Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8089 besök totalt |
Läs inte det forumet, det gör inte jag iaf. Folk har en sån datorovana o skriver med versaler och väldigt många fula grodor hoppa ut och påhopp. Mycket tråkig stämning, nej alfapower:s forum fungerar sååååå mycket bättre. Sen skall det vara lite käbbel mellan bmw och alfa tycker jag ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Tittade in på Fiat-klubbens forum och det verkar vara lite samma inställning där - hos vissa går tydligen livet ut på att köra ifrån och klanka på BMW-ägare. Undrar vad det är med BMW som verkar reta upp så många? Eller är det ägarna? ![]() Angående billig racebil så har jag funderat på att "överta" ansvaret för någon av min brors Fiat 124 sport-projekt(3 st. -67-68:or) och göra racebil av. Men jag vet inte om Fiat-klubben har någon direkt räjsverksamhet, eller om någon annan heller har sån verksamhet som är lämplig för Fiat-åkare. Går förstås att åka i andra sammanhang, men t.ex. Alfa-, BMW- och Porsche-klubbarna verkar ha kul räjsverksamhet. Tycker för övrigt att Fiat 124 sport är en klart kul bil som går bra för att vara en 60-tals standardbil. Omkring 100 hk, ca 950 kg och skivbromsar runt om är ju en hyfsad start iallafall. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Vad kan man få för prestande/vikt på en 318 IS som ren "racebil" utan att använda som vardagsbil?
900kg nåbart? 170hk? Vad kan detta "kosta" och innebära i modifieringar? Bara lite nyfiken... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Ruggigt svårt det här..
även porsche 924 verkar ju vara ett vettigt alternativ om man nu hittar några till salu.. Men det bästa är ju att provköra de olika modellerna å få en egen uppfattning på vad som är bäst. Vad måste man göra för modifieringar (inga JÄTTE grejer) för att få resp. modell (75,e30 318is och 924) "snabb" på bana?.. förutom R-däck som är uppenbart. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
900 kg kanske kan bli svårt om du ska få in en fullbur. Dock väger den ju inte så mycket original. Försök få tag på en utan taklucka. Det sägs att det gör 50 kilo (förstärkningar)... Då kan du kanske få ner den i 900 jämna. 170 hästar är nog inte omöjligt. Bry dig dock inte så mycket om effekten. M42:an orignal har bra körbarhet och extraktorrör sitter original så börja med det vanliga typ filter med bra avskärmning och gärna tryck på från grillen (ta bort höger helljuslampa?), bygg riktigt avgas, köp chip från Mario på 318is.de (600 spänn klart på posten i Sverige!), byt kammar och du har en ganska potent motor för en lätt E30 (allt är ju relativt). Bromsarna har jag märkt är lite klena. Bak är det inga problem vad jag har märkt och skivorna sägs skall vara jättebra runt om, men byt belägg fram och vätska så skall det tydligen hålla långt. Chassiet ska jag inte snacka något om för där har jag inte provat något själv än. Många som bygger Bilstein Sprint på E30 har jag hört dock... En annan fördel är förresten att originalfälgarna som de flesta är utrustade med är BBS krysseker 15x6.5" vilket passar skitbra, är mycket bra viktfördelning på och tål en hel del efter vad jag har hört för att passa ihop med R-däck till vettiga priser. Har säkert glömt något och jag är som sagt absolut inget proffs vad gäller sånahär saker och det finns garanterat massor av folk som kan 100 gånger så mycket om detta här på forumet, men detta är kanske en liten fingervisning i alla fall. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Alfa 75: Inga alls nästan ![]() Bilen som jag nämde här ovan hade gjort följande vid tidpunkten: Full bur (vridstyvhet, säkerhet) 27mm Torsionstavar (21mm org) 2500:- beggat (4000:- nya) MT Motor S2 Fjädrar 1500:- Bilstein sport 800:- styck Lite powerflexbussningar 1000:- RZ/SZ Bromskivor (284mm) DYRA BMW 325 skiva fungerar bättre (286mm) Volvo ok 4kolv 400:- Riktiga belägg ung 1000:- Yokkisar Helt orginal i motorn, rensad kat, trimchip. 148 friska orginalhästar Lättad till 1040kg med halv tank och startklar. 1.21 På Gelleråsen 1.04 på Kinnekulle _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Älvkullen... Där har man spenderat tre år av sitt liv. ![]() Fast jag hade rätt stor nytta av stället också, världens coolast vaktmästare som lånade ut sin svarv så jag kunde svarva titanprylar till båten, TIG fanns det med. ![]()
*Host, host* Du menar alla med fyra i fronten? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
1,6 BÄST TS inte riktigt 50/50 Turbo är tyngre faktiskt V6:orna en pyte lite mer. Då sätter man batteriet i skuffen bara = kirrat _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Tack Claes! Känner mig klart bättre uppdaterad. Hur är växellådorna? Klarar motorn lite överladdning i originalform (kompression=?), vad säger vxl-låda och diff om det? (Får vilda idéer om turbo och E85 i strippad 318is... ![]() ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Ute på svag is nu, vet egentligen inget om is:en, men
om den delar vxl-låda med 325i (som jag har) så är det visserligen en Getrag, men med visst rykte om sig att inte vara helt okänslig för slitage. 5:ans växel är konstruerad som en ren överväxel, separat ifrån övriga växlar i lådan, en konstruktion som inte är särskilt slitage-vänlig. Dock är lådan överdimensionerad gentemot effekten, tydligen. Växellådorna som kom med E36 är tydligen bättre konstruerade, med bättre slitage-tålighet. Detta enligt uppgift från en expert på BMW-lådor. Min låda (och bil) har nu gått 19500 mil, kan märka ett axialspel på ettans växel, men i övrigt känns den förvånansvärt fräsch. Slutväxeln tål mycket, komplettera upp den med bakplåten ifrån M-coupé så kyls den bättre - kanske kan vara bra om den skall jobba hårt? Kan för övrigt tipsa om Koni gula på E30 - blir VÄLDIGT bra, justerbart är det också ![]() Vad gäller bromsarna har jag behållit orginalmodell på skivorna, men bytt vätska och monterat Ferodo racing-belägg. Återstår att se om det räcker till. Kan inte uttala mig om överladdning på M42, men generellt måste du väl alltid komp-sänka om du vill ha in mer luft? Gäller de flesta motorer. Just det ja, det var ju en ekonomi-tråd det här. Min 325:a gick lös på 25' i inköp. Inte alltför svettigt. Andreas får väl rätta mina grodor nu ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Växellådorna är det inga som helst problem med. Getrag. Håller länge om du inte skall ha över 500 hästar. ![]() Motorn klarar viss överladdning. Vet några som åker överladdade M42:or. Förra året var det en i Göteborg som körde strip med turbomatad M42 utan kompsänk och laddade ända upp till 0.9 bar. Det höll. Går nog att ladda 0.4 i alla fall utan att sätta alltför mycket på spel. Originalkompet är ju ganska högt (10.4:1 har jag för mig) men det verkar hålla bra ändå. Drivlinan i övrigt är det inga problem med då det är i stort sett samma som M3 E30, 325i E30, 3xxi Compact E36 (!) och Z3 (!!), m.fl. Det håller. Finns även folk som håller på att bygga kompsänkta M42:or som de tänker ladda ur en bit över 400 hästar också utan alltför stor budget, men det är då mest för strippen skulle jag tro. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Man kan komma UNDER 900kg...MED bur!!! Men säg att man har kvar allt i plåt, glasrutor och har en omfattande bur så ligger man på 950kg ungefär med skrapat underede. Dra av 50kg för buren om du vill. Det var vad min vägde.
Ett Koni-kit eller Bilsteindito är väldigt prisvärt. originalbromsarna har jag inte hajjat varför folk klagar på. Med rätt vätska och vettiga belägg (Hade Ferodo RS 23 på min) så bromsar det bra mkt bättre än man kan tro och det håller för mkt plågande. Ni kan ju fråga Johan f.k.a M3E30 om den saken annars... ![]() Diffbroms är ju alltid trevligt, men man KAN åka utan. Lite stummare och excentriska bussningar är inte fel heller. Det finns igen hejd på det som vanligt. Men lätta och fixa chassi/bromsar litegranna så har du en kanonfin banbil. Angående motorn så är det inget som det dräller av trimsaker till om man inte råkar ha en S42...alltså en Super Touringmaskin. ![]() Det duger rätt bra som det är om du böejar emd de andra sakerna. Lycka till. |
||||||
Inte åkt R-däck på is:en. Tror Håkan la i ngn form av enkel skvalpplåt då han tog över bilen och körde R-däck. Men inte säker... |
||||||
Får väl slå ett slag för Scirocco Mk2 med 16v motorn....
Visserligen framhjulsdriven men en lite mer udda syn än många andra bilar.... Ovanlig i sverige....kanske lättare att hitta en fin sådan söder om Danmark ? Imorrn ska motorn i i min Scirocco....undrar vad det är jag har glömt göra/köpa tills dess... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det var väl det jag skrev?? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Jo jag kan ha missuppfattat dig men jag förstod det som att du tyckte det fanns av årsmodell 89 och inte 92. Tolkningsfråga. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 8089 besök totalt |