Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köp av domkraft - tips/råd/förslag etc önskas
10 besök senaste veckan (1130 totalt)
HondaPOWER
Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Börjar bli dags att köpa ny domkraft av lite ordentligare variant, nuvarande har gjort sitt.
Skulle därför behöva lite tips och råd då jag har dålig koll kring domkrafter men har lite punkter jag gärna vill att den ska uppfylla åtminstonde lite av.
(vissa punkter är mer krav specifika än andra).

Är på jakt efter en typisk sk garagedomkraft, den kommer användas varje dag till 1gång i månaden eller nått så.
* 2000-2500kg lyftkapacitet. - KRAV
* Tillgång till ex packningssats och liknande reservdelar. Gärna tillbehör också som ex olika gummilägg för sadelkoppen. - KRAV
* Helst inte över 30kg vikt (ju lägre desto bättre).
* Lyfthöjd min/max runt 10cm-42cm eller mer (ska gå att bruka på lite lägre bilar lika så till lite mer suv betonat för ex hjulbyte så hjul blir frihängande). - KRAV
* Sadelkopp 8-12cm eller där i trakterna så det finns lite yta på plattan att använda.
* Hyfsat smidig manöver mässigt (omkring rullande, lyftande, flyttande osv) och inte ett jätte as som tar upp enormt med plats och väger 50kg - dvs gärna lite mer åt "kompakt format".
* Nått av lite högre/bättre kvalitet än Jula/Biltema och deras egna varianter. - KRAV
* Maxpris kanske runt 5000kr eller där i kring.

Förstår jag det rätt så är dubbelkolvs modell att föredra för snabbare lyft/mindre pumpande.
Aluminium konstruktion för lägre vikt.
"Kina" varianter är svårt att hitta reservdelar till.

Har kikat lite smått på Bahco, Sonic och Pela men har ingen direkt erfarenhet av dessa fabrikat mer än att Bahco är good shit överlag s.a.s.

P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar.
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Nu är jag en sådan där dryg jäkel som lite rekommenderar det du inte är på jakt efter, men förutsatt att du har hyfsat plant golv så är jag extremt nöjd med min Bahco BH13000. Har testat rätt många (fler än 10) verkstadsdomkraftar men den är min favorit. En sak som gör den outstanding är att den är extremt välbalanserad, så om man har plats kan man trycka ner handtaget hela vägen, och rotera runt nosen då den lyfter vilket gör det extremt lätt att passa in (och de bakre hjulen är ju ledande). Just tack vare detta tycker jag att den är smidigare än många "lättviktsvarianter). Det är dock inte en pjäs jag skulle vilja lyfta runt på...

Alla lyftrelaterade aspekter är den såklart grym på (och skall vara till det priset).

Gbg
Här sen Nov 2012

OscWan skrev:
Nu är jag en sådan där dryg jäkel som lite rekommenderar det du inte är på jakt efter, men förutsatt att du har hyfsat plant golv så är jag extremt nöjd med min Bahco BH13000. Har testat rätt många (fler än 10) verkstadsdomkraftar men den är min favorit. En sak som gör den outstanding är att den är extremt välbalanserad, så om man har plats kan man trycka ner handtaget hela vägen, och rotera runt nosen då den lyfter vilket gör det extremt lätt att passa in (och de bakre hjulen är ju ledande). Just tack vare detta tycker jag att den är smidigare än många "lättviktsvarianter). Det är dock inte en pjäs jag skulle vilja lyfta runt på...

Alla lyftrelaterade aspekter är den såklart grym på (och skall vara till det priset).

Jag har en likadan, kan bara instämma. Den är grymt bra i garaget. thumbs up
(Sen har jag en lättare av Julas modell i aluminium att ta med ut på banorna).

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Det finns ett före och efter i mitt liv, före jag skaffade en ac1300 och efter. Före så köpte jag domkrafter vartannat eller var tredje år, typ på feltema och jula och Bauhaus, sen köpte jag en sån här och jävlars vad bra den är:

https://www.briklas.se/product/domkraft-dk13-hlq-hoglyftande

Spräcker din budget men den är värd det!

Nyköping
Här sen Aug 2006

Jag skulle ändå vilja slå ett slag för Bacho BH11500. Den är lägre (70mm) och lyfter högre (610mm) men till priset av att den bara klarar 1,5 ton. Dock lyfter man ju aldrig mer än halva fordonet i taget så har man inte husbil och sånt så borde det räcka.

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag köpte en begagnad NIKE garagedomkraft när jag var 18 bast (1976).
Den funkar fortfarande.
När bilarna blev lägre fick jag komplettera med en lååg Bahco BH11500 som också funkar kanon trots att många anser att de är värdelösa.
https://www.bahco.com/se_sv/extra-lag-ingangshojd--extra-lang-rackvidd-pb_bh11500_.html

Rice and shine
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag har letat domkraft i 40 år utan att hitta nå'n som funkar, så jag kör fortfarande upp bilen på ett par låga klossar innan jag lyfter.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
HondaPOWER
Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Tack för alla förslag hittills.
Har ett litet öga åt Bahco hållet men velar lite smått pga vikterna och i vissa fall storlekarna, tänker att det skulle va skönt att inte ha en klump på 30-50kg om man skulle vilja lasta in den i bilen för att göra lite ambulans utryckning ex. Men helt klart - Bahco är kvalitet.

Varför mina egna tankar ligger åt 2-2,500kg är för att ja helt enkelt vill ha lite extra power bakom den dagen det behövs även om det vanligaste är hjulhörn eller fram/bakvagn med lyft.
Nån som har nått att säga om fabrikatet Sonic?
Det finns nämligen en där jag sneglat lite på: https://www.mekonomen.se/garagedomkraft-aluminium-2-0-ton-sonic-145533 . . . .
Främst pga dess vikt och att den är mindre i format än flera andra.
Kostar en hel del men titt som tätt har ex Mekonomen 25% helger.
En bekant har en annan Sonic modell och han är nöjd, men mja, fler åsikter är bättre än en .

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/h . . . .

Jag köpte en Bacho när Jula körde sin rutinmässiga kampanj. Den är bra men en smula tung.

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Har 3st Compac och en Bahco. Proffsdomkraft typ Compac eller AC funkar bra öven om man köper en begagnad som misshandlats på en lastbilsverkstad i 20 år. Den stora fördelen med proffsdomkrafterna är kvaliten och sänkventilen. På bahco så ska man skruva handtaget för att öppna/stänga (som på alla kina domfrafter) och på den bahco som jag har så måste man ta i ganska mycket (helst med båda händerna) för att ventilen ska stänga helt och då behöver man också ta i för att öppna den. På en Compaq så lyfter man handtaget lite och vrider på handtaget typ et kvarts var för att sänka. Detta kan. man göra med en hand.

En av Compac domkrafterna fick jag då den läckte som ett soll. Kostade 100kr i tätningar att packa om pump resp lyft kolv.

Honda SC CC Elise S2
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Jag slår också ett slag för AC fast den lite mindre AC20Q https://www.briklas.se/product/domkraft-dk20q-snabblyftande. Jag har haft min i sådär 15 år nu.

Jag villa ha något som kan bäras omkring när behovet finns, lasta in i bilen, ha vettigt lyftområde (lägsta till högsta samt ha relativt låg totalhöjd så det inte krävs mycket klossande när man skall in till framvagnsbalken och lyfta.
AC20Q har två egenskaper som jag gillar extra. Väldigt finkänslig sänkventil, det mycket lätt att smyga ner. Plåtbaljekonstruktionen som gör att den inte sjunker på mjukare underlag som gräs och grus.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag kör med en Bahco BH11500 som är längre och lägre så man kommer under bilen.

