Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mc motor i lätt bil...!?
<<   1, 2
5707 besök totalt
Jimmie
Kastrup
Här sen Sep 2005
Inlägg: 22



FZR1000 kanske, över 100hk och borde väl gå att hitta en komplett cykel hyffsast billigt.

_________________
Häls. Jimmie Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13982



Någon gång ska jag komma vidare med mitt mc motor i bil projekt. Tanken är en Ford Angola bärplockare på ca 700kg med en Yamaha r1 motor längsmonterad med kardan direkt på utgående axel och en backväxellåda från quaife. Lång 1:a men toppfart runt 200.

Så kör igång du så kanske jag får tummen ur med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7228



Re:

Tord skrev:
Någon gång ska jag komma vidare med mitt mc motor i bil projekt. Tanken är en Ford Angola bärplockare på ca 700kg med en Yamaha r1 motor längsmonterad med kardan direkt på utgående axel och en backväxellåda från quaife. Lång 1:a men toppfart runt 200.

Så kör igång du så kanske jag får tummen ur med...


Word,

Det står en -04 Honda CB1300 radfyramotor på en pall och en kolfibermonoqocue (tillverkad av en välkänd Rejsian) står brevid i en lada någonstans - och bara väntar på att jag ska bli pensionär.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7228



Re:

safe skrev:
Till vardags kör jag BMW k100. De är inte superbilliga, men motor, växellåda och kardan (svingen) är en enhet. Bara att bulta fast motorn i en ram.
Kardan är trevligt ur service synpunkt.


Kunde inte sagt det bättre själv. Men välj samma drivpaket från en K1200 RS så får du 130 hkr med katalysator och modernare Motronic-sprut. Gamla polis BMW kostar från 15 lapp. Motorerna och lådor är skottsäkra.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

Kolja skrev:
safe skrev:
Till vardags kör jag BMW k100. De är inte superbilliga, men motor, växellåda och kardan (svingen) är en enhet. Bara att bulta fast motorn i en ram.
Kardan är trevligt ur service synpunkt.


Kunde inte sagt det bättre själv. Men välj samma drivpaket från en K1200 RS så får du 130 hkr med katalysator och modernare Motronic-sprut. Gamla polis BMW kostar från 15 lapp. Motorerna och lådor är skottsäkra.


Ja, 1200an är nog bättre. 1100an har starkare kardan är 100an så den är också att föredra som mellanting.

Men alla ha fina motorer som drar jämt med bra vrid från låga varv. En BMW är precis inkörd vid 10000 mil medans en sporthoj gått långt vid 5000.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10565



Re:

safe skrev:
Kolja skrev:
safe skrev:
Till vardags kör jag BMW k100. De är inte superbilliga, men motor, växellåda och kardan (svingen) är en enhet. Bara att bulta fast motorn i en ram.
Kardan är trevligt ur service synpunkt.


Kunde inte sagt det bättre själv. Men välj samma drivpaket från en K1200 RS så får du 130 hkr med katalysator och modernare Motronic-sprut. Gamla polis BMW kostar från 15 lapp. Motorerna och lådor är skottsäkra.


Ja, 1200an är nog bättre. 1100an har starkare kardan är 100an så den är också att föredra som mellanting.

Men alla ha fina motorer som drar jämt med bra vrid från låga varv. En BMW är precis inkörd vid 10000 mil medans en sporthoj gått långt vid 5000.


En polare till mig håller på att få sin 1200RS inlöst efter stöld, den återfanns med krossad plast och instrument. Kanske en bra donator?

_________________
Anders Hansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8338



Jag har ju själv klurat på att bygga nåt Morgan 3 Wheeler liknande ett tag, antingen med eldrift eller BMW Mc drift. Problemet är ju bara att hitta lite mått på drivpaketet så man kan fulcadda lite.....
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13982



fördelen mcmotor är att motor och växelåds paketet inte behöver någon lyft för att monteras


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Mina erfarenheter efter att ha åkt med Mc motor i en massa år är att roligast är nog en Hayabusa, men kostnadseffektivast är nog en tidigare generation Yamaha R1 (vet inte exakt mellan vilka år dom fanns).
R1an verkar vara väldigt stryktålig och kostar väl inga "stora" pengar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7228



Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag har ju själv klurat på att bygga nåt Morgan 3 Wheeler liknande ett tag, antingen med eldrift eller BMW Mc drift. Problemet är ju bara att hitta lite mått på drivpaketet så man kan fulcadda lite.....


Står av en händelse en sådan utanför dörren. Säg vilka mått du vill ha.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Re:

Libell skrev:
Mina erfarenheter efter att ha åkt med Mc motor i en massa år är att roligast är nog en Hayabusa, men kostnadseffektivast är nog en tidigare generation Yamaha R1 (vet inte exakt mellan vilka år dom fanns).
R1an verkar vara väldigt stryktålig och kostar väl inga "stora" pengar.



R1 98-01. med förgasare har klen låda... kass solfjäderkoppling och oljeringar som brukar få motorn att ryka..


Suzuki gsxr1000 -01 och framåt är bra mycket bättre. samt har insprutning på alla årg.


Med vänlig hälsning

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

sx-pojken skrev:
Libell skrev:
Mina erfarenheter efter att ha åkt med Mc motor i en massa år är att roligast är nog en Hayabusa, men kostnadseffektivast är nog en tidigare generation Yamaha R1 (vet inte exakt mellan vilka år dom fanns).
R1an verkar vara väldigt stryktålig och kostar väl inga "stora" pengar.



R1 98-01. med förgasare har klen låda... kass solfjäderkoppling och oljeringar som brukar få motorn att ryka..


Suzuki gsxr1000 -01 och framåt är bra mycket bättre. samt har insprutning på alla årg.


Med vänlig hälsning


Polaren åkte med R1 i sin Westfield i många år och nötte hårt på banorna utan haverier, så dom verkar funka i bilar på banor i alla fall. Suzukis 1000 har jag ingen erfarenhet av, men Hayabusan "kräver" torrsumpsystem.
Men kanske gsxr1000 klarar sig utan ? För det är en ganska betydande utgift ifall man skall bygga.
R1 går utan torrsump.
En viktig faktor här är just att den skall sitta i ett fordon som inte lutar ner i kurvorna.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Re:

Libell skrev:
sx-pojken skrev:
Libell skrev:
Mina erfarenheter efter att ha åkt med Mc motor i en massa år är att roligast är nog en Hayabusa, men kostnadseffektivast är nog en tidigare generation Yamaha R1 (vet inte exakt mellan vilka år dom fanns).
R1an verkar vara väldigt stryktålig och kostar väl inga "stora" pengar.



R1 98-01. med förgasare har klen låda... kass solfjäderkoppling och oljeringar som brukar få motorn att ryka..


Suzuki gsxr1000 -01 och framåt är bra mycket bättre. samt har insprutning på alla årg.


Med vänlig hälsning


Polaren åkte med R1 i sin Westfield i många år och nötte hårt på banorna utan haverier, så dom verkar funka i bilar på banor i alla fall. Suzukis 1000 har jag ingen erfarenhet av, men Hayabusan "kräver" torrsumpsystem.
Men kanske gsxr1000 klarar sig utan ? För det är en ganska betydande utgift ifall man skall bygga.
R1 går utan torrsump.
En viktig faktor här är just att den skall sitta i ett fordon som inte lutar ner i kurvorna.


vet vilken bil du menar..

det satt en R1 -05. motor i den... bra motor om man moddar vev-venten för annars skär de ihop.

du har helt rätt om torrsump... gsxr1000 kräver torrsump de med.

r1-98-99 hade kass låda.. något bättre på -00-01. men kass solfjäderkoppling.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2769


Trådstartare
Jätteintressant att följa alla kloka inlägg! Jag tackar alla som vill dela med sej av sin erfarenhet och kompetens! Det verkar inte så lätt eller praktiskt att använda en mcmotor som jag först trodde...
Vad tror ni om en liten tvärställd bilmotor/växellåda som Chriss va inne på tidigare!? "Går" det att konvertera den till kedjedrift och använda sving, bakhjul och kedja från nån mc...?
Jag har iallafall köpt en ratt...!


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2769


Trådstartare
Det blev en fzr 1000 -88...! Planerar resten av bygget och återkommer med byggtråd när det kommer igång, troligen till våren.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5252



Re:

elCrillo skrev:
Det blev en fzr 1000 -88...! Planerar resten av bygget och återkommer med byggtråd när det kommer igång, troligen till våren.


Kan nog vara en bra morot... Finns fortfarande delar till den, inte tokhög effekt och en ettaväxel som är typ krypväxel bara till 80km/h eller något sådant och inte 145 på ettan.

_________________
Roland Johansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2769


Trådstartare
Tack Roland, nu känns det ännu bättre!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7228



Re:

elCrillo skrev:
Tack Roland, nu känns det ännu bättre!


Vänta med det tills du ska justera ventilspelen på den där...

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5252



Re:

Kolja skrev:
elCrillo skrev:
Tack Roland, nu känns det ännu bättre!


Vänta med det tills du ska justera ventilspelen på den där...


Vad är problemet med att justera ventilspelen?

_________________
Roland Johansson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7228



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Kolja skrev:
elCrillo skrev:
Tack Roland, nu känns det ännu bättre!


Vänta med det tills du ska justera ventilspelen på den där...


Vad är problemet med att justera ventilspelen?


Separat ventilbrygga och tjugo av dem med underliggande små shims på 7.48mm.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Allmänt banåkaforum
Mc motor i lätt bil...!?
<<   1, 2
5707 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande