Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
66 besök senaste veckan (1247 totalt) |
Toyota GR Yaris -DAT -24. TimeAttack.
Det blev en GR Yaris, igen - men det var inte helt enkelt. Det är en lång historia om hur det gick till innan det blev just den här GRY:n, så jag besparar er detaljerna. Men till slut blev det alltså en GR Yaris -24 DAT. Efter att jag hämtade ut bilen den 30/5 blev det snabbt bråttom att åtminstone få in lite inkörningsmil och fixa det mest kritiska inför Timeattack på Mantorp Park den 25-28 juni. Att en jobbresa på ungefär en vecka kom emellan hjälpte inte direkt heller. Men jag hann ändå med att fixa: * R-däck: Nankang CR-S 245/40 R17 på Protrack One 17x9" ET45-fälgar * Goodridge stålomspunna bromsslangar runt om * Endless MA45B-belägg runt om * BCB-bromsok: kolvar, packningar och dammskydd runt om * Motul RBF700 bromsvätska * Pinbultar fram (hann tyvärr inte montera bak) * Kapade hattarna på originalbultarna så de passade med de längre pinbultarna 😅 * Camberbultar fram - gav dock bara drygt -2.5° camber, vilket var alldeles för lite * Rycka baksätet * Montera LiPo batteri Det blev lite stressigt, och jag hann absolut inte modda bilen till att vara konkurrenskraftig i Challenge-klassen. Nya GRY med automatlåda går tyvärr inte in i Club-klassen p.g.a. vikt/effekt-förhållandet. Typiskt, jag som ville köra denna i Club. Men jag vill absolut inte vikta upp bilen. Så det fick bli Challenge. 🤷♂️ Reglerna är tyvärr lite konstiga, enligt mig, i Timeattack serien. Hade min bil varit 4 år äldre hade det gått bra att köra i Club. Vilket hade varit betydligt roligare. Men ska försöka ha kul i Challenge med. Men det är nog 99.99% att jag blir sop-sist. 🤦♂️ ⸻ Onsdag-Torsdag Vi kom ner till The Box (hotellet) på onsdag kväll, tog det lugnt, och åkte till banan på torsdagen. Grymt väder och fina förhållanden. Första passet gick åt till att bromsa in beläggen, sedan försökte jag öka tempot pass för pass. Jag gillar att jobba mig upp gradvis, särskilt i en bil som är rätt ny och dessutom med helt nya bromsar - jag ville verkligen känna att allt funkade perfekt. Och det gjorde det faktiskt. Inte så snabbt, men mekaniskt satt allt som det skulle. Men det här var också min första körning för året - och rosten märktes. Allt var fel 😄 Bromspunkter, spårval, gaspåslag... ja, ni fattar. Det gick sakta. Jag upplevde också att fjädrarna/dämparna var för mjuka för bana, och -2.5° camber räckte inte alls. Jag fick inte rätt greppkänsla i kurvorna. ⸻ Fredag Fredagen bjöd på regn - vilket jag i ärlighetens namn såg som en fördel. Med 280 hk och fyrhjulsdrift var jag lite mer konkurrenskraftig jämfört med bakhjulsdrivna bilar på 400-460 hk. Inte för att det direkt hjälpte resultatmässigt 😅 men jag gillar att köra i regn. Det gav mig en bra chans att träna på att ligga på greppgränsen, och ABS:en fick jobba - vilket var nyttigt både för inkörning och för att känna in bilen. ⸻ Lördag Lördag var det mulet och det bjöds på lätt duggregn fram och tillbaka fram till efter kvalen, då vädret klarnade upp lite. Jag passade på att åka med André ("Gunsmoke") i ett uppvärmningspass i hans GRY. Han kör en betydligt styvare setup jämfört med min i princip originalbil. Och vilken skillnad! Man kände greppet direkt i första kurvan från passagerarsätet. Det var riktigt intressant. Styvare chassi = mycket bättre greppkänsla, helt klart. Det var en enorm skillnad mot min. Gällande min egen körning så gick det sakta bättre, men blev aldrig riktigt bra. Jag skyller på för mjukt chassi och för lite camber o effekt ![]() Han också med att väga bilen. 1280 KG utan förare, med 25% soppa. Då lättat ca -19kg (Batteri + baksäte). ![]() ![]() Lite bilder från bromsjobbet med. Allt med bromsarna funkade klockrent. Och är det något jag är bra på så är det bygga temp i bromsarna. Men ingen missfärgning av ok:en eller annat problem efter ca 100 varv på 3 dagar på Manrop. 👍 ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Re: Toyota GR Yaris -DAT -24. TimeAttack.
Snygg bil!
Är det "GR FOUR"-Yarisen? Isåfall tampades han och jag lite till och från när det regnade under onsdagens trackday, kul att se hur balanserade och styva GR Yaris är om man tänker på att de i standardutförande/icke-GR är typ vad hemtjänsten kör (inget illa menat, såklart). När det sedan blev torrt och han laddade på gick det som utav helvete, det var som att ha en chihuahua på metamfetamin bakom sig i backspegeln ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Re: Toyota GR Yaris -DAT -24. TimeAttack.
Tack. ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Hur gick det på tävlingen då? Blev du sist som du trodde? Eller lyckades du med sista 10-dels procenten få till det?
Jag tycker du ska vara stolt som får till en körning efter att bara ägt bilen nån månad. Bra gjort. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Re:
Tack, men jo jag kom sist ![]()
Tycker den funkade bra. Inte som G87:ans låda som jag tyckte var klockren, med fullt tillräcklig. Och känns bra att ha automat på bana att slippa oroa sig för money shift. Jag körde med paddlarna hela tiden. Den gör som man vill och växlar inte upp trots varv-stop. Enda jag kan anmärka på var att i bland blev det some ett "glapp" när man bromsade växlade ned och sedan på gas igen. T ex ut på målrakan upplevde jag det. Dvs uppe på 4:an innan, bromsade växlade ned till 3:an sedan 2:an och full gas, var en lite fördröjning innan kopplingen tog kändes det som. Men man kan hantera det. Blir intressant och se om det kommer någon mjukvara till lådan med. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Dags för en liten uppdatering igen!
Mycket har hänt sedan sist. Jag har monterat Verklines "Full Wishbone Kit" för GR Yaris - alltså detta kit: https://verkline.com/shop/toyota/toy Eftersom jag har så lite effekt i Challenge-klassen (kör med original 280 hk) och bilen väger över 1100 kg, får jag utnyttja följande regel: Övriga bilar med FV över 1100 kg och FE under 350 hk får utnyttja en av nedanstående punkter: ... Länkarmar, camber, toe och tractionstag får bytas fritt ... Trots det kommer bilen tyvärr fortfarande vara den långsammaste i klassen tills jag får upp effekten lite. Vi får se hur jag gör. Det är lite tråkigt att tävla med noll chans att vinna, men men - jag försöker fokusera på att lära mig mer om inställningar och förbättra min körteknik. Det här är nog det största jobb jag gjort på en bil som hobbyskruvare. Jag tog min tid och var så noggrann jag kunde för att allt skulle bli rätt. Det tog några kvällar och helger, och jag behövde även köpa en del verktyg som saknades under resans gång. Jag hann precis bli klar innan en trackday/OpenPit på Gelleråsen Arena igår. Nu har jag också kunnat ställa in mer camber fram - ligger på strax över 4 grader, vilket känns helt perfekt. Bilen beter sig mycket bättre i kurvorna och däckslitaget är betydligt bättre jämfört med sist, då jag körde med cirka 2 graders camber. Fasen vad mycket bättre bilen känns nu! Det enda "flexet" jag känner är i däcken, vilket gör det mycket lättare att känna var greppgränsen ligger. Det är en mycket tydligare kommunikation mellan bil och förare. Typ allt känns bättre. ![]() Det var en riktigt bra trackday - över 40 bilar och en del trafik, men för det mesta flöt det på fint. Dock svårt att få till ett helt rent varv. Fick en 1:17,5 med trafik och lite ställ i Ejes. 1:15.x ska inte vara några problem i varje fall. Med G87:an har jag varit nere på 1:13.x, så det blir nog svårt att slå det med Yarisen i nuvarande form - men vi får se hur nära jag kan komma. Bromsarna känns också bra, och GR-färgen är fortfarande vit! 😄 Väldigt skönt att ha denna trackday bakom mig och veta att allt sitter som det ska efter allt skruvande, alltid lite paranoid att man glömt något. Ska försöka hinna med en trackday till innan TimeAttack i slutet av augusti. Vet att Tracklife.se har en dag den 13/8. Siktar på den. Men ett varv blev helt ok: Lite byggbilder: Tack Toyota: 🤦♂️ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Re:
Nej ville prova 17" och hittade bara 9" breda. Men 9.5" och 255 är nog optimalt. Men tror det är marginellt. I varje fall med original effekt. Men blir nog den setupen nästa år. _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
Re:
Yes har sneglat lite på dom, men kör nog max 9.5" _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
Blev verifiera lite hjulinställningar i dag. Rätt stolt att jag lyckades få allt så pass jämt i bra hemma i garaget med lite snören 🙂 Enda vi justerade i dag var toe fram så den gick rakare. Måste skaffa något att kunna hålla ratten på plats och i våg till "hemma utrustningen" framöver. Blir så mycket lättare då. Tur man har vänner som har tillgång till riktigt utrustning alltid kul att se när teori matchar verkligheten.
![]() Kör rätt snäll setup gällande toe, vet att många Yaris förare köra toe out både fram o bak. Jag prioriterar en snäll setup till vidare. Det är inget som begränsar mina varvtider just nu. Nu blir det trackday Gelleråsen med Tracklife.se på onsdag. Nuvarande setup:en: ![]() _________________ Mikael Bertlin https://trackdayshop.se GR Yaris -DAT -24 ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
66 besök senaste veckan (1247 totalt) |