Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i konbana
<<   1, 2, 3, 4   >>
9518 besök totalt
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

aha, eine neues heffaklump von sauerkratland

Den kanske är kul att ratta i det utförandet, men annars är jag lite besviken på nya Passaten avseende körglädje. (i den mån det är ett begrepp som öht kan nämnas ihop med nyare bilar..)
Hade innan 9-5 och 9-3 orna en Passat Variant TDI, 130 hk av förra generationen.
Det var en toppenbil, med bara två svagheter, Sportstolarna var nedsutta redan efter 8-9 tusen mil.
Bagaget var alltid 20 cm för litet på ena eller andra hållet. (men det gäller ju nsätan alla dagens kombibilar)
Har bara prövat Turbo X inte Passaten i herrejössesverison. De mer vanliga varianterna är ju bekvämao ch rymliga, känns mer gedigna än dagens DKW, men roliga att köra

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Passat R36..... Spännande

Men vad tusan var den äldre Passat WR8 för nåt monster egentligen? Står en sån parkerad häromkring ibland.

EDIT: Jag vill ha en Lupo R36 eller åtminstone en Polo R36

Vargön
Här sen Feb 2003

Du är nog lite för lång för att få plats i förarstolen annars kunde du fått provköra min Scirocco "R18" nästa gång vi ses på en bana...
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

För ett par veckor sedan släpptes en video från Renault där Laguna GT är snabbare än Porsche Boxster i ett konbanetest.

ALLA samlade Renaultanställda vände sig mot mig och frågade om det verkligen kunde stämma.

Jo, sa jag. Det kan det säkert. De har precis bevisat att den snabbaste Lagunan är bättre än den långsammaste Porsche i en väldigt speciell uppgift.

http://www.youtube.com/watch?v=QaTnd3ozcaE

F.ö. så kan man med skåpbil flytta en hel rad koner sidledes utan att välta någon av dem. Provade det under en produktutbildning.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Passat R36..... Spännande

Jupp, körmässigt en förbluffande trevlig bekantskap. thumbs up (men dyr att ha som familje/tjänstebil)

Undrar just om en 170hk diesel med haldex och sportchassi är lika trevlig? Finns en sån med DSG?

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag läcker lite...

Ett gäng tokiga svenskar som parkerat några alldagliga bilar på en norsk brygga...

Foto: Farbror Falk

Ni kan ju alltid läsa vad Eric Lund och A-laget tycker om bl.a SAABen i nästa Automobil som kommer den 10'e.

Rice and shine
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Är det möjligen konbanan jag ser i bakgrunden som Saaben var snabbare än en Porsche i?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Hrrmmm..
Kanske intressant test. Vad är den gemensamma nämnaren?
jeepdrift och bensinmotor?
Hoppas Automobil inte hänfaller åt AMS och TV:s evinnerliga jämförelsetester mellan bilar som inte riktar sig till samma målgrupper. Fast med mitt profilhack läser jag ju å andra sidan hellre Klassiker än Automobil oavsett.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Bosse L skrev:
Hrrmmm.....

Jag vet inte exakt hur det tänks när det gäller bilvalet i alla tester. Man ska nog inte alltid se det som en direkt jämförelse...
Men i detta fallet är kriterierna nå't i stil med: ungefär samma pengar, fyra dörrar och sportig alldagsduglighet.

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Joakim Winkler skrev:
Är det möjligen konbanan jag ser i bakgrunden som Saaben var snabbare än en Porsche i?

Kan det nog vara, Saaben går bra när det är blött
Den synnerligen blöta SLC-finalen 2003 hade jag nöjet att rasta mängder med Porschar om BMW med extra M med en gammal diesel-Saab på 170 hk och 400 nm. Det var ganska kul...
(när det är torrt kan även mormor åka fort och t.o.m. en Impala ta sig runt en bana)

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Bosse L skrev:
Hrrmmm.....

Jag vet inte exakt hur det tänks när det gäller bilvalet i alla tester. Man ska nog inte alltid se det som en direkt jämförelse...
Men i detta fallet är kriterierna nå't i stil med: ungefär samma pengar, fyra dörrar och sportig alldagsduglighet.

ok känns inte så krystat som en del andra kollegors tester gör ibland.
Lovar att bryta vanan och köpa tidningen och läsa lite om bilar efter 1980 också.
om inte annat för att jag tyckte en massa i den här tråden

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Re:

sweanders skrev:
För ett par veckor sedan släpptes en video från Renault där Laguna GT är snabbare än Porsche Boxster i ett konbanetest.

ALLA samlade Renaultanställda vände sig mot mig och frågade om det verkligen kunde stämma.

Jo, sa jag. Det kan det säkert. De har precis bevisat att den snabbaste Lagunan är bättre än den långsammaste Porsche i en väldigt speciell uppgift.

F.ö. så kan man med skåpbil flytta en hel rad koner sidledes utan att välta någon av dem. Provade det under en produktutbildning.

Notera 928:an som är kamerabil, lite lustigt i en Renault reklam

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Vi säger väl att Porsche är bäst på allt alltid framöver! Mycket enklare

Edit: Är där inga Porschar med faller det över till BMW per automatik. Finns inget at dessa märken med så... har vi ingen diskussion!! Minsann!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Rehan skrev:
sweanders skrev:

Notera 928:an som är kamerabil, lite lustigt i en Renault reklam

Det var som tusan, skarp synat!

Brämhult
Här sen Jan 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Undrar just om en 170hk diesel med haldex och sportchassi finns med DSG?

Jepp! thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Re:

Claes Haglund skrev:
Lars Falk skrev:
Undrar just om en 170hk diesel med haldex och sportchassi finns med DSG?

Jepp! thumbs up

Testade Golfen som kallas 'gti tdi' när den kom i höstas med den kombinationen, riktigt trevligt! thumbs up
Gick ju riktigt fint, tyckte dsg funkade bättre på denna modellen än på vanliga bensin gti'n.

Här sen Nov 2005

Re:

bmw130 skrev:
Lars Falk skrev:

För att vara lite seriös... Det finns väl ändå ingen som på allvar skulle kunna tro att SAAB-AWD'n rent allmänt kör skjortan av 11-turbon.

Näe precis, det är ju det jag försökt (med en massa smileys!) säga hela tiden
Börjar likna ett visst Auto Power forum detta , jag väntar bara tills att Gullabo sätter sig i SAABen med slicks å kör ett par varv på Emmaboda SS

Föresten, seriöst Lars Falk vad menar du med allmänt köra ifrån porschen, på ringen eller vad?

Här sen Nov 2005

Re:

Bosse L skrev:
De e lungt vänner!
Jag lade inte in några sådana djupare värderingar i vare sig Lasse eller Mats kommentarer.
Mitt inlägg var nog mest ett utryck förvånad att någon här öht brydde sig om detta "test".
Själv svårt smittat av Saab-bacillen, tog jag ingen större större notis om det hela.
För som sagt, även om jag faktiskt varit med om att åka ifrån Porsche GT3 med en Saab 9-3 Diesel i Från Flugplatz till Kallenhard, så tror inte ens jag att Saab är en bättre sportbil än Porsche, däremot är den bättre som familjebil.

Har allmänmt lite svårt för dessa intentsägande jämförelsetester, som teknikens världs bankalas nu senast.
och ärligt talat, tidnignarnas tester på Nordslingan? Hur kul det än är att ratta runt på ringen, hur värdefulla är uppgifterna om en tiondel hit eller dit med en viss bil vid ett visst tillfälle runt Nordslignan?
Att en Porsche en viss dag med en temperatur i luften, en luftfuktighet och en temeperatur och friktion i bana (eller snarare varierande över banan) var sämre eller bättre än en BMW CSL på samma bana en annan dag med andra, möjligen liknande förutsättnignar, vad säger det egentligen???

Däremot är jag förbannat stolt över att den lilla röda bilen i min avatar tidigt 90-tal var snabbast i Corvette Clubbens konbana, trots motstånd från ett antal race corvetter.
Likaså att jag 5 ggr på raken rastade en Viper i en annan konbana med samma bil i slutet av det decenniet.
Men tyvärr jag tror inte Saab 96 är en bättre sportbil än Corvette och Viper för det, bara en j-ligt myckt roligare bil i en konbana....
thumbs up

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Hej Hampe4pet.

Jag är lite trött och febrig idag... Ligger hemma i nån sorts virus, så jag kanske missar nå't här. Vad är det du undrar? Har skrivit nå't konstigt... Jag menar väl ungefär vad jag skrev.
hampe4pet skrev:
Föresten, seriöst Lars Falk vad menar du med allmänt köra ifrån porschen, på ringen eller vad?
Falk tidigare skrev:
För att vara lite seriös... Det finns väl ändå ingen som på allvar skulle kunna tro att SAAB-AWD'n rent allmänt kör skjortan av 11-turbon. Det är ju två helt väsensskilda koncept med vitt åtskilda kravspecar. Kul att SAABen som ju är en brux/familjebil hävdar sig så pass bra mot sportbilen i detta momentet.

och ringen tror jag inte att jag nämnde, vad nu den har med saken att göra... Vad menar du...?

Jag tycker att det är trevlig att grabbarna på SAAB har mandat att ta fram riktigt kompetenta bilar av den här typen med en massa trevlig teknik inklusive ett riktigt vasst system för allhjulsdrift. (Jag testade förresten att simulera en µ-slip test med fuktigt gräs och torr asfalt... Det galopperade iväg bra kan jag säga.) thumbs up
SAAB's interna tester har ju också visat sig att den hävdar sig riktigt bra mot konkurrentbilar av liknande typ.

hampe4pet skrev:
Börjar likna ett visst Auto Power forum detta , jag väntar bara tills att Gullabo sätter sig i SAABen med slicks å kör ett par varv på Emmaboda SS
Detta får du utveckla lite kort om du vill så att tröga gubben Falk fattar. Är inte Autopower ett forum för BMW-fantaster.
Tror inte slicks skulle vara så lyckat. SAABen funkar enligt Mats Strandberg riktigt bra med 245/40x19 Pirelli P-Zero vilka jag tror man provat ut lite tillsammans med chassit. Mats?
Jag skriver under på att däcken bettar fint (även om jag först i förvirringen fick för mig att det var 18"-are på bilen jag provade...
Var kommer slicksen, Autopower, och Gullabo in i bilden?

Lessen om jag är lite kitslig i kväll, det är nog febern...

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så är det.

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002