| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9414 besök totalt |
|
IMS lagret är ju bara att byta till en uppgraderad version, smörjning lär väl också gå att fixa.
£4-5000 i inköp och ytterligare 40-50k för uppgraderingar så har man en kul mittmotorräcer. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
TS hoppas det går bra att jag lånar tråden lite, funderar nämligen också på att skaffa mig en 944 men istället för miata så är jag och funderar på en m3 E30 egentligen är det väl en 968 som är vettigare att jämföra med rent ekonomiskt men jag gillar 944:an
Så några åsikter mellan 944 (S2 alt. Turbo) och M3 E30? _________________ Tobias Eriksson |
||||
|
Jag var själv i samma frågeställning 2008 och mitt svar då blev 944S2.
En 944S2 går utmärkt att leva med som bruksbil och leksaksbil men det är alltid förknippat med kostnaden med att hålla en 20år gammal bil i livet. Räknat på 1000mil om året och lite banmöten, slalom och nöjesturer får man inte gå i taket om det är 40-50kr per mil i kostnader och då är inte någon eventuell värdeminskning eller kapitalkostnad inräknad. Det enda jag saknade på min bil var en LSD för att hålla ordning på spinnande innerhjul vid bankörning. Mvh Pontus _________________ Pontus Mikaelson Kulbil: Porsche Cayman S 2006 Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald... |
||||
Återigen mer en smakfråga och en fråga om image.. I de finare Porschekretsarna, så tillhör 944-an tveklöst bottenskrapet. Oavsett hur kompetenta bilarna egentligen är, så blir det aldrig en riktig Porsche. Det är något du får leva med. M3 E30 däremot: Hyllad, beundrad och höjd till skyarna. Bland BMW-nördar helig, nästan som Porsches 911 RS-modeller. Jag har ägt varianter av båda. Som någon sorts konsumentupplysning, räknat per krona - oavsett om du lägger 100, 150 eller 200 tusen - så får du mer och snabbare bil om du väljer en 944 (speciellt en turbo) framför en M3 E30. Men det blir ju en väldigt fyrkantig frågeställning, typ: "Vilken mat är godast för pengarna?" eller "Vilket vin är godast under 70 spänn?"
För vem kan leva efter såna kalkyler? och vilka bilar skulle vi köra då? (Förmodligen körde alla i så fall Renault Megane RS och drack Umbala )
_________________ -- |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Hejsan, Smörjningen fixar man med bafflar om jag har förstått det rätt. Jag är också sjukt förvånad att inte fler kör Boxsters här. Om man tittat på PCA (porsche Club of America) så finns det massvis med Boxsters i alla körningarn, men här i sverige nobbas den, såvida den inte råkar ha ett *s* på bakluckan, men även då är bilen rätt så få i köerna på körningarna. Dock gör detta ju att bilen blir något ännu mer underskattad = billigare pris Mina 2cents iallafall.
Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
|
Tack för alla bra och insiktsfulla svar!
Tankarnahar gått runt runt och jag har väl kommit till insikten att det nog inte blir en miata av främst praktiska skäl. Det lutar då i dagsläget mot en 944/968, m3 (helst e30) eller som brasklapp en merca 2,5 cossie. En fin kovändning alltså :-) så blir att spara pengar och leta efter ett bra objekt... _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
|
Re:
Jag tror prestige är en del av svaret, man får lätt känslan av att vi är lite känsliga på den punkten här i landet . Sen är ju 996orna så himla billiga så folk köper sådana istället.
Jag kollade igenom reglementet i BRSCC racingcup (dom kör 924 och boxster), det man får göra för att hjälpa smörjningen är : Early style Air oil Separator may be replaced by a late style Air oil Separator. Early style Intermediate Shaft support bearings may be replaced by late style part(s) or by non-standard bearings. A spacer may be fitted between the engine crankcase and the sump plate to increase engine oil capacity. Where such a spacer is fitted, it is permitted to extend the oil pick up pipe. Oil sump baffles may be modified and additional baffles fitted. A non-standard sump plate may be fitted. An oil accumulator designed to maintain the supply of oil under pressure during cornering may be fitted. If this unit is fitted in the habitacle then it must have a secondary casing or bulkhead to separate the accumulator from driver/passenger compartment. MSA Regulation [J 5.2.1]. An adaptor may be fitted to replace the standard oil filter housing and allow the use of a spin-on type oil filter. Klart vettigt reglemente tycker jag, vi borde haft nåt liknande här, ungefär som miata cup. Här finns ju dessutom ett färdigt reglemente. bilarna kostar från 4500$ i england. Rasar en motor så kan man köpa en hel bil för ingenting
http://www.porscheracingdrivers.co.u Nog med ot. Lycka till med att hitta bil, kolla in på 944sverige.com, där brukar det annonseras ut bilar då och då. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Ska man ha 944 så är det läge att köpa en Turbo, dom har (konstigt nog...) gått ner i pris en hel del senaste åren.
Köper man en bra 944 Turbo av senare årsmodell, 88S & 89-91, och lägger mellanskillnaden jämfört med en 968CS på uppgraderingar (295Hk chip, dämpare, krängare & stol) så blir Turbon snabbare. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
[quote="FredrikÅ"] I de finare Porschekretsarna, så tillhör 944-an tveklöst bottenskrapet. Oavsett hur kompetenta bilarna egentligen är, så blir det aldrig en riktig Porsche. Det är något du får leva med. [quote] Det där är lite intressant, särskilt när man är på Kinnekulle och en svart 944 Turbo brukar vara allra snabbast..... Skämt åsido tycker jag inte det det märks särskilt mycket på banmötena, snarare kan man få uppskattande kommentarer av typen "Tänk att den gamla bilen kan gå så fort" om man kör om en GT3:a
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Re:
VA? Vad har jag missat? Farsan sålde sin för fyra år sen och det tog ett bra tag innan han fick ut de begärda 88000. Jag är rätt säker på att det är den här bilen http://www.blocket.se/skaraborg/Pors (Även om man i så fall, i det här fallet då missat att trippmätaren snurrar i miles, och att 170000 miles är lite mer än 17000 mil...) _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Jo precis.... eller INTE
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
944 s till s2
Hej! Har en kompis som tråkigt nog råkat ut för kamremsras på sin 944 s. Han vill bara bli av med bilen och säljer den nog billigt. Är det någon som vet om man utan större modifikationer kan sätta i en s2 motor ihop med lådan? _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
|
Så som jag har förstått det är en S-låda ungefär samma som en vanliga N/A-låda, medans S2 är mer åt Turbo-hållet. Rent matchningsmässigt går det nog rätt smärtfritt, men hållbarheten kan nog bli lidande med tiden. Men innan dess kommer du nog haft lite att rota i med att få ihop de olika styrsystemen till motorn.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re:
Fast får han med kabelstam, databox och allt annat till S2 motorn så borde det gå snabbt. För mellan motor och bil är det ju bara tre kontakter. Annars kan man ju alltid få ner en Opel-motor.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Ja, det är ju ett problemfritt byte. Nä, skall det vara GM skall det vara värt besväret http://www.renegadehybrids.com/
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Re:
Är det såpass dyrt att driva runt dem alltså? Det är ju helt klart ganska saftigt om det ska ligga på en 40-50k/år för att ha dem. Mycket pengar för en 3:e bil/busbil. LSD är ju alltid trevligt att ha. För att få lite perspektiv på det hela, hur pass mycket dyrare är en turbo att ha mot en s2. Vad drar dessa bilar vid normal landsvägskörning? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 944 S2 vs Miata
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 9414 besök totalt |