Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Får vi inte lägga upp på Youtube från race o banträffar?
1, 2, 3   >>
8341 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Är det någon som vet lite mer om vad som gäller när vi kör race och trackdays under SBF-flagg?

Jag är inte ute efter en tråd med SBF-bashing. Utan undrar hur regelverket ser ut. Om det är så att vi inte får men det är ingen som (hitills) blivit straffad av SBF. Eller om det helt enkelt är så att vi får och jag oroat mig helt i onödan.

Från SBF's årliga tidning som kom för en bunt veckor sen:

Lund
Här sen Dec 2003

När jag läser artikeln så tolkar jag det som livesändningar. Och det är väl inte så vanligt förekommande från gräsrotsracing och trackdays än så länge?

Sedan kan man ana avsikten i sista stycket, att kommersiella aktörer inte ska livestreama och tjäna pengar på SBF-evenemang utan att ha köpt rättigheterna. Fast å andra sidan, det går ju inte att förbundsbestraffa en extern part (den som besöker en tävling med drönare och handkamera behöver ju inte vara SBF-medlem), är udden riktad mot om t.ex. något team skulle livestreama en tävling själva och få en väldig massa views?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011

Klippt direkt från Gemensamma Regler 2018 (http://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/gemensamma-regler/2018/publicerat/gemensamma_regler-2018_-slutversion.pdf):

Citat:

G 9 LJUD- FOTO- FILM- OCH TV-RÄTTIGHETER VID TÄVLING

- Alla rättigheter till upptagning av ljud, film och rörliga bilder i samband med FIA
världsmästerskap, Trophy, Cup eller Challenge (med undantag för amatörupptagningar för
personligt bruk) tillhör FIA. Utan skriftligt tillstånd från FIA får ingen organisation,
rörelsedrivande företag eller varumärke sammankopplas med FIA världsmästerskap, Trophy,
Cup eller Challenge.

- Alla rättigheter till foto, ljudupptagning, film, video och televisionsupptagning eller annan
form av upptagning av rörliga bilder i kommersiellt syfte från biltävlingar anordnade av till
SBF anslutna föreningar eller sådana privata arrangörer som har SBF:s sanktion, tillkommer
uteslutande SBF. Så kallade livesändningar på Internet, ljud och/eller rörliga bilder, får endast
publiceras på av SBF anvisad webbsida, idag www.sbfplay.se.

- Medgivande och tillstånd från SBF erfordras för att arrangör ska kunna upplåta rättigheterna
vidare eller själva utöva desamma. Alla rättigheter till publicering av ovanstående ljud- eller
bildupptagningar i kommersiellt syfte, tillkommer även de uteslutande SBF.

- Filmning eller fotografering med hjälp av så kallad drönare är endast tillåten om
filmaren/fotografen uppfyller gällande myndighetsbestämmelser. Läs mer på
http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Har också funderat över det här upplägget. Det är ju mycket mer effektivt för arrangörer att livesända via FB eller liknande, och genom sociala medier når man väl ut till långt många fler än i SBF Play? Tanken är säkert god i grunden, att bygga community via en gemensam portal där all SBF bilsport finns, men det känns som att SBF är sena till festen, för de flesta har väl redan anpassat sig till sociala medier och att nå ut i dessa kanaler redan?

Förhoppningsvis är det enkelt och smidigt att få godkännande att publicera i andra kanaler.

Edit: Jag tolkar det som att det gäller enbart tävling baserat på ovanstående text.

NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

det finns folkrace klubb som redan blivit bestraffad för lagt ut film i efterhand på youtube, har jag för mig...

har för mig det var i höstas... borde finnas på Juridiska kommitteens rapport med i officiella meddelanden....

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Man får väl inte ens fota på ett SBF arrangemang om man inte är ackrediterad, eller minns jag fel?

Har sett flera livesändningar på tex facebook från diverse event. Säger inte vilka om nu SBF för för sig att bestraffa. Men det är tävlingar arrangerade under SBF flagg.

Helt hål i huvudet att bromsa och bestraffa. Bättre att median kommer ut och gör reklam istället för att fastna under SBF flagg där inte "Svensson" kommer åt att se den. Ligger den på facebook mm så kommer kompisar och kompisars kompisar att se det också. Reklam alltså!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
det finns folkrace klubb som redan blivit bestraffad för lagt ut film i efterhand på youtube, har jag för mig...

har för mig det var i höstas... borde finnas på Juridiska kommitténs rapport med i officiella meddelanden....
Hittar inget i varken juridiska eller Disciplinnämnden från 2017, men jag kan ha missat nån PDF iofs.

Modus operandi känns ju igen från mycket annat, högljudda texter som ingen jobbar för att kontrollera/beivra.
Några blir nöja över att ha regler och verksamheten blir inte förhindrad. Men det är ju inte bra med sån disconnect för ibland kommer det ut bokstavstrogna i tillämpad verklighet, och då bli det gnissel.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vem ställer man frågan till för att få det utrett och förklarat om man inte känner sig säker på vad deras texter innebär till 100%?

Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Nyckelorden är som jag ser det "kommersiellt syfte".

G9 är för övrigt det gemensamma reglementet för alla SBF:s sportgrenar och frågans ursprung kanske i huvudsak bygger på från erfarenheter andra sportgrenar än banracing, tex rally som inte verkar på ett inhägnat/kontrollerbart område?

Magnus Bengtsson
Här sen Jul 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:
Vem ställer man frågan till för att få det utrett och förklarat om man inte känner sig säker på vad deras texter innebär till 100%?

Förbundsjuristen kanske?
http://www.sbf.se/forbundsinfo/Organisationochkontaktuppgifter/Forbund . . . .

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:

Förbundsjuristen kanske?
http://www.sbf.se/forbundsinfo/Organisationochkontaktuppgifter/Forbund . . . .

Tack! Tar kontakt så vi vet sen thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Tack! Tar kontakt så vi vet sen thumbs up
Har du någonsin känt att du vet mer än innan efter samtal med en jurist?
Ofta blir det nåt klargörande över hur mycket som är osäkert.

"Beror på" är en lågoddsare, eller "anmäl så får vi se".

caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

undantaget står ju,,för personligt bruk ,, är helt okej .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

caperseven skrev:

Jag tycker inte det är supersolklart liksom. Om jag gör video för att lägga upp här på Rejsa?

Eller de team som drivs mer eller mindre som en riktig verksamhet med sponsorer där marknadsföring av teamet både i sociala medier och ute hos sponsorer är oerhört centralt. Sponsorn betalar till en stor del för att många ibland över hela världen tittar på proffsigt gjorda videos. Finns ju en hel del tungt satsande team här och där.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mailat

Umeå
Här sen Nov 2002

thumbs up

caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
caperseven skrev:

Jag tycker inte det är supersolklart liksom. Om jag gör video för att lägga upp här på Rejsa?

Eller de team som drivs mer eller mindre som en riktig verksamhet med sponsorer där marknadsföring av teamet både i sociala medier och ute hos sponsorer är oerhört centralt. Sponsorn betalar till en stor del för att många ibland över hela världen tittar på proffsigt gjorda videos. Finns ju en hel del tungt satsande team här och där.

Då är det ju inte för personligt bruk längre.
Tror nog att man vill ha koll på sådant som nån tjänar pengar på ,dom jagar inte småfolk.

Vargön
Här sen Feb 2003

Jag hoppas att dom gör skillnad mellan att täcka en förares/teams tävlingshelg mot att täcka ett helt event.
Förare och team bör få streama och visa så mycket som dom vill från sitt tävlingsperpektiv så länge som man inte går in för att visa hela eventet, det bör ju arrangören få första tjing på.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag hoppas att dom gör skillnad mellan att täcka en förares/teams tävlingshelg mot att täcka ett helt event.
Förare och team bör få streama och visa så mycket som dom vill från sitt tävlingsperpektiv så länge som man inte går in för att visa hela eventet, det bör ju arrangören få första tjing på.

Det är en bra och tydligt gränsdragning thumbs up Får hoppas på den.

Förbundsjuristen hänvisade mig vidare, nytt mail skickat alltså.

Här sen Jul 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:

Får man fråga till vem?
Varför kan inte förbundsjuristen svara på hur de tolkar en text som de med all säkerhet granskat före införandet?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

caperseven skrev:
Magnus Thomé skrev:
caperseven skrev:

Då är det ju inte för personligt bruk längre.
Tror nog att man vill ha koll på sådant som nån tjänar pengar på ,dom jagar inte småfolk.

Det är just det jag menar, hur gör man en gränsdragning då, beroende på hur najs producerat man tycker videon är? Hur mycket bildelar man lyckats få in eller bekosta av sponsorer? Hur många följare man har på FB, Youtube, Insta? En gränsdragning på vad man har för budget för sitt racingår? Hur många som är involverade och hjälper till?

Många producerar ju video från tävlingshelgerna, på en skala väldigt olika snyggt gjorda liksom. Många har ju sponsring på olika sätt i väldigt olika omfattning. Tjänar pengar gör nog inget team. Allt man får in går ner i det stora svarta hålet. Återigen, på en skala med vitt skilda budgetar.

Jag tycker Mats tanke låter som en vettig skiljelinje thumbs up

Så jag ska grotta vidare och försöka reda ut det med SBF. Vad kan man få bestraffning för och vad kan man inte få bestraffning för.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mats Karlsson skrev:

Får man fråga till vem?
Varför kan inte förbundsjuristen svara på hur de tolkar en text som de med all säkerhet granskat före införandet?

Förbundsjuristen Per-Åke Fredricksson skickade mig vidare till Jörgen Ekwall.

Här kommer min fråga och svaret so far:

Citat:
From: Adv. Per-Åke Fredricksson [mailto:adv.fredricksson@telia.com]
Sent: den 25 januari 2018 09:18
To: Magnus Thomé <magnust@gmail.com>
Subject: Re: Fråga om videorättigheter

Hej å tack för frågan. Först vill jag bara säga att denna del av juridiken inte är mitt område så jag har svart att lämna Dig ett ordentligt svar. Dock av tidningsartikeln kan jag dock tolka in att i näst sista stycket och sista meningen så fastslås vilka riktlinjer man har i SBF dvs gynna sporten och inte kommersiella intressen som har att betala för sig. För ytterligare kommentarer oh tolkningar bör Du kontakta Jörgen Ekwall för råd.
Mvh
Per-Åke Fredricksson

From: Magnus Thomé
Sent: Wednesday, January 24, 2018 4:40 PM
To: adv.fredricksson@telia.com
Subject: Fråga om videorättigheter

Hej!

När jag läste årets upplaga av tidningen från SBF så var det en sida som handlade om SBF-Play och lite om rättighetsfrågan kring filmupptagningar och regeln G9 nämns (jag bifogar tidningsartikeln så du slipper leta :-) Efter att ha läst artikeln och även texten i G9 så skulle jag trots det behöva lite hjälp på traven för att förstå lite mer exakt vad som är och inte är tillåtet. Skulle du möjligtvis kunna hjälpa mig lite så att jag inte missförstått något? Jag har pusslat ihop två exempel där jag är osäker på vad som gäller:

- Vad gäller team som drivs som rörelsedrivande företag gentemot sponsorer och tunga satsningar på marknadsföring av teamet (och dess sponsorer) i sociala medier, på Youtube, press osv där man mycket ofta når publik från hela världen? Med videoproduktioner med drönare m.m. och proffskvalitet på efterbearbetning upplagt på Youtube med enorma tittarsiffror. Detta kan gälla racing men även exakt lika tunga satsningar från team med otroliga byggprojekt som bara kör på trackdays men kanske ändå "tävlar" att sätta fantastiska tider i Bilsports Superstage.

- Vad gäller om jag som driver websajten www.rejsa.nu (betalande annonsörer faktureras av ett AB) gör videoproduktioner från tävlingar eller från det som kallats enkla tävlingsformer?

Hoppas du kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken kring var gränserna är satta!

Med vänlig hälsning
Magnus Thomé
www.rejsa.nu

1, 2, 3   >>
8341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande