Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Varvräknare? Allvarligt?
5 besök senaste veckan (31745 totalt)
<<   1, 2, 3   >>
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3730



Jag tittar en hel del på min ändå

_________________
Pontus Fyhr
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16671



Magnus Bengtsson skrev:
Ni med förvalda växlingspunkter
Om ni byter till annan diameter på hjulen eller byter utväxling; växling på samma punkt då?


Hur tänker du nu?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3298



Jag kollar på varvräknaren, trots att jag vet att den inte stämmer speciellt bra...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621



Brukar kolla på varvräknaren för att få till bra växlingar på långrakan. På rakan brukar jag även slå en titt på vattentemp, oljetemp och oljetryck.

När man kör på en ny bana så brukar jag kolla lite på varvräknaren i början. Men sen vet man vilken växel som gäller i varje kurva och ungefärliga växlingspunkter så då kör jag på det.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Rosell
Flen
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1514



Jag slänger ett öga på varvräknaren någon gång när jag kör på gata med bruksbilen för att se så jag inte missat växla upp...
Kollar aldrig på bana.

_________________
BMW M3 3,0 -94
BMW 318is/4 -97
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16671



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Att lita på örat blir förvirrade när andra bilar runtomkring låter mer.


Ah! thumbs up


Eller när banbilen är bättre ljudisolerad än bruksbilen och har orginal avgassystem som är svårt att höra redan utan hjälm på skallen...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2574



Det finns ju dom som har en hel klase med mätare å skit,typ värre än en rymdfärja, är det bara fär att det ska se coolt ut? Eller hinner man öht kolla en bråkdel av dom?

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Pegg 107
A6 2.0 Tdi Ultra
RS4 4.2 raggarbil
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8429



Jag tänkte på den här tråden idag när jag körde min hybridbruksis som inte har varvräknare utan ekonomimätare. Blev nyfiken och kopplade in ODB2-läsaren.

Tydligen så har bilen maxvarv på 5200 varv (Toyota Auris Hybrid).

Nu när jag inte är nyfiken längre så får den ligga i handskfacket. Men stör mig på att även här så är hastighetsmätaren överens med GPS medan hastighetsmätaren i bilen har avsiktlig felvisning.




_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8429



dubbel

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 36048

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Att lita på örat blir förvirrade när andra bilar runtomkring låter mer.


Ah! thumbs up


Eller när banbilen är bättre ljudisolerad än bruksbilen och har orginal avgassystem som är svårt att höra redan utan hjälm på skallen...


Det är då det är bra när bilen har fejkat motorljud i högtalarna

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1618



Absolut gör jag det. Väsnas så in i helvete i bilen så motorn hörs inte. Dock så begränsar jag tittandet till långrakor då jag gärna vill växla innan 7000 rpm för att skona motorn och hamna rätt i effektbandet. Ni med moderna komfortbilar hör säkert när det är dags att växla. En tävlingsbil är en helt annan sak.

_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16671



Mange K skrev:
Det finns ju dom som har en hel klase med mätare å skit,typ värre än en rymdfärja, är det bara fär att det ska se coolt ut? Eller hinner man öht kolla en bråkdel av dom?


Bra att ha för felsökning. Om nåt känns knas, hur ser värdena ut? Laddtrycksmätare t ex är ju ett fantastiskt verktyg för att se om nåt är galet eller om det är hjärnspöken. Men inte fan sitter man och kollar på den hela tiden för det..

Magnus: min -05 har inte det...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3424



JohnC skrev:
Absolut gör jag det. Väsnas så in i helvete i bilen så motorn hörs inte. Dock så begränsar jag tittandet till långrakor då jag gärna vill växla innan 7000 rpm för att skona motorn och hamna rätt i effektbandet. Ni med moderna komfortbilar hör säkert när det är dags att växla. En tävlingsbil är en helt annan sak.


Shiftlights?

Vist tittar man på instrumenten på raksträckorna, i kurvorna har man en helt annan fokuspunkt än instrumentbrädan. Men vad hjälper det, när motorn rasar i alla fall.

Det man behöver är indikation och varningslampor för allt som är nödvändigt för motorns överlevnad.

_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1618



964RS skrev:
JohnC skrev:
Absolut gör jag det. Väsnas så in i helvete i bilen så motorn hörs inte. Dock så begränsar jag tittandet till långrakor då jag gärna vill växla innan 7000 rpm för att skona motorn och hamna rätt i effektbandet. Ni med moderna komfortbilar hör säkert när det är dags att växla. En tävlingsbil är en helt annan sak.


Shiftlights?

Vist tittar man på instrumenten på raksträckorna, i kurvorna har man en helt annan fokuspunkt än instrumentbrädan. Men vad hjälper det, när motorn rasar i alla fall.

Det man behöver är indikation och varningslampor för allt som är nödvändigt för motorns överlevnad.


Faktiskt en sak jag har funderat över många gånger en aldrig blivit av. Får bli ett vinterprojekt! thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________
Porsche 944 s2 PCSR8B (såld)
Porsche 993 PCSR8C (såld)
Ginetta G20
Lotus Elise s2
Porsche Boxster S PCSR8B
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2621



JohnC skrev:
964RS skrev:
JohnC skrev:
Absolut gör jag det. Väsnas så in i helvete i bilen så motorn hörs inte. Dock så begränsar jag tittandet till långrakor då jag gärna vill växla innan 7000 rpm för att skona motorn och hamna rätt i effektbandet. Ni med moderna komfortbilar hör säkert när det är dags att växla. En tävlingsbil är en helt annan sak.


Shiftlights?

Vist tittar man på instrumenten på raksträckorna, i kurvorna har man en helt annan fokuspunkt än instrumentbrädan. Men vad hjälper det, när motorn rasar i alla fall.

Det man behöver är indikation och varningslampor för allt som är nödvändigt för motorns överlevnad.


Faktiskt en sak jag har funderat över många gånger en aldrig blivit av. Får bli ett vinterprojekt! thumbs up


Det man egentligen behöver är två varningslampor, en för problem som är kritiskt, tappat oljetryck, väldigt hög vatten eller oljetemp som kräver omedelbar motoravstängning.

En annan varningslampa som säger ett något håller på att bli problem, onormalt hög vattentemp och oljetemp, generatorn slutar ladda etc och åtgärd är att slå av på takten och gå i depå. Då kan det vara bra med mätare att titta på som visar vad som är problemet.

Shiftlight är även bra för att indikera övervarv.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 8429



Varning för hög avgastemp är också en bra universalvarning, ofta ett tidigt tecken så att man kan undvika större ras även om något redan är fel.

_________________
Anders Hansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 747



Stående start måste jag titta på varvräknaren för att växla till 2an, 3an för min bil låter inte i närheten som alla andra i närheten.
Utgång ur kurvor tittar jag på varvräknaren för att få en kvittens om det vart bättre/sämre eller rätt fart.
Och för att ställa tändningen

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6251



Ni har för svaga bilar

650hk turbobimmer så lär man kika på varvräknaren då den slår i stoppet hårt o fort

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 104



Stod och pratade med en bekant på TA-festivalen på Mantorp i helgen och vi började diskutera ingångshastighet i kurva 1. Han berättade då att han inte ser hastighetsmätaren ordentligt utan går på varvtal för att veta om det går lagom fort i ingången... Så visst kan varvräknaren fylla en funktion
Själv tittar jag väldigt sparsamt på varvräknaren på bana (om ens alls? Får "känna efter" nästa gång)

/Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Rosell
Flen
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1514



cirs skrev:
Stående start måste jag titta på varvräknaren för att växla till 2an, 3an för min bil låter inte i närheten som alla andra i närheten.
Utgång ur kurvor tittar jag på varvräknaren för att få en kvittens om det vart bättre/sämre eller rätt fart.
Och för att ställa tändningen

Där sa du något, vid stående start kollar jag för att ha rätt startvarv. thumbs up

_________________
BMW M3 3,0 -94
BMW 318is/4 -97
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 36048

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag som säger att jag inte tittar på varvräknaren för att jag växlar på rätt ställe ändå


Slalom på BMW M Experience på Bilster Berg i onsdags:





_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Varvräknare? Allvarligt?
5 besök senaste veckan (31745 totalt)
<<   1, 2, 3   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >