Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
38 besök senaste veckan (558 totalt) |
Besiktning och racebelägg?
Skall besiktiga bilen kommande vecka och har aldrig gjort det med racebelägg tidigare, det skriker ju som attan när man bromsar. Någon som varit med om att besiktningsmannen haft synpunkter på detta eller till och med underkänt av någon anledning? _________________ Johan B |
||
Aldrig hört nåt om det. Nu har jag inte haft dom rejsigaste beläggen men både XP8 och ferodo ds3000 har många ggr rullat rakt igenom utan minsta diskussion. Så länge det bromsar jämnt mellan sidorna har jag svårt att se att man ska få en anmärkning
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Fanns inga synpunkter för ett par veckor sedan när jag besikta M2:an med Endless ME20 monterade, men dom gnisslar inte så mycket. Såg bara till att bromsarna var varma innan jag rulla in, om jag inte minns fel blev det 2,8 runtom förutom vänster bak som blev 2,7. Vilken enhet dom mäter vet jag inte.
![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
Jag har besiktigat "trackdaypreppade" bilar sedan 80-talet med "racebelägg". Har aldrig någonsin varit några problem trots galet gnissel och ibland knepigt kallbett. Bara det bromsar jämnt höger/vänster på rullarna så är de nog nöjda.
![]() |
||
Har aldrig varit några problem för mig heller, man byter ju bromsvätska och belägg tillräckligt ofta för att inget ska börja kärva och krångla.
Det är väl bra om det tar lite mer fram än bak, men det kan ju skilja mellan olika bilar hur de är konstruerade. Enda gången det skulle kunna bli lite gnälligt är väl om man har svetsdiff eller riktigt hårt förspänd diffbroms, då kan man i teorin köra med bara en fungerande hjulbroms på ena sidan som drar med sig den andra. Jag har för mig att jag sett enheten kN på nån äldre bromsprovare, vad nu det kan innebära. Vridmoment av nåt slag? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Re:
|
||
Har inte varit nått problem med PFC08 vilket är ett endurance racebelägg. Nu är iofs min bil ombyggt fordon.
Den första inbromsningarna mot nån korsning får man trycka till lite extra innan det börjar få lite temperatur. Jag brukar bromsa upp lite grundtemp i bromsarna påväg till besiktningen så tar de ganska bra. Det vill säga nån kraftigare inbromsning på en 70 väg till motorväg (om det inte är nån bil bakon). Gör ganska stor skillnad om skivorna och beläggen är över 100 grader eller 20C. Kanske är annorlunda på en helbilsgodkänd bil. I värsta fall kan man ju köpa en laddning orginalbelägg om man skulle få nerslag på besiktningen. Min uppfattning är att sålänge skivorna är i bra skick (dvs inte slitna och rostiga) och beläggen inte har enstaka mm kvar och bromsarna tar djämnt så är den lilte högre pedalkraften med racebelägg inte nått stort problem. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
38 besök senaste veckan (558 totalt) |