Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...
<<   1, 2
3596 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Babbe skrev:
Han måste få en mycket mjukare inbromsning,
och han förlorar nog mindre grepp med en framhjulsdriven bil.

Rätta mig gäran om jag har fel.


Det upplever jag på min bil oxå.
Skickar jag in 2-an direkt från 4-an så vill bilen jazza bak(blir väldigt orolig)

_________________

--VVTS--
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Micke Eriksson skrev:
Instämmer med Mäkinen men tycker även att man kan dra nytta av motorbromsen bättre, sopar man i 2:an direkt så kan de lätt bli för mkt, iaf då ja kör bakhjulsdrivet

Nu e ju ja blott nybörjare men så tänker jag iaf


Håller med!


Skickar man i 2an från 4an och använder motorbromsen så får man ju jordens uppställ med en bakhjulsdriven bil. Särskillt om den inte har diffbroms...

Sånt gör jag bara på grus och på vintern men inte på bana.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Senast i somras på Gelleråsen så labbade jag med att gå direkt från 4:an till 2:an vid vissa tillfällen. Jag hade då svårt att hitta rätt timing och jag låste upp ganska ofta. När jag snackade med Tony Ring i en paus rekommenderade han mig definitivt att återgå till att vandra igenom växlarna. Lättare att hitta rätt tempo i inbromsningen. Nu har jag ganska lätt bil och hyffsad effekt så om jag hivar i för lite växel vid fel tidpunkt så blir det väldigt vingligt i rumpan, så jag föredrar att ta det steg för steg. Men jag är amatör

EDIT: Inte bilen på bilden, den har knappt någon effekt alls...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
jo, jag misstänker att det är lättare att "missa varvtalet" så man låser hjulen istället vilket man nog inte vill...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8393



Babbe skrev:
Han måste få en mycket mjukare inbromsning,
och han förlorar nog mindre grepp med en framhjulsdriven bil.

Rätta mig gäran om jag har fel.


En S2000 är väl inte framhjulsdriven?
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Nej, det stämmer, S2000 är bak-kraffsare

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Jag brukar åså jobba mig neråt i lådan, känns som jag har mer koll på bakhjulen då särkilt ner det är blöt på banan + att det låter resigt

_________________
Jan Ekehage
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Micke Eriksson skrev:
Instämmer med Mäkinen men tycker även att man kan dra nytta av motorbromsen bättre, sopar man i 2:an direkt så kan de lätt bli för mkt, iaf då ja kör bakhjulsdrivet

Nu e ju ja blott nybörjare men så tänker jag iaf


Jag är av uppfattningen man skall bromsa med hjälp av bromsar och inte motorbroms - sådeles håller jag inte på att växla i onödan heller.

Det blir aldrig lika effektivt att bromsa med motorbroms eftersom det är omöjligt att få en bra balans med motorbroms. Bättre att inför kurva frikoppla när motorvarvet sjunker till (i mina bilar) sisådär 3500 varv och bromsa fullt samtidigt som man tjongar in rätt växel och varvtalsmatchar samt lyfter kopplingen ögonblicket innan man behöver driv igen. Sedan kan man kanske föra växelspaken genom H-mönstret som man vill utan att släppa upp koppling iofs men det gör inte jag..

_________________
Anders Hansson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Trevlig film

Växla hit eller dit spelar väl nada roll ,mera anmärkningsvärt är väl att han åker lite väl flitigt över kurbsen med stackars bilen.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724


Trådstartare
de e en Honda.. dom e gjorda för hårda tag..

allt efter Soichiro Hondas filosofi "Racing improves the breed."

_________________
MackeMaehlum
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

SciroccOMats skrev:
Babbe skrev:
Han måste få en mycket mjukare inbromsning,
och han förlorar nog mindre grepp med en framhjulsdriven bil.

Rätta mig gäran om jag har fel.


En S2000 är väl inte framhjulsdriven?



hade för mig att den va det men,
men som jag skrev rätta mig gärna

Edit: inloggad på fel.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4244

Hjälpmoderator

och här är jag inloggad på rätt :P



Har inte sett filmen men han kan ju ha en dogboxlåda oxå tex och då måste man följa eftersom de inte är synkade, dessutom så använder man inte kopplningen så gå 4->2 blir jobbigt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



sweanders skrev:
Micke Eriksson skrev:
Instämmer med Mäkinen men tycker även att man kan dra nytta av motorbromsen bättre, sopar man i 2:an direkt så kan de lätt bli för mkt, iaf då ja kör bakhjulsdrivet

Nu e ju ja blott nybörjare men så tänker jag iaf


Jag är av uppfattningen man skall bromsa med hjälp av bromsar och inte motorbroms - sådeles håller jag inte på att växla i onödan heller.

Det blir aldrig lika effektivt att bromsa med motorbroms eftersom det är omöjligt att få en bra balans med motorbroms. Bättre att inför kurva frikoppla när motorvarvet sjunker till (i mina bilar) sisådär 3500 varv och bromsa fullt samtidigt som man tjongar in rätt växel och varvtalsmatchar samt lyfter kopplingen ögonblicket innan man behöver driv igen. Sedan kan man kanske föra växelspaken genom H-mönstret som man vill utan att släppa upp koppling iofs men det gör inte jag..

Det beror ju lite på hur bra bromsbalans man har. I volvon tar det väldigt mycket mer fram än bak, vilket gör att det kan vara lite svårt att styra in bra om man inte använder kopplingen/motorbroms.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Bilder o videos
Mugentrimmad S2000 jagar Ferrari 360 på bana...
<<   1, 2
3596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande