Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 116 besök senaste veckan (2181 totalt) |
Historien fortsätter där resan med Fyfabian slutade.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fyfabian blev såld till personer med rätt ambitioner men där slutar mina kunskaper om vad som har hänt. Däremot blev det överenskomna försäljningspriset på en krona när det exakta priset för en Cybul båge till Miatan. SVKG har den goda smaken att kräva riktig säkerhetsutrustning för att man ska få komma ut och köra på bana. Min bil var vid köpet utrustad med stylingbåge, även kallad råttfällan... ![]() Cybulbågen är godkänd enligt SBF's tekniska reglemente (MX-5 standard) och man får med en materialspecifikation. Känns bättre som trebarnspappa. Bågen beställdes och ställdes in i garaget i avvaktan på vintern. ![]() Ungefär så mycket hände i juni 2023. Året spenderades i huvudsak med glassturer med kända och okända. ![]() ![]() ![]() Trots avsaknad av båge lyckades jag tjata in mig på sprintfinalen i september 2023. I stort sett original förutom sänkfjädrar så körde jag ojämförligt bredast den dagen. Testade en något uppdaterad MX-5 med r-däck och det gick många sekunder snabbare. Mina vana trogen pratade jag mer och fotade mindre... ![]() Efter det tvättades bilen av och ställdes upp på pallbockar. ![]() Och där blev den stående... Jag började säkert skruva med bågen, svårt att minnas helt säkert i efterhand. Men mycket annat kom emellan. Plogblad till fyrhjulingen, kupplog till jordfräsen, hockeyträning, klippdäck som ska svetsas osv. Ihop med bågen var det ganska givet att byta till vettiga coilovers. Jag kikade lite på vad som var gångbart på bilar som tävlades och valet föll på BC Racing BR serie. ![]() Under tiden som bågen byttes togs beslut att byta cabben. Lika bra att göra samtidigt. Nu när jag tänker på det så kan det vara någonstans här som det drog ut på tiden. Mina lärdomar är som följer: 1. Köp ingen öppen bil. 2. Om du köper en öppen bil, se till att cabben är fin och håller livet (ditt alltså) ut. 3. Om du köper en bil med dålig cab så lämna bort den till en firma som byter ut den. 4. Försök inte byta cab själv. ![]() Säsongen 2024 gick om intet rent körmässigt. Gick inte ens att torrgasa för stolarna stod på golvet i garaget och samlade damm. Men under hösten 2024 så kom jag sakta igång. Fler delar trillade in. ![]() Alltså seriöst. Detta måste vara de sexigaste hjulmuttrarna jag någonsin sett. Wiborg engineering. Hela lådan kostar 500 spänn. De är tillverkade av CrMo och aluminium. Jag fattar inte hur det går ihop. Efter mycket om och men är jag nääästan redo för sprintpremiären på torsdag. Jag upptäckte när jag ställde ner bilen på de nya hjulen att jag behöver valsa mina skärmkanter. 225 är rejält brett på en MX-5 ![]() Receptet är följande: Mazda MX-5 NBFL 2001, en udda fågel utrustad med 146 hk vvt-motorn, sportbromsar och diffad bakaxel. Dock 5-växlad låda och inget Mazda original fjäderbensstag. Cybul båge BC Racing BR coilovers IL Motorsport fjäderbensstag med stopp för huvudbromscylinder. Original Mazda väger 9 kg (vill jag minnas) och det sätter inte Mazda dit om det inte gör skillnad. Bauer förlängd spindelled IRP Short shifter Ultralite UL fälgar 15x8,25 ET20 Nankang AR-1 225/45 R15 I övrigt är bilen servad med kamrem och vätskor. En del slitdelar som demonterades med eld, WD40 och vinkelslip är utbytta. Inom en snar framtid kommer förlängda spindelleder fram och en shortshift växelspak. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Japp, det ska bli riktigt kul! ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Ooooh kul med fler kändisar i sprinten. Grabben väntar fortfarande på sin båge till sin NA men förhoppningsvis dyker den upp snart. Ses i morrn!
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||
![]() Jaa, en tråd om FyFabians efterträdare, MonsterMiatan ![]() Skönt att se dig igång igen (även här) efter en pallbockssäsong, det viruset vill man inte drabbas av för länge. ![]() Exakt den specen NBFL köpte jag med en gång i tiden, med 5vxl låda och inga Bilsteindämpare - men vad gör det när man ändå vill ha på bättre saker. Riktigt läckra hjulbultar, de där måste jag kolla upp! Fingrade på såna av en annan leverantör i veckan och var imponerad över vikten, känslan och mekaniken i dem ![]() Läckra hjul med, säg till om du behöver låna en vals - det ligger hemma i garaget! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Äntligen tråd om denna
![]() Som de första bilderna skvallrar om så har jag träffat denna bil från starten. Vid första kulturen kändes det direkt att här finns det potential. Visst, stötdämparna var slut och däcken var väl inte av de sportigare snittet, men... Det tog inte många meter bakom ratten innan känslan av samhörighet uppenbarade sig, vilken bil ![]() ![]() Ser fram mot att köra den med nya coils och hjul, vi ses på sprinten ![]() Figgz: det är redan ordnat! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||||||
Kul kul-bil
![]()
Bra och fina hjulmuttrar, när jag köpte såna sa Wiborg att han köpte dem i batcher om 40.000-nånting ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Det sociala är minst halva nöjet med sprinten, det ska bli kul att komma igång igen. ![]()
Tack för erbjudandet men en skärmvals är inlånad av Janne. Ska valsa på förmiddagen imorgon. Varför blir det alltid skruva in i kaklet...
Jag har bara kört bilen med gatdäcken och ihop med mina coilovers är t.o.m. de sämsta vägarna helt okej att köra på. Ska bli intressant och känna om det är skillnad med r-däck.
Behövde smala hjulmuttrar till fälgarna men när man håller dem i handen är det svårt att förstå hur de får ekonomi i det. Små juveler.
Det var när jag provkörde Wilma på Gelleråsen som jag visste att det var ett bra val av bil. Ska bli kul att fightas imorgon! _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Jaha, hur gick premiären med ny (för mig) bil och återuppståndelse till sprinthimlen? Sådär... Jag valsade skärmkanter fram till 12.30 sedan snabb lunch och dusch innan jag behövde komma iväg 13.30. Jag valsade övre delen av skärmen men lämnade några centimeter närmast stötfångaren. Färden på vanliga vägar upp till Vårgårda gick bra även om jag då och då hörde att innerskärmarna i plast började anpassas till de nya hjulen. I konbanan blev det en helt annan sak. Det fanns tre riktigt brutala högersvängar och då kom det ett annat ljud från vänster fram. Ett ilsket metalliskt vibrerande. Kunde konstatera att det skurit in lite i däcket, inget katastrofalt men tillräckligt för att jag försökte köra lite lugnare. Det hjälpte inte utan tog i ändå och tiderna blev dåliga. Tiderna förresten, på något sätt lyckades sekretariatet tappa bort tiderna på två av mina stinter.
Jag lyckades även lura med en kompis att testa konbana. Det är för få jänkebilar som körs sportigt på gränsen. Hans förbättring av sina tider under kvällen var hela 20 sekunder. Det lönar sig att ta hjälp av instruktörer. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
![]() Du kom, du körde och du mentalt segrade! Kul att se dig på banan igen och extra roligt att du tog med en vän i fördärvet ![]() Hoppas att han vill återkomma fler gånger, det var riktigt kul att se förbättringen från högerstolen ![]() Berom ursäkt å sekretariatets vägnar, inte kul när någon tid saknas/noteras fel men tyvärr kan det bli fel när 250 starter sker på 3½h... Jag har gått igenom _alla_ resultat nu och undrar om det kan ha noterats fel och vara så att det är antingen 95,95 och 95,89, alt 95,53 och 98,18 som är de saknade tiderna? Dessa och mest troligt de två första är de som avviker från övriga noteringar. Kan även vara 93,71 och 92,23... Fundera och återkom så jag kan få det rätt i listan innan jag skickar den på publicering ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Underbart att se både dig och bilen igår, det såg mycket fint ut i högfarts-vänstern ut mot bortre vändningen
![]() ![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Det har faktiskt ingen betydelse, tiderna som försvann är sämre än mina två bästa för dagen. ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Den svängen var MYCKET underhållande! ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Du fick två av tiderna nu ![]()
![]() ![]() Roligt att höra! Just det partiet från taxibanan till stora landningsbanan är lite klurigare än man kan tro! Att hålla fullt genom högfartsvänstern och sedan hålla stumt genom 3 konspartiet och inte reptilhjärnebromsa (vilket otippat många gör!) bara för att innan man når vändningen är skoj och belönande! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Just där har jag massor med tid att tjäna om jag gör rätt, något att jobba på nästa gång! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||||||
![]() Håller med alla föregående skribenter - den nya Sprint-sträckningen är en riktig höjdare! Gäller i synnerhet långa vänstern över taxi-banan! ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||||
På torsdag är det Vårruset på Falkenberg med SVKG. Efter konbanan senast har jag masserat lite till på skärmkanten men framför allt beställde jag förlängda spindelleder för att kunna få mer camber. Eftersom jag egentligen hatar att skruva på saker som ramlar ner i ögonen så beställde jag nya undre länkarmar också. Idag på morgonen såg det ut så här:
![]() Paket med länkarmar och spindelleder trillade in under dagen och efter två timmar var det monterat. Dekaltrimmade lite diskret, BOFI Racing har ju en kona som logga och det passar ju bilen. ![]() Men inne i kupén verkar jag sakna en växelspak. Den ligger på golvet och med lite tur har jag fått en ny när jag vaknar imorgon så ska väl den kunna stoppas dit. Sedan blir det ny hjulinställning på torsdag förmiddag. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Stressen att hinna är inte lika underbar men det är kul att det uppskattas. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
Som planerat stod det ett paket på altanen när jag vaknade. Efter att ha monterat en gummitätning upp och ner och bak och fram så landade allt på plats. Lyckades med konststycket att spara växelspaksdamasken för lite mer OEM-look.
![]() Har även i smyg bytt torkarbladen, det kan ju faktiskt regna både på och utanför banan. Imorgon blir det hjulinställning och sedan Vårruset på eftermiddagen. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 116 besök senaste veckan (2181 totalt) |