Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage - Råd och rekommendationer önskas
1, 2   >>
38 besök senaste veckan (2101 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare

Då detta blir försök nr 2 på att göra ett inlägg så finns risk att jag missar lite, hade blivit utloggad vid första försöket..

Efter mycket letande så har vi äntligen blivit med garage, och då tillhörande hus..

Yttermåtten är 7,25x7, dock inkluderar 7,25m då den inskjutna porten så jag har uppskattat innermåtten till 6,3m djupt och 6,7m brett och 5,7m brett vid trappan. Då det är låglutande tak så är takhöjden tyvärr bara 2,1-2,2m.

Tanken är att garaget endast skall för en projektbil och då tillhörande skruvande. Bruksbilen får stå ute och långsiktigt kanske den kan få en carport eller liknande

Då tillträdet ligger en stund framåt så skulle jag behöva lite tips och råd kring hur jag kan göra för att nyttja utrymmet på bästa möjliga sätt. Lite planer och tankar finns givetvis och tanken är att jag ska försöka uppdatera här med vad som händer.

Kortsiktiga planer:
- Ordna förvaring av alla däck och fälgar jag har liggande
- Slipa golvet och ordningsställa det på ett bättre sätt.
- Bygga iordning förvaring ovan trappan
- Göra iordning "soprummet" till ett "kompressorrum"
- Allmänt komma i ordning

Långsiktiga planer:
- Flytta ut portarna och nyttja fulla längden/djupet på garaget
- Höja taket och bygga om till sadeltak för att få en bättre takhöjd, förslagsvis i samband med ev takbyte..

Sneglar lite på olika lösningar av verktygsskåp/bänkar från olika leverantörer, likaså öppna hyllor för diverse förvaring. Tänker mig någon typ av förvaring av kompletta hjul, sen bygga iordning en förvaringshylla ovan trappen då ytan ändå inte används. Har ni några tips kring förvaring och eventuellt trevliga lösningar med inredning och bänkar till ett garage?

Vargön
Här sen Feb 2003

Jag har ganska liknande storlek på garage som du, 6,5x6,8 meter invändigt och 2,1 meter i takhöjd.
För arbetsbänk/förvarning har jag kört på Ikeas köksskåp med en vanlig 40 mm bänkskiva som är det ligger en 3 mm tjock bockad plåt på. (5 cm uppvik mot vägg och 3 cm nervik i framkant) Gör arbetsbänken 800 mm djup, det är så mycket bättre än en smal 600 mm's bänk.

Öppna hyllor bör undvikas så långt som möjligt då de bara samlar damm men ibland måste man ha det för tillfällig projekt förvaring eller tyngre sällananvändningsprylar. Dessa hyllor från Jula är stabila och vettiga i pris. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/hyllor/forvaringsh . . . .

Beroende på hur mycket däck och fälg du har så fundera på sikt över en komplementsbyggnad (friggebod) för sådan förvaring.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Om öppna hyllor sqtsa på förvarings backar med lock...

Sundsvall
Här sen Okt 2019

Tjenare!

Jag har liknande storlek på vårat garage, mitt tips är att inte planera in förvaring längs sidorna utan försök få upp allt längst in i garaget, blir snabbt stökigt längs sidorna annars och man får en dålig överblick.

Jag byggde en egen hylla i trä med ett djupare hörn. Byggde efter bauhaus gråa plastbackar som är lite rejälare och finns i flera olika format. Finns även lock till dessa. längst ner har jag en skiva på hjul som det står 6 backar på som jag kan dra ut för att enkelt komma åt.

Kan nog lösa några bilder

Kan du så försök ha kompressor utanför garaget för att slippa ljudet samt all plats den tar

Linköping
Här sen Apr 2003

Hej.

Bor i ett område med liknade Garage.

Jag skulle rekommendera att flytta ut porten så fort det bara går. Jag väntade ett tag innan jag gjorde det. Det ångrar jag idag.

Sen har jag byggt golv på trappen och har förvaring under.

Har stege/ brant Trapp ner till källaren.

Mvh Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

Dubbelpost

Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

SakariasL skrev:
Tjenare!

Jag har liknande storlek på vårat garage, mitt tips är att inte planera in förvaring längs sidorna utan försök få upp allt längst in i garaget, blir snabbt stökigt längs sidorna annars och man får en dålig överblick.

Jag byggde en egen hylla i trä med ett djupare hörn. Byggde efter bauhaus gråa plastbackar som är lite rejälare och finns i flera olika format. Finns även lock till dessa. längst ner har jag en skiva på hjul som det står 6 backar på som jag kan dra ut för att enkelt komma åt.

Kan nog lösa några bilder

Kan du så försök ha kompressor utanför garaget för att slippa ljudet samt all plats den tar

Min tanke är att hålla det rent framför bilen och ha platsen närmst trappen/räcket som "mekplats", för att då skapa mer utrymme framför och bakom bilen. Sen ha högra sidan som förvaring, däckhylla och på kortsidan en arbetsbänk och tomt framförbilen eller verktygstavlor.

Bilder skulle absolut uppskattas!

Precis så tänker jag, nyttjar jag "soprummet" så kan jag få ut den och slipper ljudet och platsen det tar.

Mats Karlsson skrev:
Jag har ganska liknande storlek på garage som du, 6,5x6,8 meter invändigt och 2,1 meter i takhöjd.
För arbetsbänk/förvarning har jag kört på Ikeas köksskåp med en vanlig 40 mm bänkskiva som är det ligger en 3 mm tjock bockad plåt på. (5 cm uppvik mot vägg och 3 cm nervik i framkant) Gör arbetsbänken 800 mm djup, det är så mycket bättre än en smal 600 mm's bänk.

Öppna hyllor bör undvikas så långt som möjligt då de bara samlar damm men ibland måste man ha det för tillfällig projekt förvaring eller tyngre sällananvändningsprylar. Dessa hyllor från Jula är stabila och vettiga i pris. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/hyllor/forvaringsh . . . .

Beroende på hur mycket däck och fälg du har så fundera på sikt över en komplementsbyggnad (friggebod) för sådan förvaring.

Har du möjlighet att lägga upp eller länka bilder så vore jag tacksam! Alltid bra med inspiration och få se hur andra fått till det.

Rimligt så bör jag behöva förvara runt 3 uppsättningar, ett långsiktigt önskemål hade varit en carport ovan garaget, vilket kommer bli till höger om garaget och det blir då carport med möjlighet till förvaring för tex hjul, cyklar och liknande

925T skrev:
Hej.

Bor i ett område med liknade Garage.

Jag skulle rekommendera att flytta ut porten så fort det bara går. Jag väntade ett tag innan jag gjorde det. Det ångrar jag idag.

Sen har jag byggt golv på trappen och har förvaring under.

Har stege/ brant Trapp ner till källaren.

Mvh Niklas

Hur omständigt var det för dig gällande bygglov? Tanken var att slå ihop det med ombyggnationen av taket, om det blir av, oavsett lär det inte bli på några år.. Är det ett enkelt projekt så kanske flytten av portarna bör vara något som prioriteras upp
Risken är att trappen och gången mellan hus och garage kommer nyttjas en del, så vill helst inte bygga igen den på det viset. Däremot tänker jag nog bygga "loft" på den delen av trappen som ändå bara är öppen och nyttja den som förvaring.

Linköping
Här sen Apr 2003

Hallå

Angående bygglov på min port flytt så frågade jag inte så mycket 😀.

Hade ansökt om att få bygga ut garaget (vilket är gjort nu)
Samt att jag hade en motor halvvägs ner ur min 996 som jag inte fick ur om jag inte gjorde en snabb portflytt 😁.

Men med tanke på de nya reglerna som kommer, att det är ok med fasad ändringar utan bygglov. Så kanske man skulle kunna våga sig på en port flytt?

//Niklas

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006

Angående förvaring så körde jag på Julas plåtskåp och hurtsar.
Inte superkvalitet men känns ändå helt ok för överkomligt pris, speciellt då de har 20% kampanj flera gånger om året.
Nackdelen är väl att djupet bara är 45, vilket ger ganska snålt tilltagen arbetsyta. Jag valde att lägga en regel bakom som distans och lade sedan på en 60cm rostfri bänk från verktygsboden.
I hålrummet som blir bakom hurtsen förvarar jag lite spillbitar av plattjärn, plåtar mm.

Tips är att det också finns justerbara ben att köpa till dessa hurtsar, så får man ännu bättre arbetshöjd.

Jag har också ett relativt litet hobbygarage på ca 6x6m. En nyckel till att det funkar är att jag också byggde en friggebod till alla trädgårdsredskap och liknande.
Cyklar, gräsklippare, krattor mm är bannlysta från garaget. Även lite vinterdäck och sånt förvaras ute i boden

Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

stuff skrev:

Cyklar, gräsklippare, krattor mm är bannlysta från garaget. Även lite vinterdäck och sånt förvaras ute i boden

Samma hos oss, jordkällare och vedbod får stå för trädgårdsförvaring.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Maximal bygglovsfri carport ut från portarna.
Flytta ut portar naturligtvis.
LVP är prisvärt och håller torrt i garage.
LVP utomhusdel och kompressor kan samsas med däck i förrådsdel längs garagets-fasad.
Liberalare byggregler från 1 dec 2025.
Undvik kontakt med myndigheter/kommunala drönare i det längsta.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Hyllor med plastbackar med lock märkta vad de innehåller är bra. Plåtskåp för kem. Arbetsbänk och bra belysning. Kompressor i separat utrymme är trevligt. Har man plats är det trevligt med en liten soffa och en fikahörna så att man hänger lite mer i garaget. För uppvärmning är luft luft pump ganska svårslaget, enda nackdelen är lite rengöring av innerdelen, ett tak över utedelen.

Däck är en ställning bra men man vill gärna ha tunga däck i golvnivå. Om det går bygg ett cykel och trädgårdsförråd som friggebod så garaget kan vara för meck.

Flytta ut portarna verkar bra om det går enkelt att lösa.

Angående golv brukar jag varna lite för epoxygolv, svårt att få det att funka på ett golv som inte är helt nytt. Blir repigt av vinterdäck och grus, fastnar smuts i repor och ser allmänt dassigt ut. Halt när det blir blött. Jag hade siktat på behandling av betong typ betsil eller hellst kakla golvet med garagekakel och ha en sax eller pelarlyft.

Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Mycket bra input ideer, uppskattas!

Carport/förråd är något jag funderat på, dock blev jag inte fullt klok på reglerna. Får det till att jag behöver söka bygglov för detta då det skulle behöva byggas ihop med befintliga garaget, är detta korrekt uppfattat?

Här är 2st bilder av varierande kvalite, bilden på framsidan är också ca 15år gammal då google maps bilen senast passerade. Hela uppfarten inkl delen på sidan är asfalterad.
På ett sätt vore det perfekt med en carport på sidan av huset, mot häcken, om det inte skulle gå att bygga något snyggt framför garaget?

Gällande uppvärmning så har huset fjärrvärme och ett element redan indraget i garaget. Oklart hur mycket värme det klarar av att ge till garaget dock så vi inte fått tillträde än på någon månad.

08
Här sen Apr 2005

Gör ingenting före 1 december 2025. Läs genom eventuell detaljplan.

Utifrån Attefallsreglerna: inom dp 30 kvm, utanför dp 50 kvm.

https://svenskaskalhus.se/forenklingar-i-plan-och-bygglagen-nya-regler . . . .

Jag hade inte byggt mot grannen då det kräver grann-samtycke när byggnadsverk hamnar närmare gräns än 4.5 meter.

Borde gå att öka på garagets yta med 30 kvm i form av en Attefallstillbyggnad mot befintligt 1-2 bostadshus OM det inte redan har nyttjats Attefallsreglerna på fastigheten.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag har också liknande storlek på garaget. Jag resonerade dock som så att med arbetsbänken längst in + yta att gå på tappar jag 1.5m på djupet. Den ytan behöver jag för motorlyft . Med en bil i garaget är det väldigt rymligt med bänken på ena sidan faktiskt. Nu med två är det sämre men jag har fortfarande bra yta på djupet (småbilar dock, Kadett C's)

Hyllor har jag mest tagit det jag kommit över "gratis" så det är en hel del elfa system i mitt garage. Däckstället gjorde jag som en form av hylla med två reglar från golv till tak en halmeter från väggen sen 2 stålrör (kan ha varit typ 2" avgasrör) mellan reglarna. Jag överarbetade och gjorde hack som dom gick flytta upp/ner i också. Gör man det typ 110-120cm mellan reglarna rymmer man 4st 255or på bredden. En omgång stående på golvet, nästa mellan vägg och första röret, tredje mellan andra röret och vägg etc. Beroende på dimensioner kan man få in 4 set på höjden, alternativt en hylla ovanpå. Riktigt nöjd med det stället faktiskt

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:

Jag hade inte byggt mot grannen då det kräver grann-samtycke när byggnadsverk hamnar närmare gräns än 4.5 meter.

Borde gå att öka på garagets yta med 30 kvm i form av en Attefallstillbyggnad mot befintligt 1-2 bostadshus OM det inte redan har nyttjats Attefallsreglerna på fastigheten.

Snabb koll gav 200kvm tillåtet på tomten, huset och garagets yttermått ihopräknat till 176kvm.
Däremot har man fått bygglov på en inglasad uteplats på baksidan 2017 på 30kvm, oklart hur den räknas in?
Utöver ovan finns inga andra byggnader på tomten. Även om bygglov finns på ovan så har huset en boyta + biyta på 112+112, så varken garage eller inglasat uterum räknas in, fast bygglov finns på uterum och garaget bygges ihop med huset på 70-talet.
Vad skulle gälla, får man nyttja attefallsreglerna?
Rörigt värre för någon som är ny på detta med hus..

Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Jag har också liknande storlek på garaget. Jag resonerade dock som så att med arbetsbänken längst in + yta att gå på tappar jag 1.5m på djupet. Den ytan behöver jag för motorlyft . Med en bil i garaget är det väldigt rymligt med bänken på ena sidan faktiskt. Nu med två är det sämre men jag har fortfarande bra yta på djupet (småbilar dock, Kadett C's)

Hyllor har jag mest tagit det jag kommit över "gratis" så det är en hel del elfa system i mitt garage. Däckstället gjorde jag som en form av hylla med två reglar från golv till tak en halmeter från väggen sen 2 stålrör (kan ha varit typ 2" avgasrör) mellan reglarna. Jag överarbetade och gjorde hack som dom gick flytta upp/ner i också. Gör man det typ 110-120cm mellan reglarna rymmer man 4st 255or på bredden. En omgång stående på golvet, nästa mellan vägg och första röret, tredje mellan andra röret och vägg etc. Beroende på dimensioner kan man få in 4 set på höjden, alternativt en hylla ovanpå. Riktigt nöjd med det stället faktiskt

Lite så funderar jag med, har gjort en skiss som jag lägger in i helgen.

Har du någon bild på däckstället? Du får gärna skicka som Pm så man får lite inspiration

08
Här sen Apr 2005

Re:

Snömannen skrev:
Kolja skrev:

Snabb koll gav 200kvm tillåtet på tomten, huset och garagets yttermått ihopräknat till 176kvm.
Däremot har man fått bygglov på en inglasad uteplats på baksidan 2017 på 30kvm, oklart hur den räknas in?
Utöver ovan finns inga andra byggnader på tomten. Även om bygglov finns på ovan så har huset en boyta + biyta på 112+112, så varken garage eller inglasat uterum räknas in, fast bygglov finns på uterum och garaget bygges ihop med huset på 70-talet.

"huset och garagets yttermått ihopräknat till 176kvm"

"Även om bygglov finns på ovan så har huset en boyta + biyta på 112+112"

Ovan ekvation går inte ihop.

Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Snömannen skrev:
Kolja skrev:

"huset och garagets yttermått ihopräknat till 176kvm"

"Även om bygglov finns på ovan så har huset en boyta + biyta på 112+112"

Ovan ekvation går inte ihop.

Det finns mer info som jag missade att delge. Huset är enplans med källare. Dvs den enda ytan som finns med som biyta är källaren.

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Blanda inte ihop olika byggtermer. Byggyta, boyta, biyta osv.
Biyta räknas inte som boyta.
Byggyta innefattar även takutsprång så det är lite svårt att räkna ihop och få allt att stämma.
Som nån skrev, det kommer att lättas rejält på kraven runt bygglov när man vill bygga till m.m. Men vi får se var det slutar.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017

Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Blanda inte ihop olika byggtermer. Byggyta, boyta, biyta osv.
Biyta räknas inte som boyta.
Byggyta innefattar även takutsprång så det är lite svårt att räkna ihop och få allt att stämma.
Som nån skrev, det kommer att lättas rejält på kraven runt bygglov när man vill bygga till m.m. Men vi får se var det slutar.

Absolut och som det framgått har jag inte full koll, men försöker planera lite för tillträdet och se över möjligheterna. Vilket har visat sig vara mer oklart än vad man kunde ana..

1, 2   >>
38 besök senaste veckan (2101 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande