Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 ND 2016
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (8570 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
I år började jag semestern i början på juli på bästa möjliga sätt.

Planen på att sälja SuperFive bygget hade då redan funnits sedan sent i vintras och naturligtvis fanns det planer på vad som skulle ersätta den. Efter två ganska tunga projekt i form av 914:en och SuperFive så var tanken på nåt färdigt som kunde småmoddas. En tidig 2,5 Boxster eller ND Mx-5 var finalisterna på listan. Jag missade precis en vettig Boxster som var utannonserad för 118 000 kr och som sedan dök upp hos en handlare veckan efter för 160 000 så listan på alla tillgängliga ND's granskades igen. Jag hade följt utbudet på blocket i ett par månader och hade väl hyfsad koll.



En vit ND hos en handlare i Stockholm med drygt 3000 mil och vettigt pris lockade. I annonsen stod det inget speciellt men på en bild av manualer och nycklar så syntes en bekant blågul logga... När bilen sedan prisjusterades neråt med 20 000 kr så var jag tvungen att kontakta handlaren och fråga om det jag misstänkte stämde. "jodå det stämmer" var svaret och en plan gjordes. Två dagar senare tog jag morgonflyget från Trollhättan upp till Bromma och handlaren hämtade mig på flygplatsen.



En grundlig kontroll av bilen bekräftade att bilen verkade välskött och jag hade redan gjort en carfax check på den. Det var bara att göra lite pappersexceris och köra de 45 milen hem i min nya ND Miata med ett Öhlins road and track kit.



Efter lite tankning, mat och många timmar tråkig motorväg kunde jag konstatera att chassit i sitt mjukaste läge hade helt ok komfort för långa resor men jösses vad man blivit bortskämd med radarstyrd farthållare. I Lugnås utanför Mariestad svängde jag av E20 och justerade dämparna till lite fastare läge (30%) och tog småvägarna upp till Hällekis och runt utsidan av Kinnekulle. Jösses vad denna bilen håller fart genom kurvorna ! Jag var lite så här



Första åtgärden när jag kom hem var att putsa upp guldet lite.



Med den nummerskkylten så blev namnet på bilen ganska snabbt, OJJ-san

En liten lista på saker att fixa gjordes upp ganska snabbt.

* Tygmattor att ersätta gummimattorna med
* Vita backspegelkåpor
* Byta fälgar till nåt som inte är mörkt och tråkigt
* Ett nytt avgassystem för lite mer ljud då den är lite för annonym i orginalskick
* Uppdatera infotainment systemet till Apple carplay kompabilitet
* Coiloverstrumpor för att ge Öhlinarna lite bättre skydd
* Stänkskydd på framskärmarna för jösses vad den skitar ner trösklar och dörrar



Nån som behöver en Super seven? jag har slut på parkeringsplatser nu så en bil står hos grannen tills vidare.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063



Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4488



Grattis till nyinköpet!

Rena MX5 -vit maffian, grabben och sedan grabbens kompis och nu också du

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899



Gratulerar till en ny bil!

Ska bli kul att följa för känns som man måste äga en Mx-5 någon gång i livet.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2002



Grattis till nyförvärvet!! Mazda-maffian växer!

Gött att hitta en bil med kompetent chassie redan på plats! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?


Jag vet inte, såg nån här på rejsa ha det och det verkade som ett vettigt sätt att hålla det lite renare. Nu kommer ju denna stå i varmgarage och inte köras i speciellt mycket regn så jag tror inte det är ett stort problem men åsikter mottages gärna.

Janne J skrev:
Grattis till nyinköpet!

Rena MX5 -vit maffian, grabben och sedan grabbens kompis och nu också du


Ja, det har blivit nån sorts ofrivilligt tema. Nu är ju färg utbudet på ND1 bilarna ganska begränsat till röd, vit, svart och grå. Alla utom svart hade varit ok för mig men nu blev det en vit av slumpen.

Mumba skrev:
Gratulerar till en ny bil!

Ska bli kul att följa för känns som man måste äga en Mx-5 någon gång i livet.


Jag och grabben var iväg och provkörde denna bilen några veckor innan köpet.

https://www.mannesmotor.se/bil/mazda-mx-5-2-0-skyactiv-g-184hk/

Den gav mersmak men dom är ju otroligt "vingliga" (kränger mycket) orginal så ett uppdaterat chassi med minst nya fjädrar och kräningshämmare stod redan på min lista. R&T kittet är dock så pass bra att jag inte känner nåt behov av ytterligare krängare, iallafall inte för gatkörning. Slalomkörning om några veckor så då får vi se vad som kommer fram. Blir en tuff kamp inom familjen i klass C, men jag ser fram emot den dagen grabben kör ifrån mig.

Christian Jansson skrev:
Grattis till nyförvärvet!! Mazda-maffian växer!

Gött att hitta en bil med kompetent chassie redan på plats! thumbs up


Ja det var verkligen det som gjorde att jag köpte denna innan jag fått sålt Superfemman, det kändes för bra för att låta den slippa undan även om det är lite trångt på garageinfarten ett tag till.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13323

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?


Jag vet inte, såg nån här på rejsa ha det och det verkade som ett vettigt sätt att hålla det lite renare. Nu kommer ju denna stå i varmgarage och inte köras i speciellt mycket regn så jag tror inte det är ett stort problem men åsikter mottages gärna.


Jag använder såna och det verkar för mig funka okej. Var själv lite frågande inför om det skulle vara bu eller bä ur korrosionssynpunkt. Klart är iaf att man slipper bråka med alla småstenarna som annars letar sig in i fjädertrakten.
Nu kör jag ju iofs bara min bil när det är okej årstid och sällan i monsunregn.

_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20063



Lars Falk skrev:
Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?


Jag vet inte, såg nån här på rejsa ha det och det verkade som ett vettigt sätt att hålla det lite renare. Nu kommer ju denna stå i varmgarage och inte köras i speciellt mycket regn så jag tror inte det är ett stort problem men åsikter mottages gärna.


Jag använder såna och det verkar för mig funka okej. Var själv lite frågande inför om det skulle vara bu eller bä ur korrosionssynpunkt. Klart är iaf att man slipper bråka med alla småstenarna som annars letar sig in i fjädertrakten.
Nu kör jag ju iofs bara min bil när det är okej årstid och sällan i monsunregn.
Smörja med vaselin eller annat torrt smörjmedel efter rengöring och sen på med sockor möjligen, för all smörja har ju en förmåga att fånga allt damm och småsten, så i det fallet kan ju en socka spela positiv roll.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1470



Grattis till en fil bil och ett magiskt fint chassi, Öhlins R&T är riktigt bra grejer på riktigt!!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 641



Grattis till nya bilen, jag har också en ND1 med Öhlins, funkar mycket bra

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 387



Grattis till ny bil thumbs up
Går det att få en bra körställning för en 1,90m lång person i en ND?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Mats Karlsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Är inte coiloverstrumpor ett bra sätt att behålla fukten och få ännu mer ärg på alu?


Jag vet inte, såg nån här på rejsa ha det och det verkade som ett vettigt sätt att hålla det lite renare. Nu kommer ju denna stå i varmgarage och inte köras i speciellt mycket regn så jag tror inte det är ett stort problem men åsikter mottages gärna.


Jag använder såna och det verkar för mig funka okej. Var själv lite frågande inför om det skulle vara bu eller bä ur korrosionssynpunkt. Klart är iaf att man slipper bråka med alla småstenarna som annars letar sig in i fjädertrakten.
Nu kör jag ju iofs bara min bil när det är okej årstid och sällan i monsunregn.


Jag tror vi har ganska lika bruksområde för våra bilar så det får nog bli att mäta upp lämplig längd och prova med strumpor framöver. thumbs up

carl.josefsson skrev:
Grattis till en fil bil och ett magiskt fint chassi, Öhlins R&T är riktigt bra grejer på riktigt!!

/C


Tack! Jo jag hade väl ganska höga förväntningar på att dom skulle vara bra och än så länge så överträffar dom mina förväntningar.

iqbad skrev:
Grattis till nya bilen, jag har också en ND1 med Öhlins, funkar mycket bra


Oooh najs, då vet du hur göttigt det är. Har du några inställningstips eller andra roliga mods på din bil?

gtBen skrev:
Grattis till ny bil thumbs up
Går det att få en bra körställning för en 1,90m lång person i en ND?


Oj, det kan nog vara tight beroende på hur man är byggd, jag är 178 cm och det är inte så mycket justermån kvar bakåt på stolen.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Första uppgraderingen blev nya mattor från IL Motorsport. Det gamla gummimattorna hade nån haft däckglans eller liknande på så dom var så halkiga att man knappt kunde ta sig ur bilen.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 641



gtBen skrev:
Grattis till ny bil thumbs up
Går det att få en bra körställning för en 1,90m lång person i en ND?


Jag är 191 och får precis plats efter att ha sänkt stolen med speciella fästen och satt en ~5cm spacer på ratten. Men det är tight med en "riktig" hjälm.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 641



Mats Karlsson skrev:


Oooh najs, då vet du hur göttigt det är. Har du några inställningstips eller andra roliga mods på din bil .


Har väl inte meckat så mycket med inställningarna, ställt in lite på känn efterhand. Min har en del andra mods, andra krängningshämmare, avgassystem, mappad motor med höjt varvtalsstopp, wilwood 4-kolvsok. R-däck på andra fälgar. Tycker det mesta har funkat bra men jag håller på att byta till större 340mm wilwood bromsar med 6-kolvsok då jag inte varit helt nöjd med bromsprestandan.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
iqbad skrev:
Mats Karlsson skrev:


Oooh najs, då vet du hur göttigt det är. Har du några inställningstips eller andra roliga mods på din bil .


Har väl inte meckat så mycket med inställningarna, ställt in lite på känn efterhand. Min har en del andra mods, andra krängningshämmare, avgassystem, mappad motor med höjt varvtalsstopp, wilwood 4-kolvsok. R-däck på andra fälgar. Tycker det mesta har funkat bra men jag håller på att byta till större 340mm wilwood bromsar med 6-kolvsok då jag inte varit helt nöjd med bromsprestandan.


Aaah nice thumbs up

Grenrör och chip/mappning funderar jag också på men det får kanske bli senare.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Blev en tur till Frukostklubben i Göteborg en lördag morgon.



Lite provsittning av Elise var trevligt och Figgs är alltid kul att prata med.



Min lokala Mazda handlar fick hem nya backspegel kåpor på några dagar. Jag tycker det ser så mycket bättre ut när dom matchar resten av bilen.



Lite småvägar och nya glass ställen har utforskats. Här var det dock dåligt med glass men fotobakgrunden var trevlig.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Nåt som jag inte var beredd på var hur mycket det skvätter upp från framdäcken på trösklar och dörrar. Det känns väldigt gubbigt men att tvätta bilen efter varje tur känns jobbigt så nån sorts stänkskydd behövs.



En liten pappmall gjordes först och sedan köpte jag ett universalt stänkskydd till lastbilar (2-3 mm tjockt) på Swedol och skar ut formen efter mallen och återanvände infästningarna till innerskärmarna för att sätta fast dom.
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6650



Grattis till nya bilen Mats!
Kul att se den på 'Frukostklubben' sist, riktigt kul att du hittade en med Öhlins också utöver det bra skicket!

Helt rätt med stänkskydd, skulle du få för dig att testa rdäck eller bra semi-rdäck nån dag så är det trist och onödigt att blästra sidan av bilen med


Konbana snart då?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare
Figgz skrev:
Grattis till nya bilen Mats!
Kul att se den på 'Frukostklubben' sist, riktigt kul att du hittade en med Öhlins också utöver det bra skicket!

Helt rätt med stänkskydd, skulle du få för dig att testa rdäck eller bra semi-rdäck nån dag så är det trist och onödigt att blästra sidan av bilen med


Konbana snart då?





Ja denna trion kommer nog dyka upp den 8:e
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8297


Trådstartare


Jag satt och läste lite om bilen igår och såg att många andra gör en "sound tube delete" Det är en slang mellan insug och brandvägg som leder in insugsljud i kupen. Jag tittade på min bil och såg att det redan verkade vara gjort. Slangen ska gå mellan "kulan" på bälgen till vänster om batteriet och upp till gummipluggen på brandväggen längst upp till höger i bild.

Jag vet inte om staget mellan stötdämpartornen är orginal eller inte och en annan previous owner mod som är lite mer uppenbar är den korta antennen till radion.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 ND 2016
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (8570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande