nog standardskick. Den måste vara en av bilvärldens mest feldimensionerade standardmaskiner.


och drivlina. Imponerande inte så mycket av effekten men hållbarheten som får 6 kolvar av 5 möjliga av mig.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart:
Min tanke var väl det att 20 år gammal F1-teknik inte bör vara så himla dyr idag. Kanske mer kunskapsglapp?
Men det är klart, nästan helt original lär ju inte gå, så lite över de kostnadsnivån behöver man nog komma...
Visst, imponerande att man kan trycka ur så många hk och det ändå håller.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Att de turboladdade F1-motorerna inte lever vidare kanske har med livslängd att göra?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Rent effektmässigt så är inte lite över 1000hk med 2,3 bar laddtryck speciellt högteknologiskt ur 3-liter maskin. Det är ungefär som vilken välbyggd standardsugis som helst i flöden. Utvecklingen på turbomaskiner avstannade nog en del när det blev förbjudet i F1. De 1500hk de hade där var som sagt bara under kvalen. Som jag förstått det så var körbarheten ungefär noll utan det var mer "tryck ner gasen, sikta, vänta, hej vad det går!"

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
SMR Supran förbi 1000 hk idag...
1, 2, 3, 4, 5   >>
10615 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande