Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1034 besök totalt |
Bromsbelägg lätt bil , vad välja
Har lite svårt att hitta vettiga belägg till mina Escort Cosworth bromsok. I princip finns det 3 "prestanda" belägg att tillgå. Ferodo verkar dessutom att börja utgå. Mintex 144 EBC Yellow stuff Ferodo DS2500 Mintex hade jag på min första Escort som jag körde bana med, men det var 20 års sedan... DS2500 hade jag bak på Mercan och DS3000 fram. Alltid funkat. Men hur funkar Yellow stuff? Skiljer runt 800kr mellan dom och DS2500. Förr ansågs det ju som dynga. Men vill minnas att dom funkad ok på lätta bilar. Escorten väger ju runt 850kg och framkrafs. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Kan inte ge några rekomenderar men EBC har väl ändrat om sina rekomenderar, Yellow är väl nu mer typ aggresiva gatbelägg och nu är Bluestuff instegs belägget för bana. Sen har de rpx som är ännu mer för bana.
Jag kör Yellow på min mr2a, har bara kört på GTR motorpark och det fungerar bra, nu är det ju en långsam bana och en effektsvag bil _________________ Anton Kviberg Toyota Mr2 Gti 1991 Golf GTI mk5 2005 |
||||
Jag har testat EBC och Ferodo. EBC är inte alls sådant skit som internetsanningarna gör gällande. De recenceras oftast på samma sätt som dubbfria vinterdäck, dvs av folk som inte testat själva.
Med det sagt kör jag sedan många år med Ferodo. För jag gillar känslan i dem. Har testat även Pagid och PFC men just Ferodo har iaf jag fastnat för. På min bil 321hk/1450kg) har jag DS3000. På en så lätt bil borde DS2500 funka kalas. Om det är bankörning du skall ägna dig åt? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag körde greenstuff på min Seven med vikt på 700 kg och det var inga problem. Iofs ingen bankörning utan bara gata/slalom. Dom dammar en del men när det inte körs vardagskörning så är det inget problem.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Den bilden jag fått och delar själv är att EBCs belägg fungerar bra så länge bilen inte är tung. Kör själv EBC på min banbil (1100kg inkl mig) men minns inte vilka det är idag.
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Re:
Typ samma erfarenhet här, har säkert kört 2500-3000 mil med dom ![]() //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag hade DS2500 fram på min 163hk Porsche 944 (ca 1150kg). Det var faktiskt samma klossar som Cosworth, men man fick modda lite på baksidan för en styrtapp.
Med lite extra kylning fungerade det alldeles utmärkt i flera år. De kanske inte är gjorda för långlopp på tunga/motorstarka bilar. Men för trackday på lättare bilar funkar de perfekt. Helt klart klossar jag kan tänka mig att använda på fler bilar. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Det är svårt att jämföra EBC med Ferodo över en kam.
De har båda ganska många olika belägg. Yellowstuf är det som oftast kommer på tal för EBC men det är ett gatbelägg och det finns 5 nivåer av belägg "uppåt" på skalan, och 2 nedåt. Ferodo börjar på DS2500 och går sen mot vassare. DS2500 motsvarar ungefär EBC Bluestuff skulle jag säga. Av egen erfarenhet har jag kört yellowstuff bak på långloppsbilar och trackday bilar. Det funkar med snällt bett utan upplåsningar. Fram orkar de inte mer än 10min på en ca 1000kg bil på banan innan de börjar få fade och det ör för dåligt bett överlag. Då behöver man upp minst på bluestuff eller RP. Så kanske ds2500 fram o yellowstuff bak är en bra kombination om det är de som finns att tillgå? _________________ Per Sandberg Toyota MR2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Mazda MX-5 nd - Trackdays |
||||
Förr om åren när man va i Honda träsket så har flera bilar rullat med DS2500 och det har funkat kanon både för bana och gata. Har även kört DS2500 fram på betydligt tyngre bilar (upp till ca 1700kg) på gata med goda erfarenheter.
Inte haft nått direkt gnissel och skrik som en del råkat ut för, om det har att göra med "skrik plattor" eller bara tur låter jag va osagt. Ett dyrare belägg men bra bett i mitt tycke både kalla som varma. Dammar en del, men det hör lite dit skulle jag tro. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
Re:
Jag har under årens lopp träffat alltför många på trackdays där just deras nyinköpta Yellowstuff tagit slut efter halva dan. Oftast på någon modernare Golf GTi, Cupra eller liknande hyfsat tung o motorstark bil. Många besvikna foruminlägg på just Yellowstuff under åren också med samma historia. Samtidigt så har jag kört EBC RPX med mycket gott resultat på M2an. Och att banzaisatsa med Peugeot-hundraåttan på Arlanda TT med Yellowstuff funkar finfint även om jag tror att hjullagerfettet gick lite varmt? 😁 Don efter behov som alltid alltså. Tyvärr har många av någon märklig anledning trott att just Yellowstuff klarar mer än vad de är gjorda för. _________________ ![]() |
||||
Tack för input. DS2500 har jag bara kört bak med innan och DS3000 fram, den vägde runt 1040. Tyckte dom var kanon.
Yellowstuff verkar vare ett annat typ av belägg nu än för några års sedan, så för trackdays så verkar det vara blue stuff man rekommenderar. Sen red stuff. blue stuff finns inte längre till Escort Cosworth, utan det är red stuff som gäller. DS2500 och DS3000 finns men verkar utgått. Så när dom är slut så är dom slut... Lutar åt DS2500. Blir väl snart att leta andra bromsar då beläggen börjar utgå _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
DS2500 kör jag på Elisen och är väldigt nöjd med dem, men de gnisslar lite vilket du slipper med Greenstuff. Just EBC Greenstuff körde jag på Speedstern och på så lätta bilar funkar det riktigt bra med.,
DS3000 körde jag på sjuan och det gick väldigt bra det med, men kanske overkill om man bara/nästan bara kör gata. Så vill du ha det lite bättre av dem, ta DS2500. Men vill du slippa gnisslet helt så ta Greenstuff. Min erfarenhet från lätta bilar och sådana belägg ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Som nämnts ovan tror jag de är svåra att jämföra. Hade EBC Yellow på Fiaten (1360kg/340hk) och de funkade ok/bra på Nordschleife men på tuffare bana (Mantorp) blev de till smulor på bara några varv, faktiskt rätt farligt om man helt plötsligt har 1cm luft att pumpa ut vid inbromsning. Detta var främre beläggen (inga hjälpsystem på denna bil).
Nu såg jag det i tid och det fanns en del material kvar. Carbotech & PerformanceFriction följande säsonger funkade perfekt & höll många träffar. Fått uppfattningen att Ferodo lirar i samma klass så du har nog valt rätt! ![]() |
||||
Re:
Ja yellowstuff är inte ett belägg att köra runtom på bilen. Bak körde vi däremot 1 uppsättning/säsong på Volvo S60 Challenge bilen i långlopp. Det är 6timx5 i racefart utan kylvarv. Ingen abs eller hjälpsystem. Det som sabbar det för många gat/trackdays belägg är om man har nån form av hjälpsystem på bilen som bromsar lite nu o då för att balansera bilen. Det bygger värme och eldar upp belägg otroligt snabbt _________________ Per Sandberg Toyota MR2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/ Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/ Mazda MX-5 nd - Trackdays |
||||
Jag har kört EBC Yellowstuff på min seven. Den är ovanligt tung för att vara en seven med sina ca 630kg fulltankad utan förare. Har dom beläggen runt om och det funkar bra kallt som varmt. Har kört långa pass på bana i hög värme utan problem med överhättning eller snabbt slitage
Också kört mycket konbana utan bekymmer Det jag skulle önska bli bättre är initialbettet. Men i en hembyggd bil med hembyggd bromsvåg och ingen bromsservo kan det lika gärna vara pga dålig konstruktion som att belägget behöver bli bättre Som exempel körde jag biltemas belägg bak innan och dom klarade inte värmen på Arlanda testtrack. På en halvdagskörning tog nya belägg slut (mindre än 1mm kvar). _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Yellowstuff är nog det bästa bromsbeläggen jag har haft. Superbra prestanda till ett rimligt pris, i alla fall var de det till min gamla 107 jag hade.
_________________ Nicklas Karlsson-Söre Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD |
||||
Re:
Jag kör det som sagt på min 108 ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1034 besök totalt |