Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43 >> 7 besök senaste veckan (207036 totalt) |
Det det blivit lite av en tradition att bromsa bilen på knutan träffen, det gjordes inget undantag i
år då Masens Motor åter fanns på plats på knutan. Bilen körde bort efter fria träningen på söndag för bromsning. Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl den har 193 hk i orginalutförande. Min är moddad med följande insug från M50B25 Grenrör från M3 E36 3.0 Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat. Jag hade förhoppningar att maskinen skulle ge runt 215-225hk När först bromsningen säger att den ger 226,7 hk känns det bra bara det att detta visar sig var på bakhjulen & inte i motorn, motorn skulle ge 251,6 hk ![]() från skroten med lite lull lull. Visst blir man nöjd men samtidigt lite misstänksam den känns inte så pigg. Efter en stund visar det sig att det varit glapp i sladden som registerar insugstempen detta korrigerar bänken för då siffrarna den ger är korrigerade enligt en standard. Innan jag åker hem för dagen bromsar vi bilen igen nu ger den 200,6 hk vid 5770rpm på hjulen 222,6 hk vid 5770rpm motorn 282 Nm i vrid vid 5220rpm effektkurvan dippar vid ca 5700rpm samtidigt som lambdan minskar så det finns nog en del effekt över 5700 rpm att hitta genom att höra den lite snålare. Så till vintern ska den mappas & varvstoppet ska flyttas till drygt 7000rpm Bert-ola Runesson i bromsningstagen ![]() ![]() Nedan lite kurvor från bromsningen Hjul effekt & hjulvrid ![]() Motor effekt & vrid ![]() Lambda ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Intressant info! Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem.. ![]() Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011 ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Det blir lite motor meck i vinter tänkte försöka mig på att balasera det hela samt att kasta bort orginal svänghjul på 11kg som fortfarande sitter kvar blir ett lättat 4kg istallet så det blir lite trevligare repons på det hela Får se hur det blir med avgasystemet max vrid ligger ju just nu vid 5200. Sen en liten mappning på det borde ge några pållar till Fast det är inte det viktigaste jag måste lära mig köra bil först ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Bra tryck i puffran för pengarna
![]() Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 ![]() ![]() |
||||
Re:
Japp det är helt klart ett väldigt bra alternativ rent ekonomiskt hoppas som sagt få några pollar till med balansering,mappning & lite småfix runt omkring. Då kanske man når 240hk ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Då börjar planering inför Gotland samt de åtgärder som behöver vidtas.
1: Byte av strulande förpump som matar chatch tanken. 2: Reda ut de bromsproblem som finns. 3: Byta ut diffklumpen till en med diff verkan då den nuvarande funkar lika dåligt som en utan diffbroms. 4: Bygga om splitterfästena så det blir lättare att lasta bilen. 5: Komma till rätta med den understyrning jag har få tillbaka de goa köregenskaper is:en hade. 6: Byta ut bakrutan till plast 7: Få ratten lite närmare mig för bättre körställning KLART 8: Göra hjulinställning detta borde ju redan gjorts ![]() ![]() 9: Byta en trasig brytare i ratten 10: Montera dzus lås till fronten 11: Få igång torkarna som slutat funka. 12: Montera de sista dekalerna Sen lite utprovning på gelleråsen innan gotland. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
[quote="Michael Bäck"]Bromsmeck idag. Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak ![]() För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm. Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare. Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut. Lustigt detta med broms våg ![]() Vi har samma problem som du verkar ha > ![]() Vi e snart sugna på att slänga på den gamla skiten igen så man kan bromsa senare än alla andra ![]() De va ju de som va tanken med att montera våg o utan servo ![]() _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||
Re:
Jo billigt smakar bra ![]() Till vintern blir det att försöka krama ur en hög pollar till skulle sitta fint med 15-20 till fast då börjar det väl kosta mer än det smakar. Då börjar man i alla fall närma sig de starkaste i klassen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Tackar nu är det bara steg 2 kvar i år att få kliva upp på pallen & få en liten ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Bockade av en liten sak på listan idag
Då jag flyttat stolen 20mm längre bak än förra året så blev det lite långt från ratten. Iom att jag kör utan servo märks det tydligare då det krävs en del kraft att vrida runt den på banan. Med ratten närmare borde det bli bättre. Nedan 50mm spacer monterad ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Konstaterade idag det jag misstänkt att diffbromsen är heltslut.
Hissade upp bilen & ställde plankor under ena hjulet det andra i luften testade att köra iväg det hände ingenting. Byter till en annan 3:46 diff dock en 188 så det blir att kompensera extravikten på ca 7kg genom att byta ut bakrutan till en i plast. Blir bra att få ner vikten närmare marken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Har hänt lite sen sist.
Då jag lidit lite av understyrning ända sen bilen kom ut garaget under sommaren tänkte jag försöka åtgärda detta. Då jag inte ens ställt hjulvinklarna sen jag skruvadre ihop bilen. Ställde hjulvinklarna med tänkte givetvis fel på ena sidan ![]() resulterade i att jag ändrade från 4mm(0,6grader) tot toe out till 1mm(0,15 grader) tot toe in Spännde även upp krängaren bak något. Vid senaste körningen på gelleråsen hann jag komma ett knappt varv innan jag kunde konstatera att bilen är totalt okörbar ![]() känns som baken vill släppa hela tiden samt att hela bilen gungar till under full acceleration när man byter växel riktigt otäckt. Åkte ett varav till & var övertygad att ett hjul satt löst. in i depå & testa men allt satt fast. Till nästa pass skruvade jag tillbaka krängaren & det mesta av toe fram nu blev den bättre men lågtifrån bra. Per (nydrätt) lånade en toe mätere & vi ställtde lite toe in & det var helt livsfarlig att köra igen ![]() Dessutaom hittade jag bromsproblemet trodde först att ett ok läckte med det visade vid närmare koll vara en stålomspunnen slang som börjat läcka. Dessutom har belägg & skivor sett sina bästa dagar så det blir nya belägg & skivor innan gotland samt renoverade ok & fixad bromsslang så ska man väl kunna få stopp på bilen ![]() Idag byttes även bakre bussningar till länkarmarna fram till nya i delrin. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Vad har du för fjäderstyvheter och krängare? Har du provat att köra med noll toe både fram och bak?
Tidigare körde jag med 120/180-fjädrar (fram/bak) och tvingades ha toe out fram för och massa toe in bak för att inte få våldsamt överstyrt. Det slet vääldigt mycket däck istället. Sedan jag mjukade upp bilen bak kör jag med noll i toe både fram och bak med ett mycket bättre däckslitage. Nu är den lite understyrd igen sedan jag flyttade främre krängaren från länkarmen till fjäderbenet. Kompenserade med hårdare ställd krängare bak men det är inte tillräckligt. BTW, räkna med att jag ska dokumentera din M52-installation på Gotland... ![]() Jag börjar bli sugen på ett motorbyte nu! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
Fjädrarna just nu är 100N/mm fram 120N/mm bak 21mm krängare fram med 125mm armlängd kopplad till fjäderbenet bak är det 19mm krängare med 170 mm armlängd just nu. Lite mycket camber bak just nu med runt 4 grader & 2mm toe in per sida(0,30 grader) hade 1mm toe in per sida & 3grader camber innan jag sänkte den så dfet ska justeras nu Fram gick den bra med 4mm toe out (0,6 gradet tot toe out) ca 3,5 grader camber fram bara att dokumentera bäst du vill ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Idag har jag köpt in det sista som behöver bytas inför gotland.
köpte in 4st nya bromsskivor samt nya belägg fram & bak fram blev det Pfc 06 får se hur dom är Åkte iväg till pumpservice & fick klämt en ny bromsslang. Köpte även in olja & filter då det är dax att byta efter ca 50 mils körning ![]() Ny lågtrycks pump ligger & väntar på montering. Ska även göra klart bromsoken med nya packningar mm Bara att ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Kvällens meck var att lacka centrum på alla skivor samt montera dessa
oken fram har slipats lackats & renoverats (byte tätning & o-ring) Fick hem pfc beläggen idag (tack Per för snabb lev ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43 >> 7 besök senaste veckan (207036 totalt) |