| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Dålig erfarenhet av silikonslangar
		 | 
		1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (3810 totalt) | 
| 

Är det bara jag som har dålig erfarenhet av silikonslang? Eller gör jag fel? De svettas, svåra att få tätt men "fina" slangklämmor och eftersom de inte komprimeras så lossar slangklämmorna. Och de binder inte som gummi gör. Köpte nyligen en bil med hälften silikonslang och de hade dubbla slangklämmor i varje ända så jag kanske inte är ensam 🤣 och ja dessa läckte. Testat både billiga och dyra. Det finns inte nya gummi slangar till min mr2 mk1 men jag har en komplett uppsättning silikon som jag är tveksam till. Eller om jag ska puzzla egna av gummi... _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779  | 
	||||
| 

Köp slang från Do88.se

Dem har riktigt bra slang. Sen har du ABAs vanliga klämmor på swedol, dem är riktigt bra! Dem bästa slangklämmorna gör BMW, tunna och fina men man måste leta i ETK för att få tag i rätt storlek. MVH _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo  | 
	||||
| 

De enda som verkar funka e ABA klämmor, såna där blanka,fina,breda klämmor suger hästpung på siliconslang.

Nackdelen me sillis tycker jag e att dom suger åt sej damm å skit _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld  | 
	||||
| 

Det är ju ganska viktigt att dimeter stämmer överens, invändigt slang och utvändigt rör. (Nån millimeter max går det att klämma ihop)

Sen är det som sagt bäst med vanliga slangklämmor. Har väldigt sällan haft problem med läckage så länge allt är rätt "Stylingklämmor" eller större industriklämmor fungerar inte så bra. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Do88 slangar har jag på andra bilen. Men där har jag breda fina slangklämmor och det läcker lite där med... 

Men nu när ni säger det har jag nog haft mer problem med de breda slangklämmorna. Jätte fina dyra, runda med mutter   
Storleken är correct och jag har gjort enligt alla konstens regler. En gummislang är nästan svårt att misslyckas med så det är lite irriterande att silikon är så svåra. Känns som jag har vart lite överrepresenterad av fel med silikonslangar men jag får testa lite igen. Mx5an har fått gummi så där kommer jag nog byta till gummi ändå. MR2an har jag inget val för de går inte att köpa. Och de är inte do88 slangar utan nåt kit från ebay med okänd kvalitet. Jag är dock lockad av att köra loctite eller liknande tätning.  
						_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779  | 
	||||
| 
			 | 
	||||
| 
			 _________________ Per Lindberg  | 
	||||
| 

Det funkar helt enkelt inte med breda/snygga/ tuffa klämmor.  

Det ska vara vanliga så fungerar det alltid. Jag har använt alla möjliga märken och leverantörer på siliconslang ,inte märkt någon större skillnad, det är klämman som gör skillnaden. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Per , Du hann före  
Dessa har en innerring som tar upp temperatursvängningar i gods . Det är nog det enda som funkar ordentligt Går nog att beställa genom dom flesta Volvo Last/ÅF Artnr 30084xx och ABA,s 300879xx _________________ Krister Zetterman  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Finns även hos do88 - Mikralor Constant tension W3. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967  | 
	||||
| 

Re:                                                          

_________________ Fredrik Ljungkvist  | 
	||||
| 
			 _________________ Henrik Dahl  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Jag har samma problem med do88 slangar fast med Biltemas vanliga slangklämmor. Går inte att få det tätt, det läcker utan att det ens är tryck på, en 30mm slang på ett 30mm alurör (allt flång nytt). DO88 säger att det kan hända om det finns ett litet "glapp" mellan bandet och skruvdelen på klämman. Varför händer inte detta på gummislangar? De föreslog fjäderslangklämma, en sån man klämmer ihop för att lossa som brukar sitta original. Jag är lite skeptisk, de är såna man riversönder händerna på när man mekar.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Om det skulle vara det problemet som do88 misstänker så brukar det hjälpa att smörja slangen lätt invändigt innan man pressar dit den. 

Risken med att sätta helt torr slang på torrt rör är att man "knölar ihop" slangen vid det specifika glappet som dem nämner. Då blir det inte tätt. Förr använde jag oftast såpa vid montage. Då det låter slangen lägga sig rätt först, och sedan"limmar fast" slangen när det torkar bort. Men nu använder jag oftast olja istället då det är smidigare att få bort senare. Annan normal orsak när det inte blir tätt är att det finns någon skada som gör att det läker ut under slangen. Vid vilket tryck får du läckage? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Jag tänkte liknande, den är lite greppig slangen. Det kan vara insidan som du säger, men det kan ju vara utsidan också att klämman inte kan glida något på slangen. Tänkte prova att lägga ett varv eltejp mellan klämma och slang för att testa detta. Inget tryck alls! Har nu flera kylarslangar som läcker om det bara är vatten i dom.... En slang tätade jag med badrumssilikon som jag smetade på röret, det verkade bli tätt. Kan ju bero på både att det fyllde ut eller din teori att det smörjde. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Jag brukar smörja slangklämmorna, dels för extra rostskydd, och för att den inte ska nypa/skära/bli gängpaj. 

I samma veva torkar jag av den med en trasa för den inte ska suga åt sig dammet i verkstaden. En viss mängd olja blir ju då kvar på i sidan av klämman. Jag har för vana att alltid kladda lite olja på en "lagom oljig handske" med tumme /pekfinger runt kanterna när jag sätter ihop. Och precis som när man skruvar ihop bultförband , sätter dit alla rör/slangar som hänger ihop med varandra, rycker/drar lite försiktigt i delarna,så allt "sätter sig" (därav oljan) sen drar åt allt lite försiktigt. Vanligen är det tätt då , sen får man känna lite på kopplingarna i sammband med första varmkörning. Kan knappt minnas senast det inte fungerade å höll tätt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (3810 totalt) |