Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (49925 totalt) |
Mest efterlängtade uppdateringen på hela rejsa
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -88 glassbil Toyota Celica ST -77 "...bil?" BMW I4 M50 -23, bruksbil +2x Aprilia Touno |
||||||
Irriterande att du får saker att verka så enkla och självklara.....
![]() Otroligt imponerad som alltid... //Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det är så sjukt proffsigt och genomtänkt varje detalj som byggs. En fröjd att se från min mekplats mittemot där det är mer slumpmässig skruvning
![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Nu när jag lägger ner racingteamet....så skulle jag nog behöva ha en 240Z-kaross att göra något galet med....
![]() Någon som har tips på en tom kaross ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Re:
BMW sugmotor + drivlina i en 240z kaross är nåt jag drömt om länge.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Oj så mycket trevlig läsning
![]() ![]() Man blir nästan lite matt själv och undrar med man håller på med, du gör ju allt som man själv hade velat fast kunskap och maskinpark sätter stop ![]() Keep it up ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||||
Man tackar, man tackar för dom värmande orden!
Det tågar sakta framåt i det tysta. Det har varit många timmar med kabeldragning. " som jag tycker är skittråkigt". Nu äntligen ser jag slutet. Siktar på uppstart inom kort. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
En sån där hade jag för 35 år sedan. Spöade en 911 Turbo i Tyskland i toppfart. Såld till Norge för många år sedan och sägs ha en Skyline RB 6:a nu. Om frontspoilern på bilden är av mjukplast får du staga upp den på mitten då den böjer ner sig när man kommer upp i ca 150 km/t. Been there done that. En glasfiberspoiler håller. L24 motorn väger närmare 190 kg komplett och en L28 Turbo 205 kg.
Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Re:
Kul att höra! Japp den är av mjukplast. Kommer boxa in den med aluplåt så förhoppningsvis funkar det. 190kg.... ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
|
||||||
Re:
Det räcker med ett stöd på mitten i underkant så spoilern håller formen. En V6 med alu-block brukar vara 50 kg lättare än en L24-28 och du får en bil som är något tyngre bak. Det fanns en Z med Skyline GT-R (2 liter 24-v) motor redan 1969 men den såldes bara i Japan. Alla andra fick L6:an som kom från Laurel. När jag höll på fick jag bara ha 164 hkr som ombyggt fordon så det var en L28 med inkapslad turbo och 3 Dellorto turboförgasare som gällde. Idag hade det gått igenom med en RB25. Jag har set en del bra och mindre bra motorbyten i 240Z. Problemet är oftast att kardantunneln är för smal i framkant för kopplingskåpan. Motorrummet är tillräckligt långt för en V12 om någon vågar ![]() Jobba på, 240Z är en enkel och bra bil att hålla på med. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Re:
Är det möjligtvis så att du heter Alsterfalk i efternamn!? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Re:
Det där hade jag räknat ut för länge sedan. ![]() Jag har sparat alla bilder jag hittat på den gule.. ![]() Micke: Det blir coolt det där! har du nån bild på bilen som den står nu? Orkar man inte själv jobba så kanske man kan få gotta sig åt andras byggen?!. ![]() _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Re:
Speciellt inte 240Z ![]() Den fronten blev till efter att jag körde på en räv i 200 nånting och började pula till något med inbyggd stötfångare. Luftintaget i mitten passade till 2 st seriekopplade Setrab oljekylare. Blinkers fram är VW Typ 1 -75 (samma som Golf 1 men böjda glas) och dimljus var Hella till nån Opel(?) Jag gjorde samma front och bakdel till en 2+2 i Dalarna. Jag bytte taket också. Den gula fick jag bara 3 månader på mig att bygga om allt och det blev en del grovyxat i brist på tid. Den första utlänningen jag såg inne på Tokyo Motor Show ett år var ägaren till den gula. Small World! Jag gjorde en andra version av fronten med ändrade luftintag och blinkers. Den har jag sett på bild på en kopparfärgad i Norge. Norsken i Litauen la beslag på alla gjutformar (240Z och 300ZX Z32 Kaminari och Strosek utan breddning) och min andel av bytesaffären frös inne. Det har gått över 20 år sedan min försvann och jag har glömt mycket. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (49925 totalt) |