Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra bil för dålig nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8957 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Det är frågan om du hittar en fin is för 25... Eller jo, det kanske man gör, men de står omotiverat högt i pris tycker jag det verkar som...

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AL skrev:
Det är frågan om du hittar en fin is för 25... Eller jo, det kanske man gör, men de står omotiverat högt i pris tycker jag det verkar som...

Fin o fin... bara den E bes ua och inte har gått mer än några rundor till ica med farmor som ägde den... Nej, men skämt åsido. Jag planerar ändå på att införskaffa strax till sommarens slut, eller möjligtvis lite in på hösten/vintern. Man får hoppas att priset på den biltypen går ned tills dess
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

leta i BMWBörsen på www.bmwpower.nu ...där brukar det då å då finnas is'ar tilll salu
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gah, man blir juh så sugen på en E36'a... så djävla fina dom bilarna är... men men, har man inte råd så får man hålla tillgodo med E30
Sen så kan det bli lite problematiskt att åka o köpa bilen... Jamenar, bor man i sthlm så har man inte så bra sverige sinne
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
Gah, man blir juh så sugen på en E36'a... så djävla fina dom bilarna är... men men, har man inte råd
Jag har en fräsch 318is E36 att sälja! Den har det viktigaste: sportstolar, AC och Red Dot-skivor kombinerade med PF-belägg.

Laholm
Här sen Nov 2002

men men, har man inte råd så får man hålla tillgodo med E30

Hålla till godo och hålla till godo, E30:n har kvaliteer som e36:an saknar och viceversa.. I mina ögon hade valet varit givet

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
men men, har man inte råd så får man hålla tillgodo med E30

Hålla till godo och hålla till godo, E30:n har kvaliteer som e36:an saknar och viceversa.. I mina ögon hade valet varit givet

FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

Jag tycker ni blir lite enkelspåriga i bilvalen på de här forumet

En bil för dom pengarna som jag skulle rekommendera är ju Renault Clio 16v 91-92 140hk i en liten lätt bil

Finns hur mycke väghållning/trimm som helst att hitta från Clio cup.

eftersom det fokuseras på ljudet så är ju faktiskt inte de så illa heller med ett öppet filter på

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

FredrikB skrev:
Jag tycker ni blir lite enkelspåriga i bilvalen på de här forumet

En bil för dom pengarna som jag skulle rekommendera är ju Renault Clio 16v 91-92 140hk i en liten lätt bil

Finns hur mycke väghållning/trimm som helst att hitta från Clio cup.

eftersom det fokuseras på ljudet så är ju faktiskt inte de så illa heller med ett öppet filter på

Ljudet är det ju inget fel på. Varvstoppet ligger ju på 7500rpm.

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Hittade en billig 924 turbo till salu http://www.bilannonser.se/annons.asp?id=53196 den kanske skulle vara ngt?

Gävle
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Maxpris 35.000 ?

Då finns det ett oslagbart alternativ...... Volvo original....

jag glömde visst att nämna att jag inte under några omständigheter tar död på min värdighet genom att köpa en volvo
Nä, volvo drar på tok för mycket soppa med tanke på den ynka effekt den producerar. Hellre Ford Sierra isf

Tänkte bara lägga mej i såhär lite sent i disksionen ...

Fredrik har helt rätt i att en Volvo orginal Cup bil är ett rätt bra alt. på racebil. Köp en färdig så har du full bur, riktiga stolar och bälten och skaplig fjädring samt en motor som e balanserad och iordninggjord, lämnar ca 160-170hk om den är bra. Det är lätt att skaffa en riktig diffad axel och en värre topp om det skulle behövas och du borde inte bli efter.

Men du verkar ha bestämt dej

Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Hello,

När det diskuteras körglada veteranbilar så kanske man vågar sig på ett inlägg. Sitter på två av de nämnda modellerna, E30 325-88 och 205 GTI 1,9 -92.

Fransyskan inköptes som bruksbil för några år sen och har väl funkat utan några större problem. Lite småskruvande är det alltid, det är ganska trångt under huven plus en del "Franskalösningar" thumbs down . Reservdelar så som bromsar är minst lika dyra som till BMW:en, dyr försäkring. Det var väl de negativa bitarna. Har inte kört med denna på bana (bara lite is) men en lätt bil med en motor med ett brett register är ju inte fel. Ganska odramatisk (för det mesta) att köra, gnisslar bara lite om framdäcken. Men den kan även släppa i bak och det som händer, händer ganska snabbt (kort hjulbas små överhäng = lågt tröghetsmoment). Bromsarna bör väl klar sig hyfsat om man drar in lite kylluft och monterar racebelägg, min har en tjänstevikt på 1030 kg (med ABS, servo och el-tjafs), går kanske att byta till något från någon större bil? Har för mig att det är någon 205 som går fort i KamasaCup (Nej, Nisse det är ingen svordom) där finns säker tips att hämta.
Går nog att hitta mycket bra ex för ca 20k kr, + kanske 15k kr för stol, Bilstein/Koni/fjädrar och lite bromsgrejor. Lätta är ju oftast gratis.

E30:ian har jag haft i lite mer än 12 år och man kan väl säga att jag är nöjd. Den har gått några varv på Ringen i lagom tempo (läs; ganska långsamt). Helt annan nivå på körglädjen, bara ljudet är värt en hel del. Har väl bättre förutsättningar att klara lite misshandel på banan än 205:an (maskin och övriga mekaniskadelar). Kräver dock betydligt mer av föraren eller det kanske bara är jag som blir svettig av (ofrivilliga) bakvagnsläpp på torr asfalt.

Annars så går det väl inte att förbise Golf II 16V, den är ju bevisligen ganska snabb runt en bana. Det är nog liksom för BMW:en, lite tveksamt om man får en bil med motor och drivlina som utan div reparationer/service klarar bankörning för 25k kr (utseendet kanske spelar mindre roll på en busbil)?

Med vänlig hälsning Magnus

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tror ingen skrivit det i tråden men en VIKTIG sak om man vill köra lite bana är att kika på vilka klubbar som har gott om eller ont om banträffar.

Köper du en äldre 924/944 har du mer ban o slalomträffar än vad du troligitvis mäktar med. Köper du en Peugeot eller Mazda (osv...) så blir det plötsligt väldigt mycket glesare mellan aktiviteterna. Men ett stort hurra o heja för de bilmärkesoberoende klubbarna som tex Lazzat, Attitude, SSiJ osv!

om jag skulle försöka mig på en rangordning av bilmärkesklubbarnas aktivitetsnivå så ser det ut nåt så här ungefär (rätta det jag har fel på!!!! Jag har inte räknat exakt...)

Porsche
VW
BMW
Alfa Romeo (brukar ha massor av träffar men tunt i kalendern än så länge för i år faktiskt)
Audi

Sen blir det ett bottenskrap (f'låt!) med en eller kanske högst två banträffar per år för japanare, Ford, Opel, Saab, Volvo, Lotus o så...

Stockholm
Här sen Dec 2002

Instämmer med Magnus. Sen är det ju generellt sett ganska tunt med banor runt om i Stockholm (förutom några enstaka arr på Barkarby typ), dvs. man får kuska runt en del. Vill man åka med ÖSK på Mantorp får man åka dit och retur på en vardagskväll (44mil plus banåkningen), dvs. antingen r-däck som klarar en del motorväg eller släpa med sig och byta varje gång (lite jobbigt...).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

och just när det gäller ÖSK så tar man inte in vilka bilar som helst... En Peugeot 205 GTI vete tusan om det går bra att komma i till banträffarna

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hrms, isåfall så ligger juh valet mellan VW och BMW då
Vad finns det för vettigt i VW valet?
Är det någon som vet hur dyrt det är att försäkra en GTI?
Är det bara jag som har gått o blivit helt knäpp, eller fanns det inte massor med inlägg om försäkringar här för inte så länge sen?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Är det bara jag som har gått o blivit helt knäpp, eller fanns det inte massor med inlägg om försäkringar här för inte så länge sen?

Jo här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1771

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tyckte diskussionen om försäkring blev så omfattande att jag splittade ut den ur det här betydligt skojsigare snacket om lämpliga bilar i den här tråden...

VW och speciellt då GTI har ju alltid varit dyra att försäkra... BWM är väl knappast kända för att vara billiga att försäkra heller.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, jag märkte den andra tråden sen. Och jag som trodde att jag hade blivit helt knäpp o inbillat mig allting om försäkringarna =)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hittade precis att Peugeot Sport Club har bankörning på Söderhamn nu i vår! Kul! (har lagt in i banåka-kalendern)

Magnus Thomé skrev:
Tror ingen skrivit det i tråden men en VIKTIG sak om man vill köra lite bana är att kika på vilka klubbar som har gott om eller ont om banträffar.

Köper du en äldre 924/944 har du mer ban o slalomträffar än vad du troligitvis mäktar med. Köper du en Peugeot eller Mazda (osv...) så blir det plötsligt väldigt mycket glesare mellan aktiviteterna. Men ett stort hurra o heja för de bilmärkesoberoende klubbarna som tex Lazzat, Attitude, SSiJ osv!

om jag skulle försöka mig på en rangordning av bilmärkesklubbarnas aktivitetsnivå så ser det ut nåt så här ungefär (rätta det jag har fel på!!!! Jag har inte räknat exakt...)

Porsche
VW
BMW
Alfa Romeo (brukar ha massor av träffar men tunt i kalendern än så länge för i år faktiskt)
Audi

Sen blir det ett bottenskrap (f'låt!) med en eller kanske högst två banträffar per år för japanare, Ford, Opel, Saab, Volvo, Lotus o så...

Bra bil för dålig nybörjare?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8957 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande