| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga med bur!
|
5 besök senaste veckan (16360 totalt) |
|
Besiktiga med bur!
Jag har en Saab 9-3 Aero från 2004. Mitt mål med bilen är att få den så lik en tävlingsbil ja bara kan, både in och utvändigt. Med andra ord vill ja ha både bur, racingstolar, strippad inredning och annan ratt i den. Men hur kan ja göra för att få bilen godkänd och omregistrerad vid en besiktning? _________________ Joakim Bernhardsson |
||||
|
Regbesiktiga den med buren först & övriga bilen i orginalskick då brukar det gå smidigast.
Reggar du den bara för förare & 1 passagerare slipper du stoppa i baksäte & bälten bak vid vanlig besikting. Brukar inte vara nått större problem att besiktiga med annan stol om orginal 3-punktbälte fungerar på vettigt sätt med stolen. Största problemet är kanske att din bil är så ny att det ställer till problem. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Så du menar att ja ska montera original stolar, original ratt och halvburen och sedan regga den me de? Men vad säger dom att ja monterat ur baksätet och bältena bak och all annan inredning där bak?
_________________ Joakim Bernhardsson |
||||
|
Förmodligen skiter det sej helt då bilen garanterat är helbilsgodkänd... Då får du inte byta nåt, allt ska va original.
tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
|
Halvbur är numera inget problem i helbilsgodkända bilar. Det hade ju varit fiffigt om du löste det så att du enkelt kan plocka ur den främre delen och sedan köra till den årliga besiktningen
Men de här me stolar och bälten osv är ju inte logiskt för fem öre. Man sitter ju betydligt säkrare i en Sparco Evo-stol med 6-punkts bälten än i original-stolarna. Men är besiktningsmannen extremt bra att ha o göra med kanske han godkänner Sparco-stolarna om originalbältena funkar tillsammans med stolen.
||||
|
Jag har hört att det med 5-6punkts bälte har lite o göra med att man blir låst vid sin plats. Skulle man tappa något eller liknande så kan de va problem att lösa det i ett fast bälte. Har bes med racingstol o 3punkt flera gånger, men bara vid kontrollbes. Vid regbes blev de gnäll. O gnäll på lite annat som inte va original. Bla avgas o insug. Kvitta att Audi inte tillverka avgas till bilen längre o att original va upprostat. Han skulle tvunget ha original stämplar på ljuddämpare. Så de sket sig. Nu fick jag en riktig surk*k till bes man som vägra köra upp bilen på lyften, "så här låga ska inte bilar vara"... Sen att den till slut efter gnäll gick upp utan att i är en annan femma. Så hade jag gjort om hade jag reggat bort baksäte o annat direkt innan jag gjort något med bilen i övrigt.
_________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
|
Re:
Har du ngn länk e dyl till en officiell källa på det? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Med andra ord borde saker och ting ordna upp sig om ja gör följande:
1: Monterar original ratt med airbag 2: Monterar original stolar med tillhörande bälten(sitter fortfarande där) 3: Monterar halvburen 4: Åker och registrerar buren samt gör den laglig för en passagerare 5: Och slutligen åker in på SBP och besiktigar den Någon som tror detta skulle funka? _________________ Joakim Bernhardsson |
||||
|
Re:
Var kanske lite halv-OT men kan ändå vara bra att veta. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Jag pratade med en besiktningsman igår om regbesiktning av halvbur i helbilsgodkänd bil. Om man reggar bilen för två personer så går det bra med halvbur förutsatt att man inte kan slå i den någonstans. Annars var han väldigt hård med att man inte fick ändra på något annat på en helbilsgodkänd bil. Dragkrok och sänkfjädrar var väl undantaget. Så vid regbesiktning bör bilen vara så original som möjligt annars beror det nog på hur nitiskt besiktningsmannen är om den går igenom eller ej.
När jag reggade golfen (ej helbilsgodkänd) med bur för många år sedan var de noga med att kolla så att trepunktsbältet fungerade som det skulle och inte tog i någonstans i buren. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||
|
Re:
Största anledningen är som skrivet ovan att en bil har ett mycket väl testat säkerhetssystem. Börjar man ändra i detta med egna infästningspunkter eller dylikt är det mycket möjligt att det blir lika bra men det kan också bli katastrofalt dåligt. Svårt att veta för en besiktningsman var tex plåt är förstärkt och inte. Ett trepunktsbälte har ett bra underglidningsskydd, ett felmonterat 4, 5 eller 6p-bälte kan vara sämre i detta avseendet. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||||
|
Mycket avgörs säkerligen av vem man får som ska registreringsbesiktiga och göra den vanliga besiktningen. Får man en paragrafryttare så är det säkert omöjligt att få till de på första försöket. Men försöka kan man ju alltid
||||
|
Re:
Jag har förstått anledningen till att 4-6-punkts fasta bälten inte godkänns har med möjligheten för räddningstjänsten att få dig ur bilen vid en olycka. I och med att bältet är fast är det svårt att komma åt att klippa loss bältet, och dessutom måste det klippas på flera ställen för att få loss dig. Ett rullbälte (om rullen fortfarande fungerar) kan man ju lätta på för att klippa sönder och ett 3-punkts rullbälte behöver bara klippas på ett ställe för att få loss det. Det går ju även (vet ej om det även gäller helbilsgodkännda bilar) att regbesiktiga med ändrad stol bara man använder original infästningspunkter. Tänk på att det senare även gäller bältet, det vill säga att 3-punktsbältet ska monteras i original infästningspunkter och fortfarande gå fritt från buren. (Jag har fuska på det senare, men det var inget som besiktningsmannen ens granskade. )
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga med bur!
|
5 besök senaste veckan (16360 totalt) |