Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Besiktiga med bur!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16360 totalt)
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Besiktiga med bur!

Jag har en Saab 9-3 Aero från 2004. Mitt mål med bilen är att få den så lik en tävlingsbil ja bara kan, både in och utvändigt. Med andra ord vill ja ha både bur, racingstolar, strippad inredning och annan ratt i den. Men hur kan ja göra för att få bilen godkänd och omregistrerad vid en besiktning?

Sverige
Här sen Aug 2003

Regbesiktiga den med buren först & övriga bilen i orginalskick då brukar det gå smidigast.

Reggar du den bara för förare & 1 passagerare slipper du stoppa i baksäte & bälten bak
vid vanlig besikting.

Brukar inte vara nått större problem att besiktiga med annan stol
om orginal 3-punktbälte fungerar på vettigt sätt med stolen.

Största problemet är kanske att din bil är så ny att det ställer till problem.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Så du menar att ja ska montera original stolar, original ratt och halvburen och sedan regga den me de? Men vad säger dom att ja monterat ur baksätet och bältena bak och all annan inredning där bak?

Der drüben
Här sen Dec 2002

låt bältena bak sitta kvar, dom bryr sig inte om soffan, MEN skall du ha halvbur reggas bilen om till 1 passagerare och då behövs å andra sidan inga bälten bak

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Om du bara ska ha halvbur så bygg den skruvbar så har du inget problem vid besiktningen.

Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Sen är det lite tråkigt att behöva bygga om hela bilen varje år när den ska besiktigas :/

Öland
Här sen Okt 2011

Förmodligen skiter det sej helt då bilen garanterat är helbilsgodkänd... Då får du inte byta nåt, allt ska va original.

tex

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91632

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
De där med att bygga bur är en jäkla djungel för alla säger olika, inklusive besiktningsmän, vissa godkänner, andra inte osv.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Halvbur är numera inget problem i helbilsgodkända bilar. Det hade ju varit fiffigt om du löste det så att du enkelt kan plocka ur den främre delen och sedan köra till den årliga besiktningen

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Johan Sjöström skrev:
Halvbur är numera inget problem i helbilsgodkända bilar.
...

Men byte av stolar, har de släppt på det också?

Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Men de här me stolar och bälten osv är ju inte logiskt för fem öre. Man sitter ju betydligt säkrare i en Sparco Evo-stol med 6-punkts bälten än i original-stolarna. Men är besiktningsmannen extremt bra att ha o göra med kanske han godkänner Sparco-stolarna om originalbältena funkar tillsammans med stolen.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Allt under förutsättning att det är korrekt monterat och utan att veta gissar jag att dom flesta av oss inte alltid gör det 100% korrekt.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med alla säkerhetsfunktioner som krockkuddar i stol, ovanför dörr osv så finns det kanske fallgropar....

Hässleholm
Här sen Mar 2010

Jag har hört att det med 5-6punkts bälte har lite o göra med att man blir låst vid sin plats. Skulle man tappa något eller liknande så kan de va problem att lösa det i ett fast bälte. Har bes med racingstol o 3punkt flera gånger, men bara vid kontrollbes. Vid regbes blev de gnäll. O gnäll på lite annat som inte va original. Bla avgas o insug. Kvitta att Audi inte tillverka avgas till bilen längre o att original va upprostat. Han skulle tvunget ha original stämplar på ljuddämpare. Så de sket sig. Nu fick jag en riktig surk*k till bes man som vägra köra upp bilen på lyften, "så här låga ska inte bilar vara"... Sen att den till slut efter gnäll gick upp utan att i är en annan femma. Så hade jag gjort om hade jag reggat bort baksäte o annat direkt innan jag gjort något med bilen i övrigt.

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Re:

Johan Sjöström skrev:
Halvbur är numera inget problem i helbilsgodkända bilar. Det hade ju varit fiffigt om du löste det så att du enkelt kan plocka ur den främre delen och sedan köra till den årliga besiktningen

Har du ngn länk e dyl till en officiell källa på det?

Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Med andra ord borde saker och ting ordna upp sig om ja gör följande:

1: Monterar original ratt med airbag

2: Monterar original stolar med tillhörande bälten(sitter fortfarande där)

3: Monterar halvburen

4: Åker och registrerar buren samt gör den laglig för en passagerare

5: Och slutligen åker in på SBP och besiktigar den

Någon som tror detta skulle funka?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

S6_johan skrev:
Jag har hört att det med 5-6punkts bälte har lite o göra med att man blir låst vid sin plats. Skulle man tappa något eller liknande så kan de va problem att lösa det i ett fast bälte.
Ja det är definitivt en god anledning till det. Det som myndigheterna lutar sig på är dock i första hand en serie tester som utfördes av VTI för ganska många år sedan för att testa "rallystolar" samt 4- och 6-punktsbälten av eftermarknadstyp. Testerna är presenterades i en rapport (tror den har nummer 283 om ni skulle vilja beställa den). Jag har läst rapporten (var dock nästan 10 år sen sist) och kan tycka att man till viss del jämför äpplen med päron. Dock är det mycket tydligt att det är svårt att själv få till samma säkerhet som med ett enkel standard 3-punkts bälte, speciellt då med 4-punktsbälten som i samtliga typer av stolar som testades gav underglidning.
Var kanske lite halv-OT men kan ändå vara bra att veta.

Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Jag pratade med en besiktningsman igår om regbesiktning av halvbur i helbilsgodkänd bil. Om man reggar bilen för två personer så går det bra med halvbur förutsatt att man inte kan slå i den någonstans. Annars var han väldigt hård med att man inte fick ändra på något annat på en helbilsgodkänd bil. Dragkrok och sänkfjädrar var väl undantaget. Så vid regbesiktning bör bilen vara så original som möjligt annars beror det nog på hur nitiskt besiktningsmannen är om den går igenom eller ej.

När jag reggade golfen (ej helbilsgodkänd) med bur för många år sedan var de noga med att kolla så att trepunktsbältet fungerade som det skulle och inte tog i någonstans i buren.

Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007

Re:

Wankelsport skrev:
S6_johan skrev:
Jag har hört att det med 5-6punkts bälte har lite o göra med att man blir låst vid sin plats. Skulle man tappa något eller liknande så kan de va problem att lösa det i ett fast bälte.
Ja det är definitivt en god anledning till det. Det som myndigheterna lutar sig på är dock i första hand en serie tester som utfördes av VTI för ganska många år sedan för att testa "rallystolar" samt 4- och 6-punktsbälten av eftermarknadstyp. Testerna är presenterades i en rapport (tror den har nummer 283 om ni skulle vilja beställa den). Jag har läst rapporten (var dock nästan 10 år sen sist) och kan tycka att man till viss del jämför äpplen med päron. Dock är det mycket tydligt att det är svårt att själv få till samma säkerhet som med ett enkel standard 3-punkts bälte, speciellt då med 4-punktsbälten som i samtliga typer av stolar som testades gav underglidning.
Var kanske lite halv-OT men kan ändå vara bra att veta.

Största anledningen är som skrivet ovan att en bil har ett mycket väl testat säkerhetssystem. Börjar man ändra i detta med egna infästningspunkter eller dylikt är det mycket möjligt att det blir lika bra men det kan också bli katastrofalt dåligt. Svårt att veta för en besiktningsman var tex plåt är förstärkt och inte.

Ett trepunktsbälte har ett bra underglidningsskydd, ett felmonterat 4, 5 eller 6p-bälte kan vara sämre i detta avseendet.

Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Trådstartare
Mycket avgörs säkerligen av vem man får som ska registreringsbesiktiga och göra den vanliga besiktningen. Får man en paragrafryttare så är det säkert omöjligt att få till de på första försöket. Men försöka kan man ju alltid

Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Re:

Saabjocke skrev:
Men de här me stolar och bälten osv är ju inte logiskt för fem öre. Man sitter ju betydligt säkrare i en Sparco Evo-stol med 6-punkts bälten än i original-stolarna. Men är besiktningsmannen extremt bra att ha o göra med kanske han godkänner Sparco-stolarna om originalbältena funkar tillsammans med stolen.

Jag har förstått anledningen till att 4-6-punkts fasta bälten inte godkänns har med möjligheten för räddningstjänsten att få dig ur bilen vid en olycka. I och med att bältet är fast är det svårt att komma åt att klippa loss bältet, och dessutom måste det klippas på flera ställen för att få loss dig. Ett rullbälte (om rullen fortfarande fungerar) kan man ju lätta på för att klippa sönder och ett 3-punkts rullbälte behöver bara klippas på ett ställe för att få loss det.

Det går ju även (vet ej om det även gäller helbilsgodkännda bilar) att regbesiktiga med ändrad stol bara man använder original infästningspunkter. Tänk på att det senare även gäller bältet, det vill säga att 3-punktsbältet ska monteras i original infästningspunkter och fortfarande gå fritt från buren. (Jag har fuska på det senare, men det var inget som besiktningsmannen ens granskade. )

Citera
Skruva banåkabil
Besiktiga med bur!
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (16360 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande