Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 23 besök senaste veckan (70698 totalt) |
Eller rebusen olja i nordslingan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||
Typ så här är det. När GT86ans skapare och Chief-Engineer-guru Tetsuya Tada är i krokarna och hälsar på måste han ju få åka lite riktig bil och prova lite chassikoncept - eller hur.? Tada-san skiner som den uppåtgående solen och gör såklart "thumbs -up "för sin skapelse. Extra kul att han ville ära vår bil med sin signatur. Hur bevarar man en sån där - går det att lacka över med klarlack. Ska bli intressant att vid tillfälle framåt provköra nya Supran som är hans senaste projekt. Undrar om den är ett lika lyckat koncept.? |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Första banåkasvängen för året med Toyobarun är avklarad.
Det blev en hel del varv i samband med årets första "Avancerad Förarkurs" på Sviestad. Har inte hänt så mycket med bilen under vintern. Vi testar i år Öhlins R&T vilket ska bli intressant. Eftersom vi har betydligt stöddigare krängare än original och ändrat rollcenter fram har vi killgissat dit lite andra fjäderkonstanter än vad Öhlins tänkt sig. Öhlins levererar R&T-kitet med 50N/mm fjädrar runt om. Med våra ändringar i chassit blir det antagligen lite för understyrd grundbalans. För att få balansen mer rätt funderade vi lite fram och tebax om 60 eller 70N/mm skulle bli lagom bak. Vi fegade och körde nu på Sviestad med 60, men tror att 70 blir bättre - kommer att stoppa dit 70-fjädrar så fort jag får tid. Funktionsmässigt gillar jag Öhlinarna. De är klart komfortablare än det TRD/KYB-chassit vi åkt med tidigare. Att entusiastköra bilen på gropiga småvägar är såå mycket trevligare nu med Öhlinarna trots att vi har gått upp i fjäderkonstant. Bromsarna fortsätter att imponera. Jämfört med alla andra bilar jag kör på kurserna är Essex/AP/PFC/Spiegler/Falxbrace-kombon helt fantastisk. Imponerade retardation/modulation. Bilen går rock-steady som på räls när man stämplar så att ABS'en går in även när bilen inte är i balans rakt fram och banan är ojämn. Nästa sväng blir på söndag på TT1 vid Arlanda. Instruktör Niklas poserar vid Toyobarun. |
||||||||
Är det inte fotoförbud i det där rummet _________________ Janne Ström |
||||||||
https://rejsa.nu/im/user/35/2019-05-
Färglatt! Är det pyntat med påskfjädrar i hyllorna? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Är väl ganska mycket ett gott betyg för chassigrejerna, att däcken har bra kontakt med backen under broms när det är guppigt? M2'an var lite livlig bak med originalgrejerna på ojämna inbromsningszoner. Den belv väldigt mycket stadigare bak i såna lägen med R&T. Men rock steady kan jag definitivt inte kalla den i studsmattan ner mot rondellen EDIT: Star struck! Och autograf!! Den måste bevaras! _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Hyyssch... Nja inte just då och inte åt det hållet... Finns helt klart andra vinklar och objekt i huset som inte lämpar sig för fotoreproduktion. |
||||||||
Jag skulle aldrig ta en bild där inne och sedan lägga ut på "nätet" _________________ Janne Ström |
||||||||
Nä det förstår jag - det vore juh högst oansvarigt. Bra att det är fett najz ordning på oss samhällsbärare och mönstermedborgare. |
||||||||
Var uppe på TT1 Arlanda och körde lite häromdagen. Rätt kul faktiskt med en så kuperad bana.
Vi körde en liten teknisk slinga som var riktigt underhållande. Nya R&T-chassit funkar bra. Den stora vinsten med R&T är att de erbjuder överlägsen komfort "på gatan" men ändå är så bra på banan. En superbra kompromiss. Ska testa att gå upp lite i fjäderhårdhet bak till nästa gång på TT1 om jag hinner med att skruva. För ren banåkning kanske TRD/KYB-grejerna vi åkt med tidigare är lite vassare, dock betydligt stötigare även när man lättar på dämpningen. Kul bil det här... |
||||||||
Fråga, vad filmade Nicke o du med för kamera? Det är väldigt urblekt och överexponerat utomhus jämfört med min film på samma dag? Tänkte om ni kanske hade bättre väder o mer sol på er film men det ser ut som jag hade sol också
GoPro Hero 7 Black: _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Nå'n av våra GoPros. En GoPro7'a tror jag. Det ser ut att var 7'ans stabilisering... Dock stod exponeringskompensationen helt åt skogen - användartabbe - SBS... |
||||||||
Undrar om Johan blir star struck av Johan när han ber Johan att signera Johans bil och Johan säger ja _________________ Magnus Thomé |
||||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||||
Kört lite mer med Öhlinarna. Efter att ha testat på TT1 bytte vi till lite hårdare fjädrar bak för få tebax balansen i bilen mer liknande som den var förra året då den ju funkade så bra. Gick precis att få till det utan hjälpfjädrar med 70N/mm fjädrarna i "Öhlins standardlängd". Ställde den också några millimeter lägre bak.
En ny testsession med samma däck (Cup2'or) på "vår bansträckning" på TT1 efter fjäderbytet och jag inbillar mig att bilen efter det kändes ännu bättre och mer lätthanterlig. Nicke körde på VW-klubbens Challenge-slalom på Lunda förra helgen. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vi stoppade dit nya V70 medium, fortfarande smala 225'or, och ställde på något mer camber fram och även lite mer toe-out (för att försöka anpassa för Challenge-banan). Sjukt mycket bättre grepp och stabilitet i hela bilen med riktiga R-däck (fast på gatan är Cup2'orna lite trevligare). Labbade lite med dämpar-settingen. Man hamnar ganska nära stängt. sådär 3-4 klick bak och typ 5-6 fram. Man får nog öppna lite bak när man åker konbana - lagom på riktig bana brukar bli lite för tailhappy när man kör konbana. Märks väl i Challenge som har en del lastväxlingar och lite halvsnabba off-camber svängar. Är nog ganska rätt nu med Öhlinarna - Nicke var snabbast denna dagen trots vårt effekthandikapp. Tror tiden blev 1.18.6. Banan var enligt vad jag hörde ganska hal åtminstone inledningsvis. (Ooops - vart visst mph på hastighetsmätaren istället för km/h...) Nästa körning blir på TT1 precis som den står nu med "riktiga" däck. Ska bli kul. Gillar att knixa runt där. Trots att det inte är en riktigt bana är det superskoj, som ett mellanting mellan slalom och banåka. Åsså är det på hemmaplan. |
||||||||
Var uppe på TT1 och åkte lite häromdagen. Lyxigt med afterworktrackday på hemmaplan!
Körde V70A medium istället för Cup2or - samma inställningar i övrigt. Det är rätt stor skillnad - bilen är mycket rappare, greppigare och mer förtroendeingivande med Kumhodäcken. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GT86 2013 | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 23 besök senaste veckan (70698 totalt) |