Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (45942 totalt) |
Hej allesammans!
Sålde min escort MK1 med cosworth yb motor och lyckats få tag på en Datsun 240Z från -71 av en ren slump. Ett tillfälle jag inte kunde motstå! Den är faktiskt i riktigt bra skick helt utan rost. Lackades röd för ca 13år sedan efter den importerades, och är minimalt körd sedan dess. Det är en californiabil så sol har den fått se. Eftersom jag inte riktigt planerat att trilla över en 240z så har jag inte bilden riktigt klar vad som ska göras. Men efter mycket övervägandet är ett motorpaket införskaffat iaf. Så den gamla Nissan L24 motorn ska ersättas med en lite mer modern nissan VQ35de maskin med 6växlad manuell låda. Mer saker som ska införskaffas är: -Skivbromsar runtom. -Coilovers -Skärmbreddare modell GZ -Grövre krängare -Retro stolar -17" fälgar Tips och trix runt skivbromskonvertering och var man skaffar delar till dessa fantastiska bilar mottages mer än gärna!!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Wooow grattis!
Escorten var(är) ju grymt häftig och snygg, MEN nu, i min helt partiska smak, så är det en heeelt annan liga . Vad gäller information om div. konverteringar som funkat smidigt eller mer arbetsintensivt så tror jag att http://hybridz.org/ är svårslagen. Finns även http://community.ratsun.net/ men den har jag inte grävt så mycket i. Kommer följa framstegen med stort intresse! _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -92 glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1000 Touno -18 |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Detta ska bli kul att följa, VQ35DE är en sjysst motor men den är lite hög så det ska verkligen bli intressant att se hur väl den passar. Bland de skönast sjungande motorerna en vanlig dödlig har råd med också
_________________ Nicklas Jäderlund |
||
Trevligt val!
Jag har en hel del kunskap om dessa bilar och har även diverse delar liggandes. Hör bara av dig om du behöver hjälp. Ser ju att du bor på "besöks-avstånd" dessutom! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Riktigt drömprojekt du har påbörjat.
Finns ju en hel del olika tillverkare av kompressorkit till dessa motorer om du skulle tröttna på orginaleffekten i motorerna. //Jocke _________________ Joakim.J ------------------- Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt" Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt" |
||
Det han hänt en del sedan sist. Mycket plåt har bytts som inte höll måttet. Mycket delar har beställts och köpts in till projektet. Samt mycket har planerats för att få en bra genomgående bygginriktning.
Så egentligen har det hänt mer än som syns. Motorn har äntligen hittat ner i motorrummet för Mockup. Ett par orginalstolar har införskaffats av "Roggaman". Superbra! ny klädsel är påväg från USA. Alukylare till 350z inköpt. Den passar ju inte riktigt i en 240z så jag kortade den en dm och flyttade locket till mitten så blev det bättre än orginal! Ett paket lite roligare än de andra det kom från Dynotech.se innehållande en ny Link Fury insprutningoch en digital Dash2pro instrument panel. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Är det bildvinklar och sådant som gör det eller är det så gott om plats i motorrummet?
Den nya motorn verkar ju inte ha några som helst problem att få rum. Och kylarmeket förtjänar väl nästan en tråd bara det. Snyggt! _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Hel rätt bil och hel rätt motor
Går att krama ur mer N/A hk ur dom där än vad folk tror, ett par bra avstämda long tube headers och en uppsättning bra kammar, med styret du har, kan ge runt +50whp _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Hehe!! Tackar! Jodå, det är faktiskt helt sant att v6an är så kort. Skulle man flytta kylaren på framsidan balken går det säkert ner en till likadan motor...
Nu blir det ju som Nissan kallar så fint - MIDSHIP , Alltså en frontmittmotor då motorn hamnar bakom framvagnen. Motorn sägs väga 145kg, vilket är ca 15kg lättare än orginal L24 raksexan. Däremot är nissan MT6 lådan tyngre än org, så totalviken blir ungefär densamma, men med betydligt bättre viktfördelning. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Så vad du säger är att det finns plats för en hemmabyggd V12:a? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Roligt att det går framåt!
Skulle tro att original 6:an faktiskt väger lite mer än 160 (eller har du vägt den?) Bara tomt block och vevaxel väger in på drygt 70kg... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
Jobbet fortskrider i sakta mak med Datsun bygget. Så jag skrapade ihop några bilder som sammanfattar i stort vad som hänt.
Motorfästen. CrMo svänghjul på 6,2kg mot orginalets 12,2kg. Grant rattnav. Egentillverkad rattadapter. Mellanaxeladapter mot diff under tillverkning . Bakre mellanaxel medbringare till kolfibermellanaxeln. Lackat motorrum. Växelspakens placering. Drivaxlarna. Knutkors på 240z och cv-knutar på 280zxt. Cv- axeln ska nu användas tillsammans med den större R200 diffen. R180 mot R200 diff. Svarvade lite slangadaprar. Mustachbar (bakaxelupphägning) modifieras. Bakaxel balken modifieras och avlastas med en "omfamnande" gummikudds pryl så inte främre diffkudde briserar vid sportiga starter. Svarvade ett par drivaxeladaprar mot hjulnaven. Catchtanken som ska sitta på innerskärmen. Rör mellan returen på BTR:en och toppen på catchtanken. Bränslepumpshållare. Bränslepumpshållare. Bränslepumpshållare. Fick en 240z av min systerson. Bilstein P30-0032 golf mk1 rally framdämpare anpassas till datsun fjäderbenen i alla 4 hörn. Orginal KYB dämpare vs bilstein P30-0032. Höjd adaptrar som stoppas under bilstien dämparna i bakre fjäderbenen. Finulade på en fjäderbenslagring som är "mer" smutsavstötande än dom öppna otätade 2,25" axiallagringar som finns och som underlättar för fjäderbenet (justermuttern) att rotera utan att fjädern följer med. Med stumma topplagringar känns det bättre att montera någon slags lagring. Lotten föll på Volvo 740 fjäderbenslager som passade förvånadsvärt bra. Gjorde bara en enkel centreringsring så funkar det förträffligt! Volvo 740 fjäderbenslager monterat på de färdigsvetsade fjäderbensrören. Framvagnsbalken, modifierad, blästrad, lackad och klar. Bakspoiler monterad. 240in står i den tänkta ridehighten. Skärmkanterna ska kapas bort och GZ skärmbreddare ska monteras (ligger på taket). Spindlar mm lackat och klart. Gjorde ett enkelt pressverktyg för att göra locken på expationskärlet lite mer spännande. Expationskärlet klart Kylarmaskering i ALU. Fläktarna på plats. Plasmaskärare kan komma lägligt ibland. Planfräsning av flänsen. Glasblästring. Då var det bara att svetsa ihop någon typ av plenumkammare. E-gasspjället har fått sin nya placering. Luftfiltret sitter på utsidan kylaren. Lite svalare där! Ja då är det bara att jobba vidare!! :-) _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (45942 totalt) |