| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 186 besök senaste veckan (25400 totalt) |
|
Re:
Det är kul det där med att besiktiga bilar som våra, antingen är de nitiska så till en orimlig grad eller så släpper de precis vad som helst. Häromåret rullade jag direkt från hjulinställning till besiktning med av misstag ej momentdragna camberbultar på fjäderbenen (!!!) som vibrerade loss och lät en flytta framhjulen flera centimeter. Besiktningsmannen var en trevlig herre med tidigare erfarenhet av att trimma Volvo och jobb på MaxxECU, så han sa att han tänkte släppa igenom mig om jag lovade dyrt och heligt att skruva fast bultarna för kung och fosterland. Tre dagar senare på samma station blev en kompis nekad i sin E30 eftersom att han hade bytt stolarna till E46-sportstolar, dvs inte ens skalstolar. Gäller att ha tur, eller nåt
Kul att det löste sig iallfall. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
Re:
|
||||||
Jag har nog inte riktigt förstått alla fördelar med ombyggt fordon. Men "learning by doing", nästa gång så kommer jag garanterat gå genom SFRO direkt, även om det förhoppningsvis fungerar nu gillar jag inte känslan av att varje besiktning åka på nya saker som någon kan tycka är okey och andra inte..
Det är ju det här som är så märkligt! Förstår att det är svårt att få en samlad syn över besiktningsväsendet men blir väldigt knepigt när det blir godtyckligt och att man måste träffa rätt besiktningsperson..
Ja, det är väl så.. En av de tre som kollade på fjädringen är den mest nitiska besiktningspersonen jag träffat, har träffat henne flera gånger innan och anmärker på minsta lilla sak. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||||
|
Appropå det där med buntband osv. Principen heter väl "oförändrad funktion"?
Dock, att borra / slipa / kapa / i fjädertallrikar har iaf jag dåliga besiktningserfarenheter av, trots att tallrikarna på annat sätt blivit förstärkta. Kravet på oförändrad funktion var uppfyllt med råge. Men, det har varenda gång lett till nedslag och krav på ombesiktning. _________________ Magnus Falk |
||||||
|
Re:
Jag är inte riktigt med på oförändrad funktion, men för att förtydliga så fanns det redan två hål i fjädertallriken som jag drog buntbanden genom, så har inte moddat tallriken alls. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||||
|
Oförändrad funktion: om något avviker från orginalutförande, så skall samma funktion uppnås i det nya utförandet.
Det är liksom där jag åkt på patrull varenda gång. Besiktningsmännen ser att ett förändring är gjord. Tvärnit. De skiter högaktningsfullt i om den nya lösningen t om är betydligt säkrare och tillförlitligare än orginal. Och, om denna förändring sitter i någon vital del så blir det extra kinkigt. Haken för oss: fjädertallriken är vanligen det som gränssätter hur stora fälgar som går att få dit. Att flytta skärmkanter är oftast en baggis i sammanhanget. Fanns hålen i tallriken där är det dock inget problem. Dock lite tveksam till att buntband kommer att räknas som Oförändrad Funktion? Det är ju lite "tejp och tuggummi" över lösningen... _________________ Magnus Falk |
||||||
|
Re:
Förra gången fick jag nerslag på en länkarm i bakvagnen, orkade inte byta så jag åkte till BMW som en halvtimma senare ringde och frågade varför jag skulle byta en hel länkarm?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Jag tror jag förstår vad du menar men det finns samtidigt en poäng i hur besiktningsorganen resonerar. Original är ju typgodkänt och utprovat. En "vanlig" besiktningstekniker har ingen utbildning i att bedöma om till exempel en infästning för stolar eller ett bromssystem uppfyller gällande krav, när de är modifierade. Ett vanligt område är "uppgraderade bromsar" där byggare tycker att det är en enkel sak, man har ju förbättrat bilen. Men långt ifrån alla bilar jag provkör med ändrade bromssystem har faktiskt bättre bromsar än original, första gången jag kör dem. Men jag håller också med om att det förekommer bedömningar som uppenbart är onödigt strikta. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
I fredags åkte jag in på efterkontroll och bilen gick igenom! Denna besiktningsmannen förstod inte riktigt problemet som de andra sett, han frågade "triggade de igång varandra eftersom de var tre stycken?".
Så i helgen har jag åkt några turer, bilen går väldigt bra men har problem med att bilen slutar varva vid 3500 varv vid fullgas. Blir vinterfix. Bilen har nu efter troligen kortaste säsongen någonsin blivit tvättad och åker snart upp på pallbockar igen.
Samma resultat på bromsarna där framaxeln är svagare än bakaxeln på senaste besiktningen så blir reduktionsventil där.
_________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||||
|
Re:
Skoj! Alltid lika spännande vid besiktning hur någon ska tolka ens lösningar. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Verkligen!
Jag har orginal 944-bromsar med brembo-belägg. Har två bak-ok från en turbo liggandes i garaget men tror inte jag behöver mer bromskraft där.. Tanken är att hitta lämpliga kandidater för framaxeln också, lutar mycket åt cayenne-ok fram just nu. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap Instagram 944_1.8t |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -86 1.8t -Besiktigad
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 186 besök senaste veckan (25400 totalt) |

