Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tidig morgon med Frukostklubben | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 134 besök senaste veckan (39149 totalt) |
Dags för en ny bil för aktiv körning! Denna bil ersätter Lilla Gul som i sin tur ersatte min förra Opel Speedster. Vad är då detta? Och varför? Jo, min förra Westfield (Lilla Gul enligt regbeviset) var en fantastiskt rolig bil, effektiv och snabb som få men ändå extremt körbar och lättkörd. Däremot var det ingen bil för roadtrip eller njutningskörning om det regnade, vilket gjorde att jag fick känslan av att jag trailade sportbil mer än jag körde. Därför letade jag i över ett år i sinnet, på Blocket och Mobile/Autoscout efter vad som kunde vara en bra ersättare - nämligen en ren känslobil! På våra torsdagskörningar under pandemin pratade jag mycket med bl.a. Janne och Peter om körglädje och vi kom fram till att på svenska vanliga vägar så är dagens snabba effektiva bilar inte de roligaste. Nöjet att kunna köra kurvig landsväg och dra genom flera växlar är inte så lätt med dagens 400+hk bilar, de är för snabba och det mekaniska greppet för bra. Så vad är då bra för körglädjen? Jo för mig detta: En liten lätt bil, <4meter och <1000kg, som har utseende, karaktär (inte nödvändigtvis bäst, men karaktär) samt tillgänglighet på delar om något händer. Letade länge och väl på alla tillgängliga medier innan denna dök upp: Lotus Elise 111 -99 Tjänstevikt: 839kg (med förare) Effekt: 120hk Längd: 3.72m Perfekt! Alla mål uppnådda så långt! Även det perfekta vikt/effektförhållandet på exakt 7.0 kg/hk för att köra SVKG sprint i Roadsport C Eliser är inte helt ovanliga, så varför en S1? Är inte S2 bättre och var det inte för likt Speedstern? Här kommer charmen med S1 in. De är så rena i sin känsla, inte ens bromsservo finns och man har verkligen jagat vikt med spindlar i aluminium (gjutjärn på S2), mindre bromsar, mindre hjul och allt som gör att bilens uppträdande blir nätt och roligt. Sedan har S1 en enorm fördel att det finns färdiga konverteringskit från RHD till LHD, så inga problem att köpa en RHD som denna Efter att ha missat en gul LHD här på rejsa i april fortsatte jakten, men det var inte förrän i juni jag slog till på denna bil som då legat på blocket i nästan 2 månader Annonsen sa inte mycket, men när jag fick telefonkontakt med ägaren uppenbarade sig en bil med väldigt bra mekaniska uppdateringar, men ett ärligt & använt yttre. Helt enkelt bara att hänga på släpkärra bakom bilen och styra ner till Lund en dag efter jobbet, det blev en lång dags körning (som började kl 16 efter arbetsdagen) men vad gör man inte för att köpa sportbil Upphämtning och lastning hos säljaren i Lund: Modifieringar vid inköp Det stod inget om det i annonsen, men redan på bilderna såg jag att den inte var helt original... men det som gömde sig bakom annonsen visade sig vara bättre än jag trodde! Så här är några av förbättringarna som bilen redan har: Drivlina Original så när på sportavgas och en kolfilberluftburk (ger bra ljudkuliss både insug och avgasmässigt - känslobil!) Hjulupphängning Nitron NTR Fast Road shocks - 40mm coilovers Förstärkta toe-stag i bakvagnen Justerbar krängningshämmare fram Däck/fälg 8st ROTA Slipstream lättviktsfälgar, 4st med Yokohama Advan AD08R (gatdäck) samt 4st med Kumho V70A (rdäck) Bromsar PCF 08 bromsbelägg fram+bak Andra bromsskivor Stålomspunna bromsslangar Värmetålig bromsvätska Övrigt Snap-off rattnav Harness bar (bältessträva) samt 4/6p bälte (SBF godkänt) Hardtop + Softtop Dragöglor fram+bak Nu är bilen lite snabbt genomgången, polerad och redo för att njutas av under sommaren. Några mil har det redan hunnit bli, både bruksmil (jobb, midsommarhandla ) men även nöjesmil på kurviga vägar - och fler såna ska det bli! För att få perspektiv på hur liten en Elise är så kan man alltid parkera den bredvid en redan sänkt VW Lupo GTI Ska man komplettera lite inhandling dagen innan midsommar så vet man att det är svårt att få parkering, så vad kan vara bättre än familjeparkeringen? Den är ju längst fram med I med barnstol och barn, inte direkt så man behöver övertala stora grabben att åka Lotus... Målbild 2022 - Köra och njuta av en känslobil, busa med Miator i Roadsport C klassen på SVKG sprintrace 2023 - Ha bilen klar som vänsterstyrd (LHD) samt estetiskt tillsnyggad och mekaniskt genomgången 2024 - Vem vet? Kanske lite mer knuff i motorn? Nu blir det till att hålla tankkortet varmt och njuta av riktigt många känslomil med denna känslobil! Skall försöka memorera intryck med och inte bara njuta av stunderna bakom ratten så att jag kan konstatera skillnader mot tidigare bilar men även för/nackdelar mot andra nöjesbilar som gör sig bra på svenska landsvägar. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
Något av en drömbil. Dina bilar verkar ju bli väl omhändertagna också, som om du ska sälja någon gång får du höra av dig.
|
||||||||||
Jasså du har tagit över den bilen . Mycket bra köp och den är redan van att rattas fort
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Tack! Precis så jag känner med, äkta sportbil med mycket känsla!
Ska göra vad jag kan
Roligt att höra, ditt namn nämndes när jag ringde om bilen inför köpet så det kändes tryggt! Vi får höras av så jag kan få höra lite roliga anekdoter om bilen och tävlingarna den gått i
Du har mitt nummer och hittar hem till mig med
Hehe, jo jag har förstått att den har gått bra fort innan - vilket är jättekul för då har jag en riktigt vass referenstid att jämföra med Att bilen hade gått lite MSCC visste jag, men att den hade kommit totaltvåa 2016 visste jag inte samt vunnit ett helt gäng tävlingar i C klassen Pierre (förra ägaren) var en väldigt trevlig och ödmjuk kille så han nämnde inget av detta, jag får slå honom en signal nu igen och låta honom berätta hela sanningen om bilen Letade runt lite på rejsa och hittade dessa bilder i eftersnackstrådar bl.a.: Så nej, vi kan nog stryka "enbart lugnt körd till och från kyrkan på söndagar" från beskrivningen Helt enkelt underbart, jag har köpt en Elise med känd racinghistorik! I övrigt så passade jag på att göra en snabb översyn av hjulupphängningen nu när barnen var lagda för att sova. Alltid bra att göra en koll, kontrollera justeringen av hårdhet på coilovers, slitage på bromsbelägg etc Nitron på plats! Uppenbarligen bra och snabba om man kollar resultaten ovan från MSCC Däremot så stod de inte helt konsekvent höger/vänster per axel. Nu står de på 11 klick från mjukaste fram och 13 klick från mjukaste bak för att ha en digital minnesanteckning här. Annars när jag var runt och kikade så märkte jag att avgassystemet gungade lite väl mycket för min smak, såg över bussningarna och hittade detta Rackarns, var ska jag hitta ett avgasgummi till en Lotus Elise på kort tid? Jo, på andra sidan såklart - där reservdelarna sitter redo Så nu är den trasiga på högersidan bytt mot en begagnad men hel! Vid byte av avgassystem så verkar en upphängning blivit över, perfekt för att utöva återbruk och ha bilen fungerande i väntan på att beställa nya _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Då var årliga inspektionen genomförd med, enbart med positiva omdömen. När man hör besiktningsmannens ord om bilen så förstår man att det är ovanligt ens för dem att se såna här numera _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Behovet av en kultur under semestern växer starkare och starkare, jag vill gärna klämma och känna på den lilla blå
Grattis till inköpet och jag beundrar ditt goda omdöme att välja en bil som passar så fint i klass C _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Det är så roligt detta! Shit vad vi pratat om olika bilar till Herr Figgz.... Inte lätt att tillfredställa dina krav Vi satt säkert halva tiden hem från ringen senast och pratade olika bilval
Att valet till slut föll på en Elise S1 var lite oväntat med tanke på Speedstern. Men för att vara ärlig känns detta så rätt för dig. Den fullständigt står Figgz i hela framrutan.... Så det kanske är dags att fixa en sådan dekal som alla bötte-bilar har. Figgz i skrivstil i hela framrutan _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||
Kul och rätt val! Inte helt oväntat gillar jag biltypen, trots/tack vare typ 8000 mil bakom ratten på den. Hade själv gärna haft en S1 igen. Tycker även den har en hardtop som klär den bra, och som dessutom gör den tätare. "Shower proof", som de säger.
_________________ Ragnar Burenius |
||||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Ha, ha, ha... jag spår ljusare tider i klass A och mörkare i klass C Som sagt, trevlig bil _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
så sant och så rätt, jag kan betala hälften om du tar den andra /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Fin bil!
Men... läste jag inte något om några kamaxlar som skulle hem från SSM? Isf kanske det blir B istället för C.... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Men jag har inte transporterat några stickor iaf. |
||||||||||
Visst, så skulle det kunna vara. Men jag läste på annat ställe en diskussion om kamaxlar till MG TF 135 som råkade vara till salu, i Skåne... Hur som helst, Fredrik har nog koll på vad han gör. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tidig morgon med Frukostklubben | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 134 besök senaste veckan (39149 totalt) |