Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kan man böja glasfiber?
19 besök senaste veckan (10405 totalt)
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kan man böja glasfiber?

Kanske dum fråga men...

Har köpt nya glasfiberstolar och tycker att stolens "vingar" eller axelstöden klämmer lite över just axlarna
så jag undrar om det finns något sätt att räta ut dom lite.. tex genom att värma med varmvatten eller på annat vis

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nope

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kan man böja glasfiber?

Anders Larsson skrev:
Kanske dum fråga men...

Har köpt nya glasfiberstolar och tycker att stolens "vingar" eller axelstöden klämmer lite över just axlarna
så jag undrar om det finns något sätt att räta ut dom lite.. tex genom att värma med varmvatten eller på annat vis

Lite lagom med värme brukar mjuka upp plasten, men gränsen mellan att böja och knäcka kan vara väldigt liten...

Från en som just efterlämnat massa glasfiberdelar på Midlanda räjsvej, dock utan avsikt att varken böja eller knäcka delarna >

Lund
Här sen Feb 2003

men nu är väl inte glasfiber någon plast?

vad jag vet, är fibermaterial tämligen oformbara när de väl härdat...

Försöka kan man ju alltid... man behöver ju inte ta i tills det är risk för sprickor (kan ju sluta när det börjar knaka i stolen )
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Re: Kan man böja glasfiber?

Anders Larsson skrev:
Kanske dum fråga men...

Jo, det brukar gå med varmluftspistol. Du måste över plastens Tg (glasomvandlingstemperatur) och den kan ligga bortåt 40-60 grader. Över Tg är plasten formbar ganska så mycket och tar den nya formen efter nedkylning. Vet en som fick rikta sin Europa-kaross med varmluftspistol då en klantig lackerare ställde in bilen i en torkugn efter lackering Den karossen blev lite ledsen på sina ställen...

Ta det lite lugnt i början och prova dig fram.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Glasfiber är inte plast men glasfiber-armerad plast innehåller polyester eller epoxi

Det är inte nån ide att värma och försöka böja..
Polyester och epoxi är härdplaster som inte blir mjuka av värme, för mkt värme och plaststrukturen förstörs.
Andra plaster av gruppen termoplaster däremot kan man forma under värme, men det är mkt mkt sällan termoplast är armerad.

NL
Här sen Maj 2004

Anders Jeppsson skrev:
men nu är väl inte glasfiber någon plast?

Nej, men fibrerna binds ihop av plast

Anders Jeppsson skrev:

vad jag vet, är fibermaterial tämligen oformbara när de väl härdat...

Nej, det går finfint att böja bara man värmt över Tg. Har inte med fibern att göra, utan med Matrisen (plasten).

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Arne skrev:
Glasfiber är inte plast men glasfiber-armerad plast innehåller polyester eller epoxi

Det är inte nån ide att värma och försöka böja..
Polyester och epoxi är härdplaster som inte blir mjuka av värme, för mkt värme och plaststrukturen förstörs.
Andra plaster av gruppen termoplaster däremot kan man forma under värme, men det är mkt mkt sällan termoplast är armerad.

Även härdplaster har en glasomvandlingstemperatur, och över den är de mjuka och formbara.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

DJ skrev:

Även härdplaster har en glasomvandlingstemperatur, och över den är de mjuka och formbara.

ok, men jag tvivlar mkt starkt på att det funkar i ett laminat eftersom fibrerna är fixerade i plasten och man kan därför inte böja det.. Iaf inte utan att allvarligt försvaga laminatet, dvs inte att rekommendera på en racingstol.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag hade sagt som Arne, att matrisen är en härdplast och inte kan böjas med framgång m h a värme, speciellt inte om det är en komposit med fiber.

Men å andra sidan så har ju även en härdplast ett Tg precis som DJ skriver.

För att reda ut detta spörsmål (som faktiskt stör mig att jag inte vet) så ska jag kolla med våra fiberproffs på jobbet imorgon.

Kanske är det så att en dålig komposit med låg fiberhalt är böjbar medans en god med hög fiberhalt inte är det?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Vissa plaster har en glastemp som överstiger den temp när den börjar gå sönder.
Testa att värma och böja backelit thumbs down

Men att värma glasfibern i en stor ugn till 60-80 grader och lägga på en medelstor kraft kan få till den där centimetern som spelar roll. Stoppningen kan kanske även sitta kvar.

Stoppa på dig lite extra kläder, sätt dig i stolen i bastun nån timme och se vad som händer. Du krymper iofs nog mer än stolen töjer sig.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

frågade runt i kart-kretsarna då jag ville böja till min stol.
svaret jag fick var att det var möjligt, men att stolen senare kunde spricka lätt.
så jag lät bli..

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Pär Hylander skrev:
Jag hade sagt som Arne, att matrisen är en härdplast och inte kan böjas med framgång m h a värme, speciellt inte om det är en komposit med fiber.

För att reda ut detta spörsmål (som faktiskt stör mig att jag inte vet) så ska jag kolla med våra fiberproffs på jobbet imorgon.

Kanske är det så att en dålig komposit med låg fiberhalt är böjbar medans en god med hög fiberhalt inte är det?

Komposit med plastmatris går att böja, t.ex. material från ett visst svenskt flygande industriprojekt (kolfiber/epoxi) med 70% fiberhalt som härdats i autoklav...
Även tjocka bitar. Bara att värma upp över Tg ( i detta fall runt 140 grader) och böja. Efter kylning stannar materialet i sin nya form.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Snackade med en av våra fiberkillar (jag jobbar på DIAB, www.diabgroup.com). Han menar att rent generellt så går inte en härdplast att forma om (det visste vi ju). Men samtidigt menar han att går man över Tg (i de fall Tg är lägre än den temp där härdplasten börjar brytas ned) så kan man böja/stuka litegrann på det. Böjer man mer på det så menar han att det blir (mycket) mikrosprickor och eventuellt börjar fibern att lossna från plasten.

Han var inte säker, men han trodde att det kommer att återfjädra en del, så man får så att säga överböja det i varmt tillstånd och hålla kvar medans det svalnar.

Lund
Här sen Jan 2003

om din SBFbesiktningsman upptäcker att du böjt stolen så kommer han troligtvis att underkänna den. De brukar va mycket petiga med säkerhetsdetaljerna.

Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

Min åsikt i frågan :
om man böjer fiberarmerad plast så att man får kvarstående deformationer (vilket man vill i detta fallet) så måste fiberna ha rubbats i förhållande till matrisen (plasten). Då måste limningen mellan fiber och matris mer eller mindre ha släppt. Denna limmningseffekt bör man inte kunna få tillbaka eftersom matrisen en gång är härdad (vid tillverkningen av laminatet).
Detta gör att matrisens huvudsakliga uppgift i laminatet, som är att fördela kraften mellan fiberna, försvinner. ==> laminatets hållfasthet sjunker drastiskt....
Allt beror så klart på hur mycket man värmer samt böjer laminatet.... Ett tjockare laminat tar mer stryk av att böjas än ett tunnt.....

Till Pär Hylander: Är lite nyfiken på vad du jobbar som inom DIAB....., I min 7:a är hela karossen uppbyggd av divinycell samt glasfiber (sandwichkonstruktion så klart!)

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Staffan Lindén skrev:

Till Pär Hylander: Är lite nyfiken på vad du jobbar som inom DIAB....., I min 7:a är hela karossen uppbyggd av divinycell samt glasfiber (sandwichkonstruktion så klart!)

OT i denna tråden iofs

Har varit benämnd projektingenjör, numera produktionsingenjör, inte helt omöjligt att benämningen processingenjör har fladdrad förbi ngn gång heller. Hursomhelst så kan man väl säga produktionsteknik i processdelen av fabriken, dvs den delen där vi omvandlar diverse läskiga råvaror till Divinycell. Mkt med pumpar, rör, styrsystem, hanteringssystem. Projektering & upphandling.

Vi sysslar inte så mycket med laminering av Divinycell, det är ju det som våra kunder gör, men däremot så har vi en avdelning som heter teknisk service som har mkt hög kompentens på laminering och kompositer och dom hjälper våra kunder med beräkningar och know-how i lamineringsteknik etc. Själv så jag ingen expert på fiber och kompositer, har gått ngn internkurs men har på sin höjd god allmänbildning inom området känns det som. Däremot så så har jag bra koll på hur man tillverkar Divinycell, men det har man ju ingen nytta av utanför dessa fabriksväggar ;-)

Klippan
Här sen Apr 2004

oki, Nyfikenheten är nu botad.
Har själv läst mycket kompositkurser på LTH och gör nu mitt examensarbete inom kompositbranchen.... finns ju mycket i bilar där kompositer av olika slag passar bra...

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

DJ skrev:
Pär Hylander skrev:

Komposit med plastmatris går att böja, t.ex. material från ett visst svenskt flygande industriprojekt (kolfiber/epoxi) med 70% fiberhalt som härdats i autoklav...
Även tjocka bitar. Bara att värma upp över Tg ( i detta fall runt 140 grader) och böja. Efter kylning stannar materialet i sin nya form.

Skall jag tolka det här som att du har gjort det själv och det har behållit sin hållfasthet? Eller är det tredjehandsuppgifter?

#24, #64, #88
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Tjaå.. man kanske kan prova lite försiktigt o se vad som händer då..är ju inte mycket som behövs i själva böjen för att det ska öppna sig lite mera där axeln ligger emot

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Larsson skrev:
Tjaå.. man kanske kan prova lite försiktigt o se vad som händer då..är ju inte mycket som behövs i själva böjen för att det ska öppna sig lite mera där axeln ligger emot

Jag skulle avråda starkt från detta. Istället för att sabba dina fina orginalstolar skulle jag sälja dem och sen köpa ett par andra stolar som passar bättre. Betydligt sundare än att först fördärva dina stolar så att de inte går att sälja och sen ändå behöva köpa nya.....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Skruva banåkabil
Kan man böja glasfiber?
19 besök senaste veckan (10405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande