Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |
Re:
Dom gånger man sett att det brustit så är det ju i regel pga. en kraft som är över den normala belastningen. Är väl oftast den bakre armen i A:et som böjt sig eller att fästena i karossen lossnat ( den sk. rallymodulen ![]() |
||||
Re:
om du tänker på strängsprutning är det ju egentligen bara fantasin som sätter stopp för utformningen av profilen... Problemet är väl bara verktygskostnaden som brukar hamna kring 20-25' för ett slutet profilverktyg. Ska man ha någon ekonomi i det hela, får man nog spruta upp i alla fall 100 meter material och det blir ju ett par armar. ![]() Man kan spruta de flesta 60-legeringar, 6063 är den vanligaste men även 6082 som är betydligt styvare fungerar. Det kan T6 härdas också utan några större problem. |
||||
För övrigt tycker jag Speedlabcorvettens bärarmar är tämligen porriga, så man behöver ju inte satsa på kolfiber etc för att det ska se ballt ut.
|
||||
Re:
Jo de är fina och snyggt tillverkade, de fram sitter ju dessutom i en luftström med måttlig vinst aerodynamiskt, MEN för att göra dem så hållbara och lätta som möjligt så är cirkulärt tvärsnitt oslagbart. http://en.wikipedia.org/wiki/Second_ Jag är inte värst vass på aerodynamik heller, men under ljudhastigheten om jag inte minns helt tokigt, så är en vingprofil med cirkulär front mot luftströmmen att föredra, varför cirkulära t.ex. stålarmar med aerodynamiska kolfiberflärpar faktiskt kunde varit motiverat och tillräckligt "bling". Nu sitter väl inte kensons armar i någon direkt luftström dock så det är väl inget problem. Den enda nackdelen med cirkulära tvärsnitt med tunn vägg är att de lätt blir större än anslutningen mot lagret i ytterändan, det finns dock ett antal lösningar på det. Tittar man i nästan vilken racecar engineering som helst så finns där reklam för ett företag som heter snapdragon, de brukar ha en bild på en jääävligt stilig stål a-arm i den. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re:
Men bonnstål är universellt och bra, helst svetsat med gammal pinne utan skärm (50:50 material:svets). Eller man ska kanske inte jämföra konstruktion av A-armar på en LM-inspirerad bil med lagning av jordbruksmakiner ![]() |
||||
Så här har vi gjort våra främre nedre armar. Mtrl blir Domex700 t=2,0mm och totala vikten inkl. lager blir 2,3kg...
![]() Eftersom SFRo har vissa synpunkter på tunn mtrl. väg i bärarmar kommer buckling aldrig vara ett problem oavsett mtrl val. |
||||
Re:
Nu har jag inte sett eller hört SFRos krav, men det går rätt bra att få "buckling" i en massiv stång också. Intressant lösning för övrigt, hur justerar ni camber, eller det är bara camber/caster kombinerat? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Justering på nedre ändrar caster. Schimsning mellan övre bärarm och uppright justerar camber.
Jag tror man kan hitta geometrier på frästa Aluarmar som gör dem både lättare och mer styva. Men det kommer kräva en massa ingenjörstimmar kopplade till en mängd FEM körningar. Ultimans OEM armar ser allt annat än bra ut så jag förstår att du funderar på något mer estetiskt tilltalande. Men det snygga i din bil sitter inte i bärarmarna utan hur den går, o det är snyggt! |
||||
Re:
Ungefär som vårt HyTens 1000 material, fast vi har lite bättre förlängningsvärden. + att det tål vatten. ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Re:
Intressant! Domex 700 är inte det "bara" plåt? Stämmer det? Hur har ni i så fall format profilerna innan hopsvetsning. Jag kanske missar något... Jag gillar justeringslösningen också. Den är mycket smidig då man kan justera utan att behöva lossa lagret för att snurra det. Är det något ni gjort själva eller köpt färdigt? (jag behöver använda 1/2 tum uniball) _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Hehe jo den går rätt snyggt faktiskt ![]() Självklart är det kul om det ser snyggt ut men jag gör ju detta också för att få en bättre justerbarhet och en starkare lösning. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Re:
Hur många meter rör vill ni bli av med? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hehe. Rör har jag inte tillgängligt i den kvaliteten just nu men det är en av sakerna jag arbetar med att realisera.
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Intressant! Domex 700 är inte det "bara" plåt? Stämmer det? Hur har ni i så fall format profilerna innan hopsvetsning. Jag kanske missar något...
Det stämmer armarna är laserskurna ur 2mm plåt som bockas och svets mitt på midjan. Domex 700 i t=2 är ingen lagervara men det finns en mängd olika alt. mtrl. med samma eller bättre styrka. Jag gillar justeringslösningen också. Den är mycket smidig då man kan justera utan att behöva lossa lagret för att snurra det. Är det något ni gjort själva eller köpt färdigt? (jag behöver använda 1/2 tum uniball) Precis, frihetsgraden blir större... Allt görs enl. egna ritningar men det är ingen svår konstruktion. Sexkant som syns är ett specialverktyg som skjuts in i hylsan vid justering, man kan ju inte släpa runt på massa onödig vikt ![]() |
||||
Re:
Smidig justering, men tyvärr på bekostnad av styvhet och hållfasthet. För det första så belastar du gängan i länkhuvudet i böjning (Fyhr, du borde ju sett det! ![]() För det andra så utsätter du den bakre strävan för ett böjmoment då den ej är parallell med kraftlinjen mellan yttre ledlagret och länkhuvudet. Nu är strävan i och för sig styvare i den riktningen, men du sänker helt klart bucklingskraften rätt påtagligt. Kommer det hålla, säkert (med rätt (överdimensionerade) lager så är det i praktiken ingen problem). Men när ni nu har förmånen att konstruera det från scratch, gör rätt från början. En lösning är att ha ledlagret koaxialt med bakre strävan(med motsvarande lösning för justering), nackdelen är att man då kommer ändra avståndet mellan de inre punkterna när man justerar (i alla fall mer än vad man gör med befintlig design). Nu vet jag inte hur spindeln ser ut men jag skulle satsa på att ha det justerbart där ute, t.ex, i den övre punkten där ni ändå ska shimsa camber, kan man också justera caster. _________________ Henning Olsson |
||||
Re:
Jodå jag såg, men när det inte ens går att förmedla basics som vad buckling är så känns det rätt lönlöst, jag kanske inte är pedagogisk nog i mina inlägg? Väl skrivet dock Henning. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Henningo, du får gärna PM:a så slipper vi sabba Kensons tråd...
Jag tror du missförstår, länkhuvudet sitter i framkant. Och den bakre strävan sitter som du säger vinkelrät för att ta upp belastning vid sidacc. Enl. min mening blir det rent drag i länkhuvudet vid broms men alla synpunkter är mer än välkomna! Vad gäller buckling så har ni säkert rätt när man drar det till sin teoretiska spets, men ibland får praktiska erfarenheter gå före... ca 0,5mm förskjutning vid 1000kg bromsbelastning vilket aldrig kommer överstigas... ![]() |
||||
Re:
Skriv här istället. Antagligen ganska många som tycker detta är intressant ![]() |
||||
Re:
+1 ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |