Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 16932 besök totalt |
Vad är en sportbil? Sportig bil? En bil som körs sportigt?
Men vi börjar från början, för jag känner ett behov av att förklara mig. Ingen är mer förvånad än jag att det blev så här. Vi bytte in andrabilen, en tantig Skoda Fabia av första generationen mot en nästan ny av samma modell. Den gamla skulle krängas av på lämpligt ställe för en symbolisk summa men blev stående. Vissa försökte övertala mig att använda den och köra konbana med SVKG under tiden som Cobran är ett projekt. Men jag har benhård karaktär och vägrade skrikande och gråtande. Bilen skulle bort! Till Herr Forumägare kom på den lysande idén att köra på Nürburgring med muppiga bilar... Jag har aldrig kört på Ringen i verkligheten, i Rfactor2 har jag kört ett 20-tal varv. Så detta är min väg till min premiär på Ringen i den muppigaste och effektsvagaste av de bilar som hittills är anmälda. Det är också en påtryckning och uppmuntran att det verkligen blir av. Vägen dit har jag tänkt att spendera med SVKG på konbanekörningar men förhoppningsvis även någon banträff. Så här såg den ut när den rullades in i garaget med en lista kända fel: Innan jag ens funderar på någon uppgradering behövde bilen få en genomgång så den klarade bilprovningen med marginal. Fyra felkoder: En ventil till avluftning från tanken Fel på kyltemp givare Startspärr aktiverad (intermittent) Lambdasond (förhoppningsvis intermittent) Drivknutarna tvärslut på båda sidor Expansionskärlet har en givare som pajjat Oljeläckage från motorn Motorn kom inte upp i temp ordentligt Bromsarna behövde en genomgång Minns inte när drivremmen byttes. En större beställning lades till Autodoc, because budgetbygge. Jag började med lite enkla reparationen för att få en bra känsla. Först ventilen som jag har glömt namnet på. Den tar bensinångor från en kolkanister och pytsar in i insuget. Sedan termostaten. Komplett hus innehåller både termostat och tempgivaren som gav en felkod, så två flugor i en smäll. Så här ska det inte se ut när man monterar isär. Expansionskärlet, kostade 100:-. Tänkte lite på Figgz av någon anledning. Oljeläckaget lokaliserades till en vevaxeltätning på drivremssidan. Denna gick att byta på plats. Bromsarna byttes helt. Nya ok, slangar, brembo skivor och sedan körde jag på vanliga belägg. Bromsvätskan blev ATE Typ 200. Tanken är att utvärdera beläggen och eventuellt uppgradera till Ringen. Drivaxlarna glömde jag att ta bild på när jag bytte, dessutom var jag nerkladdad med drivaxelfett så jag kunde inte hålla i mobilen. Skodan, även kallad Fyfabian, har rullat på rostiga plåtisar. En mysuppgradering blev aluminiumfälgar från bildelsbasen. Sommardäcken har bara rullat en säsong så de skall utvärderas och uppgraderas till R-däck om det behövs. Ett oljebyte om man är lagd åt det hållet. Fyfabian har fått olja och filter varje 1000 mil och nu var det dags igen. Okej det kanske har gått 1500 mil några gånger. Sedan var det dags för besiktning. Förutom bromsslangarna bak som VW skall få göra ett försök med på onsdag så är alla vitala delar servade. Inget fel på bromsarna bak men jag vill ha nya slangar ändå. Jag är dock rädd att det resulterar i att jag behöver byta ett bromsrör och det hinner jag inte just nu. Det är ju konbana med SVKG på torsdag och bilen är redo. Som någon sa, en potent konbaneracer. Problemet är att jag inte kan köra på torsdag. Min fru är gravid i vecka 39 med barn nummer tre och Vårgårda flygfält ligger för långt bort i förhållande till hur nära en förlossning ligger i tiden. Så, vad göra? Fyfabian behöver få sträcka ut och testas. Det är bara att leta runt och se om man kan hitta en förare utan bil. Gärna meriterad i tävlingssammanhang (SIM-racing duger). Av en händelse så har jag en svåger med en Porsche 928S med en inkontinent automatlåda. Vi håller oss inom koncernen och familjen på landet. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||
|
||||||||||||
Fyfabian har gett många roliga stunder i verkstan, nu är det dags för att ge glädje på bana.
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||||||||
|
||||||||||||
Fusk när det finns nya att köpa! Men skönt att man kan göra någon intryck iaf, bra eller inte
Undrar vilket som är värst, att jag får tokspö av FyFabian på torsdag eller att din "paid racecar driver" blir så fast att du får en Porsche 900-nånting i inbyte Helt enkelt, underbart det här! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Jag tror det var Johan som hittade på namnet, det finns en risk att det kommer en vindrutestreamer i svart med Fyfabian i vit text.
Det är så jag känner inför resan till ringen. Jag hoppas att det blir av till hösten!
Det kräver en förklaring att dyka upp med denna bilen på en konbana.
Det blir nyttigt att få input från någon annan på hur den funkar. Bromsar och däck är de viktigaste områdena för mig.
Ni vet vilka ni är...
Du är ju lite av en reklampelare för SVKG och konbana så jag har förstått att det är ett riktigt bra sätt att sortera ut en bil. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||||
Lysande! En härlig motpol till alla överspecade 100årsprojekt man kan läsa om här. Ut och kör, härja och ha kul!
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||
konkurrens? well.. den långsamma klassen säger du. klass A 3,2 Kg/hk klass B 5,2 Kg/hk klass C 7,0 Kg/hk. I runda slängar 2kg/hk skillnad mellan klasserna, i så fall borde Fyfabian hamna i klass "I" med sina (håll i er) 19,3 kg/hk _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||||||||
Den 13/11 2020 började vi lobba för att fyfabian skulle bli räserbil och inte gå till skroten, nu är den startklar, gött jobbat Klingan!
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
Sluta snacka ner dig själv nu. Alla vet att Skoda har ett grymt rally-heritage! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||||
Haha, jo.. fast.. Jag har ju inte bara mig själv att snacka ner här, jag skall ju köra min bil framöver tänker jag och då faller ödets lott på Klingan att hantera denna. Sen ligger utmaningen i Fyfabian i att hålla farten uppe, det blir plötsligt skitpetigt med spårval och centimetrar eftersom alternativet "gasa på lite mer" helt enkelt saknas. Jag tror helt ärligt att den här är ett bättre val om man vill lära sig köra snabbt än vad mitt medelålders autobahnlok för tjocka rivieraturister är. Jag tycker i alla fall det skall bli skitkul att prova _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||||||||||
Det blir snart en Bobbycar klass i svkg
Bästa med en sån bil är att när du inte tror att du kan köra snabbare så ge den till några andra i klubben så har du nya mål att sikta på _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||||||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||
_________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Fabia 2001 SVKG Gelleråsen | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 16932 besök totalt |