Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (16766 totalt) |
Hur ser fästena i karossen ut? Det går ju säkert bygga nåt av avgasklämmor och lite vinkeljärn men det beror ju lite på hur det ser ut och vilka krav på finish man har.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Finns en del lösningar där man klämmer runt röret. Ett plattjärn på ovan och undersidan som går över de två rören och låser i mitten med någon lång bult borde vara en av de enklaste lösningarna. Blir det vackert...kanske inte men lite svart färg och sedan är det bara besikningsmannen som ser ändå. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Re:
Lite som det växellådsfäste som följer med satsen kanske? ![]() _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld. |
||||
Re:
Känns helt klart som en enkel lösning ![]() _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Jo superrimligt. Jag saknade fästet på växellådan så jag förstod inte hur det där skulle användas, men har beställt det nu.
![]() Sen sitter det fästet inte på mitten av bilen, ger ingen dämpning samt kommer transferera alla rörelser i växellådan direkt till avgassystemet... men tror det sitter motsvarande original så det kanske är fine. _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Jahapp, så nu har jag skaffat det saknade växellådsfästet och hade förhoppningen att det skulle vara mer plug and play. Jag fick dock inte det medföljande Schmiedmann-fästet att passa alls. Får försöka mer idag, men det rören slår i varandra längre upp och sitter på ett för stort avstånd nere vid grenrörskopplingarna. Kanske kan försöka modifiera fästet lite... får försöka pussla.
![]() ![]() ![]() ![]() Blev lite trött och roade mig med att installera bakre fjäderbensstag istället. Det passade inte heller (?!) så fick utvidga bulthålen lite med min Dremel. Men förhållandevis enkelt löst i alla fall. Använde sen Dremeln också för att skära hål i trim-delarna som var lagom stora för att tillåta justering utan att ta loss allt. Inte lika cleant som att bara ha en springa för fästet, men enklare och mer praktiskt. ![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Arbetsloggen för idag: Jag har spenderat hela dagen med att försöka få skiten att passa. Helt hysteriskt frustrerande.
![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Det där fästet för avgas ser ut att vara avsett för OE placering av främre rör. Enda sättet att få rören så tätt ihop är med längdförskjutna flänsar. Det är det på t.ex M3:ans extraktorrör original.
Halvtaskig bild, men det syns vad jag menar. ![]() Antingen har något gått snett i monteringen av extraktor eller så är fästet inte avsett för just dina bitar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Jag förstår exakt vad du menar och det är precis det jag kämpar med! Fästet följde med Schmiedmann-kitet så antingen är de lite elaka och skickar med felaktiga fästen för att jävlas eller så är det något annat tokigt som pågår som jag inte fattar.
De har nedan bild på sin produktsida. Jag kan inte för mitt liv förstå hur de får ihop det... som du ser är extraktorgrenrören inte längdförskjutna. ![]() Så här ser det ut för mig. Jag har även bankat in ena röret så det inte ska ligga emot växellådsfästet - som tydligen är ett känt fel hos dessa - samt försökt värma upp och ändra vinkeln på "kröken" på andra röret för att förhindra att de slår i varandra i bakänden. Lyckades absolut inte. ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Jag har byggt 2st bilar med Schmiedmann rören och det är långt ifrån bolton!
Första bilen fick jag kapa flänsarna och ändra vinklarna på röret plus att fästet vid kardantunneln fick jag tillverka ett eget som satt högre upp. Andra jag byggde skilde det sig en del på. Där kunde jag behålla flänsarna men fick kapa upp vid kattarna och ändra vinkeln där istället. Plus ett eget fäste igen vid kardan tunneln. ![]() ![]() _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
Men vafan...
![]() Magiskt snyggt du gjort det! Jag har inte riktigt rätt skillset för det tyvärr. Vet just nu inte riktigt hur jag ska gå vidare. Kanske får gå en svetskurs? ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Re:
Håller med snyggt, bästa kursen är nog att bara försöka tills det blir rätt. Metall så går att göra om nästan oavsett hur mycket fel man gör. Blir det fullt men fungerar så har man den erfarenheten tills nästa gång? Så man lär sig (säger han som inte kan ![]() Följer tråden med spänning! _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Re:
Länge sen jag uppdaterade nu, men jag följde ditt råd! Köpte en svets + tillbehör på Jula och hittade en bekant som kunde hålla lite svetskurs med mig själv och en kompis (v33 här på forumet, till höger på bilden). ![]() ![]() Slutade med att jag fick dela upp Schmiedmann-systemet, ändra passformen, svetsa ihop det och sen måla det svart (då jag inte svetsade med rostfri tråd). Hoppas det funkar! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Tog en paus från det mekaniska och monterade in en OEM-look head unit med trådlös CarPlay.
![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Tänkte jag skulle ta bilen för en provkörning, men det visade sig att mina 17" fälgar var liiite för trånga för mitt BBK fram - så la ut dem på rejsa och krängde tillfälligt på mina 18" från min M140i istället.
Riktigt dammig och rackig är den, men tog ett varv runt kvarteret ändå! Första gången bilen rullar sedan oktober förra året! ![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Nästa steg var att ta tag i alla felkoder/ varningslampor. Hade varningslampa för airbag pga byte till Sparco-stolarna, felkod från ABS-systemet samt från slitagesensorn för bromsklossarna. Hade även ingen spolarvätska sedan jag bytte spolarvätskekärlet, pump och slang.
![]() Jag började med det enkla; slitagesensorerna för bromsklossarna fram och bak. Beställde ett par billiga sensorer på Amazon, tvinnade ihop kablarna och kopplade in dem. Det löste det problemet. ![]() Nästa var airbaglampan. Den var lite knepigare. Jag letade upp en gammal laptop och köpte en köpte en BMW Scanner-kabel samt en k+dcan kabel för INPA från obdspecialisten. Det började med att jag hade problem att få INPA att funka - fattade först inte att OBD2-uttaget i kupén bara länkade till motorn i E46 pre-LCI så jag var tvungen att använda 20-pinsuttaget i motorutrymmet. Men där fick jag ingen signal alls? ![]() ![]() ![]() Nåja, efter mycket felsökningar och ominstallation av INPA och NCS Expert så köpte jag en ny, lite dyrare 20-pinsadapter från Foxwell utifall att min Amazon-adapter skulle vara trasig. Och tro't eller ej - med den nya adaptern funkade 20-pinsuttaget och jag kunde koda bort airbagen på passagerarsidan med BMW Scanner. ![]() Därefter var bara de ABS-relaterade lamporna kvar. Visade sig vara två saker; 1. var delvis tvungen att köra ABS-pumpen när jag luftade bromsarna, eftersom hela bromssystemet var tömt på vätska när jag bytte bromsrör, bromsok osv. Det kunde jag göra genom att trycksätta bromssystemet med en "bromsluftare"/ "brake bleeder", öppna bromsnipplarna en i taget och köra ABS-rutinen i INPA - en gång per hörn. 2. hade heller ingen signal från min bakre vänstra ABS-sensor. Hade bytt alla sensorer, så min första tanke var att sensorn måste fela. Köpte nya sensorer från Hella för att vara på säkra sidan, men ingen skillnad. Fick skaffa en multimeter och kunde konstatera att jag inte hade någon spänning i kontakten för ABS-sensorn = sannolikt kabelbrott längre upp. Fick plocka bort lite inredning och kunde konstatera att jag hade skadat kabeln när jag lagade hålet i golvet på vänstra bakre passagerarsidan. Det löstes ganska smidigt med en självlödande krympslang, och vips - så funkade allt! ![]() Inga felkoder: ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Re:
Tack! ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Re:
Tack för pepp! Nu är allt nedmonterat igen - tänkte preventivt byta kylsystemet - och känner på mig att det är bara början den här gången också. ![]() Men vill ändå inte ut och rulla i vinterslasket, så har några månader på mig! ![]() _________________ Jonas Lundin Min biltråd här på Rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663 |
||||
Re:
Ja de över /byta allt i kylarväg har man nog igen. Dessa bilar har varit billiga länge och underhållet har oftast skjutits upp. Byta till en eftermarknads alukyl eller hur ser din setup ut? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (16766 totalt) |