| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inkoppling av fuelcell med catchtank? 1 eller 2 pumpar?
|
7 besök senaste veckan (1788 totalt) |
|
Inkoppling av fuelcell med catchtank? 1 eller 2 pumpar?
Hej! Undrar om jag måste ha 2st bränslepumpar när man ska köra med fuelcell och catchtank? Dvs en pump mellan fuelcell och catchtank, samt en pump mellan catchtank och fuelrailen. posta gärna lite bilder på hur era installationer är kopplade! mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Du säger det själv, en pump från tanken till catchtanken och en fram till motorn.
Dom systemen jag har pillat med har oftast haft en liten elektrisk förgasarpump mellan tank och catchtanken. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
_________________ jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab" jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se |
||||
|
Det skulle i princip gå med en pump.
Man får använda returen som man kopplar med ejektor från stora tanken till catchtanken. Sen hur man dimensionerar ejektorn det har jag ingen aning om. Min tanke att med returflödet så fyller man catchtanken tillsammans med ejektorn från stora tanken. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Eller om man har catchen lägre så det rinner ner...
Jag kör som skissen, men extern pump under catchtanken, och bara en pump o filter (för jag har inte så manlig effekt...) Samt i originaltanken har jag en originalpump som pumpar till catchen. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
För att minska temperaturuppbyggnad av bensinet kan BTR placeras direkt efter bensinpumpen och släppa tillbaka överflödigt bensin direkt i catchtanken/Tank utan att passera fuelrail bonus är även att det behövs en slang mindre från motorrum till tank.
MVH tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||
|
Tommy. Delvis sant. Du måste i det läget ändå dra en styrvakumslang från insuget till btr.
Man kan ju även ha fuelcell stor nog att rymma en egen intern catchtank som fylls av fallhöjd (dvs ett tråg som är lägre än resten av tanken. Då behövs bara en fuelcell med intern pump catch och filter så slipper man väldigt mycket utanför tanken. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Behövs inte nödvändigtvis en styrvaccumslang från insuget till BTR, beror på hur motorn är mappad. Går utmärkt att köra fast bränsletryck. Jag kör utan styrvaccumslang till BTR på min Hondamotor, det är så orginal med returlöst system med BTR inbyggd i tanken. Dock så står det i installationsanvisningen till min Aeromotive BTR att den ska monteras så nära bränslerailen som möjligt om man kör returlöst och då vinner man bara en kort bit slang med att köra returlös bränslerail. Om man inte har självfall behövs två bränslepumpar till en lösning med catchtank. En intressant sak som händer då är att bilen inte rycker när den får slut på bränsle, den går hur bra som helst tills den bara dör och inte går att starta igen. En bra tankmätare är trevligt att ha med catchtank. Catchtank är ju trevligt då bilen alltid går lika bra även med lite mindre bränsle i tanken istället för att suga luft och rycka vid 1/2 till 1/4 tank Nackdelen är två bränslepumpar som kan sluta fungera. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Nu har jag bara kört en bil med catchtank som hållt på att få soppatorsk (BMW-Kebaben), men det var som vanligt med lite ryckningar. När det kom så räckte det iaf in i depån på Mantorp oavsett var man var. Det fanns ju ingen soppmätare, så bara att köra tills ryckningarna kom.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Vad skulle nyttan vara med catchtank och bara en pump ? ?
Själva iden med catchtank är ju att det alltid ska finnas bränsle till tryckpumpen, oavsett hur mycket det skvalpar i huvudtanken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Om man har en 2liters buffert där retur från fuelrail går tillbaka till den densamma.
Så gör det stor skillnad mot att inte ha någon alls. Oavsett om bränslet flödar från huvudtank till catch med hjälp av en pump eller jordens dragningskraft /egen fallhöjd. Om du sedan har en matning mellan huvudtank och catch via en slang, eller rent fysiskt sitter svetsad på undersidan av huvudtanken och matas ned genom hål mellan dem. Huvudsyftet är att man har en buffert som inte påverkas av nivån på bränsle i huvudtank. Idén med ejektor hänger jag dock inte med på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
|
Re:
Ja... precis. Att ha en buffert är ju bra. Men då i form av någon form av skvalpskott vid pick-uppen i tanken, där soppan kan ta sig in.... men inte ut. Eller en djupare del av tanken. Att dra ut något med slangar, där det ska självrinna..... tycker jag bara verkar korkat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Typ så här, fördjupningen på tanken är ca 2 liter och det plåt ovanför så soppan som finns där nere tar sig inte upp Det är bara en nackdel man får ingen förvarning innan soppan är slut..... provat det några ggr
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re:
Vad för lågtryckspumpar använder du? mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Inkoppling av fuelcell med catchtank? 1 eller 2 pumpar?
|
7 besök senaste veckan (1788 totalt) |
