Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 20063 besök totalt |
Har fått regpapprena
Har fått regpapprena. Numera ombyggt fordon med ethanol som bränsle. En fråga till Gustaf Ullander; ska det inte stå i regpapprena att den är försedd med turbo? Nu står bara effekt 210 kw och ethanol samt vilken motor, vxl, broms samt bakaxel jag har. Janne, du är alltid välkommen på en beerkväll. Huset har alltid två lediga sängar ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Hej Petter
Cool fordon - och trevligt at tävla sammen i helgen. Det er skitskoj at du kör en lånat bil i heat 2 - och fortfarende bare kör ifrån alla i din klass :-) Jeg har dine paraplyer, ni forlorade dom vid min trailer :-) Kommer du til Anderstorp? _________________ Mvh Claus Moller www.cm-motorsport.dk RS Tävlingsbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62964 Saloon Car: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1356123 |
||||||
Anderstorp
Javisst kommer jag till Anderstorp! Den banan borde passa din bil perfekt. 270 km/h längs med rakan? Det var jävligt skoj i helgen. ![]() ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Re: Effektintyg behövs..
Jag med flera tycker nog det där låter sjukt intressant! För att regga som ombyggt fordon behöver jag alltså i korthet: bränslesystem för E85, annan diff, växellåda och bromsar? och sen inte mer än 15kw per 100kg. Hur mycket annorlunda motor måste det vara egentligen? Jag har ju en 2,7 liters M20 i min. Har byggt om en 2,5 till 2,7l. Men men skulle kunna säga att jag tagit en 2,7l botten och satt ihop med 2,5l topp. Vet inte vad de godkänner här? Problemet kommer väl när man börjar kika på effekt Vs vikten... Min väger bara ca 1250kg, så då får jag bara ha ca 255hk. Känns som man får ladda 0,1 bar för att inte överskrida det! Köra utan fjäder i wastegaten eller nått haha! Kanske krånglar jag bara till det om jag vill rega om den för turbo och E85. Måste då byta turbo inför besiktningen, och då är den inte laglig i alla fall sen. Kul bil i alla fall ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Jo, det ska stå exakt motorspec (typ Motor M50B25 försedd med turbo) i papperen. Är det inte inskrivet får du kontakta Bilprovningen som måste rätta uppgifterna.
För att bilen ska räknas som ombyggt fordon ska minst motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet vara bytt. Det "räcker" inte att ändra motorn, bygger man på en bil med M20 från början bör (ska) man alltså byta motortyp, till exempel till M50. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re:
Tackar. Ska kontakta dem efter semestern. ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Vilken kärra, var lite avis på dig redan sommaren 2002 när våra respektive var nere i Tyskland och jag såg din Supermotard, men denna är ju helt klart hårigare!
![]() Vilken kärra, hur kan man bygga något värre än denna? ![]() ![]() _________________ Anders Gunnarsson Honda Civic Tourer-14 Mazda Miata -91 |
||||||
Re: Effektintyg behövs..
Grym bil! ![]()
Han skriver att man inte får höja med mer än 15kw per 100kg, jag tolkar det som att det är vad man har original/100kg+15kw ![]() _________________ Mvh Martin Nilsson Mazda 6 MPS |
||||||
Re: Effektintyg behövs..
Nej det är felm totalt 15kw/100kg. Dvs nästan inget alls ![]() Men turbotryck kan man ju lätt justera :P _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Bmw z335 TURBO
Tjena grabbs! Ja bilen är vansinnigt fin att köra både på bana och på vägen dock har jag satt både denna grymma bil och min racersportvagn till salu. Enda motivet är att något måste säljas för att finansiera mitt roadracingåterfall. Jag hoppas att någon köper phantomen då jag definitivt kört racerbil färdigt för denna gången. Efter sex år i clubmanserien och banrekord på de banor jag kört så känns den utmaningen helt uttömd. Blir Phantomen såld först behåller jag bmwn och bygger vidare på den. Halvbur och värre bromsar bak står på tur då. ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Re: Effektintyg behövs..
15 kw på z3an blev 288 hk. Min känsla om bilen ska bli godkänd av sfro samt sbp är framförallt att det är proffsigt byggt. Ovanmonterade lastbilturbos och halvtaskiga installationer göre sig icke besvär. Ciao / Petter _________________ Petter Berger |
||||||
Re:
Ja man har alltid varit svag för fordon med det lilla extra eller gärna skitmycket extra allt ![]() ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Skithäftigt bygge! och verkar fantastiskt välbyggt
![]() Vad var anledningen till att du ville utgå ifrån 3,0an? Varför inte 2,8an? och hur hade ekvationen sett ut om du utgått från en z3m? Har jag missförstått något, men skrev du att bilen hade m54b30 i utgångsläget och att du köpte en m54b30 från en e60 och stoppade i..? Räknas det som motorbyte? Är det inte en lika dan motor? Kanske jag har missat något. Bara nyfiken ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Re:
M54B30 finns i olika utförande beroende på årsmodell och bil. Den hade 258 hk (190 kW) i E60 och 231 hk (170 kW) i E46 och Z3. Så de bör vara tillräckligt olika för att klassas som olika motorer (de har ju unika typgodkännanden/avgasintyg). _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
M54
Den stora skillnaden i hk mellan m54or berpr på att de under 2005 gick över till valvetronic och fick högre effekt. Denna hade varit intressant att bygga turbo på. Vad jag vet har ingen gjort det..? Det skiljer en hel del även på en m54 från 2001 till de senaste spjällhus-m54:orna. Den m54an som jag kom över var den sista årsmodellen med spjällhus och den har enligt uppgift betydligt mindre magnesium i legeringen vilket gör den styvare samt ett något annorlunda utseende om man tittar på gjutningen. Blocket är exakt samma som 335 turbo därav mitt beslut att använda detta. Kompisar har byggt överladdning på s54 motorer dvs 3,2 m3 motorn. Dock är det mycket som jag tycker talar emot detta. Först och främst vikten. Detta är ett gjutjärnsblock. Sen även att den redan höga kompressionen gör att du måste byta ut de riktigt fina högtrycksgjutna stakarna och kolvarna. Sen det kanske största minuset är att dessa motorer är skitdyra om nåt skulle hända. Så om man ska bygga på en m3 motor kan man adda runt 30-40.000:- till vilket i min värld inte känns motiverat. M54:an är helt klart en juvel liknande toyotas 2jz-gte motor. Det är bara inte så många som greppat det ![]() _________________ Petter Berger |
||||||
Vad är det för stol?
vad är det för stol du hade in denna bil? Jag letar efter en sitta-still-stol av diskretare modell som passar bolt on i z3 coupe och gärna är svart. Den du hade såg utmärkt ut. Var hittar man en sådan? _________________ Niklas Domeij BMW Club Schweden Motorsport BMW Z3 3.0 |
||||||
Re: Vad är det för stol?
Porsche gt3 stol, finns i billig kinakopia från typ 2000kr till originalet för kanske 15k(?). Kina kopian känns däremot som rena dödsfällan vid eventuell avkörning/krock. Bolt-on hittar du nog ingen stol, dock finns det ju adapterplattor som mer eller mindre gör monteringen bolt-on. http://store.vacmotorsports.com/vac- |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 20063 besök totalt |