Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Simuleringsverktyg är gott
2 besök senaste veckan (2244 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Jag lekte lite med modellen för adapterplattan (platta som sitter mellan motor och växellåda) och importerade den i ett FEM-program på en polares jobb. Precis som jag trodde så var den grovt överdimensionerad (klicka på lilla bilden för att förstora upp):


I denna tappning så väger den 2.66 kg (simulerat det med) och FEM-simulering sa att dom största belastningar (röd färg) ligger ungefär 11 gånger under maxstyrkan för svartstål, med motor som levererar 600Nm. Detta fick mig att göra om designen och "banta ner den". Efter några simuleringar så upptäckte jag några kritiska punkter (90-graders hack verkar vara dumt) och ersätte dom med fasade övergångar. Slutgiltigen hamdade plattans vikt på nästan exakt hälften (1.32kg) och maxbelastning på runt 7 gånger mindre än maxstyrkan för materialet:



Allt detta utan att ha rört mig från dataskärmen Nu kan man i stort sätt skicka exporterade DXF-filen till vilken vattenskärare som helst och få den exakt formskuren.

Det är roligt att se hur tekniken har avancerat...för några år sedan så var FEM-simuleringar reserverade bara för stora företag med superdatorer. Nu kan man nästan göra det hemma (det går åt cca. 700MB RAM för att köra simuleringen i någorlunda hög upplösning).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



beepbeep skrev:
Slutgiltigen hamdade plattans vikt på nästan exakt hälften (1.32kg) och maxbelastning på runt 7 gånger mer än maxstyrkan för materialet:


Låter inte speciellt bra...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läckert! Vilket program användes?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Ser ut som Solidworks/Cosmos?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Men det gäller ju att man ställer upp en riktig modell för hur det belastas också.

Är din analys enbart map vridmomentet? Kan tänka mig att det blir en del underlig böjning mellan motor och låda också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



MaZ skrev:
Men det gäller ju att man ställer upp en riktig modell för hur det belastas också.

Är din analys enbart map vridmomentet? Kan tänka mig att det blir en del underlig böjning mellan motor och låda också.


Rätt model är ju A och o... annars kan man få vad som helst att "hålla"... men den eventuella böjningen mellan motor och växellåda borde tas upp av bultarna och inte påverka adaplterplattan särskilt mycket förutom ökat/minskat tryck på sidorna..... men är simuleringen gjord med lasten enbart på bultarna eller är den gjord som ett friktionsförband??

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Som jag fattar det så bultas plattan i motorn och sen växellådan på det eller tvärt om?

Adapter mellan två olika "bultmönster" alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Citat:
Som jag fattar det så bultas plattan i motorn och sen växellådan på det eller tvärt om?

Adapter mellan två olika "bultmönster" alltså.



Klart att det är så..... korkat av mig.!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



FEM = finitelementmetoden?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Som yrkesskadad nodslav måste jag klaga lite på att jag inte ser elementindelning, laster och randvillkor på bilderna.

Har du optimerat "på känn" eller har du kört strukturoptimeringsalgoritm på modellen.
om du kört nån numerisk optimering, vilka parametrar har du använt som designvariabler? Har du kört topologioptimering eller bara tagit bort element som gått mot noll i tjocklek? Vad har du satt för krav på en tillåten lösning (styvhet/deformation, spänning osv.)?

Vilken FE-kod har du kört? (Jag brukar använda Nastran, som har ganska bra optimeringsfunktion)

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Simuleringen är gjord i COSMOS/Solidworks. Jag har stängt av visning laster och randvilkor för att få "snyggare bild"...annars blir det så plottrigt på skärmen Meshen består av ungefär 115000 noder.

Som MaZ nämnde så kollade jag bara för vridet men självklart borde man kolla med viktbelastningen också. Det är bara det att jag är väldigt lat. Man borde egentligen bygga en liten modell av växellåda och motor, ge dom ungefärliga vikter och låta programmet simulera effekter av tyngdkraften på det hela. Dessvärre så vilar plattan mot randen av växellåda men ligger mot motorn bara på några enstaka ställen. Jag ska försöka göra det om jag har tid.

DJ:
Jag har optimerat "på känn". COSMOS har en funktion som heter "Design Check" där den går igenom modellen och plottar ut faktor av säkerhetsdistribution med avseende till valda materialets "Yield Strength". Sen kollade jag i mappen och såg vilka bitar var "kritiska", gjorde om modellen och förstärkte på dessa ställen, körde om simuleringen tills jag fick tollerabla värden.

COSMOS kör med Gourard-shading på sina element så övergångar ser mjuka ut (dessutom har jag använt väldigt finmaskig "mesh"), men det är bara att stänga av så ser man elementindelning.

Jag måste rrkänna att jag är nybörjare i det här och har börjat leka med detta för några dagar sen. Jag tycker bara att det är så häftigt och smidigt att kunna simulera belastningar i datorn.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Är cosmos insticksprogam? Jag har tillgång till SW via ett företag, men kan man köpa COSMOS separat? Eller ingår det?

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
COSMOSWorks är ett insticksprogram till Solidworks:

http://www.solidworks.com/pages/products/cosmos/cosmosworks.html

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Simuleringsverktyg är gott
2 besök senaste veckan (2244 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande