Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |
Krya på dig Och en till sak men det gissar jag att du har koll på, sittställningen i stolen. Jag hjälper en kompis och skruvar lite rally bil, han kraschade på Sydsvenska 10år sen kartläsaren spräckte mjälten.... fast smällen tog på förarsidan, Stefan var bara lite öm i kroppen. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Så fantastiskt skönt att höra att du fick den hjälp du behövde för att det skulle gå bra . Å att du nu verkar vara på benen .
Förstår helt å hållet detta med å omvärdera saker . Och man tänker lätt annorlunda efter att nästan strukit med . Jäkligt bra att uppdatera säkerheten . Som 2.0 är man gärna lite smartare _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Det var tråkigt att läsa att du blev så illa skadad, men glädjande att du överlevde och som det verkar bli rätt så återställd! Brukar läsa dina tävlingsrapporter med stor behållning. Lycka till med rehabiliteringen
_________________ Johan B |
||||||
Usch vilken tråkig läsning, hoppas du kryar på dig men skynda långsamt och lyssna på kroppen.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag är glad att vi har dig kvar John! Du har väldigt mycket sunt tänk att dela med dig av och jag ser fram emot att följa säkerhetsarbete 2.0.
Likt andra önskar även jag en framgångsrik rehabilitering, låt det ta tid och gör det ordentligt hela vägen fram! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Huu!
Som "nybliven" hojåkare som mest glider omkring (enligt egen utsago) får du gärna utveckla vad som hände i hojfrågan. Jag har aldrig kört omkull på gata så jag kan ha ett viss mått av odödlighet som smyger sig på. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||
För att utmana mig själv i rehabutmaningen så bokade jag in nästa års två Europatävlingar.
Spa Summer Classic 2024 26/27/28 April 2024 RED BULL RING CLASSIC - 7/8/9 June 2024 Vad gäller bur och burbyggande så har jag haft en första kontakt med Poppo på KBT och reservspåret är engelsk bur och hitta certifierad svetsare som kan lösa själva hantverket att få in den. Huvudspår är dock Poppo och en inhemsk lösning. Bra tankar med att inte ha ett kryss längst upp om man i värsta fall måste plockas ut den vägen. Vad gäller stol så måste jag läsa på lite när det gäller optimal placering eller åtminstone hur man inte skall göra. Tackar också för de uppmuntrande orden om ett snabbt tillfrisknande. Det kommer tyvärr inte gå fort men jag är väldigt motiverad, vilket är en bra grundförutsättning och jag är dessutom inte svår att få att träna, vilket är en annan bra grund för att få det att funka. Läkarnas estimat är cirka 300 dagar för att var tillbaks i samma form som innan krasch. Mitt är 150 dagar Viktigast är att inte bryta ihop vid bakslag och de duggar tätt när man har många skador. Jag kämpar på så ses vi på banorna 2024! Uppdatering om bur kommer följa! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
i stället för att läsa på slå JP en signal. https://simpson-europe.com/sv/ //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
OJ!! Hade hoppats få en sammanfattning av något av dina fantastiska race och fick en rehabplan i stället. Jag ställer mig i ledet och önskar fullt tillfrisknande.
Då jag också älskar MTB (som resten av min fam) så har jag full förståelse för att minimera skador även där. Tyvärr blir det ofta så att man skaffar nya skydd alltefter man krachat på nya sätt. Jag har numera alltid knäskydd, ryggkydd (inbyggt i ryggsäck som jag alltid bär) och när det är lite mer seriöst nerförsåkande full face hjälm. Bra morot att du redan boka in tävlingar till nästa säsong. Kan tänka mig att S2:an och CUP:en hjälper till med motivationen också. Vad det gäller installation av bur har jag inget att tillägga övriga förslag du har fått. Kan du få den svetsad i A- & B stolpar av certad svetsare är det såklart ett plus. Att du redan har all personlig säkerhet som krävs ink. stol med "öronlappar" räknar jag med. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Ja, livet kan ändra sig fort och det var en jäkla resa du råkade ut för. Jag fattade nog inte förrän långt senare hur mycket stryk du fick. Näe, det går fort nog med fyra hjul så du gör rätt i att skippa hojen i fortsättningen!
Härligt att höra att du använder olyckan som motivationshöjare inför nästa säsong! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Måste bara skicka ett stort lycka till i rehabiliteringen Om jag får gissa tror jag det kommer gå bra, motivation brukar göra gott på framdriften
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Det var kjedelig å hore at du har vært utsatt for en så voldsom ulykke. Godt det kom noen som fikk tatt hånd om deg og varslet. Og lykke til med rehabiliteringen!
Når det gjelder bur så har jeg fått bygget et FIA-sertifisert bur i min 944. Dette er i henhold til FIA's 2022-regler for GT-racing. Jeg bygger denne bilen nå, og skal være klar for racing i 2024-sesongen. Meld fra om du er interessert, og onsker flere bilder tilsendt. Dette buret er bygget av JH Linnerud: https://www.facebook.com/JHLCages [/img] _________________ Sigmund Overeng |
||||||
Brrrr! Herregud där hade du tur, fan vad skönt att det gick bra!
Helt rätt prioriteringar! Märkligt vad en smäll kan få en att tänka till, har märkt samma sak. |
||||||
Tre saker som jag reagerar på med din bild. 1 bältessträvan som sitter så långt bak när det i dag pratas om att bältena ska vara så korta som möjligt. 2 en svetsad bur som har demonterbara strävor. 3 bakre stöttorna som sitter på hjulhusen, ser alltid så fel ut när man sätter en bärande del av buren på en av dom svagaste plåtarna bak i karossen. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Dette er ihht. FIA sin beskrivelse "Transverse members fitted on the main rollbar or between the backstays may be used for the safety harness mountings in accordance with Article 253-6.2". Det er i tillegg krav til at skulderbeltene går horisontalt bakover, eller maks 20 deg ned fra horisontalt. Bygger man beltefestene veldig nærme stolryggen, så blir det fort feil om bilen skifter eier, og den nye eieren har en helt annen rygglengde en hva buret var bygget for. På bildet ser du stolen montert så den passer meg, på 178cm med korte ben og lang rygg.
Dette er fordi bilen skal kunne godkjennes av Statens Vegvesen for bruk på veien. Hvor jeg må demontere den overste streveren når den skal brukes på veien. Det er uansett i tråd med FIA sine krav, som tillater demontérbare dorstrevere.
Bakoverstreverne har som jobb å sikre at hovedboylen ikke vipper fremver eller bakover, så FIA setter krav til at disse skal ha en vinkel på minst 30 deg fra vertikalt. I tillegg er det krav til at buret totalt sett ikke har en utstrekning utover opphengspunktene til hjulopphenget. Og ikke foran/bak hjulakselen. Så da er det ikke mange stedene der bakoverstreverne kan monteres til karosseriet som er innenfor reglene. _________________ Sigmund Overeng |
||||||
Blev lite tävling på Red Bull Ring. Banan i sig är lite för tråkig om man inte. Har 400 bhp eller mer i det startfältet jag är med i men man får göra det bästa av situationen och utmana lite ändå. Lite som David mot Goliath.
3 roliga dagar med mycket racing och en bil som strulade minimalt. Lite film här från race 1 där höger caster stag var löst så hjulet gick att flyta 20 mm fram och tillbaks upptäckte vi senare på kvällen. Inget jag direkt funderade på när jag körde. Bilen är också till salu för 295 tkr. Bra bil om man vill köra tävlingar i Europa. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Kul rejsing, svårt att höra egna motorljudet när du tampades med M1an, galet att få köra dörr mot dörr racing med en sådan:)
Känndes inte optimal för din bil med hårnålarna och efterföljande rakor, blev lite mycket dragracekörning. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -91 Säljes | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11 >> 14 besök idag (23385 totalt) |