Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (128591 totalt) |
Har inte kört årets upplaga av framvagn utan nerböjda styrstag, men den funkar kanon, inget Bumpsteer Bara en superskön styrning och lagomt trög. Inte som förra året mjölksyre trög i armarna tills muttrarna lossnade ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Det finns varianter, men returen från fuelrail brukar vara tillbaka till catchtank. Men någon formav av retur från catchtank -> vanliga tank måste också finnas, Annars har överskottet ingenstans att ta vägen och du får ett övetryck i catchtanken. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Det finns varianter som Benny skriver men retur från fuelrail i catchtank, och från catchtank till tank
(i topp/sida på respektive tank). Man vill förutom evakuera luft inte bygga upp ett tryck i catchtanken. Kanske en tjockare bricka eller bricka med o-ring är en variant om du vill fortsätta med den tank du har. Tror min minsta tank när motorn var org. låg kring 14-15L. Det bör räcka till, min bil som, om man är diplomat, går aningens åt det feta hållet, förbrukar kring 1L/minut i rejs tempo. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Första lediga stunden på evigheter!
Naturligtvis struntar man i allt man borde gjort och går ner i garaget. Efter att kört ut Alfan som stått där senaste veckorna kan 75an ta platts på lyften. Det mesta ser bra ut inget som är löst och inget som tagit i typ bärarmar, spänner på krängaren lite mer, bak är vänster coilover lite lös upptill, dras åt, höger bakhjulslager glappar lite dras åt. Provar en av dom nya fälgarna till K21 Däckena som förhoppningsvis dyker upp snart. Sen ger jag mig på tank eländet, tappar ur soppan river ur grejset. Lägger en o ring mellan dom två plast brickorna till luftningen och monterar igen, luktar urk i hela garaget trots öppen port och utsug på. Lika bra att tanka en skvätt men nästan omedelbart bubblar det ut och har sig frånluftnings hålet under tank locket, blir så trött. Blir skönt att bara jobba heltid kommande vecka så oljebyte och tvätt får bli nån kväll. ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
RUDSKOGEN! Dit vill jag absolut igen, vilken bana =
![]() Bra start på dagen, blir inte godkänd i den tekniska kontrollen, en svets till stolsfästet har sagt upp sig, under transport! Ni förstår vilka elendiga vägar jag trailar på? Seriös fix med stål tråd och saken var biff. Bilen fungerade faktiskt bra, hadde råkat få en glipa mellan tankpåfyllningen och röret när jag höll på sist Men det var enkelt ordnat, sen var det tätt och fint trots full tank. Den har dragit väldigt mycket bränsle, förra sessongen och nu .Väldigt mycket för en frisk standardspis, har tänkt byta lamda men det har inte blivit av, så efter andra tränings passet prövade jag byta styrboxen till motorn bara för att göra nåt, och bra blev det motorn går bättre, tror förbrukningen sjönk med 75%! Körningen var väl inget vidare på hela dagen var liksom för sliten redan innan jag åkte dit, men kul ändå. Tyckte den känndes mjuk i kurvorna så till race 2 spände jag på stötdämparna Max och bättre blev det men så där 4-5 varv in i race 2 klonkade det till vänster fram och jag körde ännu lugnare dom återstående 9-10 varven Men kom i mål, körde alla varv som kunde köras hela dagen, det är jag inte riktigt van. =Jättekul dag på racerbanan. ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Det har skruvats!
I morgon smiter jag lite tidigare från jobbet för att köra till kullen. Så i kväll var det läge för ett ryck Ett kombinerat lasta av bilen efter Norge översyn, tvätta och lasta inför Kinnekulle. Batteriet var naturligtvis utdraget, men på rull gick den igång, upp på lyften kolla framvagnen Casterstagena var lös på båda sidor liksom krängnings hämnarens kaross skruvar sa jag inte det klonkade? Åtdraget tror/hoppas och ber det sitter nu. Baktill såg allt bra ut, svetsade stolsfästet och nu har batteriet laddat ett tag men det var mest rassel, startmotorn tog väl helt enkelt stryk när den startade på eget bevåg under körning sist, får väl fortsätta med rull start. Sen tvättning och lastning. Vi ses på Fredag ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Det har besökts racerbana!
Det är ju bara så kul, kul är det ju Naturligvis också när bilen går som den ska, som en dröm. Mindre kul var att redan i första träningspasset känna smärta och domningar i händer och handleder Nu har det väl varit på gång ganska länge men inte när jag kört bil och inte i vänstern nåt skit är det. Ska besöka farbror doktorn sen får vi se, Se om man kan få nån fin drog att köra vidare på eller om det blir nedläggning och bilen säljs ![]() Känns ju sådär kan jag säga, men en fantastisk dag var det. ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Ta inga förhastade beslut Patrik! Nu börjar ju bilen äntligen lira, så det vore väl förargligt att sälja nu innan du vet hur det står till med kroppen... ?!
Vi håller alla tår och tummar för att det är något småskit som du kan råda bot på inom kort! ![]() ![]() _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Tack killar!
Det börjar faktiskt kännas bättre nu, jag brukar inte vara negativ men det kändes verkligen kört för en vecka sedan. Nu smids vidare planer på bilen, om jag kan lyckas övertala någon kompis till att montera el-servo kanske man är körbar redan om en månad ellerså ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
kul att höra du är bättre i armarna, finns ju fina mediciner nuförtider annars :-) jag har kört med tennisarmbåge och även helgipsad vänsterarm... gipset gjorde mig ca 2 sekuder långsammare. mest ont gjorde nog det massiva skället från både doktorn och frun efteråt. Ingen av dom sade att jag inte fick köra och jag frågar sällan ifall svaren inte skulle passa mina planer :-)
ang elservo så finns ju både elhydraliskt och rent elektriskt. jag har rent elektriskt från corsa c. blir mindre slangar men mera jobb att installera då man byter hela rattstången. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Bättre är bra men har forfarande problem med bilkörning, i modern bil med servo och automat, några kvarter till och från jobbet.
Hittade den firma som säljer nya modell anpassade el servon, lär väl kosta knark, får se vad dom svarar innan jag bestämmer mig _________________ Patrik Hermansson |
||
Inget köra och inget meka, tiden är ur led!
Tur man fortfarande kan köpa prylar, hittade ett par Evo framskärmar i Frankrike, hoppas som är fjäderlätt så det kompenserar vikten på elservot som jag ska få monteringshjälp med om ett par veckor. Har varit handikappad fyraveckor nu, men det är bättre. Så jag hoppas jag kan köra avslutningen på Mantorp i mitten av September, börjar få lite abstinens. ![]() ![]() _________________ Patrik Hermansson |
||
Opel Corsa C, lika som Bennys tror jag, har en potensometer så man ska kunna reglera styrkan från panelen. Verkar smidigt, men den sitter inte där än. Tittade även på en anpassad för GTV, samma funktion fast bult on i alla fästen. Jag har haft problem med att knyta skorna sista tiden så inte ens den skulle jag fått dit själv sen skilde det runt 15000kr i pris med. _________________ Patrik Hermansson |
||
Den ser likadan ut. Dom finns både med och utan tiltbar rattstång. Splines på opel rattstången passade direkt mot alfan 75 styrväxelled om man vände på på den.
Jag bytte också till en alfa 155WB kuggstång för snabbare utväxling och svetsade axlarna imellan. Funkar bra på bana. lite sämre känsla, men det tar man igen på slippa brottas med ratten. Elmotorn skall avsäkras till 50A (Jag kör med 30A) så bra generator/batteri behövs nog. ![]() ![]() _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Hmm, jag har ju pillat en del tidigare med kort styrväxel från Jarmo, sitter i ett hus från en GTV
Behövde moddas (läs splinesbyte) mot alfa 75 rattstång. Om jag minns rätt. Då bör ju Alfa 75 nedre splines passa mot Opel splinesen och den nedre är ju klar som den är. Coolt, bara fästena på själva stången att få till då. _________________ Patrik Hermansson |
||
Jag vände min så elmotorn sitter mot höger. och skruvade fast den uppåt med två bitar fyrkantsrör med insvetsade muttrar på sidorna. Sedan sitter det ett avgasklämma framtilltill mellan rattstång och orginalfästet för stången. blev lite redneck men stadigt och enkelt demonterbart vid behov. finns bilder på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (128591 totalt) |