https://www.bauhaus.se/domkraft-bahco-bh11500-1-5-t-extra-lang

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Tack för era olika förslag och tycke etc kring olika varianter.
På ett sätt hade det varit skönt med en domkraft man kan peta in en bit och lyfta längre in under bilar etc med men vett i f*n. Dom blir så stora och tunga då så lite av "smidigheten" och hanterings enkelheten försvinner iom det.
Plus att stoppa in i bilen bara så där och åka iväg och byta hjul åt nån ex blir väldigt mycket mer omständigt.
Men ändå en stor fördel med flera lyft möjligheter

Har börjat luta åt 3 kandidater i dagsläget:
AC DK20 (alt DK20Q, är fotpumpen som verkar skilja mellan dom båda)
Sonic 2t 42-48032
Bahco BH1A2500 (A)
Alla verkar va rätt snarlika, skiljer några kg mellan dom i vikt (lite nackdel AC) men i övrigt så ungefär samma funktioner, spec etc. (klurar mest kring hur märket Sonic och dess kvalitet är överlag?)
Sonic:n är dyrast och behöver någon form av 25% helg eller liknande som ex Mekonomen erbjuder lite då och då. Samma med AC:n.
AC går att köpa i Danmark på direkten för hyfsad peng men samtidigt så vore det skönt med reklamations/garanti ärenden inrikes.
Bahcon finns inrikes och ligger bra till i pris as it is.

Ingen med erfarenhet/närmare kännedom om Sonic som tillverkare i sig eller helst hur deras kvalitet står sig gentemot AC och Bahco?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En "stor" och en lättare smidig thumbs up

Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Tord skrev:
Här är förra tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103740&sid=b31ebcd44bcc4182 . . . .
Den tackar vi för.
Hmm, verkar va lite små delade meningar med hur Bahcos kvalitet är - kanske inte sagd dålig så men en del verkar ha haft betydligt mer strul med dessa än ex AC.

Citera
HondaPOWER
Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Jag slår också ett slag för AC fast den lite mindre AC20Q https://www.briklas.se/product/domkraft-dk20q-snabblyftande. Jag har haft min i sådär 15 år nu.

Jag villa ha något som kan bäras omkring när behovet finns, lasta in i bilen, ha vettigt lyftområde (lägsta till högsta samt ha relativt låg totalhöjd så det inte krävs mycket klossande när man skall in till framvagnsbalken och lyfta.
AC20Q har två egenskaper som jag gillar extra. Väldigt finkänslig sänkventil, det mycket lätt att smyga ner. Plåtbaljekonstruktionen som gör att den inte sjunker på mjukare underlag som gräs och grus.

Inlägg kan raderas, missade stycket med slät botten.

Citera
HondaPOWER
Östergötland
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
En "stor" och en lättare smidig thumbs up
Har inte släppt den varianten helt och hållet än men hade på ett sätt varit skönt med bara en kluns i garaget.
Iaf att börja med s.a.s och märker ja att den där extra längden i inskjut blir ett stort tomrum så får jag ta itu med det då. Men mja....

Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011

Mina garagelyftgrejjer...! Bahco BH13000 är ett as men funkar bra där det är plant, BH1A1500 är smidig att ha med sej och går in under låga bilar och lyften är ju bäst!

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag har också en Bacho 13000. Tung så in i helvete men väldigt nöjd i övrigt. Den har dock börjat läcka lite redan (3år gammal) och nu när Kadetten står mer på marken än på pallbockar hade en med lägre profil varit bra.. Jag får köra upp på 2 34mm plank för att komma in rakt framifrån

Regards, Johan Eriksson.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Som många andra så kör jag också Bacho BH13000.

Haft i ca 6-7år nu funkar fin fint dock börjar gnälla så är kanske dags att lufta den.

Ända nackdelen är vikten samt mitt golv är knottrigt så den kan vara lite kinkig att dra.

Annars är det nog den bästa "investeringen" i garagen jag haft genom åren.

Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köp av domkraft - tips/råd/förslag etc önskas
10 besök senaste veckan (1130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande