Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
3821 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



johann skrev:

Jag ser inte ordet krängningshämmare någonstans, gör du det?


Du har så rätt, jag ser inte det i dina inlägg. Jag borde ha quotat ur-inlägget istället.

_________________
William Ekström
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Fredrik C skrev:
oftast både den billigaste o bästa lösningen ! Gäller o hitta nån med lite kunnande som vill åka med bara !


Jag fick hjälp av en av "instruktörerna" i ÖSK på Mantorp förra året. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



Kom på en sak till ta med dig ett vattenpass ut i garaget och
kolla om bilen är i våg ofta är baken högre änn framändan
på 944:an. Öppna dörren och lägg vatten passet på tröskellådan
och se åt vilket håll bilen lutar. På svärden bak kan du justera höjden
på lutningen så att du får bak och fram lika höga.
På 968 turbo och Club sport har man negativ lutning dvs baken är
lägre änn fram det minskar viktförtjutningen framåt vid broms.

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Holmquist skrev:
Kom på en sak till ta med dig ett vattenpass ut i garaget och
kolla om bilen är i våg ofta är baken högre änn framändan
på 944:an. Öppna dörren och lägg vatten passet på tröskellådan
och se åt vilket håll bilen lutar. På svärden bak kan du justera höjden
på lutningen så att du får bak och fram lika höga.
På 968 turbo och Club sport har man negativ lutning dvs baken är
lägre änn fram det minskar viktförtjutningen framåt vid broms.


Intressant Anders!

JAg visste inte att var tröskelådorna man utgår ifrån, jag trodde att det var den linjen mellan mätpunkt för höjd fram resp bak. Men tröskellådan kanske är väldigt parallell med den linjen?

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Det där lurade jag oxå på när jag ställde in höjden fram på bilen. Vad är i våg på den igentligen!? Kan man utgå i från att bilen är i våg om tröskel är det?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



Per: Jag kan inte säga att det är så men om man har börjat trixa med
höjden på bilen så stämmer inte orginal värdena längre och jag kan
bara tala om hur bilen blev körmässigt efter vi sänkt den 30 mm fram och
sedan sänkt den bak runt 50-60 mm så att tröskellåderna blev i våg. Innan sänkningen så var lastväxlingen över NGK på Knutstorp så stora man fick vänta ut bilen innan man kunde vrida på ratten. det är ju hur bilen känns och hur den uppträder på bana som är det viktiga. Och jag tycker att det är enkelt att lägga vattenpasset där och ha som referespunkt.

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Allmänt banåkaforum
Understyrd 944? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
3821 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande