Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
100 besök senaste veckan (15713 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365



fuling skrev:
Sen min spontana tanke är att du bara behöver hoj-lådan och en typ diffklump.
Tex kedja i mellan.


Det gjorde ju Micke Fredriksson för 20 år sedan:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=566&start=0&postdays=0& . . . .


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
MaZ skrev:
Ta en Porsche 911 låda så du får motrn långt bak.

Dubbla lådor är det du tänker alltså? Låter som ett bra sätt att minska effektiviteten.


Jo men hur effektivt behöver det va? 😃 Jag tänker att det vore kul att prova. För att få ut kraften till hjulen behövs ju nånting - kedja/diff, kardan/diff eller en till växellåda med diff kanske. Funkar detta hyffsat så kan man säkert få drev gjorda så att det blir en bra utväxling. Min tanke är ju att ha en växel framåt och back i saablådan, resten kan ju skrotas ur.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
patrikh skrev:
Ursäkta att jag kladdar, men jag sökte runt lite snabbt.
Hittade nån gammal graf från fuling på en v4 låda (tror jag?):

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17185




Och lite utväxlingar:

http://bikeland.org/board/viewthread.php?FID=19&TID=35824

Prim 1,611
6an 1,304

Från fuling: 170km/h 6500rpm

170/1,611/1,304 = 81km/h @ 6500rpm
= 162km/h @ 13000rpm

Förutsatt att du har samma däckomkrets som han räknat på.

Med reservation för faktafel och tankevurpor


Då blir den rapp upp till 162 då! 🤭 Som sagt vill jag mest prova en idé jag har. Funkar det så går det ju att låta nåt tillverka drev som passar mitt behov såsmåningom.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Och jag hejar ivrigt på
Skulle själv gärna bygga något liknande, men får leva ut genom ditt projekt tills vidare. Då kommer ens svarta bälte i onödigt googlande till hands iallafall.

Någon Audi-låda fram då? Ser väl snarlik ut v4-lådan, men lite tyngre kanske.

100 ('92-'94) Manual:
1st: 3.50:1
2nd: 1.84:1
3rd: 1.30:1
4th: 1.03:1
5th: 0.84:1
Reverse: 3.44:1
Final Drive: 3.70:1

Då kanske man kan få ner varvet lite på 5an, finns väl 4wd lådor också

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Googla på!

Jag tänker vara lat och använda lådan från v4, den passar ju till övrigt i framvagnen. Sen får vi se om jag är ute och cyklar när jag börjar få ihop det.
Beställt "drev/kardan" adapter nu iallafall. Letar växellåda...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
therealpinto skrev:
Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)


Hm, det är ju en poäng... Får tänka om lite kanske.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 47



MC-låda --> Sekventiell rattväxel

_________________
Joakim L'/dig
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
joaly skrev:
MC-låda --> Sekventiell rattväxel


Det är exakt tanken! "Billådan" ska bara användas som slutväxel och back.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19526



elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)


Hm, det är ju en poäng... Får tänka om lite kanske.
99-låda, men då kanske paketet blir lite högt?
En annorlunda legobit i pusslet iaf.

Äh, redan avklarat på förra sidan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5602



elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)


Hm, det är ju en poäng... Får tänka om lite kanske.

Det var så min tanke med Saab 900 framändan... använda växellåda, hjulupphängning, bromsar.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
super7 skrev:
elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Rent taktiskt sett är det faktiskt bra att byta lådan så blir det enklare att motivera som ombyggt fordon, vilket är den väg du kommer behöva gå om du har mer än de 150 hk som Saab intygat i V4. Avgör själv om det är viktigt :-)


Hm, det är ju en poäng... Får tänka om lite kanske.

Det var så min tanke med Saab 900 framändan... använda växellåda, hjulupphängning, bromsar.


Jo men det blir ju så högt. Men det har ju gjorts med bra resultat! Får åka och mäta helt enkelt!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3997



Jag känner många saabentusiaster, men få som är det pga växellådorna. Desto fler som är det trots växellådorna

_________________
Ragnar Burenius
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Inte helt färdigformad tanke, men växellåda från en fwd med tvärställd motor och ha mc-motorn tvärställd som den sitter i hojen och ansluta drevaxeln direkt på ingående mot lådan? Ökar ju utbudet på lådor om inte annat.


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365



patrikh skrev:
Inte helt färdigformad tanke, men växellåda från en fwd med tvärställd motor och ha mc-motorn tvärställd som den sitter i hojen och ansluta drevaxeln direkt på ingående mot lådan? Ökar ju utbudet på lådor om inte annat.



Tror det blir för brett i denna karossen, men även detta är gjort
https://youtu.be/5i-e1oqSMrQ

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
KristerO
Lund
Här sen Okt 2009
Inlägg: 8



Inte billigt men borde fungera enklare

https://shop.quaife.co.uk/shop/gearboxes/qba2r/

_________________
Krister Olsson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
KristerO skrev:
Inte billigt men borde fungera enklare

https://shop.quaife.co.uk/shop/gearboxes/qba2r/


Fegt. Å dyrt.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
patrikh skrev:
Inte helt färdigformad tanke, men växellåda från en fwd med tvärställd motor och ha mc-motorn tvärställd som den sitter i hojen och ansluta drevaxeln direkt på ingående mot lådan? Ökar ju utbudet på lådor om inte annat.



Tvättställt funkar inte då motorutrymmet är smalt men högt. Audi eller liknande är intressant, Alfa sud/33!?

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5602



elCrillo skrev:


Tvättställt funkar inte då motorutrymmet är smalt men högt. Audi eller liknande är intressant, Alfa sud/33!?

Alfa sud har ingen bra diff... men en kompis har monterat en Saab diff i alfalådan..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2287


Trådstartare
Patrik H! Vilken Audilåda har du kollat på, är alla lika oavsett motor? Finns ett par riktigt billiga på Bildelsbasen men de är från 2.6 och 2.8 liters v6or om det gör nån skillnad...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 295



Oj det minns jag inte, har ingen kunskap egentligen om dessa mer än vad man kan få fram via google, vet att informationen från bildelsbasen kan vara lite bristfällig ibland.. men det låter klokt att köra på en låda man hittar där för småpengar thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Andra projekttrådar
SAAB 96 Ninja
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
100 besök senaste veckan (15713 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande