Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (128591 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Benny Steen skrev:
kände du någon skillnad i styrningen med dom nerböjda styrstagen för mindre bump steer ?

Har inte kört årets upplaga av framvagn utan nerböjda styrstag, men den funkar kanon, inget Bumpsteer
Bara en superskön styrning och lagomt trög. Inte som förra året mjölksyre trög i armarna tills muttrarna lossnade

Umeå
Här sen Feb 2004

Multi skrev:

När vi kom till skuffen och synade bränslepölarna påpekade en av ynglingarna att man inte ska ha bränsleretur mellan cathtanken och huvudtanken, det var inte meningen att jag skulle ha så men så blev det. Rätt eller fel?

Det finns varianter, men returen från fuelrail brukar vara tillbaka till catchtank. Men någon formav av retur från catchtank -> vanliga tank måste också finnas, Annars har överskottet ingenstans att ta vägen och du får ett övetryck i catchtanken.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32206&postdays=0&postor . . . .

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Det finns varianter som Benny skriver men retur från fuelrail i catchtank, och från catchtank till tank
(i topp/sida på respektive tank). Man vill förutom evakuera luft inte bygga upp ett tryck i catchtanken.

Kanske en tjockare bricka eller bricka med o-ring är en variant om du vill fortsätta
med den tank du har. Tror min minsta tank när motorn var org. låg kring 14-15L.
Det bör räcka till, min bil som, om man är diplomat, går aningens åt det feta
hållet, förbrukar kring 1L/minut i rejs tempo.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Första lediga stunden på evigheter!

Naturligtvis struntar man i allt man borde gjort och går ner i garaget. Efter att kört ut Alfan som stått där senaste veckorna kan 75an ta platts på lyften.

Det mesta ser bra ut inget som är löst och inget som tagit i typ bärarmar, spänner på krängaren lite mer, bak är vänster coilover lite lös upptill, dras åt, höger bakhjulslager glappar lite dras åt.

Provar en av dom nya fälgarna till K21 Däckena som förhoppningsvis dyker upp snart.

Sen ger jag mig på tank eländet, tappar ur soppan river ur grejset. Lägger en o ring mellan dom två plast brickorna till luftningen och monterar igen, luktar urk i hela garaget trots öppen port och utsug på.

Lika bra att tanka en skvätt men nästan omedelbart bubblar det ut och har sig frånluftnings hålet under tank locket, blir så trött.

Blir skönt att bara jobba heltid kommande vecka så oljebyte och tvätt får bli nån kväll.

Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
RUDSKOGEN! Dit vill jag absolut igen, vilken bana = thumbs up

Bra start på dagen, blir inte godkänd i den tekniska kontrollen, en svets till stolsfästet har sagt upp sig, under transport! Ni förstår vilka elendiga vägar jag trailar på? Seriös fix med stål tråd och saken var biff.

Bilen fungerade faktiskt bra, hadde råkat få en glipa mellan tankpåfyllningen och röret när jag höll på sist
Men det var enkelt ordnat, sen var det tätt och fint trots full tank.

Den har dragit väldigt mycket bränsle, förra sessongen och nu .Väldigt mycket för en frisk standardspis, har tänkt byta lamda men det har inte blivit av, så efter andra tränings passet prövade jag byta styrboxen till motorn bara för att göra nåt, och bra blev det motorn går bättre, tror förbrukningen sjönk med 75%!

Körningen var väl inget vidare på hela dagen var liksom för sliten redan innan jag åkte dit, men kul ändå.

Tyckte den känndes mjuk i kurvorna så till race 2 spände jag på stötdämparna Max och bättre blev det men så där 4-5 varv in i race 2 klonkade det till vänster fram och jag körde ännu lugnare dom återstående 9-10 varven
Men kom i mål, körde alla varv som kunde köras hela dagen, det är jag inte riktigt van.

=Jättekul dag på racerbanan.

Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Det har skruvats!

I morgon smiter jag lite tidigare från jobbet för att köra till kullen. Så i kväll var det läge för ett ryck
Ett kombinerat lasta av bilen efter Norge översyn, tvätta och lasta inför Kinnekulle.

Batteriet var naturligtvis utdraget, men på rull gick den igång, upp på lyften kolla framvagnen
Casterstagena var lös på båda sidor liksom krängnings hämnarens kaross skruvar sa jag inte det klonkade?
Åtdraget tror/hoppas och ber det sitter nu.

Baktill såg allt bra ut, svetsade stolsfästet och nu har batteriet laddat ett tag men det var mest rassel, startmotorn tog väl helt enkelt stryk när den startade på eget bevåg under körning sist, får väl fortsätta med rull start.

Sen tvättning och lastning.

Vi ses på Fredag

Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Det har besökts racerbana!

Det är ju bara så kul, kul är det ju Naturligvis också när bilen går som den ska, som en dröm.
Mindre kul var att redan i första träningspasset känna smärta och domningar i händer och handleder
Nu har det väl varit på gång ganska länge men inte när jag kört bil och inte i vänstern nåt skit är det.

Ska besöka farbror doktorn sen får vi se,

Se om man kan få nån fin drog att köra vidare på eller om det blir nedläggning och bilen säljs

Känns ju sådär kan jag säga, men en fantastisk dag var det.

Stallarholmen
Här sen Jan 2004

Ta inga förhastade beslut Patrik! Nu börjar ju bilen äntligen lira, så det vore väl förargligt att sälja nu innan du vet hur det står till med kroppen... ?!

Vi håller alla tår och tummar för att det är något småskit som du kan råda bot på inom kort! thumbs up

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Håller med!!! Krya på dej!

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006

Krya på dig!

Portugal, Ourique
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013

Aj, så trist. Hoppas det ordnar sig!

Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Tack killar!

Det börjar faktiskt kännas bättre nu, jag brukar inte vara negativ men det kändes verkligen kört för en vecka sedan.

Nu smids vidare planer på bilen, om jag kan lyckas övertala någon kompis till att montera el-servo kanske man är körbar redan om en månad ellerså

Umeå
Här sen Feb 2004

kul att höra du är bättre i armarna, finns ju fina mediciner nuförtider annars :-) jag har kört med tennisarmbåge och även helgipsad vänsterarm... gipset gjorde mig ca 2 sekuder långsammare. mest ont gjorde nog det massiva skället från både doktorn och frun efteråt. Ingen av dom sade att jag inte fick köra och jag frågar sällan ifall svaren inte skulle passa mina planer :-)

ang elservo så finns ju både elhydraliskt och rent elektriskt. jag har rent elektriskt från corsa c. blir mindre slangar men mera jobb att installera då man byter hela rattstången.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Bättre är bra men har forfarande problem med bilkörning, i modern bil med servo och automat, några kvarter till och från jobbet.

Hittade den firma som säljer nya modell anpassade el servon, lär väl kosta knark, får se vad dom svarar
innan jag bestämmer mig

Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Inget köra och inget meka, tiden är ur led!

Tur man fortfarande kan köpa prylar, hittade ett par Evo framskärmar i Frankrike, hoppas som är fjäderlätt så det kompenserar vikten på elservot som jag ska få monteringshjälp med om ett par veckor.

Har varit handikappad fyraveckor nu, men det är bättre. Så jag hoppas jag kan köra avslutningen på Mantorp i mitten av September, börjar få lite abstinens.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Vad är det för servo du tänkte använda o gissar det är justerbart på något vis?

"Troligen inte helt hundra"
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Roos skrev:
Vad är det för servo du tänkte använda o gissar det är justerbart på något vis?

Opel Corsa C, lika som Bennys tror jag, har en potensometer så man ska kunna reglera styrkan från panelen.
Verkar smidigt, men den sitter inte där än.

Tittade även på en anpassad för GTV, samma funktion fast bult on i alla fästen. Jag har haft problem med att knyta skorna sista tiden så inte ens den skulle jag fått dit själv sen skilde det runt 15000kr i pris med.

Umeå
Här sen Feb 2004

Den ser likadan ut. Dom finns både med och utan tiltbar rattstång. Splines på opel rattstången passade direkt mot alfan 75 styrväxelled om man vände på på den.
Jag bytte också till en alfa 155WB kuggstång för snabbare utväxling och svetsade axlarna imellan.

Funkar bra på bana. lite sämre känsla, men det tar man igen på slippa brottas med ratten. Elmotorn skall avsäkras till 50A (Jag kör med 30A) så bra generator/batteri behövs nog.

Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Hmm, jag har ju pillat en del tidigare med kort styrväxel från Jarmo, sitter i ett hus från en GTV
Behövde moddas (läs splinesbyte) mot alfa 75 rattstång. Om jag minns rätt.

Då bör ju Alfa 75 nedre splines passa mot Opel splinesen och den nedre är ju klar som den är.

Coolt, bara fästena på själva stången att få till då.

Umeå
Här sen Feb 2004

Multi skrev:

Coolt, bara fästena på själva stången att få till då.

Jag vände min så elmotorn sitter mot höger. och skruvade fast den uppåt med två bitar fyrkantsrör med insvetsade muttrar på sidorna.
Sedan sitter det ett avgasklämma framtilltill mellan rattstång och orginalfästet för stången. blev lite redneck men stadigt och enkelt demonterbart vid behov.

finns bilder på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1313453#1313453

Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Tack Benny!

Jag har givetvis redan kollat på din, och tänker låta den som ska montera min kopiera

Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (128591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande