Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW z3 3.0 coupe 2001 TURBO ethanol trackday
<<   1, 2
20063 besök totalt
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Har fått regpapprena

Har fått regpapprena. Numera ombyggt fordon med ethanol som bränsle. En fråga till Gustaf Ullander; ska det inte stå i regpapprena att den är försedd med turbo? Nu står bara effekt 210 kw och ethanol samt vilken motor, vxl, broms samt bakaxel jag har.

Janne, du är alltid välkommen på en beerkväll. Huset har alltid två lediga sängar

Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010

Hej Petter

Cool fordon - och trevligt at tävla sammen i helgen.

Det er skitskoj at du kör en lånat bil i heat 2 - och fortfarende bare kör ifrån alla i din klass :-)

Jeg har dine paraplyer, ni forlorade dom vid min trailer :-)

Kommer du til Anderstorp?
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Anderstorp

Javisst kommer jag till Anderstorp! Den banan borde passa din bil perfekt. 270 km/h längs med rakan? Det var jävligt skoj i helgen. Satte väl stopp för allt snack om att det är min phantom som är överlägsen Hörs

Göteborg
Här sen Aug 2005

Re: Effektintyg behövs..

Lockarpsgokart.se skrev:
Du behöver följande för att kunna regga som ombyggt fordon med turbo: Bil nyare än 1973 är skitsvårt överhuvudtaget. Dock kan du om du ethanolkonverterar få använda dig av turbo om du inte höjer effekten mer än 15 kw per 100 kg. I övrigt ska bilen använda sig av annan motor, vxl, diff och bromsar. Min har lite annan hjulbas också. Effektintyg behövs från rullande landsväg + intyg på att ditt soppasystem är godkänt för ethanol. Det går inte att använda sig av en herrejösses snigel utan det ska vara ett snyggt och "originallikt" byggd installation. Att bara montera på turbo och åka bensin kan man glömma. Sfro-besiktningen består av en byggbesiktning där besiktningsmannen kollar så att allt är vettigt utfört och att bromsverkan och annat är ok. Bromsprov görs med g-mätare. Sen slutbesigtigas bilen och om allt är fine så får du ett intyg att ta med dig till bilprovningen eftersom du måste göra en registreringsbesiktning eftersom det är ombyggt. Summa summarum en jävla massa deg men likväl mycket billigare och ballare än att köpa en Nissan GTR

Jag med flera tycker nog det där låter sjukt intressant!

För att regga som ombyggt fordon behöver jag alltså i korthet: bränslesystem för E85, annan diff, växellåda och bromsar? och sen inte mer än 15kw per 100kg.

Hur mycket annorlunda motor måste det vara egentligen? Jag har ju en 2,7 liters M20 i min. Har byggt om en 2,5 till 2,7l. Men men skulle kunna säga att jag tagit en 2,7l botten och satt ihop med 2,5l topp. Vet inte vad de godkänner här?
Problemet kommer väl när man börjar kika på effekt Vs vikten... Min väger bara ca 1250kg, så då får jag bara ha ca 255hk. Känns som man får ladda 0,1 bar för att inte överskrida det! Köra utan fjäder i wastegaten eller nått haha!

Kanske krånglar jag bara till det om jag vill rega om den för turbo och E85. Måste då byta turbo inför besiktningen, och då är den inte laglig i alla fall sen.

Kul bil i alla fall thumbs up

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo, det ska stå exakt motorspec (typ Motor M50B25 försedd med turbo) i papperen. Är det inte inskrivet får du kontakta Bilprovningen som måste rätta uppgifterna.

För att bilen ska räknas som ombyggt fordon ska minst motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet vara bytt. Det "räcker" inte att ändra motorn, bygger man på en bil med M20 från början bör (ska) man alltså byta motortyp, till exempel till M50.

/Gustaf

Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jo, det ska stå exakt motorspec (typ Motor M50B25 försedd med turbo) i papperen. Är det inte inskrivet får du kontakta Bilprovningen som måste rätta uppgifterna.

För att bilen ska räknas som ombyggt fordon ska minst motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet vara bytt. Det "räcker" inte att ändra motorn, bygger man på en bil med M20 från början bör (ska) man alltså byta motortyp, till exempel till M50.

/Gustaf

Tackar. Ska kontakta dem efter semestern.

Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
nu är regpapprena ok

Nu är regpapprena helt klara med allt som ska vara med!

Kristianstad
Här sen Maj 2006

Vilken kärra, var lite avis på dig redan sommaren 2002 när våra respektive var nere i Tyskland och jag såg din Supermotard, men denna är ju helt klart hårigare!

Vilken kärra, hur kan man bygga något värre än denna? Eller det är inte fordonsprojekt som står på tur?

Honda Civic Tourer-14
Mazda Miata -91
Citera
forever_skyline
Norrköping
Här sen Feb 2006

Grym bil!

Nisse977 skrev:
För att regga som ombyggt fordon behöver jag alltså i korthet: bränslesystem för E85, annan diff, växellåda och bromsar? och sen inte mer än 15kw per 100kg.

Han skriver att man inte får höja med mer än 15kw per 100kg, jag tolkar det som att det är vad man har original/100kg+15kw

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

forever_skyline skrev:
Grym bil!

Nisse977 skrev:

Han skriver att man inte får höja med mer än 15kw per 100kg, jag tolkar det som att det är vad man har original/100kg+15kw

Nej det är felm totalt 15kw/100kg.

Dvs nästan inget alls thumbs down

Men turbotryck kan man ju lätt justera :P

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Härlig bil! Lycka till med besiktningen av bilen, har själv stångat pannan blodig för att tyda alla regler som gäller.

Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Bmw z335 TURBO

Tjena grabbs! Ja bilen är vansinnigt fin att köra både på bana och på vägen dock har jag satt både denna grymma bil och min racersportvagn till salu. Enda motivet är att något måste säljas för att finansiera mitt roadracingåterfall. Jag hoppas att någon köper phantomen då jag definitivt kört racerbil färdigt för denna gången. Efter sex år i clubmanserien och banrekord på de banor jag kört så känns den utmaningen helt uttömd. Blir Phantomen såld först behåller jag bmwn och bygger vidare på den. Halvbur och värre bromsar bak står på tur då.

Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare

erikjakan skrev:
forever_skyline skrev:
Grym bil!

Nisse977 skrev:

Nej det är felm totalt 15kw/100kg.

Dvs nästan inget alls thumbs down

Men turbotryck kan man ju lätt justera :P

15 kw på z3an blev 288 hk. Min känsla om bilen ska bli godkänd av sfro samt sbp är framförallt att det är proffsigt byggt. Ovanmonterade lastbilturbos och halvtaskiga installationer göre sig icke besvär.

Ciao / Petter

Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Re:

volvointresserad skrev:
Vilken kärra, var lite avis på dig redan sommaren 2002 när våra respektive var nere i Tyskland och jag såg din Supermotard, men denna är ju helt klart hårigare!

Vilken kärra, hur kan man bygga något värre än denna? Eller det är inte fordonsprojekt som står på tur?

Ja man har alltid varit svag för fordon med det lilla extra eller gärna skitmycket extra allt extra roligt blir det när man byggt ihop det själv så det håller högsta klass. Hälsa frugan hälsar frugan

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Skithäftigt bygge! och verkar fantastiskt välbyggt thumbs up
Vad var anledningen till att du ville utgå ifrån 3,0an? Varför inte 2,8an? och hur hade ekvationen sett ut om du utgått från en z3m?

Har jag missförstått något, men skrev du att bilen hade m54b30 i utgångsläget och att du köpte en m54b30 från en e60 och stoppade i..? Räknas det som motorbyte? Är det inte en lika dan motor? Kanske jag har missat något. Bara nyfiken

Toyota Supra -84
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

frapp skrev:
Skithäftigt bygge! och verkar fantastiskt välbyggt thumbs up
Vad var anledningen till att du ville utgå ifrån 3,0an? Varför inte 2,8an? och hur hade ekvationen sett ut om du utgått från en z3m?

Har jag missförstått något, men skrev du att bilen hade m54b30 i utgångsläget och att du köpte en m54b30 från en e60 och stoppade i..? Räknas det som motorbyte? Är det inte en lika dan motor? Kanske jag har missat något. Bara nyfiken

M54B30 finns i olika utförande beroende på årsmodell och bil. Den hade 258 hk (190 kW) i E60 och 231 hk (170 kW) i E46 och Z3. Så de bör vara tillräckligt olika för att klassas som olika motorer (de har ju unika typgodkännanden/avgasintyg).

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Lockarpsgokart.se
Svedala
Här sen Feb 2005

Trådstartare
M54

Den stora skillnaden i hk mellan m54or berpr på att de under 2005 gick över till valvetronic och fick högre effekt. Denna hade varit intressant att bygga turbo på. Vad jag vet har ingen gjort det..?

Det skiljer en hel del även på en m54 från 2001 till de senaste spjällhus-m54:orna. Den m54an som jag kom över var den sista årsmodellen med spjällhus och den har enligt uppgift betydligt mindre magnesium i legeringen vilket gör den styvare samt ett något annorlunda utseende om man tittar på gjutningen. Blocket är exakt samma som 335 turbo därav mitt beslut att använda detta.

Kompisar har byggt överladdning på s54 motorer dvs 3,2 m3 motorn. Dock är det mycket som jag tycker talar emot detta. Först och främst vikten. Detta är ett gjutjärnsblock. Sen även att den redan höga kompressionen gör att du måste byta ut de riktigt fina högtrycksgjutna stakarna och kolvarna. Sen det kanske största minuset är att dessa motorer är skitdyra om nåt skulle hända. Så om man ska bygga på en m3 motor kan man adda runt 30-40.000:- till vilket i min värld inte känns motiverat. M54:an är helt klart en juvel liknande toyotas 2jz-gte motor. Det är bara inte så många som greppat det

Tullinge
Här sen Jun 2007

Vad är det för stol?

vad är det för stol du hade in denna bil?

Jag letar efter en sitta-still-stol av diskretare modell som passar bolt on i z3 coupe och gärna är svart. Den du hade såg utmärkt ut. Var hittar man en sådan?

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Re: Vad är det för stol?

Nicke o skrev:
vad är det för stol du hade in denna bil?

Jag letar efter en sitta-still-stol av diskretare modell som passar bolt on i z3 coupe och gärna är svart. Den du hade såg utmärkt ut. Var hittar man en sådan?

Porsche gt3 stol, finns i billig kinakopia från typ 2000kr till originalet för kanske 15k(?).
Kina kopian känns däremot som rena dödsfällan vid eventuell avkörning/krock.

Bolt-on hittar du nog ingen stol, dock finns det ju adapterplattor som mer eller mindre gör monteringen bolt-on. http://store.vacmotorsports.com/vac----z-series--race-seat-installatio . . . .

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW z3 3.0 coupe 2001 TURBO ethanol trackday
<<   1, 2
20063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande