Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
181 besök senaste veckan (7435 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

En bil från 1996 borde vara ganska rutten och skabbig undertill, du har uppenbarligen hittat ett ovanligt bra exemplar.

Snyggt jobbat!

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Vilket fantastiskt arbete du utför.
Tack för att du delar med dig och "influerar"😊
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Fick lite tid att titta igenom tråden ordentligt, riktigt snyggt jobb du gör thumbs up och i ett rasande tempo

Behöver du få tag i udda skruv och mutter så vill jag bara tipsa om Regale i Partille där jag handlat flänsskruv och mutter i alla möjliga dimensioner. Dessutom har hovleverantören (Biltema) en sats med interiörclips till bl.a. E36. Upptäckte att de hade färdiga satser till olika bilmärken när jag behövde clips till en annan bil.

Hoppas vi ses på banorna i sommar!

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Perfekt, tackar, köper detta då annat små justeringar på cabben behövs göras också.

BMW Club Schweden.
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Servicedags!
I och med att det stora städjobbet avslutats, det är egentligen bara bakre hjulupphängningen med subframe kvar men det tar jag i samband med bussningsbytet, är det dags att gå på storservicen.

I och med att jag inte har någon servicebok och bilens servicehistorik därför är okänd, miltalet kan däremot styrkas via besiktningsprotokoll, är min plan att byta allt som finns med som servicepunkt i någon av de olika servicecyklerna. Alltså samtliga vätskor, filter och tändstift. Därtill byter jag alla remmar, dess remspännare och spännrullar, diverse packningar och slangar beroende på hur jag upplever skicket. Allt med torrsprickor åker ut!
Positivt var att oljan såg fin ut, den byttes av firman som sålde bilen till mig, men även att kylvätskan var klar och fin, helt utan partiklar. Styrservooljan var fortfarande lätt rödfärgad, dvs inget avskräckande där heller.

Har stört mig på de spruckna packningarna runt dörrhandtagen. Vi börjar där.

Najs!

När oljan var urtömd passade jag på att byta packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket. Den var hård som plast och det var oljerester precis på ytterkanten, dvs oljeläckaget var nära. Skönt att den packningen är fräsch igen! Har ingen bild på oljefilterhuset när det var bortmonterat.

Vattenpumpen ska bytas, termostaten och termostathuset likaså och redan bortmonterat.

Nya vattenpumpen är den förstärkta varianten med impeller i aluminium istället för plast. Inga delar hade lossnat från impellern så allt lugnt för min del.

Ihopmonterat igen men väntar med remmarna. Oljetrågspackningen ska bytas då det fuktar lite i framkant. Styrservopumpen måste lossas för att få bort tråget.
Termostathuset byttes till ett förstärkt i aluminium då originalhuset i plast tenderar att spricka och börja läcka.

Enklast att lossa oljetråget är genom att sänka ner framvagnsbalken men på den står motorkuddarna, dvs motorn måste säkras ovanifrån. Jag har inget motorok (balk över motorn som stödjer på karossen) så jag fick använda motorlyften istället. Växellådslyften tar hand om framvagnsbalken och styrväxeln när de lossats.

Oljetråget nere, men...

...tre skruvar gick av! Två har ett litet utstick medan den tredje är i flush med blocket. Provade att borra men insåg snart att jag förstör mer än jag gör nytta.
Fan!

Har provat att försöka svetsa fast muttrar på de utstickande skruvstumparna men jag får inte till genombränningen. Muttern lossnar direkt.
Kanske någon med svetskunskaper större än mina obefintliga kan få till det? Finns det någon frivillig i Göteborgsregionen som kan tänka sig hjälpa mig göra ett försök? Jag betalar gärna för jobbet!
En annan tanke är att tillverka en borrmall som skruvas fast i blocket för att kunna borra ut skruvarna men minimal skada på blocket. Med lite tur kanske kan klarar utan helicoil? Visserligen svårt att tillverka med tillräckligt tighta toleranser.
Andra idéer?

Oljetråget var riktigt grisigt! En tjock massa på vissa ställen men bara i botten på tråget. Viss påbyggnad kan ses på skruvar till skvalpplåten, men i övrigt inget mer. Filtret i oljepickupen var fint,.

En stunds rengöring senare såg tråget lite trevligare ut.

Men första motgången alltså. Störigt värre!

NS: 38 varv
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Fina jobb du gör med den gamla bilen thumbs up
Oljekladdet i tråget såg tråkigt ut, är det longlife olja som rekommenderas eller vanlig olja?

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag hade nog försökt med en borrmall och ett smalare borr än det du redan testat med. Induktionsvärmare kan nog få några av skruvarna att lossna om du får grepp om dem.

Det har nog inte bytts olja så ofta i det tråget...

Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Jag hade två skruvar som hade gått av tidigare på frontkåpan på Miatan. Jag byggde upp skruven utåt med mig'en, sedan en urborrad mutter som svetsas fast och sedan vrida försiktigt fram och tillbaka. Gick åt 6-7 st muttrar för två skruvar. De skruvarna satt i aluminium/oljepumpen. Är ditt block i gjutjärn så hade jag lagt en bricka i aluminium eller koppar så att det går att bränna på.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Börja med att marinera i 5-56 några dagar, sen borra ett lagom hål och försök med "grispitt"

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Klingan75 skrev:
Jag hade två skruvar som hade gått av tidigare på frontkåpan på Miatan. Jag byggde upp skruven utåt med mig'en, sedan en urborrad mutter som svetsas fast och sedan vrida försiktigt fram och tillbaka. Gick åt 6-7 st muttrar för två skruvar. De skruvarna satt i aluminium/oljepumpen. Är ditt block i gjutjärn så hade jag lagt en bricka i aluminium eller koppar så att det går att bränna på.

thumbs up

Eller borrar du och knackar in en Torxbits, sedan tar du en mutterknack på lågt moment så du får massor med små slag som vibrerar bort rost i gängorna.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för tips och idéer!
En serie tröstlösa försök senare står jag tyvärr fortfarande med oförättat ärende. Rostlösare, småborr med torx, större borr och olika typer av skruvutdragare (grispitt måste vara tidernas i särklass sämsta uppfinning!), mutterknack, svets, osv. Jag blir så "}#¤% arg!
Jag får bulta ihop skiten och leta efter någon firma som kan hjälpa mig. Bilen måste göras klar i övrigt så jag kan ta ner den från lyften och göra plats för Aston.
Bankörningspremiären är i början av april och det är lite småsaker som måste fixas/kollas.

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Johan Samson skrev:
Tack för tips och idéer!
En serie tröstlösa försök senare står jag tyvärr fortfarande med oförättat ärende. Rostlösare, småborr med torx, större borr och olika typer av skruvutdragare (grispitt måste vara tidernas i särklass sämsta uppfinning!), mutterknack, svets, osv. Jag blir så "}#¤% arg!
Jag får bulta ihop skiten och leta efter någon firma som kan hjälpa mig. Bilen måste göras klar i övrigt så jag kan ta ner den från lyften och göra plats för Aston.
Bankörningspremiären är i början av april och det är lite småsaker som måste fixas/kollas.

men scheiße-bajse så trist

Skulle det inte funka att ta upp och gänga nya hål precis bredvid??

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Helicoil!

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hål precis bredvid funkar inte, packning och tråg måste ju matcha.
Borra upp och sätta helicoil är en utväg under förutsättning att inte hålet drar iväg för mycket i sidled när det ska borras upp. Blir det helfel måste hålet tig'as igen och borra nytt. Men då måste blocket planas efter svetsning, dvs tömmas och spännas upp. Då är det billigare att köpa ny motor på skroten...
Störigt som f-n!

Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Har du testat med en slagskruvmejsel?

Fördelen är ju att du slår loss med hammare samtidigt som den vrider ut, så slaget ger kraft både innåt för att slå loss gängorna och i riktningen du vill vrida.

Typ sådan här:
https://www.clasohlson.com/se/Slagskruvmejsel-Cocraft/p/40-8869

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Vad är det för dimension på skruvarna? Jag brukar alltid gå upp en storlek på muttern jag svetsar på jämfört med skruven som är av för att få mer yta att fästa på. I ditt fall skulle jag ha en kopparbricka emellan för att undvika får svets på blocket.

Sen gäller det att bränna på så mycket man vågar i början. Även om det går åt några försök så är all värme du får in i skruven av godo, kontakten med blocket suger mycket värme första gångerna och gör att svetsen inte fäster så bra i skruven innan all är genomvärmt. Lite gasollåga eller liknande på blocket nära skruven är inte fel heller.

Jag brukar även föredra muttrar utan ytbehandling för att få det att fästa bättre. Jag tycker det är lättare med MIG än TIG svets speciellt i ditt fall när hålet är uppåt. Tänk på att låta skruven komma ner i temp innan du börjar dra, gärna under 100 grader. (https://www.nfgab.com/technology-quality/technical-pages/tensile-strength/tensile-strength-and-temperature)

Prova igen på skruvarna med lite utstick men beväpna dig med tålamod så tror jag du löser detta. thumbs up
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Servicen fortsätter men det har varit andra aktiviteter och åtaganden på helgerna. Har alltså inte fått så mycket garagetid som önskat.

Hur som helst, bränsleslangarna är gamla och ska därför bytas ut. Lite pilligt att få ut dem då de är dragna på ovansidan av bränsletanken. Från pumpen är det först en slangbit med en pressad/klämd/krympt metallkoppling till ett plaströr. Sedan ny gummislang med likadan metallkoppling. Kopplas sedan till röränden under bilen.

Bild på original slangkit mest för att visa den krympta slangkopplingen.

Man kan skära ett snitt i metallkopplingen, i slangens längdriktning, för att få bort den utan att skada plaströret. Så slipper man köpa en sats med originalslangar för över 4 000 kr och kan istället ersätta specialslangen med vanlig bränsleslang. Jag använde en-örade slangklämmor (Perma-Quick) som kläms på med tång istället för skruvade slangklämmor då de inte tar lika stor plats. Det är trångt ovanför bränsletanken mot karossen.

Returslangen är just en ren slangbit från röret som slutar undertill, precis framför bränsletanken. Jag tog inte en enda bild på arbetet men det finns på film, kommer alltså senare.

Kan bara bjuda på en "efter"-bild. Bidrar bara måttligt till storyn men mer finns inte i bildbiblioteket... Nya fina Perma-Quick-slangklämmor även här.
Ett skitigt område på bilen men det är svårt att komma åt då bränsletanken sitter tight.

Därefter dags för bränslefilter. Nya slangbitar då det uppenbarligen läckt där tidigare. Passade på att tvätta rent under filtret så snart det gamla monterats bort. Ny plastkåpa var pricken över i.

Prydligt!

Ventilkåpan skruvades bort då packningen läckte något och behövde bytas. Det var rätt grisigt i ventilkåpan, likt oljetråget med massa oljekladd och en hel del helt "förkolnade", hårda bitar. Torkade och dammsög bort det som var löst på topplockssidan medan ventilkåpan skrapades och torkades ren. Mest var det runt kåpan över Vanosen.

Funderar på om tidigare ägare blandat i någon form av tillsats till oljan som i sin tur skapat det här kladdet? Eller kan det bli så av långa serviceintervall, kanske i kombination med att bilen inte körts så långt?

Med tanke på att motorn ser riktigt skitig ut, där delar av kladdet dessutom är rejält hårt, väcktes en farhåga om att hårda bitar lossnat och skrapat/förstört cylinderväggarna.
Jag fick låna en inspektionskamera av en kollega för att titta in genom tändstiftshålet så gott det gick.

Det var rent och snyggt i förbränningsrummen. Kunde inte se något alarmerande på cylinderväggarna men min kunskap är definitivt högst begränsad. Krysspåren från honingen var väl synlig i alla cylindrar.

Passade även på att kika in från insugssidan. Mest för att det är kul men också för att se hur det ser ut, om det sitter förkolnade oljerester på ventilerna, osv.

Rent och fint ut!

En reflektion är att motorerna tål rejält med skit! Nu kanske jag haft tur med den här motorn, i och med att den verkar vara frisk i övrigt, inte sett metallskimmer i oljan, cylindrarna verkar fina, osv, men jag vill verkligen inte ha all skit därinne. Lite smårester fastnar i oljefiltret i alla fall så i viss mån följer det med runt. Känns bara sådär!

Nya tändstift och ventilkåpspackning monterades slutligen pch ventilkåpan skruvades tillbaka. Montering av nya remmar och remspännare sker först när oljetråget monteras tillbaka för gott. Servopumpen behöver kunna vikas åt sidan för att montera av och på tråget.

Schmiedmann har lovat att hjälpa mig med de avdragna skruvarna till oljetråget så jag förbereder urlyftning av motorn. Har de motorn löst är det enklare att jobba med den plus att den kan stå hos dem, så tar de den mellan andra jobb.
Avgassystemet och kardanaxeln har därför skruvats bort. Växelspaken kopplats loss och slavcylindern till kopplingen skruvats av växellådan.
Till helgen planerar jag göra själva motorlyftet.
Därefter har jag en bra chans att tvätta av det sista på ett enkelt sätt, sådant som är svårt att komma åt när motorn sitter på plats. Jag får även ett bra tillfälle att se över och byta ut det som är gammalt och slitet.

Original avgassystem är löjligt tunga! Känns som de är gjorda i bly!

Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012

Men hallå, nu ökade du nivån med 2 hack till jämfört med mig... byter bränsleslangarna och allt!

Borås
Här sen Jan 2003

Heja heja Johan!

Ser ut som att man både använt olja av sämre kvalisort och misskött bytesintervall. Så koxar olja som fått alldeles för mycket sot o skit och inte längre klarar att hålla skiten flytande. Med billig olja när man den gränsen fortare.

Fint att det ändå ser bra ut med inspektionskamera!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Finfint arbete, det är kul att läsa tråden! thumbs up
Inget kryss-stag/x-brace under motorn? Jag trodde både cab och M3 hade det.

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fejlep skrev:
Men hallå, nu ökade du nivån med 2 hack till jämfört med mig... byter bränsleslangarna och allt!

Haha, så avancerat är det verkligen inte! Men jag passar på att se över bränslesystem, kylning och bromsar utöver storservice för att i möjligaste mån göra den gamla bilen driftsäker.
Snart ska jag börja med uppdateringarna. De som förhöjer körkänslan! Ska bli riktigt kul!

Christian Jansson skrev:
Heja heja Johan!

Ser ut som att man både använt olja av sämre kvalisort och misskött bytesintervall. Så koxar olja som fått alldeles för mycket sot o skit och inte längre klarar att hålla skiten flytande. Med billig olja när man den gränsen fortare.

Fint att det ändå ser bra ut med inspektionskamera!

Tack!
Så kanske det är. Lite skrämmande att man kan smutsa ner en motor så illa på bara 12 700 mil...

Davve skrev:
Finfint arbete, det är kul att läsa tråden! thumbs up
Inget kryss-stag/x-brace under motorn? Jag trodde både cab och M3 hade det.

Tack!
Jodå, krysstaget är bara bortskruvat. Det sitter där normalt sett.

Citera
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
181 besök senaste veckan (7435 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande