Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
52 besök senaste veckan (43205 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Dum fråga, blir inte geometrin helt galen om man gör sådär?

Tänker rollcenter etc?

Jäkligt snyggt annars och något som jag tänkt föreslå!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
erikjakan skrev:
Dum fråga, blir inte geometrin helt galen om man gör sådär?

Tänker rollcenter etc?

Jäkligt snyggt annars och något som jag tänkt föreslå!


Detta tar jag gärna mer input i, jag ser inget "problem" i det men jag är bara glad amatör. Vill någon som kan räkna på detta se några uppenbara geometridilemman jag bör ha i åtanke?

Tack 🙏

_________________
Calle Olsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1173



VSusp är ett bra hjälpmedel för hjulupphängningar, VSusp.com. Kombinera det med att läsa lite om vad man ska tänka på så kommer det bli bra. thumbs up

http://www.auto-ware.com/ortiz/ChassisNewsletter--June2011.htm

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Så länge man flyttar infästningen för övre bärarmen lika mycket ska det väl inte vara något problem med geometrin tänker jag.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2388



Hur mycket smalare fick bakvagnen bli?
Spännande detta bygget,, blir det helt separat schassie... eller blir karossen del bärande ?..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur mycket smalare fick bakvagnen bli?
Spännande detta bygget,, blir det helt separat schassie... eller blir karossen del bärande ?..


Den kortades 280 mm, så det försvann från en bra bit..

Det blir ett balkramschassi som kommer integreras med karossen så det blir en "unibody". Kommer lite bilder strax.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Här kommer några bilder då jag äntligen kommit igång och börjat bygga.

Jag gjorde en "jigg"där jag bultade/svetsade ett gäng fasta infästningspunkter där hjulbas och bredd stämmer mot 330 karossen. Fick hjälp att rita upp 4 st upright-konsoler med rätt höjd för rideheight och bultmönster som passar mot naven.

Corvette-subframen var rätt pissig att på plats med vinklar och inpassning men det blev rätt bra tillslut.

Det blir alltså att balkchassi med en rätt stöddig dimensionerat centerchassi/kardantunnel i 100*40*5 mm KKR rör. Ovanpå detta kommer jag sen att bygga en fackverksram som agerar kardantunnel som sen kläs med plåt.








_________________
Calle Olsson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2726



😲❤️

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Mycket spännande projekt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Snyggt jobbat !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2388



100*40*5.... det har respekt..
tyckte mina 100*40*2 var stadiga.. fast iofs min lilla lätta bil får ju bara en liten motor..
blir det någon sorts bur/båge??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Michael Th skrev:
100*40*5.... det har respekt..
tyckte mina 100*40*2 var stadiga.. fast iofs min lilla lätta bil får ju bara en liten motor..
blir det någon sorts bur/båge??


100x40x4 mm är det, skrev fel. Men jag håller med om att det är stöddiga profiler, håller mig delvis till rek. från SFRO som förvisso gäller bilar med separat ram. Min bil ska få en enklare bur men inga direkt dörrsträvor osv.

_________________
Calle Olsson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Diffinfästning påbörjad





_________________
Calle Olsson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



Mycket fint jobb du gör!
Hur gör du med drivaxlar?
Jag håller på med ett liknande projekt vad gäller bakvagnen, med Corvette hjulupphängningar och annan diffklump, så jag funderar på att testa med att skarva drivaxlarna. Men det slutar väl antagligen med att man får beställa custom made.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Anders Litto skrev:
Mycket fint jobb du gör!
Hur gör du med drivaxlar?
Jag håller på med ett liknande projekt vad gäller bakvagnen, med Corvette hjulupphängningar och annan diffklump, så jag funderar på att testa med att skarva drivaxlarna. Men det slutar väl antagligen med att man får beställa custom made.


Tack! Har inte tänkt allt för mycket på drivaxlar än men jag tänker att jag köper en beg. Corvette original och ser vad som går att göra med den. Skarva ger jag mig inte på.

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 570



Ellac skrev:
Anders Litto skrev:
Mycket fint jobb du gör!
Hur gör du med drivaxlar?
Jag håller på med ett liknande projekt vad gäller bakvagnen, med Corvette hjulupphängningar och annan diffklump, så jag funderar på att testa med att skarva drivaxlarna. Men det slutar väl antagligen med att man får beställa custom made.


Tack! Har inte tänkt allt för mycket på drivaxlar än men jag tänker att jag köper en beg. Corvette original och ser vad som går att göra med den. Skarva ger jag mig inte på.

Calle


Corvetten har inte fläns med skruvanslutning utan en splinesdel som sticks in i diffklumpen. Jag har nog tänkt kapa och skarva och i alla fall få till en prototyp som kan kopieras hos någon som tillverkar dem.
Men det slog mig nu att det kanske går att para ihop nåt i knuten, kanske... Jag får nog kika lite mer på det också.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 180



Ellac skrev:
erikjakan skrev:
Dum fråga, blir inte geometrin helt galen om man gör sådär?

Tänker rollcenter etc?

Jäkligt snyggt annars och något som jag tänkt föreslå!


Detta tar jag gärna mer input i, jag ser inget "problem" i det men jag är bara glad amatör. Vill någon som kan räkna på detta se några uppenbara geometridilemman jag bör ha i åtanke?

Tack 🙏


Fantastisk prosjekt!

Throttle Stop Garage ( en Canadier) har en del videoer på Youtube om geometri der han bruker Corvette deler på sin Volvo Amazon (Canadian)

https://www.youtube.com/@ThrottleStopGarage

Kanskje det kan hjelpe deg

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6103



Jag har använt mig av dom här http://www.motomax.pl/en/home-page/ för att få drivaxlar tillverkade från mallar i form av hopsvetsade axelhalvor. Perfekt passning, bra material, värmebehandlade efter konstens regler, snabb hantering och till på köpet riktigt prisvärt. thumbs up

En bit ner på denna sida ser man mina axlar och lite mer info.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123518&postdays=0&posto . . . .

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



En gång i tiden då jag byggde min kadett till 4wd använde jag drivaxlar som är friktionssvetsade mot rör oem.
Kapade väck röret och svarvade ren ändarna, ersatte med sömlöst chromemolleyrör i önskad längd.
Detta funkade förträffligt och kostade inte mer än rörstumparna samt en vända till skroten för att köpa såna drivaxlar.

Senare tipsade jag en kompis som åkte hyfsad vass fwd bil på strippen, han körde av dyra sellholmsaxlar, fixit mfl.
De så ballt kallade sviktstålsaxlarna som var/är populära(vafan det nu är för stål )
Han körde aldrig av axlarna av min 'idé'..


_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1253


Trådstartare
Tack för alla tips! Det där med drivaxlar skall undersökas när jag kommer lite längre fram.

Lite mer framsteg:









_________________
Calle Olsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Blir väldigt bra detta 🫡🫡🫡

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andra projekttrådar
Ferrari 330 GT 2+2 1964 - Projekt 2025
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
52 besök senaste veckan (43205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande