| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förzinkade hydraulrör
|
2 besök senaste veckan (808 totalt) |
|
Förzinkade hydraulrör
Mycket tyder på att de hydraulrör jag köpt för att ha till bärarmar är galvade eller förzinkade. Ska jag kasta och börja om eller är det ok att använda? Jag är lite rädd för att svetsa i dem pga zinkfrossa, eller är det ofarligt om jag slipar rent allt på utsidan som påverkas av svetsen? Jag gissar att zinket också är på insidan eller vad tror ni? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Syra ska jag prova. Jag har redan bockat ich punktat ihop ett par bärarmar hade varit tråkigt att börja om. Var köper man syra? Funkar kalkosan eller behöver det vara starkare blandning?
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
Jag köpte saltsyra på bauhaus eller hornbach tror jag.
Det behöver inte vara så starkt, tar bara lite länge tid, prova med en testbit då märker du skillnaden på en galvad bit och en i rent järn. Skölj i vatten och rostskydda. Om du späder syran så kom ihåg SIV, syra i vatten, aldrig tvärt om! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Blankzink/elförzinkat sitter vanligen väldigt ytligt och är väldigt tunt , bara slipa bort med lamellskiva, svetsar man med pinne eller rörtråd (mag tex dwa50) så svetsar man vanligen bara igenom utan några bekymmer.
Visst ryker det lite, men det är inte jämförbart med varmförzinkat, När man svetsar tex värme/kylsystem inom industrin , så använder man vanligen svarta rör, men På själva cellpaketen och aerotemprar sitter ibland förzinkade rör , för att klara röntgen så slipar man bort det ytliga galvet, och svetsar med rostfri tråd. Tex 308 eller 316, då den trådarna är mycket mindre känsliga mot porer pga galvet. (Vid tig-svetsning) Jag tycker med med andra ord att det bara är bra med lite mer rostskydd. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Angående galvfrossa etc, se till att ha bra ventilation så är inte det ett problem. Har du inte ett bra svetsutsug så sätt någon vanlig fläkt typ kupevärmare att blåsa frisk luft till dig och stå inte över utan lite bredvid när du svetsar. Och efter kanske 2 minuter svetsning gå ut och låt allting i garaget vädra ut helt. Bäst om du kan stå utomhus... _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Förzinkade hydraulrör
|
2 besök senaste veckan (808 totalt) |

