Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg lätt bil , vad välja
1034 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
Bromsbelägg lätt bil , vad välja

Har lite svårt att hitta vettiga belägg till mina Escort Cosworth bromsok. I princip finns det 3 "prestanda" belägg att tillgå. Ferodo verkar dessutom att börja utgå.

Mintex 144
EBC Yellow stuff
Ferodo DS2500

Mintex hade jag på min första Escort som jag körde bana med, men det var 20 års sedan... DS2500 hade jag bak på Mercan och DS3000 fram. Alltid funkat.

Men hur funkar Yellow stuff? Skiljer runt 800kr mellan dom och DS2500. Förr ansågs det ju som dynga. Men vill minnas att dom funkad ok på lätta bilar.

Escorten väger ju runt 850kg och framkrafs.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 75



Kan inte ge några rekomenderar men EBC har väl ändrat om sina rekomenderar, Yellow är väl nu mer typ aggresiva gatbelägg och nu är Bluestuff instegs belägget för bana. Sen har de rpx som är ännu mer för bana.

Jag kör Yellow på min mr2a, har bara kört på GTR motorpark och det fungerar bra, nu är det ju en långsam bana och en effektsvag bil

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8459



Jag har testat EBC och Ferodo. EBC är inte alls sådant skit som internetsanningarna gör gällande. De recenceras oftast på samma sätt som dubbfria vinterdäck, dvs av folk som inte testat själva.

Med det sagt kör jag sedan många år med Ferodo. För jag gillar känslan i dem. Har testat även Pagid och PFC men just Ferodo har iaf jag fastnat för. På min bil 321hk/1450kg) har jag DS3000. På en så lätt bil borde DS2500 funka kalas. Om det är bankörning du skall ägna dig åt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8357



Jag körde greenstuff på min Seven med vikt på 700 kg och det var inga problem. Iofs ingen bankörning utan bara gata/slalom. Dom dammar en del men när det inte körs vardagskörning så är det inget problem.
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 436



Den bilden jag fått och delar själv är att EBCs belägg fungerar bra så länge bilen inte är tung. Kör själv EBC på min banbil (1100kg inkl mig) men minns inte vilka det är idag.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5858



Re:

Mats Karlsson skrev:
Jag körde greenstuff på min Seven med vikt på 700 kg och det var inga problem. Iofs ingen bankörning utan bara gata/slalom. Dom dammar en del men när det inte körs vardagskörning så är det inget problem.

Typ samma erfarenhet här, har säkert kört 2500-3000 mil med dom och ett antal banträffar å konbanekörning.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4096



Jag hade DS2500 fram på min 163hk Porsche 944 (ca 1150kg). Det var faktiskt samma klossar som Cosworth, men man fick modda lite på baksidan för en styrtapp.
Med lite extra kylning fungerade det alldeles utmärkt i flera år. De kanske inte är gjorda för långlopp på tunga/motorstarka bilar. Men för trackday på lättare bilar funkar de perfekt.
Helt klart klossar jag kan tänka mig att använda på fler bilar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
PerSandberg
Strängnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 8



Det är svårt att jämföra EBC med Ferodo över en kam.
De har båda ganska många olika belägg.
Yellowstuf är det som oftast kommer på tal för EBC men det är ett gatbelägg och det finns 5 nivåer av belägg "uppåt" på skalan, och 2 nedåt.
Ferodo börjar på DS2500 och går sen mot vassare.
DS2500 motsvarar ungefär EBC Bluestuff skulle jag säga.

Av egen erfarenhet har jag kört yellowstuff bak på långloppsbilar och trackday bilar. Det funkar med snällt bett utan upplåsningar. Fram orkar de inte mer än 10min på en ca 1000kg bil på banan innan de börjar få fade och det ör för dåligt bett överlag. Då behöver man upp minst på bluestuff eller RP.
Så kanske ds2500 fram o yellowstuff bak är en bra kombination om det är de som finns att tillgå?

_________________
Per Sandberg
Toyota MR2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/
Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/
Mazda MX-5 nd - Trackdays
Citera
HondaPOWER
Östergötland
Här sen Jun 2006
Inlägg: 59



Förr om åren när man va i Honda träsket så har flera bilar rullat med DS2500 och det har funkat kanon både för bana och gata. Har även kört DS2500 fram på betydligt tyngre bilar (upp till ca 1700kg) på gata med goda erfarenheter.
Inte haft nått direkt gnissel och skrik som en del råkat ut för, om det har att göra med "skrik plattor" eller bara tur låter jag va osagt.
Ett dyrare belägg men bra bett i mitt tycke både kalla som varma.
Dammar en del, men det hör lite dit skulle jag tro.

_________________
Tommy Blis
Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat

P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

BTG skrev:
Jag har testat EBC och Ferodo. EBC är inte alls sådant skit som internetsanningarna gör gällande. De recenceras oftast på samma sätt som dubbfria vinterdäck, dvs av folk som inte testat själva.


Jag har under årens lopp träffat alltför många på trackdays där just deras nyinköpta Yellowstuff tagit slut efter halva dan. Oftast på någon modernare Golf GTi, Cupra eller liknande hyfsat tung o motorstark bil. Många besvikna foruminlägg på just Yellowstuff under åren också med samma historia.

Samtidigt så har jag kört EBC RPX med mycket gott resultat på M2an. Och att banzaisatsa med Peugeot-hundraåttan på Arlanda TT med Yellowstuff funkar finfint även om jag tror att hjullagerfettet gick lite varmt? 😁

Don efter behov som alltid alltså. Tyvärr har många av någon märklig anledning trott att just Yellowstuff klarar mer än vad de är gjorda för.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3340


Trådstartare
Tack för input. DS2500 har jag bara kört bak med innan och DS3000 fram, den vägde runt 1040. Tyckte dom var kanon.

Yellowstuff verkar vare ett annat typ av belägg nu än för några års sedan, så för trackdays så verkar det vara blue stuff man rekommenderar. Sen red stuff.

blue stuff finns inte längre till Escort Cosworth, utan det är red stuff som gäller.

DS2500 och DS3000 finns men verkar utgått. Så när dom är slut så är dom slut...

Lutar åt DS2500.

Blir väl snart att leta andra bromsar då beläggen börjar utgå

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6698



DS2500 kör jag på Elisen och är väldigt nöjd med dem, men de gnisslar lite vilket du slipper med Greenstuff. Just EBC Greenstuff körde jag på Speedstern och på så lätta bilar funkar det riktigt bra med.,
DS3000 körde jag på sjuan och det gick väldigt bra det med, men kanske overkill om man bara/nästan bara kör gata.

Så vill du ha det lite bättre av dem, ta DS2500. Men vill du slippa gnisslet helt så ta Greenstuff.
Min erfarenhet från lätta bilar och sådana belägg

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2413



Som nämnts ovan tror jag de är svåra att jämföra. Hade EBC Yellow på Fiaten (1360kg/340hk) och de funkade ok/bra på Nordschleife men på tuffare bana (Mantorp) blev de till smulor på bara några varv, faktiskt rätt farligt om man helt plötsligt har 1cm luft att pumpa ut vid inbromsning. Detta var främre beläggen (inga hjälpsystem på denna bil).

Nu såg jag det i tid och det fanns en del material kvar. Carbotech & PerformanceFriction följande säsonger funkade perfekt & höll många träffar. Fått uppfattningen att Ferodo lirar i samma klass så du har nog valt rätt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
PerSandberg
Strängnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 8



Re:

Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
Jag har testat EBC och Ferodo. EBC är inte alls sådant skit som internetsanningarna gör gällande. De recenceras oftast på samma sätt som dubbfria vinterdäck, dvs av folk som inte testat själva.


Jag har under årens lopp träffat alltför många på trackdays där just deras nyinköpta Yellowstuff tagit slut efter halva dan. Oftast på någon modernare Golf GTi, Cupra eller liknande hyfsat tung o motorstark bil. Många besvikna foruminlägg på just Yellowstuff under åren också med samma historia.

Samtidigt så har jag kört EBC RPX med mycket gott resultat på M2an. Och att banzaisatsa med Peugeot-hundraåttan på Arlanda TT med Yellowstuff funkar finfint även om jag tror att hjullagerfettet gick lite varmt? 😁

Don efter behov som alltid alltså. Tyvärr har många av någon märklig anledning trott att just Yellowstuff klarar mer än vad de är gjorda för.


Ja yellowstuff är inte ett belägg att köra runtom på bilen. Bak körde vi däremot 1 uppsättning/säsong på Volvo S60 Challenge bilen i långlopp. Det är 6timx5 i racefart utan kylvarv. Ingen abs eller hjälpsystem.
Det som sabbar det för många gat/trackdays belägg är om man har nån form av hjälpsystem på bilen som bromsar lite nu o då för att balansera bilen. Det bygger värme och eldar upp belägg otroligt snabbt

_________________
Per Sandberg
Toyota MR2 Spyder - https://instagram.com/mr.2.spyder/
Volvo S60 Challenge - https://instagram.com/s60racing/
Mazda MX-5 nd - Trackdays
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 356



Har en lätt bil och körde ds2500. Bra belägg. Tar bra kalla också.
DS 3000 käkar gärna skivor men bettar bättre än 2500.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1941



Jag har kört EBC Yellowstuff på min seven. Den är ovanligt tung för att vara en seven med sina ca 630kg fulltankad utan förare. Har dom beläggen runt om och det funkar bra kallt som varmt. Har kört långa pass på bana i hög värme utan problem med överhättning eller snabbt slitage

Också kört mycket konbana utan bekymmer

Det jag skulle önska bli bättre är initialbettet. Men i en hembyggd bil med hembyggd bromsvåg och ingen bromsservo kan det lika gärna vara pga dålig konstruktion som att belägget behöver bli bättre

Som exempel körde jag biltemas belägg bak innan och dom klarade inte värmen på Arlanda testtrack. På en halvdagskörning tog nya belägg slut (mindre än 1mm kvar).

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 26



Yellowstuff är nog det bästa bromsbeläggen jag har haft. Superbra prestanda till ett rimligt pris, i alla fall var de det till min gamla 107 jag hade.

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Tävlingsteknikern Nicklas skrev:
Yellowstuff är nog det bästa bromsbeläggen jag har haft. Superbra prestanda till ett rimligt pris, i alla fall var de det till min gamla 107 jag hade.


Jag kör det som sagt på min 108 thumbs up Men det är sub tonnet bilar och ont om hästar så inte så konstigt att det funkar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg lätt bil , vad välja
1034 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande