Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43   >>
7 besök senaste veckan (207036 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Det det blivit lite av en tradition att bromsa bilen på knutan träffen, det gjordes inget undantag i
år då Masens Motor åter fanns på plats på knutan.

Bilen körde bort efter fria träningen på söndag för bromsning.
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

Jag hade förhoppningar att maskinen skulle ge runt 215-225hk

När först bromsningen säger att den ger 226,7 hk känns det bra bara det att detta visar sig var på
bakhjulen & inte i motorn, motorn skulle ge 251,6 hk inte illa för en 5000:- motor
från skroten med lite lull lull. Visst blir man nöjd men samtidigt lite misstänksam
den känns inte så pigg.

Efter en stund visar det sig att det varit glapp i sladden som registerar insugstempen detta
korrigerar bänken för då siffrarna den ger är korrigerade enligt en standard.

Innan jag åker hem för dagen bromsar vi bilen igen nu ger den

200,6 hk vid 5770rpm på hjulen
222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm

effektkurvan dippar vid ca 5700rpm samtidigt som lambdan minskar
så det finns nog en del effekt över 5700 rpm att hitta genom att höra den lite
snålare.

Så till vintern ska den mappas & varvstoppet ska flyttas till drygt 7000rpm

Bert-ola Runesson i bromsningstagen





Nedan lite kurvor från bromsningen

Hjul effekt & hjulvrid



Motor effekt & vrid



Lambda

[img]

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5922



Re:

Michael Bäck skrev:
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm



Intressant info!
Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem..
Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
Då motorn är en M52B28 dvs 2,8L rak sexa som normalt återfinns i 328,528 m.fl
den har 193 hk i orginalutförande.

Min är moddad med följande
insug från M50B25
Grenrör från M3 E36 3.0
Kornfilter som matas med friskluft skärmat från motorummet
avgasystem 2*2" till 1*2,5" 1st dämpare längst bak & sist i systemet en racekat.

222,6 hk vid 5770rpm motorn
282 Nm i vrid vid 5220rpm



Intressant info!
Tror att det finns 5-8hk till att hämta med ett väl avstämt avgassystem..
Sen får du blueprinta i vinter så har du 240hk/290Nm till 2011


Det blir lite motor meck i vinter tänkte försöka mig på att balasera det hela
samt att kasta bort orginal svänghjul på 11kg som fortfarande sitter kvar
blir ett lättat 4kg istallet så det blir lite trevligare repons på det hela
Får se hur det blir med avgasystemet max vrid ligger ju just nu vid 5200.
Sen en liten mappning på det borde ge några pållar till
Fast det är inte det viktigaste jag måste lära mig köra bil först

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Bra tryck i puffran för pengarna

Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 oöppnade 220-240hk n/a och 550-600hk överladd

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Bra tryck i puffran för pengarna

Jävla motorer till att lämna effekt dom där m50 och m52 oöppnade 220-240hk n/a och 550-600hk överladd


Japp det är helt klart ett väldigt bra alternativ rent ekonomiskt hoppas
som sagt få några pollar till med balansering,mappning & lite småfix runt omkring.

Då kanske man når 240hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Då börjar planering inför Gotland samt de åtgärder som behöver vidtas.

1: Byte av strulande förpump som matar chatch tanken.
2: Reda ut de bromsproblem som finns.
3: Byta ut diffklumpen till en med diff verkan då den nuvarande funkar lika dåligt som en utan diffbroms.
4: Bygga om splitterfästena så det blir lättare att lasta bilen.
5: Komma till rätta med den understyrning jag har få tillbaka de goa köregenskaper is:en hade.
6: Byta ut bakrutan till plast
7: Få ratten lite närmare mig för bättre körställning KLART
8: Göra hjulinställning detta borde ju redan gjorts
9: Byta en trasig brytare i ratten
10: Montera dzus lås till fronten
11: Få igång torkarna som slutat funka.
12: Montera de sista dekalerna

Sen lite utprovning på gelleråsen innan gotland.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 663



Re:

[quote="Michael Bäck"]Bromsmeck idag.

Började med att lista ut hur bromsvågen funkgerade vilket som var fram och bak

För att få lite mera kraft i pedalen flyttades hålet till tryckstången upp 9mm.

Ut & testa tycker inte det är den känslan jag vill ha i bromsen dock låser den hjulen utan vidare.
Justerade även så hjulen fram låser samtidiget vilket inte var fallet förut.

Lustigt detta med broms våg

Vi har samma problem som du verkar ha >

Vi e snart sugna på att slänga på den gamla skiten igen så man kan bromsa senare än alla andra

De va ju de som va tanken med att montera våg o utan servo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Gött å få ut 200hk på hjulen när specen säger 193 i motorn utan att ha ändrat allt för mycket

Grattis!!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Gött å få ut 200hk på hjulen när specen säger 193 i motorn utan att ha ändrat allt för mycket

Grattis!!


Jo billigt smakar bra

Till vintern blir det att försöka krama ur en hög pollar
till skulle sitta fint med 15-20 till fast då börjar det väl
kosta mer än det smakar.

Då börjar man i alla fall närma sig de starkaste i klassen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Måste passa på så här lite sent att gratulera till din fina debut i BMW Cup

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Måste passa på så här lite sent att gratulera till din fina debut i BMW Cup


Tackar nu är det bara steg 2 kvar i år att få kliva upp på pallen & få en liten

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Bockade av en liten sak på listan idag

Då jag flyttat stolen 20mm längre bak än förra året
så blev det lite långt från ratten. Iom att jag kör utan servo
märks det tydligare då det krävs en del kraft att vrida runt
den på banan. Med ratten närmare borde det bli bättre.

Nedan 50mm spacer monterad




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Re:

Michael Bäck skrev:

Iom att jag kör utan servo
märks det tydligare då det krävs en del kraft att vrida runt
den på banan.


Akta dig för att stuka handleden nu bara....

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Michael Bäck skrev:

Iom att jag kör utan servo
märks det tydligare då det krävs en del kraft att vrida runt
den på banan.


Akta dig för att stuka handleden nu bara....

nä du här ska istället

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Konstaterade idag det jag misstänkt att diffbromsen är heltslut.

Hissade upp bilen & ställde plankor under ena hjulet det andra i luften
testade att köra iväg det hände ingenting.

Byter till en annan 3:46 diff dock en 188 så det blir att kompensera extravikten
på ca 7kg genom att byta ut bakrutan till en i plast.

Blir bra att få ner vikten närmare marken.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Har hänt lite sen sist.

Då jag lidit lite av understyrning ända sen bilen kom ut garaget
under sommaren tänkte jag försöka åtgärda detta. Då jag
inte ens ställt hjulvinklarna sen jag skruvadre ihop bilen.

Ställde hjulvinklarna med tänkte givetvis fel på ena sidan vilket
resulterade i att jag ändrade från 4mm(0,6grader) tot toe out till 1mm(0,15 grader) tot toe in

Spännde även upp krängaren bak något.

Vid senaste körningen på gelleråsen hann jag komma ett knappt varv innan jag
kunde konstatera att bilen är totalt okörbar riktigt läskig att köra
känns som baken vill släppa hela tiden samt att hela bilen gungar till
under full acceleration när man byter växel riktigt otäckt.

Åkte ett varav till & var övertygad att ett hjul satt löst. in i depå & testa men allt satt fast.

Till nästa pass skruvade jag tillbaka krängaren & det mesta av toe fram nu blev den bättre
men lågtifrån bra.

Per (nydrätt) lånade en toe mätere & vi ställtde lite toe in & det var helt livsfarlig att köra igen

Dessutaom hittade jag bromsproblemet trodde först att ett ok läckte med det visade vid närmare
koll vara en stålomspunnen slang som börjat läcka.
Dessutom har belägg & skivor sett sina bästa dagar så det blir nya belägg & skivor innan gotland
samt renoverade ok & fixad bromsslang så ska man väl kunna få stopp på bilen

Idag byttes även bakre bussningar till länkarmarna fram till nya i delrin.


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Vad har du för fjäderstyvheter och krängare? Har du provat att köra med noll toe både fram och bak?

Tidigare körde jag med 120/180-fjädrar (fram/bak) och tvingades ha toe out fram för och massa toe in bak för att inte få våldsamt överstyrt. Det slet vääldigt mycket däck istället.

Sedan jag mjukade upp bilen bak kör jag med noll i toe både fram och bak med ett mycket bättre däckslitage. Nu är den lite understyrd igen sedan jag flyttade främre krängaren från länkarmen till fjäderbenet. Kompenserade med hårdare ställd krängare bak men det är inte tillräckligt.

BTW, räkna med att jag ska dokumentera din M52-installation på Gotland...
Jag börjar bli sugen på ett motorbyte nu!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Vad har du för fjäderstyvheter och krängare? Har du provat att köra med noll toe både fram och bak?

Tidigare körde jag med 120/180-fjädrar (fram/bak) och tvingades ha toe out fram för och massa toe in bak för att inte få våldsamt överstyrt. Det slet vääldigt mycket däck istället.

Sedan jag mjukade upp bilen bak kör jag med noll i toe både fram och bak med ett mycket bättre däckslitage. Nu är den lite understyrd igen sedan jag flyttade främre krängaren från länkarmen till fjäderbenet. Kompenserade med hårdare ställd krängare bak men det är inte tillräckligt.

BTW, räkna med att jag ska dokumentera din M52-installation på Gotland...
Jag börjar bli sugen på ett motorbyte nu!




Fjädrarna just nu är 100N/mm fram 120N/mm bak
21mm krängare fram med 125mm armlängd kopplad till fjäderbenet
bak är det 19mm krängare med 170 mm armlängd just nu.

Lite mycket camber bak just nu med runt 4 grader & 2mm toe in per sida(0,30 grader)
hade 1mm toe in per sida & 3grader camber innan jag sänkte den så dfet ska justeras nu

Fram gick den bra med 4mm toe out (0,6 gradet tot toe out) ca 3,5 grader camber fram

bara att dokumentera bäst du vill

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Idag har jag köpt in det sista som behöver bytas inför gotland.

köpte in 4st nya bromsskivor samt nya belägg fram & bak
fram blev det Pfc 06 får se hur dom är

Åkte iväg till pumpservice & fick klämt en ny bromsslang.

Köpte även in olja & filter då det är dax att byta efter ca 50 mils körning

Ny lågtrycks pump ligger & väntar på montering.

Ska även göra klart bromsoken med nya packningar mm

Bara att

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579


Trådstartare
Kvällens meck var att lacka centrum på alla skivor samt montera dessa
oken fram har slipats lackats & renoverats (byte tätning & o-ring)
Fick hem pfc beläggen idag (tack Per för snabb lev thumbs up )

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Är det dags att sikta på en pallplats nu när debuten är avklarad?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328is -84 BMW Cup #50
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 41, 42, 43   >>
7 besök senaste veckan (207036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande